Mijn zoontje zit in de verlatingsangstfase, dat is mij wel duidelijk. Overdag de hele tijd naar mij toe willen tijgeren en mama-mama roepen. Hij is wat jengeliger en wil veel opgepakt worden. Kan gelukkig ook nog af en toe zelf spelen.... maar lang niet zoveel als normaal.. en ik mag ook asjeblieft niet de kamer uit. Maar.. s avonds, s nachts en s morgens krijgt me mannetje nog bv... en hij wil echt alleen getroost worden met de borst (zodra hij de nacht in is gegaan, overdag huilt hij nauwelijks en anders te troosten zonder borst) Hij word echt elke 2 uur (soms wel al na een uur) wakker s nachts en is dan echt ontroostbaar. Het lijkt na bijna 3 weken ook alleen maar erger te worden. Ik heb er eerst aan toe gegeven en wil dat het liefst ook blijven doen... maar ben ook bang dat hij straks echt alleen maar met borst te troosten is en dat is ook niet de bedoeling. Gisteravond was ik voor het eerst weer sporten in de avond. Het ging prima... tot hij wakker werd. Me man had hem op bed gelegd en toen werd hij na een uur wakker en was het drama.... pas toen hij me stem hoorde aan de telefoon werd hij rustig.....(soort van hyperventileren zelfs zei me man) maar op bed weer liggen, ho maar.... dus maar uit bed tot ik weer thuis was.... Voor een fase is het niet erg.... maar herkent iemand dit en ging t daarna ook echt weer beter? Want ik wil hem geen 'verkeerde' dingen aanwennen. Vervelend voor mij, vervelend voor papa maar vooral vervelend voor hem omdat hij het toch weer af moet leren Ik heb gisteren ook geprobeerd hem met zijn knuffeltje te troosten (wat hij eerder begin van de avond nog wel altijd toe liet) maar heel af en toe werd hij wat rustiger.. maar al snel ging hij weer hartverscheurend huilen... moet ik het dan doorzetten? Als ik de borst geef is het even drinken... laat hij zelf los.. gooit zijn hoofdje zo heerlijk naar achteren van.... ik mag weer neergelegd worden.. pakt ze knuffeltje en slaapt weer verder
Hoort bij de leeftijd, de wereld wordt groter en enger, en een veilige plek, zoals mama's borst is de beste plek om alle indrukken te verwerken. Verlatingsangst is een verkeerde term het is eerder verwerkingsbehoefte. En het gaat vanzelf over. Gewoon aanleggen, scheelt alle partijen een hoop stress.
Heel erg herkenbaar, ook het dilemma waar je mee worstelt! Mijn zoontje is nu 10 maanden en 1 week en wil vooral in de avond en in de nacht heel lang drinken. Op zich komt hij maar 1 of 2x maar kan dan wel 1 of anderhalf uur achterelkaar tanken alsof hij 3 dagen niet gegeten heeft. Ik ga hier gewoon in mee. Ik kan in de avond ook nog niet weg ofzo. Alleen als hij slaapt dus. Wat mij alleen opvalt dat er vooral veel literatuur is over jonge baby's en bv maar weinig over oudere baby's die nog bv krijgen. Ik kan mij voorstellen dat drinkgedrag heel erg gekoppeld is aan de ontwikkelingsfase waar een baby in zit. Ik heb van LLL wel de titel: "Mothering your nursing toddler" gekregen. Hieraan staat veel info voor baby's ouder dan 1 jaar die nog bv krijgen en problemen waar je tegenaan kunt lopen als moeder. Ook tips over nachtvoedingen enzo. Ik heb het boekje nog niet, maar misschien is het iets voor je?
Bedankt voor jullie reacties. Fijn om te horen dat het gedrag herkenbaar is en dat het als 'normaal' gedrag kan worden gezien bij deze leeftijd. Ergens weet je het ook wel... maar zeker omdat mijn omgeving er letterlijk allemaal anders overdenken (Nu nog bv? Nu nog nachtvoedingen?, flauwekul, helemaal niet nodig....) is het soms wat lastiger en in elk geval prettig om te horen hoe andere, die wel achter lange bv e.d. staan, te horen hoe zij dingen hebben aangepakt en zien. Ik ga eens kijken naar het boek, bedankt voor de tip! En 2x zo lang voeden s nachts lijkt me ook erg vermoeiend!! Dan is die gemiddelde 5 x van mij nog weinig qua tijd. Ik heb eigenlijk helemaal niet de behoefte om weg te gaan s avonds maar eens per week wil ik het nu wel gaan proberen, omdat ik het heel erg lastig vind om hem los/achter te laten.... het sporten heb ik 10 maanden uitgesteld, en het is een teamsport dus er zit ook wel een zekere druk achter. Ik hoop dat hij snel weer s avonds in elk geval langer slaapt... de nachten maken me niet zo uit, dan ben ik sowieso altijd voor hem
