Welke zijde aluminiumfolie?

Discussion in 'De lounge' started by flipflop, Mar 23, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,250
    1,009
    113
    Zuid-Holland
    Ik ga vanavond voor mn schoonouders een aardappel gratin maken. Er staat in het recept dat de schotel 50 min in de oven moet met aluminiumfolie erover heen. Maar welke zijde (glimmend of mat) hoort nu boven te liggen? Dus welke zijde zie je als je de schotel hebt afgedekt?? Ik heb het ooit geweten..........maar nu heb ik dus even jullie hulp nodig :)

2. Syl72

Syl72 Bekend lid

Mar 14, 2008
    817
    176
    43
    Ik heb pas ergens gelezen dat het niks uit maakt. Beide kanten werken hetzelfde.

3. kipjetok

kipjetok Bekend lid

Jul 21, 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    glimmende kant boven, ketst de warmte af.
    doffe kant boven, neemt de warmte op (dus als je iets warm moet houden)
    (ooit eens bij natuurkunde gehad in een ver ver ver verleden!)

4. Syl72

Syl72 Bekend lid

Mar 14, 2008
    817
    176
    43
    Haha ik zie nu dit op google:

Hoe gebruik je aluminiumfolie?
    Aluminiumfolie of alufolie is héél plat, maar het heeft toch twee kanten, die bij veel mensen twijfel oproepen: Welke kant moet je gebruiken, de glimmende of de matte? Het antwoord is eenvoudig. De glimmende kant weerkaatst meer warmte dan de matte kant. Wil je iets in de oven zetten en voorkomen dat de bovenkant te snel verkleurt, doe dan de glimmende kant naar buiten. Dek je even iets af om warm te houden, doe dan de glimmende kant naar binnen. Als je bijvoorbeeld een hele, gebraden kip wil warmhouden, kreuk je de alufolie eerst licht, en je legt de folie losjes om de kip heen. De kip blijft warm en sappig (maar niet uren lang, alufolie is geen hooikist). Als je wilt dat iets een bruin korstje krijgt zul je de folie altijd moeten verwijderen.

Geen idee meer waar ik gelezen hebt dat het niks uit maakt...niet alles geloven wat je leest dus.

Eetze!

5. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik vond dit ergens:

In dit geval was het de directeur ( of zoiets ) van een fabriek in België die aluminiumfolie vervaardigd en de man was zelfs een beetje verwonderd, dat er mensen dachten dat er een verschil was tussen de matte en de glanzende zijde.
    Hij legde toen uit dat het verschil tussen mat en glanzend veroorzaakt wordt door het feit dat tijdens de laatste walsfase, er twee vellen folie op elkaar gelegd worden en samen door de wals gehaald worden. Zo ontstaat aan één zijde een blinkende kant en de zijde waar de twee vellen op elkaar zaten is mat. Aluminiumfolie wordt fijn geplet, gewalst dus, tussen twee dicht op elkaar draaiende zeer gladde rollen.
    Dan de cruciale vraag, welke kant moet er naar buiten gericht zijn ...?
    Er is geen verschil ! De man zijn antwoord was zeer pertinent.

6. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Er is wel degelijk verschil, alle beroemde koks zeggen dit.

Precies zoals @syl72 zegt

7. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,250
    1,009
    113
    Zuid-Holland
    dus dan moet de glimmende kant naar buiten, want de laatste tien min moet ik er kaas over strooien en de schotel dan bruin laten worden. Tnxs voor de tips, tsja google had ik zelf nog niet aangedacht :) ik dacht ik vraag het hier maar even :)

Share This Page