Ik merk dat mijn zienswijze totaal niet aan sluit bij die van het cb en de kinderarts. Nu is dat niet zo'n probleem want als ik dingen wil weten is er Google maar toch zou ik het fijn vinden als onze manier van opvoeden en alle lichamelijke problemen eens vanuit een andere hoek worden bekeken.. Iemand ervaring met een antroposofisch consultatiebureau?
Ja wij.. Wel de eerste 3 maanden dit omdat het niet vergoed werd. Later hebben wij een cb gevonden buiten de stad. Waar wij wel hele goede hadden en ons begrepen. Ze zijn wat losser en uitstellen is geen probleem.
Haha snap ik, zo ongeveer alle tips die we krijgen voor wat betreft slapen en algehele omgang staan zo'n beetje haaks tegen over mijn zienswijze.. dit komt het meest overeen met natuurlijk ouderschap; we dragen veel en laten niet huilen. Ik heb het hier in het begin best moeilijk mee gehad en ben er veel door gaan twijfelen, inmiddels sta ik wel vol achter deze manier en hoop daarom dat er ook een plekje is waar ik dingen kan overleggen zónder continu te worden bikritiseerd. Geen idee of dat bij een antroposofisch cb is dus vandaar mijn vraag!
Zelf geen ervaring, maar de antroposofie is nou niet bepaald mijn richting. Wat ik begreep zijn ze niet voor lang voeden, omdat je kind dan te gehecht raakt. En vinden ze dat je de kinderziektes moet doorlopen omdat je anders niet kunt ontwikkelen. Zelf zijn we ook niet van het laten huilen, dragen veel, lang borstvoeding. Ben ik thuis bij de kinderen omdat ik dat belangrijk vind. Maar geen problemen met het cb. Wat je ze niet vertelt, weten ze ook niet. Maar de afspraken gaan ongeveer zo: hallo, hoe gaat het. Ja prima, eten gaat goed, slapen gaat goed, nee verder geen vragen. Oké, ik zal nog ff kijken. Klaaaar. Onze afspraken zijn altijd handig om de uitgelopen tijd in te halen.
Geen ervaring mee dus heb helaas geen tips... Wel een vraag, ik lees nl wel vaker over ouders die hun kind niet laten huilen... wat ik me afvraag: stoppen jullie baby’s altijd met huilen als je ze oppakt? Toen mijn kinderen nog baby waren, ging t huilen dan vaak gewoon door (hadden oa veel last van krampjes of ik weet niet wat voor buien). Soms waren ze ontroostbaar... dus altijd als ik lees dat mensen hun kind niet laten huilen, denk ik: hoe dan? Wil niet moeilijk overkomen ofzo, is een oprechte vraag... misschien steek ik nog iets op voor de baby die op komst is
Niet laten huilen betekent niet dat ze niet huilen. Babys huilen nu eenmaal om iets kenbaar te maken. Alleen veel cb's zijn voor de, bijvoorbeeld, Ria Blom methode. Kort gezegd; baby hoort te slapen in bed en als het moe is moet het naar bed. Bij huilen ga je pas na minimaal 10 minuten kijken. Niet oppakken, maar kort troosten en weer weg. Bij voorkeur maak je die tijd steeds langer tot een baby het opgeeft en stopt met huilen. Dit is het echte 'laten huilen' in mijn ogen. Sommige babys hebben een inslaaphuiltje. Die hebben het nodig voor de prikkelverwerking om even te huilen voor ze in slaap vallen. Deze kinderen kan je dan dus ook beter met rust laten en zelfs niet troosten omdat dit extra prikkels geeft. Een baby die dit nodig heeft zal niet al te lang huilen en raakt niet overstuur. Dit valt in mijn ogen al weer niet onder laten huilen. Ik heb mijn kinderen niet laten huilen. Tenminste... de oudste helaas wel in het begin.... De jongste niet. Ja, hij huilde wel eens als ik net op de wc zat, ja hij huilde wel eens als ik net iets moest doen met de oudste, maar als het kon hield ik hem bij mij. En dan huilde hij ook, maar ik was bij hem. En dat is de wat de meeste mensen bedoelen met niet laten huilen. Vrijwel elke baby huilt wel eens, door krampjes, honger, vieze luier etc. Door op te lossen wat je kan oplossen en bij je houden als je kindje huilt voorkom je onnodig huilen. Voor ts, ik ging wel naar het gewone cb. Maar wel met mijn eigen mening. En hoe ik het zelf graag zag om mijn kinderen op te voeden. Ik had echter geen vragen daarover en als ik ze wel had stelde ik ze wel, maar dacht zelf na of ik de antwoorden wou opvolgen.
Idd zoals @Averlhach zegt. Proberen het huilen te laten stoppen, en niet laten liggen en wachten tot ze vanzelf stoppen. Maar hier huilden beide kinderen heel weinig. En bij huilen legde ik meestal gewoon aan, mocht dat niet helpen keek ik verder. Ik hield ze in ieder geval altijd bij me als ze huilden.