Nederland is nou eenmaal een land waar voeden langer dan 6 maanden (ik vind dat zelf nog heel kort) niet gewoon is. Ook nachtvoedingen e.d. niet. Ik krijg ook regelmatig opmerkingen van mensen. Dat ik mijn zoon verwen enzo. Ik vind dat heel erg lastig. Het beste is denk ik om niet teveel te vertellen over hoe jullie het allemaal doen thuis. Dan geef je anderen ook minder de kans om te reageren. Of zeg gewoon globaal dat het goed gaat. Ik heb een paar mensen met wie ik erover praat. Mensen die niet in mijn straatje denken v.w.b. bv, die vertel ik niks over nachtvoedingen e.d. Dit werkt. Iedereen gaat er ook van uit dat ik nog maar 3x bv geef per dag; terwijl het nog 5 a 6 zijn inclusief de nachten. Voor wat betreft je sport; gewoon proberen en het ergste wat er kan gebeuren is dat hij gaat huilen. Zolang pappa er maar is om te troosten. Wat misschien ook helpt is als pappa je kind draagt in een ergonomische draagzak of doek? Bij ons werkt dit perfect als er "geen borsten" zijn en zoonlief is overstuur of ziek. Op zich is dat lange drinken wel te doen; hij drinkt meestal voor het slapen heel lang en dan 1 of 2x in de nacht, waarvan de laatste tijd dus 1x in de avond. Ik vind het alleen wel bijzonder gedrag; zo lang drinken. Ik hoor het niet zo vaak. Ik heb wel eens geprobeerd om eerder los te koppelen maar dan komt hij vaak 20 minuten later weer. Terwijl als ik hem na 1 uur wakker weg leg valt hij wel voldaan in slaap. Overigens komt hij bij ons de laatste tijd ook vaker in de avond. Zal ook wel bij de leeftijd horen. Daarna slaapt hij weer wat langer. Wel fijn toch zo een forum; kun je een beetje herkenning vinden. Hoewel ik weinig post of reageer. Maar dit onderwerp vind ik zo herkenbaar! Succes!
Dank je! Hij slaapt hier meestal op het laatst (de laatste paar uur dus) in de nacht ook wat langer.. zo'n 3 uur achter elkaar.. verder zit er meestal 1,5 a 2 uur tussen..... vanavond tot nu toe nog maar 1x wakker geweest.. we hebben nu ook sinds gisteren een nachtlampje in zijn kamer gezet, wie weet werkt dit ook al iets. Eerder hielden we op de gang een lampje aan... maar dit had geen effect. Vanwege de ogen is het eigenlijk beter om de kamer donker te hebben... maar ja... ik kan me voorstellen dat hij dat helemaal eng wakker worden vindt! Bedankt voor de tip voor de draagzak. Heb het net tegen mijn man gezegd en hij vond het wel een idee het een keer te proberen. In de vakantie heeft mijn man overdag er ook een keer mee gelopen, meestal doe ik dat toch. Maar toen waren we een hele dag op stap dus hij weet in elk geval hoe het moet nu Wat betreft dat vertellen over de nachten, je hebt gelijk. Ik merk ook wel aan mezelf dat ik daar wat minder over los aan het laten ben bij mensen... ook wel omdat er veel mensen al direct beginnen dat het onzin is als baby's ouder dan bijv. 6 maanden nog s nachts voeding krijgen (heb een nichtje met een baby van bijna 5 maanden en daarbij vonden ze het al onzin!) dus dan hou ik wijs mijn mond over hoe ik het thuis doe.... zeg dan alleen dat ik vind dat ieder kindje uniek is en het niet zomaar te zeggen is of iets normaal is of abnormaal is... dat elk kindje andere behoefte heeft e.d. Maar verder ga ik de echte discussie uit de weg, heb daar geen zin meer in! En ik klaag nooit..... Net zei een nicht van me nog.. (die heeft 3 kinderen, jongste 1,5) dat zij gelukkig nog maar zelde er s nachts uit hoeven.. en zij kiezen er ook niet voor en ik wel (zo zei ze t..) ik zo... ja hoor, en ik klaag er niet over.... toen was ze wel uitgesproken en moest ze me gelijk geven Voor zulke dingen inderdaad fijn, dit forum. Ik heb ook een vriendin wie een dochtertje heeft van 5 dagen ouder als mijn zoontje.. maar zij is echt verknokt aan haar bedje en slaapt heel veel! En sliep dan ook al heel snel door.... tja.. daar heb je dan al gelijk wat dat betreft geen raakvlakken mee. Zij was ook al vroeg van het wel willen laten huilen met naar bed brengen.... daar ben ik echt niet van.. dat soort dingen... ieder zijn eigen keuze natuurlijk maar daardoor bespreek ik op dat gebied niet met haar mijn gevoel of gedachte, gewoonweg omdat zij daar heel anders instaat en je dan niets anders dan een advies zou krijgen (wel oprecht bedoeld natuurlijk) waar ik niet achter zal staan (laten huilen waarsch. We hopen vannacht maar weer op een heerlijke nacht
Hoe ging het de afgelopen dagen/ nachten? Vannacht alleen van 3,30 tot 4.15 gevoed. Sprak laatst een collega en haar kinderen hebben tot 1,5 jaar bv gehad. Dochter kon tot die leeftijd alleen aan de borst in slaap vallen en haar zoon heeft tot anderhalf nachtvoedingen gehad. Beide kids zijn nu goede (in)inslapers. Beide kids gingen uit zichzelf steeds minder aan de borst drinken. Ze heeft hier niet in gestuurd. Overigens zitten er aan nachtvoedingen ook voordelen. Kijk maar eens op bv. com. Geloof dat Dirksmamma hier ook al eens een linkje over heeft gestuurd. Het helpt altijd wel om dingen eens van de andere kant te bekijken. Dat van dat lampje; wist ik niet. Dat dit slecht voor de ogen zou zijn. Helpt het wel? Groetjes!
