Mijn zoontje is altijd al een slechte doorslaper geweest. Nu had ik van een CB-arts het advies gekregen dat als hij 's nachts wakker werd, hij honger had en ik hem een fles moest geven. Mijn zoontje wordt meestal nog elke nacht wakker en dan gaf ik hem dus steeds een voeding (150 +4), terwijl hij overdag volgens mij echt voldoende krijgt. Vandaag maar weer eens gebeld met het CB en ik kreeg nu een heel ander advies: De nachtvoeding zou gewenning zijn. Hij heeft de fles nodig om weer in slaap te kunnen komen. Zij gaf mij twee mogelijkheden om hier vanaf te komen: Laten huilen en dan wachten tot hij zelf weer in slaap zou vallen. Of voeding langzaam afbouwen en kijken of hij er niet meer voor komt. Nu ben ik zelf erg slecht in laten huilen, het gaat bij mij door merg en been. Mijn man daarentegen vindt dat wij dit wel moeten doen, omdat hij denkt dat we er dan het snelst doorheen zijn. Misschien moet ik ook wel even door de zure appel heen bijten, want ik ben die nachtvoedingen na zes maanden ook echt zat. Nu vroeg ik me af of er misschien mensen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt. En hoe hebben jullie dit gedaan? Als je liet huilen, gingen jullie er dan helemaal niet naar toe of om de tien minuten bijv. even kijken. Of zijn er mensen die de nachtvoeding gingen afbouwen en werkte dit goed? Ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Groetjes Victoria
Onze zoon is wat jonger, maar wij hebben hem toen geprobeerd te sturen met de nachtvoedingen als volgt. als hij kwam snachts hebben we hem geprobeerd een speentje te geven, dat accepteerde hij wel alleen duurde het wel even. in het begin viel hij na een klein uurtje weer in slaap zonder voeding. Dit hebben we een paar nachten vogehouden tot hij ineens vanzelf niet meer kwam. dat is nu meer dan een maand geleden, en sindsdien slaapt hij van 20:30 tot 8:30. Nu de afgelopen dagen wordt hij sávonds laat nog weleens wakker, maar dan huilt hij eventjes (3 minuten) om vervolgens weer in slaap te vallen. Ik zou je kindje niet ineens heel lang laten huilen. misschien een speentje geven, dan 10 minuten aankijken, aai over zijn bolletje en niks zeggen en dan weer 10 minuten aankijken ofzo. kost je wel veel energie maar denk dat het CB wel gelijk heeft wat gewenning betreft. succes ermee!
Speentje wil mijn zoontje niet meer, helaas. ik heb ook nog even gegoogled en kwam daar verhaal over Olwen Wilson methode tegen. Dan moet je als hij 's nachts wakker wordt even knuffelen en dan op de kamer blijven waar hij je kan zien en wachten tot hij in een diepe slaap komt. Wel vermoeiend, maar spreekt me wel aan, omdat ik me zo rot voel om hem alleen te laten huilen. Heeft iemand deze methode wel eens toegepast?
even laten huilen, laten liggen maar wel een aai/ knuffel geven, zonder praten / met troosten praten of alleen praten zonder aai/knuffel. Heels soms als er hysterisch zijn even oppakken maar wel in de kamer blijven en knuffelen. licht niet aandoen (ganglicht of bedlampje) volgens mij is laten zien dat je er bent al voldoende.
Hoi hoi, je kent mijn verhaal al maar sinds 2 dagen wordt er hier weer doorgeslapen. Niels zit nu aan de opvolgmelk en hij krijgt van mij nu absoluut niet meer dan 4 flessen van 180ml (tenzij hij ze niet leegdrinkt). Ik ben een beetje een schema aan het aanbrengen geweest en dat lukt nu al een hele tijd goed. rond 7:00 fles 10.00 sap en fruit 12:30 fles 16:30 fles 18.00 warm eten en dan een papfles als hij er voor komt. Meestal gaat hij om 19 uur naar bed en wordt hij om 21 uur wakker voor een papfles. Alle flessen gaan nu goed op. Als hij 's nachts wakker wordt krijgt hij een speentje. Die wilde hij nooit maar sinds 2 weken heb ik een avent speen geprobeerd en die accepteerd hij gelukkig wel. Eerst duwt hij hem we (waarschijnlijk boos omdat het geen fles is) maar ik hou de speen tegen en leg zijn kleine knuffeltje er een beetje tegen. Dan slaapt hij weer in en is het goed. We zijn ook begonnen met voorlezen. Na zijn papfles even kroelen en een boekje lezen zodat hij weet dat hij een lange slaap moet gaan maken. Ook hebben we de safetsleep gekocht zodat hij niet op zijn buik kan rollen. Hij rolde namelijk vaak op zijn buik en kwam dan klem te liggen waardoor het janken was. Succes en ik voel helemaal met je mee. Misschien waren het bij ons ook maar 2 nachtjes dat hij doorsliep maar ik hoop het toch echt niet.
Hoi Inky, Ons schema ziet er ongeveer wel hetzelfde uit. Overdag krijgt Nils ook vier flessen. Wij lezen een boekje voor als hij om half acht naar bed gaat, want als hij nog wakker wordt voor de papfles dan gaat hij direct weer slapen zodra hij zijn speen in zijn mond heeft en drinkt zijn fles met z'n ogen dicht leeg en dan kan ik hem slapend terug leggen als hij hem leeg heeft. Ik twijfel of ik weer een speen zal gaan proberen. Hij heeft deze een tijd gehad en toen moesten we er wel vijf keer uit per nacht om hem weer zijn speen te geven. (hoop dat dit bij jullie niet zo gaat). Hij wilde op een gegeven moment zelf zijn speen niet meer. Begon te gillen als we hem die gaven. Ik hoop voor je dat het bij jullie zo blijft en het doorslapen gaat doorzetten. Ik ga vanavond met mijn man maar eens zitten wat wij voor aanpak zullen doen... Groetjes Victoria
Hoi Victoria, Wij hebben hier hetzelfde probleem. Alleen onze dochter is nu inmiddels 9 maanden! Zij komt ook nog iedere nacht voor een flesje melk. Meestal tussen 3 en 4 uur. Wij geven haar 100cc melk en daarna valt ze snel weer in slaap. Vanochtend heb ik ook het CB gebeld en ze gaven mij ook het advies om gelijk met de nachtvoeding te stoppen of af te bouwen met minder cc of water te geven. Ik vindt dit ook een moeilijke keuze, maar ik denk dat wij proberen om meteen te stoppen. Proberen te troosten en afwachten tot ze weer in slaap valt. Het zullen vast een paar zware nachten worden, maar na 9 maanden heb je het ook echt helemaal gehad... Laten we mekaar even op de hoogte houden hoe het gaat. Ik hoop voor jullie en ook voor ons dat we snel van de nachtvoedingen af zullen zijn. Heel veel succes!
Emma heeft een tijdje gehad dat ze 's ochtends al heel vroeg kwam. Zo rond 5 uur soms zelfs 4 uur. Volgens het CB betekende dit voor haar begin van de dag, dus 1e fles. Dit heb ik zelf niet toegestaan en heb haar als ze huilde dan ook bij ons in bed genomen. Na een week of 3/4 komt ze alleen nog maar tussen half 7 en 8 uur 's ochtends!
