Eerste bezoekje Consultatiebureau

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lizz80, 22 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lizz80

Lizz80 Lid

28 jun 2008
    60
    0
    0
    Ik weet niet zeker of ik met deze vraag in "Baby & dreumes" moet zijn, maar ik stel hem toch maar hier. ;)

Hoi meiden!

Donderdag moet ik voor het eerst met m'n meisje naar het CB en ik ben best wel nerveus.
    Ze doet het verder hartstikke goed, maar toch vind ik het wel érg spannend.

Hebben meer moeders dit (gehad)?

Ik lees vaak dat de afspraken altijd erg uitlopen en dat je dus soms lang zit te wachten en ondertussen moet je kleintje al uitgekleed en wel in luier klaarzitten (in een omslagdoek, maar toch...).
    Ik zie echt een gekkenhuis voor me, met allemaal huilende babies, ook omdat ze het koud hebben, etc... Daar zie ik dus best tegenop, dat ze het koud heeft en dat het voor haar te lang duurt. Dat ze honger krijgt, slapen wilt of een schone luier moet. (Uiteraard ga je gevoed met je kindje erheen, maar het blijft toch even "timen" om precies met de slaapjes uit te komen, met de voeding, etc).

Ik denk ook dat als ik eenmaal een eerste keer geweest ben de spanning er af is, omdat ik weet hoe het gaat, maar voor nu is het dus wel nog even spannend.
    (Ik vind het sowieso nog spannend om echt ergens heen te gaan, ik maak wel vanaf het begin al kleine uitstapjes, even wandelen, even een boodschap halen, kort de stad in, etc. Maar dan slaapt ze continu door, nu moet ze voor het eerst echt wakker zijn, ik denk dat daar m'n angst het meeste in zit.)

Hebben jullie nog tips voor me?

Groetjes,
    Lizz

2. Seilenna

Seilenna Actief lid

9 sep 2007
    442
    0
    0
    Flevoland
    Ik heb niks getimed met de twee bezoekjes die we inmiddels hebben gehad. Valt denk ik ook niet mee, Linde past zich in ieder geval met haar eet en slaap ritme niet aan aan de afspraak met het bureau...

Ik vond het heel erg meevallen! geen gekrijs, verliep allemaal soepel! Ik was wel blij dat ik de fopspeen meehad ;)

Komt vast goed, als je het gedaan hebt, denk je: 'was dit nou waar ik me zo druk om heb gemaakt?'

Succes!

3. Lizz80

Lizz80 Lid

28 jun 2008
    60
    0
    0
    Ik denk ook dat het eigenlijk niet te timen valt, daarom word ik er ook zo'n stresskip van :oops: ;)
    Je kunt duidelijk merken dat ik dus nog geen uitjes heb gehad :D

Ik denk dat het huilen hier wel zal komen, want het uitkleden vindt ze tot nu toe nog echt geen pretje.

4. Claudia86

Claudia86 Bekend lid

18 feb 2007
    806
    0
    0
    Ik kijk er juist naar uit maar dat komt ook omdat we een superleuk team hebben daar!
    zorg dat je een tutje bij je hebt een een goeie badcape ja verders... gewoon gaan en zie daar wel hoe t gaat!

5. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Krijsen heb ik nog nooit mee gemaakt daar ook niet met andere kinderen, gaat altijd erg gemoedelijk vind ik... Uitkleden dan wegen en meten, dan de luier en romper weer aan en spelen daar totdat je geroepen wordt. En de ene keer duurt langer dan de andere keer... En koud vind ik het er absoluut niet, volgens mij staat de kachel daar op 25 ofzo, ik zit er altijd te zweten als een otter ;) en de kleine heeft het er ook niet koud ;)

6. Dushi

Dushi Niet meer actief

Mijn tips:

- jezelf niet te warm kleden het is er doorgaans een sauna
    - kindje direct uitkleden en omslagdoek omdoen (luier nog aanhouden)
    - als je aan de beurt bent zeggen zij wel wanneer de luier af moet
    - schone luier aan wachtend op de arts of vk.
    - fles met voeding mee
    - liefst met de wagen ernaartoe wandelen, zodat het evt. slaapje gewoon door kan gaan.

Succes!
    Je zult zien dat het meevalt.

7. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Het is bij ons meestal ook bloedjeheet, dus zelf niet te warme kleren aandoen. En neem voor jezelf ook een schoon shirtje mee. Ik heb wel eens ongelukjes zien gebeuren toen de luier af was ;) . Zorg er verder voor dat je je dochter makkelijke kleertjes aantrekt. Dat scheelt een hoop gezweet tijdens het aan en uitkleden.