Overdag gaat het slapen super goed! hier hebben we de eerste maanden ook wel mee zitten tobben, hij sliep slecht zelf in en sliep telkens maar een half uurtje... maar nu gaat t eigenlijk bijna altijd goed! (even afkloppen) Hij slaapt s morgens z on 2 a 2,5 uur en s middags een uur a 1,5 uur en eigenlijk altijd zonder mopperen, hij gaat nu bijna lachend naar bed zeg maar. Als hij zijn knuffeltje ziet dan begint hij in elk geval te lachen. van vrijdag op zaterdag werd hij in de avond 2 keer wakker geloof ik. De laatste keer was toen ik naar bed wilde om 23.15 ong. en daarna pas om half 4!! Na half 4 helaas nog wel 2 keer. Om 5 uur en 6 uur ongeveer en daarna tot 8 uur uitgeslapen! Maar die tot half 4 was erg lekker natuurlijk! En dat gaf me wel hoop ook... ik dacht, wie weet vannacht maar 1x... maar niet dus. Dit was wel de eerste nacht met het lampje. Afgelopen nacht weer het lampje en werd hij pas tegen 00.00 voor het eerst wakker (lag voor 20.00 te slapen) dus dat vond ik heel netjes! Hij was ook op zijn buik gerold en op zijn buik in slaap gevallen... Daarna rond 3 uur, dus ook prima en om kwart over 5. Uiteindelijk om kwart over 7 weer wakker om de dag te beginnen. Kan toeval zijn.. maar de 2 nachten met lampje zijn wel een stuk rustiger verlopen. De avonden lijken weer rustiger en hij maakt wel langere stukken achter elkaar. Ik hoor hem soms ook wel even rommelen maar gaat dan weer verder. Ik denk (en hoop) dat dit dus komt omdat hij dan zijn knuffeltje zoekt en nu wel kan vinden zelf. Jij hebt zo te lezen wel een lekkere nacht gehad! En vind het wel fijn om te horen van je collega..., dat je dus niet perse hoeft te sturen.... Ik had eerst voorgenomen tot 6 maanden te voeden.. toen tot 1 jaar.. maar ik denk dat het nu gewoon word tot hij de nachtvoedingen niet meer nodig heeft/wil. Ik was gisteren met me nichtje die een zoontje van 5 maanden had en een tante (niet haar moeder) en toen zei ze dat ze misschien ging stoppen met bv omdat de nachten toch wel opbreken... dus ik toen ook gezegd dat het enige voordeel kan zijn dat papa dan er ook uit kan maar het zal niet altijd alleen melk behoefte zijn (lang niet altijd denk ik...) en zal een flesje dus niet voldoende zijn en in sommige fases papa misschien ook niet. Komt die tante erbij zitten en zegt ze.. maar als je 1x even doorzet en dan een flesje aanbiedt dan maakt het hem echt niet uit of hij een flesje krijgt of borst hoor. Ik zo.. ja.. nou M. pakt de fles s nachts gewoon niet meer hoor.. " nou als je doorzet 1 keer, de volgende keer doet hij het heus"... ik zo.. doorzetten? Zeker 2 uur laten huilen? Nou nee hoor... en dan onderschat je de waarde van borstvoeding wel (in mijn ogen niet alleen maar melkbehoefte maar veeeel meer dan dat). Verder maar me mond gehouden... Maar dacht later... had nou je mond gehouden haha, maar wilde me nichtje gewoon helpen en wist niet dat me tante toen er ineens bij stond, beetje jammer! Na onze vakantie een week geleden merk ik wel dat hij vaker overdag ook even de borst wil, maar ik geef overdag geen borstvoeding meer. Alleen in de avond,nacht en ochtend. Hij deed dit voor heen echt nooit!! Maar dit komt omdat ik op vakantie dit een enkele keer wel heb gedaan toen we bijv. in t vliegtuig zaten en hij wilde slapen of in een stad waren en we niet zo makkelijk eten voor handen voor hem hadden. Dus merk ook wel dat hij nu sneller dingen oppakt en door heeft.... Wel leuk.. maar met sommige dingen niet zo heel handig Heb net gelijk ff op bv.com gekeken en lees daar inderdaad wel goede stukken! Hoe laat gaat jouw zoontje naar bed? En is zijn avondvoeding ook altijd aan de lange kant? Mijn zoontje heeft trouwens ook tot 7 maanden altijd min. 45 min. aan de borst gelegen (s nachts wel iets korter.. maar s avonds en s morgens sowieso)... ineens was het over! Groetjes!!
Zo even snel reageren want zoonlief wordt zo wakker schat ik. Wat fijn dat het nu beter gaat. Het lampje zou kunnen helpen. Hier hebben we een babyfoon en die geeft ook wat licht af. We hebben ooit dat licht uitgezet; toen was het echt brullen. Ik denk ook dat je zelf went aan de voedingen in de nacht. Wat veel mensen vergeten is dat je als moeder ook hormonen aanmaakt in de nacht waardoor je sneller weer inslaapt en je de bv in het algemeen beter volhoudt. Daarom kun je voor jezelf ook het beste heel langzaam afbouwen. Vannacht was het redelijk bal; de middagslaap lukt niet goed meer. Hierdoor is hij om half 5 kapot en eten we dus ook om deze tijd, maar dan is hij eigenlijk te moe om te eten. Om 19.00 sliep hij, maar kwam toen om 23.00 weer. Alleen was de sessie tekort dus kwam hij 45 minuten later weer. Ook nog een keer om 4.00 ofzo. Het is dus net wat je gewend bent. Normaal komt hij 1x, soms 2x en soms 0 keer. Dus 3x vind ik best veel. Maar goed mijn zoontje drinkt dan ook vrij lang. Normaal gesproken gaat mijn zoon tussen 19.00 en 20.00 slapen; gemiddeld pm19.30. De avondvoeding duurt gemiddeld 1 uur; als hij langer drinkt dan 1 uur slaapt hij vaak ook beter. Vandaag al om 18.00 in bed. Had een slechte dag. Vanmiddag na de ochtendslaap fout wakker geworden en middagslaap lukte weer niet. Dus weer gegeten met een overprikkelde baby om 16.30, dan wassen en bv. Bv lukte ook niet, te moe. Het zal dus wel weer een drukke nacht gaan worden voor mij. Hij wil duidelijk overgaan op 1 slaapje maar dit lukt dus nog niet. We moeten even gaan nadenken over hoe we dit moeten gaan aanpakken. Want doordat hij zo weinig eet wegens vermoeidheid, komt hij in de nacht ook weer vaker. Wat naar van die tante. Het beste is dan om even weg te lopen. Ik ben altijd geneigd om in discussie te gaan, maar dat heeft geen zin. Het kan me wel boos maken zulke opmerkingen. Borst is niet alleen maar eten, maar fles denk ik ook niet.. Als je dan heel dicht tegen je moeder of vader aanligt. Baby's groeien niet alleen op voeding maar ook door lichaamscontact. Dat vergeten heel veel mensen. Wat vaak ook helpt is heel veel vragen wat ze bedoelen; de ander moet dan gaan uitleggen en dan hoef jij even niks. Ik vroeg mij trouwens af hoe oud je zoontje is? Mijn zoontje is van 3 november. Volgens mij schelen ze maar 7 dagen ofzo. Wel leuk want de eerst verjaardag komt eraan. Spannend he! Na ik ga even mijn tanden poetsen voordat ik zo weer aan de bak moet (althans daar ga ik van uit). Groetjes en succes vannacht!
Ja mijn zoontje is van 8 november.... en inderdaad spannend! ben ook al tijdje aan het bedenken wat we nou allemaal kunnen vragen en wat leuk is voor ons om te geven... lastig vind ik dat. Hij tijgert nu maar trekt zich nog niet echt op. Ik lees bijv. veel dat kindjes voor hun eerste verjaardag een driewieler krijgen, maar ik zie niet zo voor me dat hij daar al veel mee gaat doen. Dan lijkt me een loopauto bijv. leuker, kun je ook makkelijker binnen gebruiken in de wintermaanden die komen gaan! Zijn jullie al een lijstje aan het maken? Nog tips? Maar wel goed van je zoontje dat hij dus soms helemaal niet komt 's nachts! Hier is dat geloof ik 1keer voor gekomen... en toen was hij 5 maanden ofzo... Van 23.00 tot half 7 had hij toen geslapen geloof ik. Ik dacht toen... dit is het begin van heerlijke nachten haha... hij dacht daar waarschijnlijk hetzelfde over.. alleen dan heerlijke nachten voor hem. Ik hoop voor je dat het toch wat rustiger verloopt dan je nu verwacht. Hoe laat is je zoontje wakker s morgens? Hier meestal tussen half 7 en 8 uur, sinds de vakantie is dit soms zelfs half 9! Ik denk dat mijn zoontje naar 1 slaapje zou kunnen als hij de nacht beter zou slapen.. hij is gewoon niet heel goed uitgerust denk ik. Soms is hij na 1,5 uur alweer moe in de ochtend, terwijl hij het s middags 3 uur en soms 4 uur vol kan houden. Met afleiding houdt hij het sowieso altijd veel makkelijker vol. Na 1,5 uur leg ik hem nog niet op bed... (alleen als het handig uit zou komen met iets) Maar wil altijd dat hij minimaal 2 uur op is. Misschien een idee om s ochtends met je zoontje echt wat te gaan doen zodat hij later naar zijn bedje gaat in de ochtend en er dus wat later uitkomt waardoor de tijd tussen slaapje overdag en s avonds naar bed gaan niet zo groot is (als je dus over gaat op 1 slaapje). Op den duur zal die eraan gewend zijn waardoor hij ook zonder entertainment langer op kan blijven. Werk jij trouwens of ben je thuis blijf moeder?