hoi victoria, mijn zoontje krijgt de laatste fles om 22.00 ongeveer en slaapt dan tot 8.00 oor is dat misschien een idee om de laatste fles wat later te geven of een beetje extra rond de klok van 22.00, het is maar een ideetje. succes
He Victoria, Mijn oudste heeft ook een speen en daar moesten we ook een periode wel 5 keer ons bed uit. Maar dat is dan maar even en die periode duurde niet zo lang dan nu al 6 maanden een nachtvoeding. Niels doet het nu echt goed. Ook overdag slaapt hij nu beter in en langer door met zijn speen. Het is lastig ik weet het. Maar we doen wat we kunnen. Ik laat hem wel altijd even huilen hoor maar ik hoor aan zijn huiltje of het huilen door gaat zetten of niet. Als ik merk dat het ene echte huilbui wordt dan ga ik snel zijn speentje in doen en anders laat ik hem even. Overdag heeft hij geen speen. Tot nu toe zijn we nog maar 2 keer uit ons bed gemoeten voor zijn speentje. Succes ik hoop zo voor je dat hij ook lekker door gaat slapen.
Wij gaan vannacht ook proberen om zijn flesje weg te laten. Ben benieuwd hoe het zal gaan. Ik ga de speen alvast weer te voorschijn halen, misschien dat we hem gaan gebruiken. Patricia, jij ook veel succes als je er vanavond mee gaat beginnen. Ik zal morgen melden hoe het is gegaan.
succes meiden. Niels is erg verkouden en koortsig dus het zal hier ook wel een zware nacht worden. Morgen gelukkig vrij.
Vraagje: waarom moet een kindje doorslapen ? Zelf drink ik 's nachts ook vaak wat. Als mijn kindjes 's nachts komt krijgt hij eten hoor. Honger is honger.
ja maar jij geeft bv en wij fv. Bij fv zit er nu eenmaal een limiet aan anders ga je de niertjes overbelasten. Als ze overdag niet goed drinken kan je 's nachts best een flesje geven maar als alle flessen goed op gaan dan zit je aan het maximum. Plus het is idd vaak gewenning. Als je dat volhoudt dan blijven ze drinken. Geef je ene paar dagen geen voeding dan slapen ze ineens door. Nodig hebben ze het dus niet.
hoe is het gegaan vannacht? Hier was Niels om 6 uur even wakker, speentje erin en toen om 7 uur de fles. Hopelijk is het bij jullie ook goed gegaan
En, hoe is de nacht verlopen bij de moeders die dit ook gingen proberen? Hier ging het aardig. Robin meldt zich standaard tussen 3 en 4 uur. Nu dus ook weer om half 4. Fopspeen gegeven en ze viel zowaar aardig snel weer in slaap tot kwart voor 5. Toen begon ze wel te brullen en werkte de fopspeen niet meer, dus hebben we haar om 5 uur de fles gegeven. Maar goed, dat gaat de goede kant op. Ik ga gewoon proberen die fles steeds een half uurtje op te schuiven. Was wel trots vanmorgen!
Joh wat goed. En hou in je achterhoofd dat 2 maanden nog vroeg is hoor. Dan is 4 uur al een goede tijd om nog een flesje te krijgen.
Wanneer is het gewenning dan volgens jou? Ik hoor dat wel vaker maar iedereen noemt een andere leeftijd... Hier meldt onze zoon zich ook af en toe. Dan is het een paar nachten weer nodig. Ik heb hem altijd eten gegeven als hij daarom vroeg en met een paar nachten (niet meer dan 4) was het altijd weer over. Dan slaapt hij weken achtereen weer door. En hij is nu alweer bijna 9 maanden... Ik vond het wel zo relaxt eerlijk gezegd. Gewoon eten geven als hij honger had, dan kun je ook weer het snelst gaan slapen. Niet tig keer eruit om een speen te geven...
Ja, precies, we hebben de tijd! En bovendien ben ik al helemaal geen uitslaper, dus van mij hoeft ze niet tot 8 uur ofzo door te tukken.
Bij ons kwam Tara om 4 uur vannacht. Ik ging er iedere 10 min. even uit om haar te troosten, maar na 3 kwartier had ik de hoop opgegeven en heb haar een heel klein beetje melk gegeven (30cc). Dus om 5 uur sliep ze weer. Om half 7 werd ze weer wakker. Dus we zullen zien hoe het vannacht gaat.