Hier een fv mama. Ik geef altijd een speentje en kijk dan even hoe mijn zoontje reageert. Als hij onrustig met zijn hoofd draait of met zijn beentjes trappelt ga ik een flesje maken. Vaak kom ik dan op zijn kamer en slaapt hij toch nog met het speentje, maar met wat onrust in zijn lijfje, dus geef ik hem toch die fles. Die drinkt hij half slapend en daarna slaapt hij zonder speen en met ontspannen lijfje weer verder. Alleen als hij echt meteen totale ontspanning toont met het speentje, ga ik hem niet meteen voeden. En dan slaapt hij vaak weer verder, maar is de kans wel aanwezig dat hij 1 uur later alsnog wel honger heeft. En soms slaapt hij dan wel door (of eigenlijk sliep, want hij drinkt om 23u niet meer en nu hebben we eigenlijk standaard weer nachtvoeding haha)
Op die leeftijd kwam mijn dochter echt nog voor een voeding s'nachts, daar hielp een speentje niet voor. Dus ik voedde. Uitproberen met een speentje en er daarna alsnog uit moeten om te voeden kost meer energie. Als je kindje nou wat ouder is vind ik het een ander verhaal maar op die leeftijd vind ik nachtvoedingen nog heel normaal.
Volg je gevoel Ik vind het persoonlijk wel handig gewoon even aan de borst en weer verder slapen. Maar nu slaapt mijn dochter ook al sinds 6 weken door en nu met 4 maand klokje rond. Soms mis ik het zelfs nog even lekker voeden gewenning is niet aan de orde met 11 weken en alle ritmes veranderen zo weer. Wanneer je baby nu al zo goed slaapt in de nacht zal dat waarschijnlijk alleen maar beter worden....
Het is blijkbaar per persoon verschillend wat als de makkelijkste weg wordt gezien. Ik zou 's nachts altijd voor de weg van de minste weerstand kiezen (tenzij sprake is van een probleem). Ik zou dan denken: voeden = slapen. Maar als je zelf ook vaak succes hebt met een speentje en dat je minder moeite kost kan je dat natuurlijk proberen. De manier is er sowieso niet. Onze zoon van anderhalf slaapt nog steeds niet vaak door, ondanks dat we met 9 maanden gestopt zijn met nachtvoeding. Bij ons is er dus geen verband tussen doorslapen en nachtvoeding.