Jep zoals @Fristi2012 en @Averlhach zeggen. De eerste maanden nog zonder borst maar bij een volgend kindje zou ik bij echt huilen ook de borst aanbieden om tot rust te komen. Het is nml ook niet zo dat kindjes die je niet "laat" huilen meer huilen dus waarom zou je ze dat alleen laten doormaken @Fristi2012 dit klinkt inderdaad niet zoals gehoopt! Ik doe het inmiddels ook zo op het cb, hoe gaat het slapen nu? Ja prima! Hij komt soms 10x per nacht haha maar dat heb ik de laatste x maar verzwegen Ik zou het alleen wel fijn vinden een beetje een klankbord te hebben, aan de andere kant is daar dit forum ook een beetje voor natuurlijk
Misschien een mamacafe ofzo in de buurt. Hier in t dorp hebben we een mamacafe, waarbij meerdere mama’s samen slapen, dragen en lang voeden. Maar ook moeders die fles hebben gegeven en kindjes op eigen kamer slapen.
Ik vertel nooit wat aan ons CB. Kom er voor de prikken en de rest zoek ik wel bij vrienden en collega’s. Als ik me bekritiseerd zou voelen zou ik geen ander cb zoeken maar er alleen nog heen gaan voor vaccinaties. Dat vind ik wel super belangrijk en kan ik niet zelf.
Had ik kunnen schrijven. Antroposofie in zn geheel is niks voor ons. We halen we er bepaalde dingen uit. Wat jij schrijft, hechting, lang borstvoeding, dragen en niet laten huilen. Maar kinderziekten laten doorlopen omdat dit bij de ontwikkeling hoort en minder gevaarlijk zou zijn dan inenten gaat me te ver. Daarom naar t gewone cb moet meten, wegen en vaccineren en voor de rest snel wegwezen.
Ik snap eerlijk gezegd die allergie voor het consultatiebureau nooit zo? Ik heb nooit gedoe daar, gewoon meten, wegen, vaccinaties en de arts bekijkt wat dingen en we kunnen gaan. Ik krijg nooit 'ongevraagd opvoedadvies' oid, en als ik een vraag heb krijg ik gewoon advies waar ik iets mee kan doen of niet, geen belerend gedoe oid. Dat is bij alle 3 de cb's waar ik tot nu toe geweest ben. Ik vraag me echt af of sommigen er niet al met een negatieve houding in staan eerlijk gezegd
Mijn ervaring is dat het heel erg afhangt want wie je treft en wat er speelt op dat moment. De ene VPK/arts is helemaal prima en de andere kan ik echt niks mee. Paar voorbeelden bij mij. Consult net na de eerste vier maanden. Vraag: en welke hapjes krijgt ze? Ons antwoord: geen want daar willen we na ons te hebben ingelezen graag nog even mee wachten. Nou toen kregen we toch wel even een lezing over dat dat niet de bedoeling was (lees: niet de visie van het CB is). Ik trek me er niks van aan omdat ik zelf weloverwogen keuzes maak maar als je onzeker bent kan ik me voorstellen dat je je dat als lastig ervaart. Dochter heeft nooit gekropen maar is meteen gaan billenschuiven en daarna gaan lopen. Kregen we ook “commentaar” dat dat niet hoorde, slecht was voor de ontwikkeling etc. Tja mevrouw wat wilt u dat ik er aan doe? Toen ik een keer daadwerkelijk graag advies wilde. Namelijk over hoe het afbouwen van de borstvoeding aan te pakken was het antwoord: oh dan moet je even op Google kijken daar kun je er van alles over vinden. Uhm.... Maar goed als ik zelf niets vraag en dochter doet het “zoals het hoort” dan zijn mijn bezoekjes bij het CB ook altijd prima. Maar ik kan niet zeggen dat ik nou extreem positief over ze ben. Behalve dat ik heel blij ben dat ze zorgen dat mijn dochter correct gevaccineerd is en dat ik het meten en wegen wel fijn vind altijd.