Jeetje dan schelen ze maar 5 dagen! Vandaag een collega zijn vriendin bevallen na een helle klus; zaterdag morgen weeën en maandag ochtend half 5 bevallen. Zeker omdat het nu bijna een jaar geleden is, moest ik er een traantje om wegpinken. Die zwangerschapshormonen zijn toch nog niet helemaal weg uit mijn lijf. Wij zijn ook al bezig met lijstjes enzo; mij lijkt een mooi stuk houten speelgoed ook wel leuk. Verder moeten we nog een fietszitje; misschien iets voor de opa's/ oma's. Mijn zoontje kan nu net een beetje zitten (kan pas 2 weken goed in de kinderstoel). Maar ja das weer een andere discussie. Wat leuk van dat tijgeren; maar kost ook een hoop energie. Je moet er de hele tijd achteraan!Een loopfietsje is ook leuk; je schijnt er verschillende te hebben. Ook een voor als ze wat jonger zijn. Mijn neefje kon er alleen pas met bijna 2 op. Veel dingen zijn toch voor als ze wat ouder zijn. Misschien eens rondkijken in een mooie speelgoed winkel? Daar kunnen ze vast wel advies geven. Vannacht viel trouwens super mee ondanks weinig bv enzo. Hij kwam van 21.55-22.35 en om 4.45-5.45. Daarna nog 1 uur geslapen tot 6.45. Als mijn zoontje rond 5.00 komt slaapt hij daarna soms nog wel 1 a 2 uur of langer. Dat is alleen niet altijd handig omdat ik om 7.30 weg moet; naar kdv. Maar op vrije dagen is het super. Ik werk 3 om 4 dagen. Mijn vriend is ook 1 dag thuis. Vandaag naar kdv geweest en hij slaapt daar meer, maar ging vandaag dus pas om 20.00 naar bed. Wel aan de borst in slaap gevallen.. Gelukkig kan hij ook zelf in slaap komen, maar moet er wel op blijven letten. Inderdaad wel fijn dat hij soms de hele nacht weer doorslaapt (dan tot 6.00). Met 3 maanden deed hij dit ook, maar door fles weigeren hebben we weer nachtvoedingen gekregen. Ik denk ook dat jouw zoontje overdag minder slaapt als hij dit in de nacht beter doet. Merk je ook dat hij beter slaapt als hij goed heeft gegeten? Misschien is een toetje een idee; wat Griekse yoghurt ofzo? Hier hielp vast voedsel uiteindelijk ook wel goed. Ik ga nu vaak wel id ochtend boodschappen doen inderdaad. Dan fruit eten, spelen, slaapzak aan bv en slapen. Morgen ben ik vrij dus ik kijk wel even wat ik ga doen. Op zich is vroeg slapen ook best goed bevallen. Ben jij thuisblijfmoeder of werk je? Groetjes!
Haha... Nou bij mij ook niet hoor....die hormonen dat weet wat.... als dat ooit maar weer goed komt Leuk dat ze maar zo weinig schelen! Het is inderdaad een andere discussie, dat zitten... maar ach.. Mijn zoontje zit wel al wat langer goed in zijn stoel maar we zetten hem er eigenlijk alleen nog maar in met eten en liever niiet te veel tijdens andere momente, dit omdat hij zelfstandig nog niet sterk genoeg is om echt goed te blijven zitten. Gisteren zag ik hem toevallig wel bijna zelf gaan zitten... maar hij kukkelde direct weer achterover! Doet jouw zoontje al iets wat betreft tijgeren, rollen, optrekken e.d.? Of is hij (ook) wat langzamer in zijn motorische ontwikkeling? Ik heb gisteren toevallig een hele leuke site gevonden (vind ik zelf) met allerlei verschillende speelgoed van hout, heel leuk! Ik ben nu alleen niet thuis dus zal je de link anders vanavond of morgen even sturen (of wellicht heb je hem zelf ook al hoor.... want is van een bekend (frans) merk). Hoe is het bij jullie vannacht gegaan? Hier weer minder hoor. Hij werd om 21.00 alweer wakker en ik moest echt de borst geven anders was het drama! En daarna om 00.00uur weer (de avond er voor pas om 00.00 voor t eerst....) en daarna om half 2 en om 4 uur en half 6.. en of hij daarna nog heeft geslapen weet ik niiet want om iets over zessen werd ik weer wakker doordat hij aan het schreeuwen/huilen was..... De vorige ochend ook al om zes uur wakker terwijl hij dat nauwelijks heeft gehad, zo vroeg... Het lijkt er sterk op dat hij nu echt helemaal niet meer met zijn knuffel getrootst wil/kan worden zodra hij de nacht in gaat! Balen hoor.... eerst kon dat in de avond nog wel. Maar goed, toen kwam hij elk uur nog in de avond en nu in 3 avonden 'maar' 1x... moet het positief blijven bekijken Hadden jullie met (of voor de) 3 maanden s nachts de fles in gevoerd? Ik denk soms.. had ik dat maar eerder gedaan.. want 3 maanden geleden ofzo pakte hij de fles nog wel s avonds (toen heb ik een paar avonden een papfles uitgerpobeerd zodra hij wakker werd) maar dat doet hij nu echt niet meer..., wel gewoon voor het slapen gaan, dat is geen probleem. Ik werk ook, maar dan 2 dagen. Eigenlijk zouden het er 3 zijn maar door omstandigheden even anders gelopen en moet zeggen dat ik dat op dit moment ook even prima vind zo. Ik zie altijd enorm tegen de dagen dat ik bij mijn mannetje weg moet op. Nu is het weer mijn eerste werkdag na 3 weken vakantie en ik vind het dan zo lastig om hem achter te laten... zeker met die verlatingsangst... Ik zat me vanmorgen wel af te vragen, hoewel ik t me niet kan voorstellen, slaapt M. nu gewoon te veel dan overdag? Dat hij al om half zes klaar wakker leek? Ik doe hem eigenlijk pas naar bed zodra hij echt moe is.... dus eigenlijk valt er niks te rekken ofzo... maar misschien slaapt hij dan te lang? Hij heeft gisteren bij elkaar 4 uur geslapen (ene keer iets langer dan 2 uur andere keer iets korter...) Toen hij kleiner was sliep hij veel korter telkens dus kwam hij soms niet eens aan die 4 uur... Waar komen jullie vandaan als ik vragen mag? Zou toevallig zijn als we ineens bij elkaar in de buurt zouden wonen Geniet lekker van je vrije dag met je mannetje! Groetjes!
