Spruw?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Eva2011, Jan 24, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Mijn dochter drinkt de laatste week erg onrustig, klakt erg bij het drinken en laat vaak los. Dit alles zorgt er voor dat ik weer een kloofje heb ontdekt en het voeden pijnlijker en branderiger aanvoelt. Kan dit spruw zijn?
    Ik zie geen witte plekjes maar wel een wittige waas en soort parelmoerglans op de lippen van mijn meisje, maar vraag me af of ik me dit niet gewoon inbeeld omdat ik het gelezen heb...

Zou het handig zijn om uit voorzorg gentiaan violet te bestellen en te gaan gebruiken of kan ik dan beter even langs de vk of huisarts?

Tevens, al jaren geen last gehad maar, sinds een paar dagen een opkomende voetschimmel. Ook een candida toch? Vraag me af of dit er mee samenhangt.

2. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Witte plekjes ontdekt en gentiaan besteld. Hopelijk krijgen we hier wat meer rust door want een constant krijsende baby op de arm is ook niet prettig. Door het onrustige drinken krijgt ze veel lucht binnen en dat zorgt weer voor vastzittende windjes.... Zo zielig!!

3. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Achteraf gezien liepen we er al zo'n twee weken mee rond...

Maar nogsteeds hebben we spruw. Wie kan me de verlossende tips geven?

Week 1 behandeling
    Gentiaan violet een week lang beiden gebruikt. Brandende gevoel ging weg. Spruw niet.

Week twee behandeling
    Naar de ha gegaan en nystatine gekregen en zelf doorgegaan met gentiaan.

Week drie afgewacht

Kom net weer bij de ha weg met een kuur nystatine en miconazol creme...

Ik houd alles goed schoon, zoogcompressen regelmatig wisselen, weet verder ook niet meer wat ik kan doen. Wil de bv niet opgeven maar het wordt wel erg pijnlijk zo door de kloven die ik onderhand weer heb...

5 weken spruw, hoe hardnekkig kan het zijn?

4. nmv

nmv Fanatiek lid

Jan 7, 2013
    3,964
    270
    83
    Oost-NL
    Het kan heeeeeeeeeel hardnekkig zijn.
    Maak het flesje nystatine helemaal leeg! Alles inderdaad goed schoonmaken (ook beddengoed!), spenen elke dag uitkoken (als je die gebruikt), je borsten/tepels ook goed behandelen en laten drogen aan de lucht (dus even lekker bloot zitten).
    Ik heb in de pijnlijkste periode af en toe gekolfd om mijn tepels iets rust te kunnen geven, dit gaf mij wel een kleine adempauze...

Succes! Het is nu doorzetten! (Als je het tenminste nog niet op wilt geven...)

5. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Beddengoed was nog niet in me opgekomen. Ik slaap op een hydrofiel of badhanddoek met beha aan dus dan die maar elke dag wisselen. Elke dag bed verschonen kom ik echt niet aan toe met kleuter en baby.
    Kolven doe ik regelmatig ivm een paar avonden per week dat ik weg ben, dat helpt inderdaad al wel om de boel wat te verlichten. Alle toebehoren worden voor gebruik gesteriliseerd.

Hoe zit het met de afgekolfde melk eigenlijk? Ik kolf na mijn avonden weg en bewaar het in de vriezer. Overleeft de spruw daarin? Want anders blijven we bezig natuurlijk!

Bedankt voor je reply!!

Ik geef nog niet op nu. Mijn zoon heeft maar heel kort bv gehad en daar baal ik nog steeds van...

6. nmv

nmv Fanatiek lid

Jan 7, 2013
    3,964
    270
    83
    Oost-NL
    Volgens mij overleefd spruw wel, ook al is het ingevroren geweest... Ze zeggen dat je het kunt 'doden' door het heter te verwarmen dan normaal, volgens mij 60 graden. Maar ik was daar toch wat bang voor en heb de (mogelijk) besmette melk weggegooid. Maar dat kun je vast wel op borstvoeding.com vinden!

7. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Ja dacht ook al zoiets, maar dan kom ik wel in de problemen dus... Of we blijven spruw houden of ik kan niet weg savonds en heb weo verplichtingen. Lastig. Zal eens gaan inlezen over spruw op bv site. Thanx!!

8. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

Jul 28, 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Als je de melk pasteuriseerd kan je het wel blijven gebruiken. Probeer even geen of zo min mogelijk suiker te gebruiken, en alles wat in aanraking komt met melk uitkoken, bh's en hydrofieldoeken ook heet wassen. Verder lees ik goede dingen over azijn, kan je met google vast wel iets over vinden. Geef niet op, het gaat over.

9. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

Apr 13, 2012
    1,119
    111
    63
    Ik heb 5-6 weken lang last gehad van spruw. Uiteindelijk na 3 potjes nystitine en een tube zalf was het over. Ik heb ook een hele tijd gekolft omdat aanleggen zo'n pijn deed. Niet te snel denken dat het over is. Het is echt hardnekkig.

10. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Je kunt de melk nog wel gebruiken maar moet deze wel even verhitten. Dus je hoeft niet alles weg te gooien ( jeej).

Spruw kan heel hardnekkig zijn.
    Probeer tussen door niet ontgeurde kokosolie op je tepels te smeren. Deze heeft een antibacteriele werking. Je kunt ook verdunde azijn op je tepels smeren. Spruw houdt niet van zuren en met wat pure bessensap (biowinkel) op een gaasje de mond van je kindje schoonmaken. Je bh's elke dag in de was.

11. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Kokosvet zal ik morgen halen. Ook bessensap, had het al gelezen idd. Is een poging waard! Azijn heb ik in huis. Gaat ook op de tepels. Bedankt voor de tips!
    De hydrofielen en bhs op 60? Is dat warm genoeg? Of moet ik echt op 90 gaan wassen?
    En met flessenwarmer, wordt het dan warm genoeg? Ik zet m op de diepvriesstand om op te warmen en moet 2x de fles verwarmen anders is het nogbevroren. Dan komt het er wel te warm uit dus denk dat de spruw dan wel dood is?

12. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden

Ik zou bh's niet op 90 gr wassen. Die overleven dat denk ik niet.

Nee flessenwarmer is niet warm genoeg. Je moet het echt op het vuur verhitten tot tegen het kookpunt ( dus net niet koken)
    Als je kindje ook melk op kamertemperatuur drinkt, dan kun je dit voor het invriezen doen, anders erna.

Share This Page