De gang van zaken is bij ons:
    -je komt binnen en geeft je boekje af (als je dat al hebt gekregen tijdens het bezoek van de wijkverpleegkundige, anders meld je je gewoon even)
    -dan kleed je je dochter uit op één van de aankleedkussens, en houd je haar lekker bij je in een omslagdoek (luier aanhouden)
    -de naam van je kind wordt genoemd en dan kom je wegen en meten
    -dan ga je weer wachten (tja, kan lang duren... evt een flesje meenemen als de afspraak rond voedingstijd is/borstvoeding geven)
    -dan haalt de arts/verpleegkundige je op en heb je een gesprekje over hoe het gaat enzo

Geen stress, het loopt vast wel los. En verder: je bent daar met een piepklein babietje. Alle moeders die daar zijn met hun grotere kinderen zullen vertederd naar jouw kleine meisje kijken. Of ze de boel nou bij elkaar krijst of niet :D. Zet 'm op!

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Inderdaad, bij ons is het ook redelijk warm, juist voor de blote kleintjes. Ik heb overigens tot nu toe nog nauwelijks hoeven te wachten, hooguit 10 minuutjes. Het is er altijd zeer rustig en huilende kinderen heb ik nog nooit meegemaakt ;) Het valt echt wel allemaal mee hoor! Zeker de eerste keer, als er nog geen prikjes aan te pas komen ;)

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik vind het er ook wel gezellig altijd :) . Leuk om die andere kindjes te zien en soms juist is het er heel stil ook. Hier wisselt het nogal. Ik heb tot nog toe 1x 3 kwartier moeten wachten, dat was niet zo leuk :( maar verder ben ik eigenlijk altijd met zo'n 10 minuten aan de beurt.

10. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Maak je niet teveel zorgen joh, da's jammer, want het is toch leuk om te kijken hoe het met je baby gaat?
    Het is gelukkig niet meer zo als vroeger hoor, toen kreeg je vaak betuttelende dingen te horen, tegenwoordig is het gewoon jij en jou, en niks geen gevit omdat je kind te zwaar, te licht, te kort, te lang is, ofzo.
    Bij ons is het tenminste altijd heel relaxed. Nog nooit krijsende kinderen meegemaakt (of ze moeten net een vaccinatie gehad hebben, maar dan zijn ze doorgaans binnen twee minuten weer stil).
    Het is altijd goed op temperatuur, dus zelf geen dikke trui aan. ;)

11. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik vind t altijd wel leuk; bij ons ook geen drama's met huilende / krijsende kinderen.
    Omslagdoek en flesje mee en jezelf idd niet te warm aankleden....

12. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Maak je je geen zorgen. Ik kan mij voorstellen dat jij dit beeld hebt, maar volgens mij valt het heel erg mee. Bij ons zijn er altijd maar een paar kinderen tegelijk terwijl wij in een grote stad wonen, niemand huilt en de sfeer is gemoedelijk. Ik heb werkelijk nog nooit hoeven te wachten. Hier zijn ze superstipt. Als je zelf te laat komt, dan mag je meteen een nieuwe afspraak maken, zelfs als je 5 min te laat komt. Daarom loopt hier geen enkele afspraak uit.
    Je geeft het boekje af en ondertussen kleedt je je kleine uit. Ze wordt gewogen en gemeten, daarna even 10 minuutjes bij de KA en je staat zo weer buiten.
    Ik weet nog dat mijn zoontje er weinig van merkte.

Ik begrijp heel goed dat je het spannend vindt, maar je zul zien dat je achteraf je zult afvragen waarom je je zo druk hebt gemaakt.

Succes!

13. marissie

marissie Actief lid

14 jun 2007
    348
    1
    0
    Ik heb ook nog geen krijsende kinderen meegemaakt hoor. Komt helemaal goed, maak je maar niet te druk ;) Bij ons geven ze aan wanneer je je kindje uit kan kleden. Zo weet je dat je meteen kunt wegen en daarna niet lang hoeft te wachten voor je bij de arts aan de beurt bent. Maar zoals de andere dames trouwens al zeggen het is meestal erg warm binnen, dus je kindje heeft het niet zo snel koud :p

14. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    hier is het ook altijd bloedheet daar binnen, speciaal voor de kleintjes die in hun luiertje 'rondlopen' dus zelf luchtige kleren aan! En een lekkere omslagdoek voor je kleintje mee en is niks aan de hand.
    Verder heb ik nog nooit hoeven wachten, want ik heb altijd de eerste afspraak van de dag! (9 uur) Daar vraag ik ook altijd speciaal om en dat komt ook altijd mooi uit met haar slaapjes. Kan ze daarna meteen weer haar ochtend slaapje doen.

