Mijn dochter spuugt nogal na een voeding. Het is niet gewoon een mondje terug geven, maar meer met een boogje, soms dan zie je haar eerst ook nog kokken. Vanmiddag schrok ik er zo van... Ik had haar gevoed en 20 min beetje rechterop gehouden (anders is het meteen raak en schone kleren aan trekken) toen heb ik haar in de wieg gelegd en even later zat ik haar een paar keer kokken en er zat al melk in haar mondje, toen ik naar haar toe ging toen draaide ze net haar hoofdje opzij en kon het eruit komen. Maar gaat dat alijd goed? Als ze al melk in haar mondje heeft kan dat dan niet per ongeluk in de luchtpijp komen?? Nu moet ik zeggen dat ik de eerste week veel te veel melk had en nu drinkt ze de borsten aardig soepel (nou ja, 1 kant per voeding dan) De voedingen zijn erg kort en heeft nog best veel zuigbehoefte. Tijdens de voedingen verslikt ze zich ook wel regelmatig. Is het gewoon een kwestie dat ze dan teveel drinkt of dat de voedingen te snel zijn of is het iets anders? Herkent iemand dit? Ik denk dat ik in ieder geval eerst maar 1 borst laat drinken en de tweede borst laat vervallen, goed idee, of heeft iemand andere ideeen/suggesties/tips?? alvast bedankt!
Klinkt heel herkenbaar. Ik had ook erg veel melk, en het duurde wel even voor ze er tijdens het voeden echt goed mee overweg kon (verslikken gebeurde nogal es). Na een aantal weekjes ging dat in elk geval beter, maar nog steeds kreeg ze, vooral aan het begin van een voeding, heel veel melk te verwerken. Het klokte nogal en ze was ook zo klaar. Verder had ze er geen last van, dus ik heb me niet erg ingespannen om bijvoorbeeld de eerste melk even weg te laten stromen in een doekje, zodat de grootste druk eraf is, en ze wat meer achtermelk krijgt. Maar dat is wel een goede oplossing in het begin, als je kindje nog zo jong is. Ik heb altijd maar 1 borst per voeding gegeven, gewoonweg omdat aan borst 2 beginnen vragen om problemen was ivm de enorme hoeveelheid melk. Na eentje zat ze kennelijk vol genoeg. Ik voedde denk ik wel redelijk frequent: lange tijd eens per 2/3 uur. Echt wel maanden zo gedaan. kVond dat verder geen probleem. Pas nu ze bijna 2 is drinkt ze meer voor de lol, en is de productie niet zo hoog meer, en drinkt ze wel eens 2 borsten Het spugen herken ik ook wel. kHeb het idee dat sommige kindjes nu eenmaal gemakkelijker spugen dan anderen, hoewel het wel goed is in de gaten te houden dat het niet stiekum reflux is, waardoor ze erge last van hun keeltje en slokdarm kunnen krijgen. Hoeft echt niet zo te zijn hoor. Het spugen kan soms echt best heftig zijn, maar zolang ze de meeste voedingen grotendeels binnenhoudt lijkt het me ok. Zo heb ik het altijd gedaan. Het handige met bv is dat je gewoon op verzoek kunt voeden. Dus mocht je kindje veel melk hebben teruggegeven en na een uurtje weer willen drinken, dan kun je dat gewoon doen. Door de hele snelle voedingen (5-7minuten per voeding) had onze uk erge zuigbehoefte en met een week of 4/5 hebben we een speentje gegeven. Als ik had geweten dat het haar zoveel rust gaf had ik het misschien eerder gedaan, maar er wordt ook wel gezegd dat je er niet te vroeg mee moet beginnen, omdat er anders verwarring kan ontstaan. Hier nooit iets van gemerkt overigens, en ik weet niet of het echt waar is. Het hielp ook wel goed tegen het spugen trouwens, zo'n speentje. Succes ermee!
hey Debbie, speentje geef ik haar af en toe omdat ze dan echt zuigebehoefte heeft, maar ik geef hem niet standaard zeg maar. Alleen als ze het nodig heeft (heb het liever ook niet.. maar ja, je moet toch wat) Misschien inderdaad een idee om na de voeding speentje te geven als het voor het spugen helpt. Ik vind het metname zo vervelend s nachts, omdat ze dan ineens spuugt en dat ik dat dan te laat merk (volgende voeding) en dan ligt ze dan een hele lange tijd met een natte schouder.. zo zielig..
Ik zou dr met zoveel spugen op dr zij leggen, eventueel met een rolletje handdoek tegen dr buikje ... Heb ik met T ook zo gedaan ivm voorkeurshouding.
Deed ik ook met mijn zoontje maar dan met een zijliggingskussen. Bleef hij toch net iets beter liggen.. Is het misschien een idee om eerst een beetje te kolven voor je haar laat drinken zodat ze niet ineens zoveel melk binnenkrijgt? Heb dit ook even moeten doen bij mijn zoontje omdat hij vaak melk teruggaf en ik ook nogal veel melk had/heb. Ik denk ook dat het (voorlopig) beter is om gewoon maar één borst te geven en deze goed te laten 'leeg'drinken.
hey, ik heb precies hetzelfde probleem! in het ziekenhuis begon het al... teruggeven na een voeding, en als ze niet goed op der zij ligt dan probeert ze het weg te slikken, wat niet super goed lukt en waardoor ze dus bijna stikt... hierdoor ligt ze bij mij op de kamer in de kinderwagenbak! gewoon omdat ik bang ben dat, mocht ze in der eigen bedje liggen, als dit gebeurd en ik hoor het niet... ze erin zou stikken. ik laat eline altijd 1 borst leegdrinken... hierdoor hebben ze de achtermelk (vettere melk) ook zeker binnen. als je 2 borsten geeft kan het zijn dat ze alleen de eerste melk hebben en hier zitten volgens mij niet zoveel voedingstoffen in maar werkt eerder dorstlessend... eline drinkt ongeveer 10 minuten tot een kwartiertje (zolang ligt ze aan) na die tijd valt ze als een blok in slaap. ik hoef dan niet meer te proberen om haar te laten drinken want ze houd der mondje gewoon stijfdicht. mss nog een tip die ik gebruik (weet niet of jij dat ook al doet) ik zet haar bedje (kinderwagenbak) schuin omhoog... dan blijft de melk beter in haar buikje!
bedankt voor de reacties/tips Dat kan ik ook nog proberen! Goeie tip! Dat eerst kolven heb ik in de eerste week wel gedaan, maar toen kon ze echt niet aanhappen en ze dronk die ene borst echt niet soepel, dus had ik echte keiharde (.)(.) Nu gaat dat opzich wel, en ik vind het een heel gedoe. Eerst kolven en dan pas voeden.... en ze drinkt nu 1 borst best wel leeg. Op de zij leggen durf ik niet zo goed, mevrouw is erg sterk en rolt dan gewoon naar de buik, met of zonder handdoek... Vandaag per voeding maar 1 borst gegeven en halverwege even laten boeren (en bij laten komen, hihi) en ik zie wel wat verbetering. Oke ze spuugt wel, maar niet meer zoveel en niet meer met een boogje. Vannacht heb ik haar lekker lang omhoog gehouden en er voor gezorgt dat ze niet teveel dronk, dan maar een keertje extra voeden in de nacht dat maakt me niet uit. Als ze heel veel spuugt dan heb je het zelfde effect dus dat maakt allemaal niet uit. Ik ga het bedje nog wat omhoog doen en eerst maar eens kijken hoe dit gaat...