doorlopen tot 41 weken of tot 42 weken?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lappie, 28 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zeilboot

Zeilboot Actief lid

8 okt 2013
    409
    26
    28
    NULL
    NULL
    Hoi, hier met 40 weken controle dan indien mogelijk strippen om de dag. Met 40.6 controle ziekenhuis en met 41 weken opwekken. Wil je dit allemaal niet dan laten ze je tot maximaal 42 weken lopen. Ik vind het erg apart dat er zoveel verschil in zit per praktijk. Het beleid bij ons vind ik erg fijn.

2. Angie4you

Angie4you Bekend lid

31 dec 2010
    606
    0
    0
    Vpk
    Brabant
    Net bij de gyn geweest. Hij zegt max 41 weken = vast beleid. Ivm al ontsluiting hebben zal hij de vliezen gaan breken. Dus niet strippen, gel of ballon.....

3. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Gyn's denken daar gemiddeld iets anders over dan VK's.
    Mijn gyn vind dat er bij 41 weken ingeleid moet worden, daarna worden de risico's groter voor t kindje als je langer doorloopt. Het wetenschappelijke bewijs zal vast er al zijn of snel komen.

Zelf gelukken nooit langer dan 40 week zwanger geweest.....

4. Lappie

Lappie VIP lid

27 aug 2012
    5.599
    1
    0
    Iedereen bedankt voor de reacties.
    Alles overlegd met de vk en we hebben nu de afspraak dat ik a.s. dinsdag (40+5) ctg krijg en echo. Woensdag (40+6) gewone controle bij de vk en gesprek over inleiden. Donderdag (41) inleiden.
    Maar ik ga er vooralsnog vanuit dat ik voor die tijd gewoon beval. Maar in ieder geval wordt de baby bij max 41 weken geboren! :)
    Het heeft dus wel degelijk geholpen om het aan te kaarten, erg blij mee.

5. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Mijn gynaecoloog was niet echt pro inleiden omdat het alles behalve een prettige of makkelijke bevalling zou worden. In het ziekenhuis waar ik beviel waren ze meer van de ballonkatheter zodat zij daarna de vliezen kunnen breken. Ik smeekte om ingeleid te worden omdat ik het spuugzat was na 3 x een ballonkatheter. Dit raadde ze me echt af.
    Uiteindelijk had die ballon zijn werk wel gedaan want ik beviel spontaan omdat m'n baarmoeder wel was verweekt daardoor

6. Miesje83

Miesje83 Actief lid

11 okt 2011
    260
    112
    43
    Precies met deze discussie zit ik ook in mijn maag! Enerzijds wil ik de natuur echt niet forceren, anderzijds wil ik ook geen onnodige risico's lopen.. Volgende week woensdag is de uitgerekende datum en aangezien onze dochter 9 dagen te laat was, is overtijd lopen zeer waarschijnlijk. De vorige x heb ik me te veel laten betuttelen en nu wil ik zelf regie nemen maar tja, waar kies je dan voor?
    Beleid deze vk is strippen met 40+5, 41, 41+2 en vervolgens met 41+4 naar t zh voor controle.. Mss ga ik toch maar eerder aandringen, ben er niet over uit!! Zo moeilijk ook om objectieve info te krijgen want die vk praten je alleen maar hun beleid aan!

Sterkte allen met de laatste loodjes!

7. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Je kan met 40 weken toch om een ctg vragen?
    En adhv die uitslag een beslissing nemen?!

Je bent niet verplicht om alles uit te sluiten met precies 40 weken?!

8. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Brrrr ik moet er niet aan denken om te bevallen met verloskundige. Zij zijn gewoon niet medisch en ze mogen niks.
    Ik voelde me echt veilig in handen van de gynaecoloog met allerlei apparatuur om me heen. Het gevoel dat ze mijn kleine aan het monitoren waren was voor mij een vette geruststelling.
    De verloskundige praktijk waar ik zat verwees je alleen door als je 42 weken zwanger was.
    Gelukkig had ik dus bekkeninstabiliteit

9. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Ik hoor juist steeds meer om mij heen dat men je door laat lopen tot na 42 weken als alles nog goed gaat. En dan rond 43 inleiden.

10. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Nou bij de gyneacoloog van mij is dat echt totaal niet eens een optie.
    Lijkt me ook sterk dat ze door laten lopen tot na 42 weken.
    Heb nog nooit gehoord dat iemand beviel met 42+3 ofzo.

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.250
    4.480
    113
    eeh dat doen ze dus wel.

Ondertussen is het al wel ruim 7 jaar geleden (dus dat kan al lang weer veranderd zijn).

Ik ben met 40 weken netjes door gestuurd naar de gyn, vanaf die datum moest ik om de dag komen voor echo, ctg en urine check.

Ze waren met iets "nieuws" bezig en dat was dus de natuur zijn gang laten gaan.
    Ze stelden mij constant gerust; Nee mw we moeten de eerste nog meemaken die er met 43 weken nog loopt. Uiteindelijk is onze zoon met 42+6 dmv een spoedkeizersnee geboren.

Toen ik zwanger was van de tweede wilde ze weer de natuur zijn gang laten gaan (ondanks dat ik herhaaldelijk heb aangegeven hier niet eens mee te zijn). Gelukkig heeft ons meisje mij uiteindelijk geholpen door met 38+3 in eens in stuit te gaan liggen, toen was de keizersnee zo gepland.

12. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Gynaecologen en vooral ook de neonatologen zijn voor inleiden rond 41 weken en zeker niet door laten lopen over de 42 weken.
    Werk zelf op een neo en zou met die ervaring echt een inleiding eisen met 41 weken.

13. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.929
    113
    Vrouw
    Ik ben met 41.5 bevallen. Ik voelde me nog goed en de kleine deed het ook nog goed, dus er was ook niet direct een aanleding om te laten inleiden.
    Mijn verloskundigepraktijk doet wel mee met het onderzoek dat loopt naar inleiden met 41 of 42 weken. Ik kon ervoor kiezen om mee te doen (dmv loting: inloten = ieiden met 41 weken, niet ingeloot= doorlopen zolang het medisch gezien verantwoordelijk is en tot max 42 weken). Ik heb ervoor gekozen om niet mee te doen, omdat ik graag thuis wilde bevallen en omdat ik opzag tegen een een ingeleide bevalling.
    Geniet straks van je kindje!

14. mzwolle

mzwolle Lid

18 jul 2013
    22
    0
    0
    Ja hier ook, wordt woensdag gestript en als dat niks word misschien nog een keer en dan kan ik worden ingeleid maar alleen als ik dat zelf wil

15. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik vind het een lastige discussie, juist omdat de onderzoeken nog niet gedaan zijn maar nu lopen. Het duurt bij mij nog een 11 weken, maar voor mijn eigen gemoedsrust vind ik het wel fijn om vooraf nagedacht te hebben wat ik in die situatie het beste vind om te doen.

Voor andere vrouwen die er nog niet uit zijn:
    Op deze website staat veel informatie over het onderzoek "41 of 42 weken inleiden": index trial

De laatste tijd is er echter discussie ontstaan over het moment waarop de bevalling zou moeten plaatsvinden. Sommige gynaecologen zouden al bij 41 weken de bevalling willen inleiden om mogelijke problemen bij het kind te voorkomen. Zij willen dit ook omdat uit internationaal onderzoek zou blijken dat het inleiden van de bevalling bij 41 weken niet leidt tot een stijging van het percentage kunstverlossingen en keizersnedes, zoals eerder werd aangenomen. Aan de andere kant zijn er verloskundigen en gynaecologen die de nu gehanteerde grens van 42 weken willen aanhouden, omdat het genoemde risico op problemen bij het kind zeer klein is en dus veel vrouwen onnodig ingeleid zouden moeten worden en om die reden in het ziekenhuis moeten bevallen.

Het is momenteel niet duidelijk wat het beste beleid is omdat de resultaten van internationaal onderzoek niet zondermeer kunnen worden toegepast op de Nederlandse situatie. In tegenstelling tot het buitenland bestaat er in Nederland een scheiding tussen eerstelijns zorg (verloskundigen) en tweedelijns zorg (gynaecologen) waardoor er in Nederland minder interventies (kunstverlossingen/keizersnedes) plaatsvinden dan in het buitenland. Ook werd in buitenlandse onderzoeken soms langer afgewacht met inleiden dan 42 weken waardoor vergelijking ook niet goed mogelijk is. We kunnen dus op dit moment niet uitmaken wat nu beter is, inleiden bij 41 weken of afwachten tot 42 weken.

Ik heb ook nog wat verder gezocht, en kwam op een website waar ze percentages noemen over 41 en 42 weken, en de kans dat het alsnog vanzelf op gang komt: Serotiniteit | Geboortecentrum Wonderwereld
    * 80% Van de zwangeren die bij 41 weken nog niet bevallen is, bevalt spontaan vόόr 42+0weken
    * Bij 12 dagen (41+5weken) over tijd bieden wij je aan om je vliezen kunstmatig te breken. 85% Van de zwangeren ontwikkelt daarna alsnog goede weeënactiviteit en bevalt spontaan.

De kans dat het vanzelf gaat, na de 41 weken is dus behoorlijk groot. De risico's van wachten tot de 42ste week zijn in Nederland nog niet bekend, want het onderzoek is nog niet afgerond. Wat ik wel weer lastig vind, is dat er dus blijkbaar ook al artsen/ziekenhuizen zijn, zie hierop vooruitlopend zelf hun beleid hebben aangepast. Pff... ik ben er nog niet uit, dus houd dit topic nog even in de gaten.

16. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
  17. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Ik ben met 41+3 op controle geweest bij de gyn, toen was mijn vruchtwater bijna op. De dag erna bevallen, maar mijn geboortekanaal was te klein en mijn meisje te groot ;) dus ik doe dit nooit weer! Maar onze meid heeft een super start gehad en echt een streepje voor, voor haar was het wel goed om wat langer in mijn buik te zitten. Ze is al heel bewust, kan haar hoofd nu al omhoog houden, en drinkt als een grote :D

18. Miesje83

Miesje83 Actief lid

11 okt 2011
    260
    112
    43
    Micera, bedankt voor de gedeelde informatie! Interessant om te lezen want soms zie je door de bomen het bos niet meer! ;)

19. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Hier in het ziekenhuis is het beleid dat je met 41weken wordt ingeleid. Ze wachten hier niet tot 42weken.
    Mijn datum stond ook al naar hij kwam gelukkig zelf met 40+5 weken.

20. Emma73

Emma73 Actief lid

19 nov 2013
    424
    0
    16
    NULL
    NULL
    bevallen met 41 en 3 dagen

Achteraf zei de dokter dat ik met 40 weken al had moeten bevallen.
    Mijn bekken staan niet goed dus ik kan niet eens normaal bevallen. En ik had zoveel vruchtwater dat mijn zoon het heel gezellig had in mijn buik

Ik wil nooit meer zo lang doorlopen omdat mijn zoon toch nog flink is doorgegroeid na de 40ste week en mijn baarmoeder best klein is. Mijn buik was niet supergroot maar mijn huid stond zo gespannen dat ik niets meer kon

Deel Deze Pagina