Misschien kan iemand mij helpen? Ik geef Sem afgekolfde melk, de eerste vier weken gaf ik hem de melk gewoon via de borst maar omdat hij er erg onrustig van dronk omdat er zoveel melk uitkwam waardoor hij zich veel verslikte en woest aan het drinken was geef ik het nu sinds 2 weken via een flesje. Dat gaat een stuk rustiger, Sem verslikt zich niet meer, vriendlief kan ook melk geven en we weten nu hoeveel hij binnenkrijgt. Dat is dan ook meteen waar ik een vraag over heb want borstvoeding is op aanvraag en kan je in principe nooit teveel geven maar geldt dat ook als je hem via een flesje de borstvoeding geeft? Ik heb gelezen dat je 150 ml per kilo lichaamsgewicht geeft, dat is bij flesvoeding maar is dat ook zo bij borstvoeding via de fles? groetjes Ilse
Volgens mij kan je dat wel aanhouden. Die 150 ml per kilo lichaamsgewicht is wel een maximum, dus het mag ook minder. Bv is veel geconcentreerder, dus is er minder nodig dan kv om hetzelfde binnen te krijgen.
Dank je wel voor je snelle antwoord! Ik ben het gaan opschrijven hoeveel Sem drinkt en hij komt niet boven die 150ml per kilo lichaamsgewicht dus dan zit het wel goed Is ie toch niet zo'n zuipschuit als ik dacht haha
klopt op aanvraag is op aanvraag en hoeveel hij dan ook hebben wil maakt niet uit. Flesvoeding is het enige waar ze een richtlijn voor geven qua rekensommen.
Borstvoeding kun je niet teveel geven als je de behoefte van je kindje volgt. Wat wél kan is als je een flesje geeft dat ze dan meer drinken dan wanneer ze live uit de borst drinken. Dit komt doordat de borst eerst druppelsgewijs, dan met stralen en dan weer druppelsgewijs melk geeft, terwijl een fles een continuee stroom melk afgeeft. Een kindje krijgt dus niet het signaal van dat het drinken bijna afgelopen is en dat kan voor wat verwarring zorgen. Ook moeten ze met de borst meer moeite doen dus kan het zijn dat ze na de fles nog wat zuigbehoefte hebben. Na verloop van tijd wennen ze best wel aan het verschil tussen borst en fles dus zal het bovenstaande steeds minder van toepassing worden. De kv formule kun je wel gebruiken als leidraad voor hoeveel bv je kindje ongeveer drinkt. Het is echter helemaal niet erg als dit wat meer of minder is. Maar daar kom je snel genoeg achter. Veel succes!