hoeveel woordjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kwebbel17, 18 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Ik ben benieuwd hoeveel woordjes jullie dreumes zegt met ongeveer 18 maanden. Liefst ook echt rond 18 maanden en niet "met een jaar zei hij 2 of 3". Overigens niet rot bedoeld maar ik wil het echt rond die leeftijd weten.

Dl zegt regelmatig/dagelijks:
    Mama, papa, oma, opa, ik, (op)eten, poepen, pjassen (plassen) hondje, faffa (wafwaf), poesje, miauw, ja, nee.

Ze zegt soms ook Amy (nichtje) en nog meer woordjes zoals douchen, komma (kom maar), auto, fiese (fietsen), vies, gege (regen), wassen.

Moet ik dan alleen de bovenste groep tellen of alles? Want dan zegt ze best veel... :)

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De oudste zei er precies 5, het minimum van het cb voor de 18 maand controle. De week ervoor geleerd. Dat waren mama, papa, hap, die en auto..

De jongste iets van 20-30, heel soms ook al 2 woordjes combinerend.

3. kwebbel17

Gek he hier zijn het 10 woordjes met 18 mnd (best veel!) 2 dierengeluiden en 2 lichaamsdelen aanwijzen. Dat kan ze ook.

4. maliro

maliro Niet meer actief

Van mijn dochter weet ik het niet exact. En dat is puur omdat zij al zoveel woorden heeft dat ik gestopt ben met tellen. Bij 18 maanden praatte ze al in korte zinnen (2 of 3 woorden).nu twee maanden later gebruikt ze zinnetjes van 3 of 4 woorden. "Nee wil ik niet" en "broer afbijvuhhhh is van mij" zijn favorieten.
    Grof-motorisch is ze dan weer behoorlijk traag. Dus ze compenseert het mooi ;)

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oei ik heb dat eigenlijk nooit geteld. Ze leerde elke dag wel iets nieuws, dus ook moeilijk te zeggen.

6. Humava

Humava Niet meer actief

Best veel volgens mij. Ik heb ze ook nooit geteld ineens kon ze heel veel woordjes. Maar ik denk zo tussen de 25 en 30 misschien nog iets meer.

7. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn oudste zal +- 100 woorden hebben gezegd met 18 maanden (ben gestopt met tellen toen hij ruim een jaar was, toen zat hij op 75, dit is dus een echte gok ;) ). Hij maakte ook zinnen van 5-6 woorden. Een maand of wat later is hij trouwens zowat gestopt met praten, echt enkel nog het hoofdzakelijke, om een half jaar later weer vrolijk verder te gaan, met sterk uitgebreide woordenschat. ;)

De jongste is nog maar 13 maanden, maar gaat dat nooit halen. Die zegt nog maar een woord of 20 en plakt slechts zelden twee woorden aan elkaar.

8. kwebbel17

Volgens het cb hier mag ze met 2 jaar 2-woord zinnen maken. Dat heeft ze tot nu toe één keer gedaan :D (mama auw) en nu is het: kashdaskdhasjkdh mamaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa of askdjasldjalsdjasd doei ;)

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    De oudste had er hier toen echt 100+, die kletste de oren van je hoofd in hele zinnen. De middelste daarentegen had er een stuk of 20(?) en combineerde een enkele keer tot 2 woordszinnen. De jongste zit daar voor nu mooi tussenin.

10. fafa

fafa Niet meer actief

Ik had per maand opgeschreven welke woordjes ze kende (actief gebruikte) en met 18 maanden zat ze toevallig exact op de 100.

Toen ben ik ook gestopt met schrijven, want toen ging het opeens zo hard.

11. fafa

fafa Niet meer actief

En cool trouwens dat ze mijn nickname kan zeggen ;)

12. kwebbel17

Haha ja wafwaf is fafa... :p
    Oh ja en kip = pik....;)

13. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Oke dan. Hier zijn het er echt heel weinig. Namelijk:
    Die, bah, oh oh, ja en een soort née.
    En papa en mama

En sinds kort: boooeeeee als we vragen wat de koe zegt

14. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    En hij loopt ook nog niet, dus doet alles rustig aan haha.
    Overigens snapt hij wel alles, dus maak me geen zorgen om het praten

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Iets van 20-30 ofzo. Niet heel vreselijk veel iig. Waren vorige week op een verjaardag en daar was een meisje van een week ouder die al veel meer praatte :D (En een kop groter was :D)
    Caitlyn steekt dan wel veel energie in haar motoriek. Ze springt al (weet niet of het echt vroeg is, maar oudste deed dat pas een stuk later), en klimt via de handgrepen van de lades de wastafel en het aanrecht op, dat soort dingen ;)

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb al vaker gemerkt dat onze dochters erg op elkaar lijken qua energie (toch ook september 2012, niet?) maar ik ben blij dat ze dat van dat klimmen nog niet ontdekt heeft! Springen daarentegen is hier ook een toppertje, al hoor ik overal dat dat idd vroeg is.

(Sorry, off topic)

17. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hier zegt ze erg veel woorden en er komen er elke dag bij. Ze begint nu ook met zinnetjes van 2 woorden. Ze is 17,5 maanden.

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Haha, ja, 't is iig wel een handenbinder, deze dame :D Van september 2012 idd :)
    Mijn man schijnt vroeger net zo geweest te zijn. Iedereen roept hier tegen me: ja, een tweede he? Maar denk dat -naast dat ze heus veel ziet van grote zus- ze dit ook wel zou hebben gedaan als ze de oudste was geweest. Thirza klimt namelijk nooit de wastafel of het aanrecht op... ;)
    Dat springen is echt megagrappig, bij jullie ook zo'n koddig gezicht?

19. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik hoop dat een tweede niet nóg erger is. Want zij is onze eerste :)

Springen is hilarisch. Superveel energie die zich in dat lijfje opbouwt, om dan te resulteren in 2 voetjes die 5 cm van de grond gaan :)

20. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn jongste is nog niet zo oud...mijn oudste sprak toen al een tijd 2 woordzinnen en het aantal woordjes weet ik niet precies maar een hoop..meer dan 50 zeker, ze had al een flinke woordenschat...die was erg vlot. Haar broertje gaat dit nog niet kunnen dan

Deel Deze Pagina