Die andere schreeuwerige berichten vlak boven me negerend schrijf ik: Ik vraag me echt af of dat verschil zo groot is. Ik bedoel, ze kunnen hun eigen boterham nog niet smeren, maar volgens mensen wel mama en papa manipuleren met negatief gedrag. Ik denk dat het de moeite waard is om het gedrag van babys/peuters/kleuters van een andere kant te bekijken. Vanuit de psyche van een kind. Ik vond dat heel verhelderend, veel rustiger en logischer. En ik heb geleerd dat samen slapen, samen in slaap vallen in deze periodes juìst geen verwend kind creeert. Sterker nog, mijn zoon gaf ineens vanzelf aan dat hij het wel weer alleen kon. "Doei doei mama." Je moet doen wat bij je past, maar buiten de bekende gebaande paden denken en handelen mag gewoon als jij dat zo voelt. Je verpest je kind er echt niet mee.
Oh en trouwens, mijn kraamhulp zei dat je kindjes tot 3 maand niet kon verwennen, de fysiotherapeut tot 6 maand, de kinderarts tot een jaar, mijn buurvrouw tot een half jaar, mijn moeder zei 'nooit', de huisarts zei tot een maand of 10. Ik heb ergens het gevoel dat dat gegeven een beetje wankelt, een beetje niet onderbouwd is. Een beetje maar.
Ik zeg niet dat mijn kind mij manipuleerde om haar te komen troosten. Volgens mij had ze gewoon nog niet door dat ze zichzelf weer in slaap kon brengen. Beetje het gevolg van reflux, en steeds rechtop in mijn armen geslapen te hebben... Ik keek ook wel degelijk naar de behoefte van mijn kind. Samen slapen ging namelijk echt niet.
Het maakt me woest. En dat lees je terug. Ik heb me ook voorgenomen om wat dit betreft het ook scherp te gaan volgen en elke keer te benoemen. Gewoon steeds maar weer het spotlight erop zetten.
Want? Dat maakt jou tot een beter persoon? Er mogen geen adviezen gegeven worden die niet in jouw straatje passen? Ben je van de ZP politie? Grapjas.
Adviezen zijn helemaal prima. Morele oordelen en mensen een schuldgevoel aanpraten zijn dat nooit. Ik heb je van A tot Z meegenomen in je eerste stukje, met je 'wegebbende nabijheid'... Dat was geen advies. Dat was een heel vies stukje morele chantage.
Vind jij. Ik niet. Ik blijf me afvragen waarom jij de afgelopen week zo'n extreme woede hebt geuit in diverse topics over een andere manier van opvoeden of naar situaties kijken dan jij prettig vindt? Vind je dat van jezelf wel ok, die reacties?
Ik uit het de afgelopen dagen omdat A. de onderwerpen ter sprake komen. Hetzij in topics, hetzij in artikelen. En B. ik heb besloten om het niet meer te negeren, maar de 'strijd' aan te gaan. Ik vind bijdragen zoals die van jou in dit topic zo ongelooflijk fnuikend. Eerst dacht ik dat en dacht vervolgens 'zak er maar in'. Maar dat is niet de juiste reactie. Als een stuk fruit aan het rotten is, dan moet je het weghalen om te voorkomen dat het de rest aantast. Zolang jij hier nu blijft aangeven het niet te begrijpen, zal ik je blijven antwoorden met hoe ongelooflijk smerig ik jouw reactie vond. En ook nog eens een klassiek voorbeeld van precies die houding die zo fout is aan de 'maffia' leden (of ze nou van AP/BV/dragen/UP of wat dan ook maar zijn). Je zat gewoon fout, dame. En gezien je eigen wijziging in toon heb je je dat ook zelf gerealiseerd. Dus ik zou zeggen: hou er dan verder ook over op en doe het ook niet meer. Gewoon niet meer. Niet meer met die nare morele chantage boodschappen, maar gewoon met normale nuance. Zoals in je tweede bericht.
