1jarige corrigeren! Hoe?!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jufffie, 20 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Mijn d(w)ondertje is 13 maanden oud (gecorrigeerd 10) en begint ondeugend te worden.
    Ik corrigeer haar met elke keer het woordje; Nee of Nee dat mag niet hé?!

Maar eigenlijk besef ik dat ze straks op een gegeven moment het woordje NEE niet meer zal horen.
    Hoe kan ik hara het beste corrigeren?

Voorbeeld;
    Ik neem haar op schoot en z ebegint mij te krabben in mijn gezicht. ze vind mijn neus en lippen heel erg interessant.
    Dan zeg ik;
    "Nee, je mag mij niet krabben" of "Je mag dat NIET doen"
    Opeens ben ik gaan beseffen dat ze het woordje NEE niet begrijpt of hoort. Ook het woord KRABBENwil ik niet egbruiken want straks hoort ze alleen maar krabben.
    Dus ben ik overgegaan naar;
    "Je mag mama niet krabben, maar je mag mama wel aaien. Kom gaan we mama aaien. Goedzo aaien!"

Doe ik het goed of zijn er andere manieren?
    hoe doen jullie dat?

2. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Ik deed het precies hetzelfde! Het duurt even, maar het gaat werken, volhouden dus ben ik bang ;)

3. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met: "dan hoort ze alleen maar krabben"
    Ik heb altijd gewoon gezegd: NEE, je mag mama niet krabben, je mag mama aaien.
    Op het moment dat ze begint met krabben haar armpje pakken en als je zegt dat ze mag aaien, een aaibeweging maken.

Ik vind juist wel dat je duidelijk moet benoemen wat niet mag. Dit heeft bij mijn dochter altijd goed gewerkt hoor. (behalve nu, nu zit ze in de peuterpuberteit...bigtime! :( )

4. Alieke

Alieke Fanatiek lid

10 okt 2007
    3.793
    157
    63
    Ik ken het! Heb er ook vaak aan zitten denken.. alleen dat is juist het moeilijke, ze begrijpen het nog niet echt. Vaak aan de klank van je stem begrijpen ze dingen vaker.

Bij mij op me werk (dreumes) gebruiken we ook zo min mogelijk "nee". Ze zijn aan het rennen binnen, wij zeggen "je mag wel lopen en van rennen ga je vallen" bijvoorbeeld ;) Alleen dat is makkelijker omdat ze ouder zijn.

5. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Met KRABBEN bedoel ik het volgende. Ikz al ff een ander voorbeeld geven!

Pietje is aan het rennen. Ik roep elke keer; "Nee Pietje je mag niet rennen!"
    Als je het vaak herhaald dan hoort Pietje op een gegeven moment alleen maar RENNEN!
    Om dat te voorkomen moet ej juist het volgende zeggen; "Pietje ga maar lopen!"

Snap je 'm?

6. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Ja Alieke, dit bedoel ik!

7. French

French Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.195
    0
    36
    ...
    's-hertogenbosch
    angelina begrijpt dus wel het woodje nee...denk ik 8) :) ...ik zeg dan angelina nee - nee...dan trekt ze terug en gaat met d'r hoofd nee schudden :) ...ziet er grappig uit.
    ik vind dat je het goed doet zoals je het hier zegt...ik noem wel altijd haar naam erbij...trekt aandacht dan weet ze dat het voor haar bedoeld is ;)

8. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Hmm, ik vind het een klein beetje vergezocht hoor.. het is toch ook niet zo dat je de hele dag alleen maar nee aan het zeggen bent?
    Ok, dat een kdv die manier hanteert, maar thuis? Nouja, ieder z'n manier natuurlijk.

9. French

French Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.195
    0
    36
    ...
    's-hertogenbosch
    @vlinderbloem': heb je zelf al kinderen?
    zonee...dan kom je er dalijk wel achter als die van jou gaat kruipen ;)
    mijn dochter is nu 91/2 maand en om haar een verhaal op te hangen van niet aankomen want dan brand je jezelf bvb schiet ook niet op...dan maar het woodje nee...wat heeft trouwens het kdv ermee te maken?
    angelina gaat ook niet naar het kdv hoor maar volgens mij is het wood nee te leren de beste metode.

10. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik vind dat je het prima doet hoor juffie... het ene kind is natuurlijk het andere kind niet en ze hebben ook even nodig om te snappen wat nee betekent. Ze zoeken steeds weer die grenzen op. Laten zien wat dan wel mag (mama aaien of een kusje geven) is heel goed. Wij zijn met Louise nu begonnen om als ze het echt bont maakt, dus krabben of hard knijpen om te zeggen nee dat mag niet, en haar op de gang te zetten. Daar blijft ze een minuutje en dan ga ik naar haar toe en zeg tegen haar dat ze mama niet meer mag krabben/slaan/bijten etc. Dan geven we elkaar een dikke kus en gaan we samen spelen/boekje lezen etc. Dit is tot nu toe 2 keer voorgekomen en het maakt erg indruk hahaha daarna is ze zoooo lief ;)

11. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ja mijn dochter is twee en een half en ik heb op een kdv gewerkt. Ik snap niet wat dat er mee te maken heeft, maargoed..

12. Ik sla nina altijd op dr handjes :) :)

En dan zeg ik Nee, mag niet...., en het lijkt alsof ze het woordje nee al een beetje snapt, want dan trekt ze inderdaad dr handje terug, en ik maak er altijd een gebaar met mijn vinger bij.

Het gaat best goed, maar ik begrijp wel wat je bedoelt juffie.
    Als je altijd hard roept tegen een kind, dan helpt op een gegeven moment alleen schreeuwen nog maar.
    Want een kind raakt ergens aan gewend, dus ook aan het woordje nee, maar als je er gebaren bij maakt, en je haalt haar weg bij hetgene wat ze aan het doen is, zal ze het woordje nee gaan begrijpen....

En dames.........................dat op dr handjes slaan is een geintje hoor ;)

13. johana79

johana79 Fanatiek lid

22 aug 2006
    4.311
    0
    36
    beslismedewerker
    overijssel
    ik zeg ook nee....of euheuh...danielle snapt dat prima hoor en als ze toch iets pakt wat niet mag dan zeg ik nee, pak het af en geef iets anders ervoor in de plaats. eigenlijk hetzelfde idd als dat ze de kat mept...dan laat ik haar ook zien hoe je moet aaien...kortom hetzelfde als juffie...:D

14. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Als Fenneke mij in mijn gezicht sloeg zei ik: Niet slaan,aaien...En dan werd mama geaaid (met een beetje assistentie van mama ;) )
    Als ze aan de kachel bij oma wilde zitten zei ik: niet aankomen,doet auw...
    Ze hoeft nu maar naar de kachel te kijken en dan zegt ze: mama,auw.
    En dan wijst ze ernaar.

Ik vind het belangrijk om er ook bij te zeggen waarom iets niet mag.
    Ook al zijn ze zo klein en denk je dat ze het niet begrijpen,ze begrijpen meer als dat we zelf denken.
    Dan loont zich nu op een leeftijd van 20 maanden,ik heb nooit iets weg hoeven zetten,ze komt niet aan de koffie op tafel en mama is nog nooit in elkaar geslagen door dochterlief ;)

15. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    :rolleyes: hmz hier ook.
    Ze krabt heel erg hard.
    Zeggen gewoon NEE MAG NIET.
    Ze is nu zover dat als ze iets doet wat ze weet dat niet mag dat ze al NEE staat te schudden :rolleyes:

16. Narcissen

Narcissen Bekend lid

20 nov 2005
    585
    0
    0
    Gelderland
    Wat hier heel goed werkt is juist vertellen wat WEL mag!
    Niet benadrukken wat niet mag. En zeker niet gaan uitleggen. Vaak is nee gewoon nee.
    Dus bij het voorbeeld van krabben zeg ik nee: alleen aaien.

17. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Ik heb bij Boaz ook altijd geroepen dat slaan/knijpen niet lief was, maar aaien wel.
    Nu aait Boaz uit zichzelf iemand als hij "te ver" gegaan is.
    Als ik nee zeg, voordat hij daadwerkelijk slaat of krabt gaat hij ook al aaien.
    Echt vreselijk schattig gewoon.

Het krabben/slaan is trouwens veel minder geworden.

18. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Ieder zijn manier van opvoeden.

Wat is het verschil tussen het communiceren met de kids van KDV en jouw eigen kind?

vanafw anneer moet je dat wel uitleggen. het kind moet wel weten waarom hij/zij iets niet mag!

19. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Thnx!

Dit lijkt mij wel wat!

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zeg altijd: nee, doe maar niet, ga maar je bal/blokken/auto/boek pakken (iets wat ze kan zien). Of ik zeg heel vrolijk: kom maar naar mama! Meestal werkt het wel. Als het niet werkt, zeg ik het nog een keer en als het dan niet werkt haal ik haar weg. En dan hoop ik dat ze er niet meteen weer naartoe gaat ;).

Deel Deze Pagina