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    oja, ik vind het idd ook altijd weer leuk om haar lengte en gewicht weer te weten :) wat dat betreft ga ik graag :) . Nu ze wat ouder is, duurt het wat langer voor we weer mogen ;) (extra wegen en meten mag altijd hoor, maarja, dat is eigenlijk niet nodig nu haha, dus ik heb maar geduld tot de 9 maanden controle weer)

16. Lizz80

Lizz80 Lid

28 jun 2008
    60
    0
    0
    Thanks iedereen voor de reacties, ik weet nu ook wat beter wat ik kan verwachten en ik las een aantal tips waar ik zeker wat aan heb, dus dat geeft me al een veel fijner gevoel! :)

Ja daar kijk ik ook erg naar uit! Eigenlijk vind ik het superleuk om juist te zien en horen wat ze van haar vinden, of ze gegroeid is, etc. En even de kans hebben om weer wat dingen te vragen enzo.
    Maar ja toch nog even piekeren. :oops: ;) Maar het komt vast helemaal goed.

17. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Hier wordt gewoon verteld of je je kindje 'mag' uitkleden. Soms moet je wat langer wachten en dan vind ik het wel fijn als ik ons zoontje wat later kan uitkleden.
    Verder raad ik ook aan gewoon te vragen wat je wilt weten. Ze zijn best wel wat gewend hoor. En de keuze hoe je het doet bepaal je uiteraard zelf ;).

En dat krijsende kind, uh, die is van mij :oops:. Hij had net gegeten, maar als hij uitgekleed wordt dan krijgt hij toch weer een flesje :). Dus ook hier gaat de fles met melk in het vervolg mee.

18. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Hoi! Hoe was het bij het CB? Viel het allemaal een beetje mee?

19. Lizz80

Lizz80 Lid

28 jun 2008
    60
    0
    0
    Hoi Nala,

Wat lief dat je het vraagt! (Ik lees je post nu pas).
    Het is heel erg goed gegaan. Het was precies zoals ik zelf verwachtte; dat ik erg nerveus zou zijn en het toch ook erg leuk zou vinden om te zien/horen hoe m'n meisje het doet.
    Maar ik moet wel zeggen dat ik ook erg veel gehad heb aan de tips hier. Ik wist nu een beetje wat ik kon verwachten en ook dingen waar ik op kon letten. Dus daar heb ik echt veel aan gehad! :thumup:

Komende week gaan we voor het 2e bezoekje met de eerste prikjes, wel spannend omdat ik de prikjes uiteraard niet leuk vind, maar afgezien daarvan merk ik dat ik er wel "zin" in heb, omdat ik meer zelfvertrouwen en routine krijg door dit soort uitstapjes.
    Des te vaker ik ergens heen ga, des te relaxter word ik, de ervaring opbouwen is fijn.
    (Ik denk ook dat het bij mij meespeelt, dat ik een alleenstaande moeder ben, ik kan nooit met iemand bespreken hoe ik het doe met m'n kleine... Normaal heb je thuis je partner en kun je daar lekker mee praten en overleggen hoe je dingen aanpakt, hoe het gaat... Dat heb ik niet, dus dat maakt me soms onzeker. Nooit geen enkele feedback hebben. :| Het is niet dat ik met veel vragen zit, maar ik zou zo graag gewoon bevestiging krijgen dat ik het goed doe. Ik moet het echt van de opmerkingen bij het CB of bij de huisarts hebben, want verder zegt niemand iets, daar komt de onzekerheid ook vandaan.Thuis voel ik me altijd prima, maar zodra er mensen op me letten vind ik het spannend. :| En in principe kan iemand je niet raken, zodra je jezelf ergens goed bij voelt, dus dat is dan wel grappig, want zelf heb ik het gevoel dat ik het goed doe met m'n kindje. Ik denk dat ik gewoon bang ben dat mensen negatief denken omdat ik geen "gewoon gezin" heb. Maar goed dat went allemaal vanzelf wel.
    Hoe dan ook, ervaring doet me goed! ;) )

20. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Fijn dat het zo goed is gegaan. En nu dus alweer bijna het 2e bezoekje. Tja, die prikjes zijn even niet leuk, maar dat is je kleintje zo weer vergeten hoor.

Lijkt me pittig om het allemaal in je uppie te moeten doen. Kan me best voorstellen dat je dan af en toe flink onzeker bent. Gelukkig kun je hier met al je vragen terecht :D . Dan stellen wij je gewoon even gerust!

Succes met de prikjes komende week!

Liefs Nala

Deel Deze Pagina