Ik heb het nooit aangedurfd om mijn dochter langer dan 1 nacht bij ons te laten slapen. Puur om de reden dat ik bang was dat ze eraan zou wennen en het een groot drama zou worden om haar weer terug in haar eigen bedje te krijgen. Omdat ik van dichtbij bij meerdere vriendinnen heb meegemaakt dat hun kinderen tot ver na de kleutertijd nog bij hun in bed bleven kruipen. Sterker nog, van een vriendin weet ik dat haar zoon van inmiddels 11 nog steeds iedere nacht bij haar in bed kruipt. Hier heeft ze vooral veel hinder van ondervonden toen zoon nr 2 werd geboren, nu ruim 2 jaar geleden.. Prima als ouders dit willen, maar mijn ding zou het niet zijn. Nu heb ik de mazzel dat mijn dochter een hele fijne slaper is. Rond 1 jaar hebben we ook een korte periode gehad waarin ze 's nachts wakker werd en hier werkte de 1-2 methode supergoed. Nu is het zelfs zo dat ze mij uit haar bed schopt zodra ik haar heb voorgelezen omdat ze anders, na eigen zeggen, niet kan slapen. Ik ben ook niet van het laten huilen, heb mijn dochter als baby ooit een 10 minuten laten huilen en stond zelf huilend onderaan de trap. Maar ik ben van mening dat 1-2-3 max 5 minuten laten huilen, terwijl je wel steeds terugloopt om het kind even te troosten en terug te leggen, echt niet zorgt voor onveilige hechting. Wel ben ik hier pas tegen een jaar mee begonnen, ervoor vond ik haar nog te jong.
Je mag zelf weten wat je doet, het doet mij niks. Het is typisch dat mijn toon jou ergert, maar je niet inziet hoe jouw toon zelf is. Ik heb het tweede bericht niet geschreven met andere insteek, heb het proberen duidelijker uit te leggen. Dus jouw aanname klopt niet. Jij hoeft mij nergens op te wijzen, ik ben me bewust van wat ik schrijf. TS vraagt om advies en ook ik mag dat geven. Jij hoeft geen advocaat te spelen, oh nee, jij hebt jezelf verheven tot rechter van ZP. Succes ermee!
Ik ben ook wel aan iets gewend. Een half jaar lang elke ochtend een beschuit met kaas. Het eerste waar ik aan dacht als ik wakker werd. Nu ben ik het ineens zat en wil ik een boterham met pindakaas. Oftwel. Wennen aan iets is natuurlijk menselijk, maar andere keuzes maken omdat je behoeftes veranderen gebeurd je hele leven door. Ook bij baby's. Ik vind het maar een doorzichtig begrip. 'Wennen'. Alsof je door je baby te wiegen hem/haar daar aan laat wennen en je zo nog jaren door moet om je kindje in slaap te krijgen. Zo niet waar.
Zullen we proberen het topic leuk te houden? Persoonlijke irritaties kan je beter via pb bespreken. Met vriendelijke groet, Beheer Zwangerschapspagina.nl
Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Jouw zoontje was het wellicht snel weer 'ontwend', maar dit geldt echt niet voor ieder kind. Het is en blijft een gok die je neemt, ieder kind is anders.
Ondanks dat ik het ook met enige regelmaat eens ben met je Carino (en met jou Hilly!) heb ik deze manier van schrijven/reageren ook meermaals gesignaleerd en vind het ook onprettig. Goed dus wat mij betreft dat dit door jou nu benoemd wordt Hilly. Jammer Hilly (en onterecht in mijn ogen) dat je regelmatig negatief benaderd wordt hier.
Want Hilly is wel altijd tactvol? Het is echt een kwestie van pot verwijt de ketel. Hilly mag ook wel wat dimmen.
Vannacht een betere nacht achter de rug. Hij was 1 keer zijn tutje kwijt, maar sliep direct weer in nadat ik die gegeven had.
Hier bleek het nachtelijk huilen een drietal allergieën te zijn.... Alles al gecheckt: oortjes jeuk geluiden hoofdpijn dromen allergieen...