stuwing en harde schijven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door rodebanaan, 11 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rodebanaan

21 aug 2012
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste lactatie deskundige,

5 dagen geleden ben ik bevallen, omdat mijn zoon zo misselijk was na de bevalling dat het niet lukte om via de borst voldoende binnen te krijgen, om die reden zijn we begonnen met bijvoeding icm kolven..
    Helaas heb ik hierdoor een enorme overschot aan voeding en heeft mijn zoon meer dan voldoende aan één borst
    Nu zit ik dus met ernstige stuwing, borsten vol met harde schijven en tepelkloven omdat ik nu gewoon veel en veel te zware borsten heb en mijn zoon om die reden niet aan kan happen.
    Om die reden ben ik minimaal 24 uur gestopt met borstvoeding en voed ik met de fles,

's ochtends en 's avonds kolf ik mijn borsten volledig leeg en overdag kolf ik om de drie uur 70 cc in de hoop dat mijn voeding af gaat nemen.
    Voordat ik ga kolven masseer ik mijn borsten onder een warme douche, echter blijf ik last houden van ernstige stuwing en veel harde schijven in mijn borsten, bij het masseren lijken mijn borsten redelijk soepel maar binnen 5 minuten is dit weg en is het weer één en al harde plek..

Wat kan ik na dit alles nog doen om de stuwing te verminderen, maar ook vooral om die harde schijven weg te krijgen?

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Rond de 4-6 dagen na de bevalling krijgen alle vrouwen stuwing.
    Dit is een normaal en natuurlijk proces dat aangeeft dat je borstvoeding op gang is. Dit duurt ongeveer 2-3 dagen en moet je even doorheen.

Het is dus een goed teken, ook al voelt dat niet zo.

Door de stuwing "glijd" je kleintje nu van de borst af, waardoor hij niet goed aanligt en jij last krijg van tepelkloven.

Kolf tot de stuwingsperiode voorbij is en ga dan weer (oefenen) met aanleggen. Een lactatiekundige kan je daar bij helpen.

Tips:
    - Een goed ondersteunende katoenen BH dragen.
    - In de ochtend en avond 1x helemaal leeg kolven en de plekken masseren richting de tepel. De rest van de dag 15 minuten dubbelzijdig elektrisch kolven.
    - Niet onder de douche masseren, dit stimuleert juist
    - Na het kolven iets koud op je borsten leggen voor 5-10 minuutjes.

Succes.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina