Hallo Allemaal, Ik zit me al een tijdje af te vragen of we hier iets aan kunnen veranderen. Ik ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben of tips. Lilly slaapt overdag meestal 3 slaapjes van 3 kwartier. Maar na haar derde flesje (rond 14.30 - 15.30) is mevrouw zo moe van de hele dag, dat ze dan dus wel langer slaapt. Maar vaak is dat dan al zo lang, dat als ik haar niet wakker maak, ze lekker doorslaapt tot de fles van 19.00 uur. En na de fles van 19.00 uur is ze vaak ook nog zo moe, dat ze gelijk weer verder wil slapen. Ze laat dus als het ware haar nacht dus vaak al vroeg beginnen wat resulteert (denk ik) in een klaarwakker kind tussen 5.30 en 6.30 (vanmorgen kwart over 5!). Vaak haal ik haar nu toch wel na 2 uur uit bed, geef dan een groente hapje en moet dan erg rekken tot de fles van 19.00 uur, die is dan vaak een half uur 'eerder'. En de tijd dat ze dan op is, is ze vaak dus vrij jengelig omdat ze zo moe is. Is het op de een of andere manier mogelijk haar ritme te verschuiven? Het zou bijv. fijn zijn als ze na de ochtendfles nog even wil doorslapen, maar dat zit er eigenlijk nooit in. Ik heb nu 1,5 week geprobeerd haar er sowieso nog na de ochtenfles in te leggen, maar meestal gaat ze dan gewoon een uur liggen kletsen en uiteindelijk jammeren. (Ja, ze heeft dan natuurlijk al veel geslapen). Maar is dit uberhaupt iets wat je kunt aanleren? Groet Snoozie
Heey snoozie ik herken het probleem ik had het ook alleen toen was ze wat jonger maar dat kwam omdat ze smiddags niet sliep het cb zei meestal als ze eind van de middag echt moe was dat ik der gewoon op bed moest leggen ookal gaat ze om 7 uur weer naar bed ik denk dat je moet proberen om haar gewoon een uurtje op bed te leggen en dan haar weer er uit te halen zodat ze pas echt om 7 weer naar bed gaat misschien smiddags wat langer op bed laten liggen ookal slaapt ze niet ze rusten wel en na de ochtend fles leg ik noa altijd terug maar dat heb ik eigenlijk van het begin al gedaan toen ze net geboren was,, noa ligt misschien hoog uit een uurtje nog te slapen en begint dan ook te brabbelen of ligt heel stil in der bed met de kroeldoekje te spelen,, dus gewoon laten liggen en niet met de eerste kik eruit halen ze vinden het soms heerlijk om lekker in hun bedje te liggen, die van mij teminste wel, soms krijgt ze de fles van 7 uur sochtends en leg der dan terug en meestal komt ze dan pas weer om een uurtje of 11 niet dat ze dan geslapen heeft maar gewoon omdat ze het heerlijk in der bed vind
of ochtenfles rekken ?speen geven? noa heeft die periode ook gehad datt ze om 5 uur komt ik geef dan altijd de speen ipv van fles en papfles als laatste voeding?
Ik heb hetzelfde probleem, mijn streven is dat gjalt 7 uur op bed ligt, maar meestal haal ik net kwart over 6... dan is hij bekaf. Met als resultaat 's ochtends erg vroeg wakker. Een vriendin gaf mij als tip nog even te laten slapen (als het lukt) van 4 tot 5 of van 5 tot 6 en hem dan wakker maken voor het eten, en dan gewoon weer 7 uur a half 8 op bed doen, en dit gaat dan goed dan is hij 's ochtends wat later wakker... maar dan moet hij wel slapen in dat ene uurtje 's middags anders haal ik de 7 uur niet en ligt hij er weer kwart over 6 in... lastig probleem blijft het
Hey, bedankt voor jullie reacties. We rekken 's ochtends meestal al met de speen, ik probeer het echt tot minimaal half 7 te rekken. Verder slaapt ze dus het liefst van een uur of 4 's middags, tot 7 uur 's avonds. Maar ik haal haar er eigenlijk altijd om half 6 uit, zodat ze nog even wakker kan zijn. Maar dan wil ze eigenlijk altijd haar fles al om half 7 en ligt ze er 7 uur in. Ze is dan dus wel even uit bed geweest, maar eigenlijk doodmoe en kan zich dan ook niet vermaken, is snel jengelig. Nu leggen we haar inderdaad na de ochtendfles even terug, maar ze raakt het snel zat in haar bedje. Ik geef haar dan een speentje en dan houd ze het een kwartiertje vol en begint te jengelen en zo kan ik steeds wat kwartiertjes rekken. Ik laat haar inderdaad ook wel liggen, niet gelijk er uit, maar denk dat ze zich op een gegeven moment verveelt. Ik zal eens een knuffeltje geven 's ochtends, kijken of ze dan lekker nog even gaat spelen. Groet Snoozie
en als je haar nou gewoon is tussen 12 en 1 op bed legt? want dan slaapt ze van 12 tot 4 ? dan heeft ze al 4 uur geslapen en dan fruit en groente hapje dan naar bed en dan savonds voor je naar bed gaat nog een fles (pap) ik gebruik nu bambix groei ontbij en bambix avond hapje is ze meer verzadigd misschien dat ze het sochtends ook langer uit houdt dagritme veranderen, misschien dat ze in het begin als ze om 12 uur naar bed gaat de hele tijd huilt maar als je dat een week vol houd is het meestal over! noa had dat ze savonds niet om 7 uur naar bed wou ik pakte haar telkens der uit op een gegeven moment niet meer gedaan een week lang laten huilen en het was over, misschien moet je dat doen voor smiddags?