Oja was ik nog vergeten Ik geef hem inderdaad griekse yoghurt in de avond. Ik had gehoopt dat hij ook met meer vastvoedsel meer zou doorslapen, maar dat is niet het geval. s nachts heeft hij het echt beter gedaan als dit, ook in de tijd dat hij nog geen vastvoedsel kreeg (en dus stuk jonger was..) helaas dus hier niet dat resultaat. Wel vraag ik me dan af of hij misschien gewoon ook meer zou willen. Hij drinkt de laatste tijd echt super veel aan sap,water en thee.... en wat avondeten betreft kun je hem blijven geven... maar dat doe ik dus niet, want volgens mij zou dat ook niet goed zijn. Hij heeft ook wel 2 weekjes (eigenlijk nu sinds een weekje niet meer) gehad dat ik wat braaksel zag in zijn ledikant. Waardoor dat dan kwam.. geen idee... misschien toch te veel gegeten? Soms lastig hoor, waar doe je goed aan. Ik weet in elk geval wel dat een lampje geen wondermiddel is.... maar ik in elk geval de avonden weer wat rustiger heb... en dat hij dus nauwelijks meer anders te troosten is dan met de borst, in de nacht. En dat vind ik opzich niet erg..maar wat nou als ik er niet ben? Je hebt niet alles voor t zeggen............... daar denk ik dan soms aan.. moet ik misschien niet doen.... maar zou zo graag zien dat hij gewoon tevreden is, ook zonder borst... Dat er elke nacht zovaak uitkomen maakt me dan niet eens zo uit... maar die zorgen erom.... sorry, even van me afschrijven hoor
Hey Marvb, Zo jij hebt een zware nacht gehad; zo vaak voeden. Dat lijkt me wel heel pittig. Overdag wil hij geen bv meer he? Misschien dat hij in de nacht minder komt als hij overdag meer kan drinken aan bv.. Ik denk dat je hier zelf ook wel over hebt nagedacht. Ik denk wel dat het vanzelf minder wordt. Dirksmamma heeft ooit geschreven dat baby's van deze leeftijd; ofwel borstverslaafd zijn of de borst gaan weigeren. Kun je niet een keer gaan logeren en dat je man dan voor je zoon zorgt? Dan kun jij even afstand nemen. Of durft hij dit niet aan; mijn vriend namelijk echt niet. Overdag kan hij prima voor J zorgen maar in de nacht... Toch denk ik dat je dingen waar je erg tegenop ziet gewoon eens moet uitproberen. Soms kan het namelijk enorm mee vallen (ik zeg dit ook tegen mezelf hoor). Ik denk ook dat je niet teveel over de toekomst na moet denken (zal hij ooit zonder borst kunnen etc.). Het schijnt toch echt een heel natuurlijk verloop te hebben die bv. Maar mocht het je nou allemaal teveel worden, dan kun je ook overwegen de nachten wat te gaan sturen. Ik zou dit pas gaan doen als hij ruim ene jaar is, dan kunnen ze ook weer meer aan en dan is het hechtingsproces ook afgerond. Wat je ook nog zou kunnen overwegen is het inschakelen van een bv vriendelijke kinderdiëtist. Misschien kun je jouw zoon zijn voedingspatroon iets aanpassen waardoor hij minder behoefte heeft aan bv. Zo veel willen drinken; dat is misschien niet alleen maar mamma honger en troost, maar ook gewoon honger? Jij zult het wel het best weten. Ik probeer alleen mee te denken. Mijn zoontje kwam gisteren 1x rond 24.00 en dan 1 uur lang. Toen heeft hij doorgeslapen tot 6.00. Vandaag kennisje op bezoek gehad met zoontje die van 17 nov is. Die tijgert al. Mijn zoontje rolt alleen nog. Ze vond wel dat hij al zo goed zelf kan eten en bijzondere smaken zoals makreel en avocado. Ook zwaait mijn zoontje veel naar anderen en wil hij zijn speelgoed laten zien aan anderen. Haar zoontje banjerde de hele kamer door en was minder op zijn omgeving gericht. Mijn zoontje bestudeert anderen en probeert dan contact te maken. Wat een verschil he? De focus ligt altijd zo op de motoriek maar er zijn ook nog andere terreinen waarop baby's zich kunnen ontwikkelen. Ik was wel blij met haar compliment; ik vond het normaal dat mijn kind dit kan. Maar kijk er nu wel anders tegenaan. Wel lekker 2 dagen werken; fijn dat dit kan. Ik woon in de buurt van Alkmaar trouwens. Oja, je hebt soms van die bv ochtenden. Borstvoeding natuurlijk en LLL organiseren die vaak. Ook voor vrouwen die langer voeden. Ik ben er zelf 1x geweest en vond het heel fijn. Over dat slapen. Mijn zoontje slaapt ongeveer 2 a 3 uur per dag. Op het KDV slaapt hij het meeste overigens. Het is lastig te zeggen of je zoon teveel slaapt overdag. Je zou kunnen proberen hem in een ander ritme te krijgen. In de avond later naar bed? Ik heb wel eens gelezen dat dit kan helpen. Ik ga zo naar bed. Misschien kan ik morgen eens pb-en? Ik ben alleen niet zo computerhandig, maar ik ga het wel even uitvogelen. Fijne dag morgen en groetjes!
