Ben 3 keer na de 41 wkn bevallen, spontaan. Bij mijn eerste (7 jaar geleden) was het standaard doorlopen tot 42 wkn zolang je baby het 'goed' had (voldoende vruchtwater, mooi CTG). Vanaf 41 wkn strippen en ik ben na 1e strippoging toen bevallen met 41+3 wkn (liep al bij de gyn). Bij mijn tweede (5 jaar geleden, ander ziekenhuis, andere VK) was het nog steeds standaard 42 wkn. Met 41+2 wkn echo en CTG controle gehad, baby had het prima, dus gewoon afwachten. Inleiding gepland met precies 42 wkn, maar ben spontaan thuis bevallen met 41+5 wkn. Nu bij de derde was het voor mij dus een verrassing dat ik opeens zelf mocht kiezen van VK, inleiden bij 41 of 42 wkn. Gezien het feit dat ik al 2 keer ruim over de 41 wkn gelopen ben zonder enig probleem en ik graag thuis wilde bevallen, was het voor mij normaalste zaak van de wereld om weer tot 42 wkn te wachten. Zat niet op een inleiding te wachten en mijn lijf houdt ze blijkbaar lang (en gezond ) binnen. Tot mijn verbazing braken met 40+6 wkn spontaan mijn vliezen en is ze de dag erna geboren (met 40+5 wkn potdicht, strippen was niet mogelijk). Heb ook echt niet het gevoel gehad dat er 'risico's' bij zijn geweest, baby's hebben allemaal een prima start gehad en ook (grote) placenta zag er bij alle 3 keurig uit. Maar ja, voor sommige andere geldt dat niet en geeft doorlopen wel een risico, jammer is dat ze dat niet van te voren goed kunnen inschatten...
Bij de jongste bevallen met 42.0. Ben 2 keer gestript. Toen ik 42.0 was heeft de verloskundige 's morgens de vliezen gebroken en had 5 cm ontsluiting, maar geen weeën. 's avonds in het ziekenhuis ingeleid. baby was er binnen een paar uur.
Bij mijn laatste ben ik ingeleid met 42+1.. Na zelf meerdere malen aangegeven te hebben dat het niet mneer goed voelde! Uiteindelijk dus met 42+1 ingeleid (op dinsdag), anders moest ik eigenlijk wachten tot donderdag. Na een heftige bevalling werd Tim dus geboren. En hij heeft het heel moeilijk gehad (opstartproblemen), maar het ergste was zijn huidje...Al zijn vel hing los! Het leek wel over er een pan heet water over hem heen was gegooid. Mijn hemel, wat heb ik het daar moeilijk mee gehad! Ik wil hier wel een (beschaafde) foto plaatsen, maar ik weet niet of dat door jullie gewaardeerd wordt? Het had niet gehoeven!! De zwangerschapsduur was veels te lang voor hem!
Ik ben ingeleid bij een zwangerschapsduur van 41 weken + 5 dagen. Wel een vlotte bevalling gehad, maar onze dochter heeft wel van een paar dagen op de neonatologie afdeling gelegen i.v.m. polycythemie en verhoogde bilirubine waarden. Heel leuk als je op punt staat om als nieuwbakken gezin naar huis te gaan en zo lag ze op de neo Ook geen vruchtwater meer en ik vraag me af hoe het was afgelopen als we hadden gewacht totdat ik 42 weken zwanger was..
Pffffff... nou... heel de middag in het ziekenhuis vertoefd. CTG gehad, echo gehad, gesprek gehad. Conclusie: placenta werkt nog helemaal optimaal! Baby is erg levendig en beweegt goed, hartje goed... alles ziet er uber-prachtig uit dus. Dus geen medische noodzaak dat ik donderdag met 41 weken word ingeleid. 1cm ontsluiting dus vliezen prikken kon nog niet. Nu de keuze gekregen tussen donderdag inleiden of eventueel na het weekend op maandag. En dan as vrijdag weer uitgebreide controle. Morgen gesprek met vk en kan ik alles bespreken maar het zal wel maandag gaan worden (met 41+3). Ergens was het wel een beetje teleurstellend, maar ik ben natuurlijk hartstikke blij dat de baby het hartstikke goed doet.
Ik vind dat ze ons hier ook te lang laten lopen. Pas op eigen verzoek (en aandringen) mocht ik met 41 weken naar de gyn. ingeleid met 41+2 en uiteindelijk een spoedkeizersnede met 41+6..