Ik zou het hele dagschema proberen naar achter te schuiven. Om de paar dagen weer een kwartiertje later, tot je op de gewenste tijd uitgekomen bent. En als het niet lukt, het is over twee maandjes alweer zomertijd, dan gaat het vanzelf. Hoewel...... in oktober gaat het ook weer terug he?
hihihi, ja, die zomertijd, daar kijk ik al een tijdje naar uit Ik zou het liefst het hele ritme verschuiven, alleen hoe doe je dat als je kind al om 6 uur wakker is? Want ik schuif dus altijd tot minimaal half 7 (7 uur zou helemaal lekker zijn), maar dan is het meestal gewoon in dat half uur er 3 keer uit voor een speen...bijv. 1 keer speentje geven en dan even laten jengelen /huilen? @Jessica, haar dagritme is ongeveer zo: 6.30 flesje, terug in bed. Rond 8 uur er dan echt uit (meestal hoor ik mevrouw dus de hele tijd wakker zijn). dan even op, spelen etc. rond half 10 - 10 uur is ze weer moe en stop ik haar in bed. Kijk op de klok en weet dat ze dan 3 kwartier later weer wakker is Dan half 11 flesje. Zo'n anderhalf uur wakker en dan weer naar bed. Slaapje van drie kwartier. Ik laat haar ook vaak even liggen, maar dat is dan meestal brullen na een kwartier. Ik heb haar wel eens een half uurtje laten huilen, maar ze viel toen niet meer in slaap. Dan kijk ik of ze het tot aan de volgende fles red, zoniet dan gaat ze nog een keer naar bed. Dan wordt ze ook weer wakker na 3 kwartier, dan de middag fles tussen 15.00 en 16.00 en daarna als ze moe is op bed en dan lukt het dus wel dan langer dan 3 kwartier te slapen, ook gek he eigenlijk? Dus van 12.00 tot 16.00 lukt niet, het zou al mooi zijn als ze bijv. van 12.00 tot 14.00 zou slapen, maar ja, dat gaat dus niet. Groet Snoozie
mm ik weet bij noa dat ze smiddags ook echt niet wou gaan slapen ( de kraamverzorgster pakte haar al direct na de geboorte haar smiddags uit bed als ze begon te huilen zodat ik gewoon kon slapen ) resultaat was dat mevrouw smiddags niet wou slapen denk dat pas is sinds een maandje of 2, had vanalles geprobeerd en toen kreeg ik een ingeving om de kamer zo donker mogelijk te maken zodat het net nacht leek, en ja ik heb der echt een week laten huilen echt met pijn in me hart ben haar wel telkens wezen troosten maar niet uit bed gehaald, dus misschien verduisteren? noa de dagritme is tussen 06.00 -07.00 wordt ze wakker (weet niet precies want ze ligt altijd heel stil in der bedje te spelen) dan begint ze rond 8 en half 9 te jammeren dan haal ik der uit en krijgt ze de fles, en als ik heel erg moe ben leg ik der terug en dan kletst ze nog een tijdje door in der bed dan hou ik der wakker tot 12 uur dan weer naar bed tot 3 uur dan fruithapje daarna rond 5 uur groente hapje dan zit ze bij ons aan tafel tot dat wij gegeten hebben dan lekker in bad en dan naar bed is meestal tussen half 7 en 7 uur dan krijgt ze rond 10 uur pap en dat houdt ze uit tot de volgende morgen ? denk dat je toch een beetje met de dagritme moet gaan schuiven gewoon uit proberen ! wie niet waagt wie niet wint toch? misschien sochtends uit stellen tot 12 uur?
Hi Jessica, Bedankt voor je tips, hier ga ik zeker wat mee doen. Zat er ook al aan te denken om de kamer goed te verduisteren, misschien dat dit helpt. Gaat jouw kindje naar kdv of gastouder? Want dat lijkt me dan zo lastig? Mijn dochter gaat nu 2 dagen en vanaf maart drie dagen, en daar is het slapen helemaal drama, meestal maar 3 kwartier van 8 tot 4, dus echt doodmoe als ze thuis is... Nou, ja, ik ga eens uitproberen of het lukt om wat te schuiven. Groet Snoozie
mijn dochter die gaat naar oma of naar een vriendin en heb sinds kort voor maandag en vrijdag oppas heb namelijk heel wisselent rooster werk in de zorg ik hoop dat het werkt! veel succes