Oh wat fijn om dit te lezen! Mijn zoontje van ruim 7 masnden wordt 's nachts ook nog vaak meerder malen wakker en is dan alleen met de borst te troosten. Ook wil hij de laatste twee weken heel veel overdag drinken. Ik heb altijd een beetje problemen gehad met m'n productie dus ik zocht de oorzaak al bij mezelf, maar ik lees nu dat er nog meer baby's zijn die dit doen. Hij is echt met niks anders te troosten dan met de borst en ik twijfelde ook sterk of ik er steeds aan toe moet geven of niet, want ik wil hem ook niet gewennen. Mijn zoontje heeft rond de 8 weken een paar nachten doorgeslapen, verder nooit. Hij slaapt ook geen klokje rond. Wij stoppen hem pas rond 22.00 echt in bed als wij ook gaan, van 20.30-22.00 slaapt hij dan beneden in de box of kinderwagen, als wij hem om 19.00 al in bed leggen wordt hij om 4.30-5.00 al wakker en slaapt dan niet meer, hij blijft dan huilen tot hij mee de slaapkamer uit mag, daarna is het huilen helemaal over... Als hij pas om 22.00 voeding krijgt en rond 22.30 slaapt wordt hij pas 7.00-7.30 wakker, dit is voor mama veel beter vol te houden icm de nachtvoedingen. Blij hier herkenning te lezen!!
Hoi Akira1978, Die van mij wordt steeds meer Borst- verslaafd volgens mij Ja.. op zich vind ik het niet eens zo heel zwaar meer.. op de een of andere manier ben ik t nu wel gewend.. Het is ook wel zo dat wanneer hij nu een betere nacht heeft (dus bijv. 2x komt..) dat ik dan toch ook nog vaak wakker ben omdat ik dat nu zo gewend ben.... Hij is vanavond later naar bed gegaan omdat hij te druk was met alles. Hij zegt sinds een paar dagen die die en dat dat, zo leuk!! Ik vind trouwens dat je helemaal gelijk hebt, de focus ligt ook altijd op het motorische stuk. Hier hoor ik vaak genoeg " ow, trekt hij zich nog niet op?" Of ow over 2 weken doet hij dit of dit wel hoor" Nou ik heb zoiets.. doe maar lekker op je eigen tempo! Het komt allemaal vanzelf wel! En altijd leuk/fijn om te horen dat iets niet vanzelfsprekend word beschouwd/ gezien door andere. De ontwikkeling van de kleintjes is zo bijzonder! Vanavond pakte M. zijn lepel van me af en ging zo die beweging maken op zijn bord om er wat op te krijgen (lukte niet, dat ter zijde) ik vond dat zo knap! En hij was het er niet mee eens dat hij wat anders kreeg als papa en mama haha, ze krijgen echt steeds meer door! Merk jij dat ook? Hij krijgt geen bv overdag omdat ik niet aan de kolf wilde. Hij heeft vanaf 3 maanden flesje kv overdag gehad (als ik thuis was ook weleens wel bv) maar dat is nu allemaal afgebouwd waardoor hij weer volledig bv krijgt... alleen overdag dus niet. Ik heb er weleens over gedacht om het gewoon wel te doen op het moment dat ik thuis ben, maar na de vakantie merk ik dat hij het te pas en te onpas wil en echt alleen maar om te tutten. Dus even een slokje en dan weer verder waar hij gebleven was (ook vanavond voor het naar bed gaan was dat zo) dus dat vind ik niet zo'n strak plan Hij ligt nu ruim een uur op bed, ben benieuwd wat de nacht gaat brengen, wie weet heeft het inderdaad effect, dat later naar bed gaan. Hij heeft vandaag ook 3 uurtjes geslapen ipv 4.... dus we zullen zien! Over dat een nachtje er niet zijn... dat kan me man denk ik inderdaad niet aan maar ikzelf ook niet haha... ik vind het al moeilijk om een dag weg te zijn... en als ik er dus een hele nacht niet ben weet ik al wat het gaat worden, huilen, huilen, huilen.. en ik wil hem gewoon het gevoel geven er altijd voor hem te zijn.... Mijn man had vandaag zijn papadag (elke dinsdag) en daar genieten ze beide van.. maar me man is het na een paar uurtjes ook wel wat zat hoor... hoewel hij het volgens mij nu wel leuker gaat vinden, nu hij ouder wordt. Over dat voedingsschema aanpassen enz. Ja.. ik weet het niet. Hij drinkt de laatste weken ook echt mega veel overdag dus het is denk ik ook een heel dorstig mannetje. Mijn schoonmoeder had het er al voor ik zwanger was over dat mijn man zo'n dorstig mannetje was toen hij klein was... ik weet niet of je dat kan erven. En de ene keer drinkt hij net 2 min. echt en verder beetje tutten en de andere keer drinkt hij 2x flinke voedingen weg in de nacht, geen pijl op te trekken. Ik vind hem inderdaad nu nog te jong om allerlei dingen te gaan forceren om hem maar door te laten slapen. Van mij hoeft dat doorslapen ook niet zo nodig... maar gewoon standaard naar 1 of 2x per nacht zou lekker zijn Als het straks echt te gek wordt dan kan ik er altijd nog eens naar laten kijken, maar bedankt voor de tips en het meedenken! Hoeveel boterhammen eet jouw zoontje? Die van mij sinds afgelopen 2 weken 3 op een dag. 1 in de ochtend en 2 in de middag (soms 1,5). Ik merk dat hij de laatste week weer meer gaat eten overdag, dus wellicht ook gewoon een groeispurt! Ach ja, we kunnen van alles verzinnen Ik zal eens kijken voor dat pb-en. Volgens mij komt er dan bij jou rechtsboven een 1tje bij berichten ofzo (als ik iets stuur). Hopelijk weer een rustige nacht voor jou!! Groetjes!