Nou, bij de eerste kreeg ik meteen al heel bezorgd de vraag of ik het allemaal wel redde,want ik was nog zo jong.... ik was 22, getrouwd en we woonden gewoon in ons eigen huis. En van werkeloosheid was ook geen sprake. Kind groeide ook gewoon goed. Maar ze sprak mij aan alsof ik een meisje van 14 was die nog thuis woonde en het helemaal verkloot had Ook kreeg ik telkens de opmerking dat het toch echt tijd was om te stoppen/ minderen met borstvoeding. Geen idee waarom, ze groeien alledrie prima. En ik gaf elke keer aan minstens 2 jaar te voeden en op verzoek noet op de klok of schema. ( groei en ander eten/drinken ging en gaat gewoon prima) De 2e kon onmogelijk kma en reflux hebben want ze groeide toch goed? Dat ze onder het eczeem zat en alle andere symptomen wel had werd weggewuifd en het exzeem waren volgens hun gewoon wat pukkeltjes.ik kreeg geen doorverwijzing waar ik om vroeg. Conclusie kinderarts na doorverwijzing via de huisarts: reflux( medicatie gekregen), exzeem, en kma zo heftig dat de dieetvoeding zelfs klachten gaf. Ben maar 2 jaar doorgegaan met een koemelkvrij dieet zodat ze borstvoeding kon blijven krijgen. En nog kreeg ik op het cb telkens een uitbrander van ze dat ik echt koemelk moest gaan geven want mijn borstvoeding was niet voldoende meer volgens hun, dat ze kma had bevestigd door het ziekenhuis was nog steeds onzin want de meeste kindjes groeien daar overheen. Heb ze gezegd dat ze hun commentaar ergens anders kunnen steken. 2e had spraakproblemen, cb ze praat prima, logopediste : ik heb net een gesprek met cb gehad omdat ze slecht screenen en te laat doorsturen. Ben blij dat ik zelf aan de bel heb getrokken. En de 3e had een heftige reactie op de 1e vaccinaties, maar nee er is niks aan de hand hoor, je kan gewoon vaccineren ondanks ze helemaal rood werd opzweld en 2 weken later nog 2 enorme harde schijven in de benen had zitten. Een vervanger heeft ons doorgestuurd naar het ziekenhuis waar ze met allemaal plakkers de vaccinaties heeft gekregen want gewoon op het cb mocht echt niet van de kinderarts. (Cb heeft ook een uitbrander gehad) Er zullen vast betere artsen zijn die wel enige kennis over de ontwikkeling van kinderen hebben of goede kennis over borstvoeding bezitten, of weten wanneer hun kennis niet toereikend genoeg is en dan kinderen doorsturen maar ik ben ze nog niet echt tegen gekomen. ( op 1 vervanger na)
De antroposofische leefwijze moet je wel aanstaan.. dat heb ik dus helemaal niet (niet vaccineren, geen bv meer na de 9 maanden, niet teveel / te dichtbij hechten). Ik zou zelf daarom nooit naar een antroposofisch cb gaan. (antroposofisch is niet zoals jij beschrijft natuurlijk ouderschap/attachment parenting). Kijk eens op facebook bij kiind, misschien is dat meer de richting voor advies dingen? zij hebben een facebook groep en er zijn volgens mij ook groepen voor natuurlijk ouderschap. alleen bijv een kindje wat 10x per nacht komt, is in die groepen wel weer heel normaal, dus zal je veelal advies krijgen over, accepteren . (niet dat je teleurgesteld raakt haha). En in juni is er een natuurlijk ouderschapsbeurs, misschien kan je daarheen en zo wat contacten op doen! CB is hier verder ook , meten , wegen, vaccineren, lichamelijke checks. Verder stel ik nooit vragen en gaat alles goed. Met vragen zoek ik in de facebook groepen of bij het mamacafé , bij ons mamacafé ook veel mama's die lang voeden, veel dragen, niet laten huilen. Niet laten huilen bedoelen ze trouwens mee: niet alleen laten huilen , mijn zoontje huilde ook regelmatig, maar dan ben ik er bij. En tsja, als ik op de wc zit, moet hij gewoon wachten. Maar de methodes om je kind helemaal overstuur te laten gaan tot ze opgeven, dat is het laten huilen principe van Ria Blom bijvoorbeeld.
Het ligt heel erg aan de persoon die je tegenover je hebt. Ik ben ook bij 3 cb's geweest. Ik snap je gedachten wel, maar dit is echt niet alleen zo. Het zal uiteraard voorkomen de ouder te negatief is, maar ook gewoon de persoon tegenover je. Ik heb ook iemand tegenover mij gehad die heel belerend deed.
Ik had bij de oudste een andere arts en vpk op het cb dan bij de jongste. Zelfde cb, gewoon andere collega’s. En echt een wéreld van verschil. Bij de oudste;’Ze moet nu wel naar maximaal 4 voedingen!’ Met 4 maanden, borstvoeding... ze zat op 8-12x En met 1 jaar;’Wauwww je geeft nog borstvoeding! Dat horen we echt bijna nooit met 1 jaar! Wat knap! En dan gaan we nu bespreken hoe je kan afbouwen...’ Huh? Plus het ‘leg haar om 19u in bed, deur dicht, alles negeren en pas om 7u de deur weer open’-advies met 6 maanden. Maaaar bij de jongste kreeg ik nooit ongevraagde adviezen, en als ik om advies vroeg was het ook echt iets waar ik wat mee kon! Nooit opmerkingen over borstvoeding afbouwen, nooit overdreven gejubel bij voeden langer dan 1jr. Ik vond het echt heel fijn! Antroposofisch cb hebben we overwogen, maar die adviezen pasten toch ook echt niet bij ons.
Dit. Er werd bijv gevraagd hoe het slapen ging toen N een paar weken oud was. Nou prima hij slaapt al 5 weken op mij en we slapen allebei. Prima meid als jullie maar slapen dat is het belangrijkste Zo een fijn cb Wij zijn verhuisd naar een dorp verderop maar hebben besloten bij het oude cb te blijven omdat we er zulke goede ervaringen mee hebben.