Jaren geleden hebben wij in guldens nog een doorlopend krediet afgesloten. In de loop van tijd hadden we het financieel soms moeilijk waardoor ik er geld van heb opgenomen. Maar sinds een paar jaar heb ik flink afgelost en we zijn over een jaar quitte met dit krediet. Maar nou willen we eigenlijk wat verbouwen aan ons huis. ik had dat voor 2012 in de financiele planning. Maar omdat je tot juni 2011 maar een tarief van 9% BTW hoeft te betalen voor verbouwingen aan je huis is mijn volgende vraag. Als ik een deel van het krediet opneem, en de bonnetjes netjes bewaar mag ik het bedraf dan aftrekken van de belasting?
Ik vind het echt zo'n vraag voor een financieel adviseur. Ik zou dan kijken of je je huidig doorlopend krediet kan inwisselen voor een hypothecair krediet (als je al wat overwaarde hebt). Scheelt sowieso heel erg in de rente. Ik denk dat het eigenlijk ook wel een voorwaarde is. Wil je iets aftrekken van de belasting dan moet de verbouwing opgenomen zijn in je hypotheek en er moet denk ik sprake zijn van waardevermeerdering. Maar nogmaals, ik denk het. Helemaal zeker weten doe ik het niet.
Wij hebben het wel altijd gedaan. Wij hadden een DK, die we deels (50%) voor verbetering van de woning hebben gebruikt. Ik heb het altijd opgegeven aan de belastingdienst (voor 50% dus) en heb er ook nooit problemen mee gehad. Daarentegen kan ik het hele bedrag verklaren mocht het nodig zijn met bonnetjes en foto's voor en na. Maar ik zo het zeker even aan iemand vragen die er echt verstand van heeft