@Inge, Het is inderdaad altijd fijn om te lezen dat er meerdere mama's (en baby's) in het zelfde schuitje zitten! En dat langer doorslapen komt denk ik ook vanzelf wel. Misschien kun je het steeds elke week een kwartiertje verschuiven? Maar wellicht "lost" het zich vanzelf op doordat de slaapjes overdag ook echt gaan verschuiven de aankomende tijd! Is het bij jullie al wel lange tijd zo, dat hij vaker komt s nachts? Niet dat er een samenhang is met het vaste voedsel wat hij nu krijgt? (bijv. onrustige darmen in de nacht?)
Nee, hij huilt niet van krampjes, het is een zielig huiltje, alsof hij zich alleen voelt ofzo. De borst geven helpt altijd! En echt veel vast voedsel krijgt hij nog niet, s ochtends rond 09.00 fruit en s avonds rond 18.00 groente. Vandaag heeft hij wel bijna een hele banaan en bijna 100gr pompoen weg gekregen. Hij heeft nog nooit een vast ritme gehad, hij eet en slaapt op verzoek, ik heb het wel geprobeerd, maar dat heb ik los gelaten en dat geeft veel rust! Hij heeft vandaag overdag ongeveer 3,5 uur geslapen, net vanaf 21.00 uur beneden geslapen, nu heb ik hem slapend boven gelegd, normaal gesproken zou hij rond deze tijd wakker zijn geworden maar nu slaapt hij hardstikke vast. Normaal zou hij nu drinken en dan ergens tussen 01.30 en 03.30 weer komen voor een voeding en dan rond 06.00 weer en dan hopelijk verder slapen tot 07.30. Ik ben benieuwd hoe laat hij zich nu meldt, ik laat hem nu maar lekker slapen.
Hoi Marvb, Dat van dat zelf vaker wakker worden herken ik wel. Ik heb dat ook. Of je hebt het gevoel dat hij gaat komen en dan ga je erop zitten wachten. Het gekke is dat dit gevoel wel vaak klopt, ook al is het een tijdje stil. Zoon is nu erg aan het hoesten in zijn slaap en ik wil eigenlijk naar bed. Maar dan doezel je net weg, dan komt hij weer! Ik durf dan bijna niet meer te ontspannen. Herken je dat? Vannacht 2x gevoed, maar wel 1x 60 min en 1x 45 min. Wat leuk dat je zoon al zo goed met de lepel aan het oefenen is. Die van ons speelt er vooral mee. Terwijl het heel handig zou zijn als hij met een lepel kan eten. 3 boterhammen; dan eet hij goed. Mijn zoontje eet er de laatste dagen 1 in de ochtend en 1 in de middag. Maar soms ook minder. Wel krijgt hij in de ochtend ook een beetje gr yoghurt met spelt erbij. In de middag krijgt hij los bij zijn broodje vaak plakje kipfilet, wat makreel, avocado of iets anders en dan nog een cherrytomaatje. Ik maak dan een bordje met allemaal dingetjes klaar. Vind ik wel gezellig. Dit vult natuurlijk best wel. Dat van die nacht weg snap ik hoor. Ik heb er zelf ook nog geen behoefte aan en man ziet het niet zitten. Ik vind dit vooral het 1e jaar zo belangrijk; dat hij genoeg kan drinken en bij ons kan zijn. Maar na een slechte nacht spookt het wel eens door mijn hoofd. Ik hoor van anderen (die ook bv geven) dat het soms wel eens kan helpen. Heb jij soms ook dat je wel eens twijfelt aan je aanpak, ook wel je dat het ok is wat je doet? Jouw zoontje eet al flink dus denk niet dat er nog meer bij hoeft. Groeit hij ook genoeg? Nou tot de volgende keer maar weer!
Hoi Inge, Hoe ging het vannacht? Misschien worden jou nachten ook beter als hij meer vast voedsel gaat eten? Ik had rond 6 a 7 maanden ook dat mijn zoontje in de nacht meer wilde drinken. Sinds 8,5 maand gaat het beter. Succes!