In eerdere topics heb ik het gehad over de onrustige slaper die sinds november de gemoederen bezig houdt hier Nu gaat hij s avonds steeds beter slapen. Nog wel met mij dicht in de buurt, maar hij hoeft niet meer op me. Kan ik ook even een boekje lezen of forummen eindelijk. Meestal krijgt hij zn eerste fles rond 09:00 en soms 10:00. Afhankelijk van hoe laat hij s nachts kwam. Dit is elke nacht anders. Soms om half 2 en soms pas om 5 uur. Vannacht helaas 2 keer. Om half 2 en half 6. Nu zag het 'schema' vandaag er zo uit: 05:30 150/5 09:30 150/5 13:45 150/5 18:15 180/6 En dan straks rond 22:15 de laatste van 180/6. Nu is het zo dat meneer de hele dag erg weinig slaapt in vergelijking tot de gemiddelde. Wij hebben dit maar geaccepteerd omdat hij wel altijd vrolijk is. Sinds het accepteren, gaat het veeeeeel beter. Minder frustraties van ons en daardoor ook van hem. Rond 1800 begint hij wel echt moe te worden. Bedtijd rek ik dan iets door badje maar later dan 1900 lukt niet want dan wordt hij wel jengelig van vermoeidheid. Hij is dus niet meer wakker tussen 19:00 en 22:00. Maar 's ochtends is het om 05:30 feest. De dag is weer begonnen vindt hij. Geen onbekend verschijnsel van baby's in deze leeftijd lees ik na wat gegoogle, maar kan ik nog iets bijstellen aan ons schema? Ik neem hem de laatste dagen dan steeds bij ons in bed en dan slaapt hij steeds toch nog een paar kwartiertjes met tussendoor even huilen/woelen. Ikzelf doe natuurlijk niet echt een oog meer dicht. Benieuwd hoe jullie avondritueel verloopt! Hier trouwens bewust geen rust en regelmaatprincipes. De ene keer voedt ik hem in slaap en de andere keer heeft hij honger als hij net wakker wordt. Alles op verzoek dus , maar ik hoop dat ik mijn eigen verzoek een beetje in de hand kan werken. Slapen tot minstens 07:00/07:30.. Zucht. Tips?
Ik zou toch wel de orde rust en regelmaat invoeren ook al doe je dat bewust niet. Als hij jengelt van vermoeidheid ben je lijk mij al te laat. Tip: doe alles in dezelfde volgorde zodat je baby weet waar hij aan toe is. Naar mij idee weet je baby nu niet wat hij kan verwachten van jou. Soms krijgt hij eten als hij honger heeft en soms valt ie zo in slaap.
Tja, dan zou ik inderdaad toch ook maar rust en regelmaat gaan invoeren. Dat heeft ons ook heeeel erg geholpen. De starttijd staat altijd vast (bij ons 7u ivm werk) en de tijden daarna kunnen een beetje wisselen, maar eigenlijk zitten we altijd rond 11 - 15 - 19 - 23 uur. Soms een half uurtje later of eerder, meer niet. Ik moet zeggen dat ik 22u ook wel heel vroeg vind voor een babytje van die leeftijd om al "te gaan slapen"... Dan zou onze zoon ook al eerder wakker worden. Nu meestal rond 6u / half 7 en dat rekken we tot ongeveer 7u met een speentje (wisselt wel, want soms meldt hij zich ook pas rond 7u...). Zouden wij de fles van 23u dus een half uur of een uur eerder geven, dan komt hij ook eerder. Over ongeveer een maand gaan we beginnen met bijvoeding en dan wil ik van zijn laatste fles een papfles maken. Ik denk dat wij dán pas de laatste fles wat kunnen gaan vervroegen, zodat hij het wat beter redt tot 7u
Zoontje van november gaat krijgt hier de laatste fles rond 21.30/22.00 uur en gaat dan de nacht in.. Slaapt dan meestal tot 8/9 uur.. Dus dat kan wel. Hij kreeg eerst om 23.00 de laatste maar ben dat steeds wat eerder gaan doen. Dus eerst een week om 23.00 uur, toen een week om 22.45 uur, toen 22.30 enz.. Nu zitten we dan op 21.30/21.45 uur en hoop zo uiteindelijk te komen op 19.00 uur Ik denk dat je zoontje dan idd aan de dag begint, je kan het het beste accepteren, want je kan er niks aan doen.. Misschien een klein flesje overdag extra? Zodat hij voldoende verzadigd is.. Ik geef hem ook wel eens een "snackje" tussendoor van 30/60 cc, als ik merk dat ie hongerig is, maar krijgt dan vervolgens wel rond zijn "schema" zijn gewone fles weer..
Waarom geen rust en regelmaat? Rust en regelmaat heeft niet in principe niets wat tegen werkt voor voeden op verzoek. Regelmaat geeft aan dat elke dag (ongeveer) in het zelfde regelmaat verloopt, vb eten-knuffelen-spelen-slapen-eten- Dus een oneindig cirkel. De regelmaat kan ook in de gehele dag ritme zitten. Rust geeft aan dat je je kindje niet continu prikkels krijgt. En half 6 voor zo'n jong kindje vind ik trouwens heel netjes. Jonge kinderen zijn nu eenmaal vaak vroeg wakker. Accepteren en zelf optijd naar bed.
Hier 19:00 uur ongeveer naar bed en dan om half elf een slapend flesje slaapt dan tot 07:00/07:30 soms iets eerder. Toen ze nog snachts kwam ging ik altijd om half acht de dag beginnen. Als ze net flesje had gehad gaf ik klein flesje en anders gewoon grote. Zo stuurde ik haar een beetje. Ik vind zelf dat in NL wat te veel gefocust is op vorden op verzoek en vind dat. wat sturen daarin heel goed is. Mijn ervaring is dat kindje rustiger werd en ik ook veel beter wist wat er aan de hand is als ze huilt.
Ik lees even mee!! Ons kleintje gaat ook al rond 19.00/19.30 de nacht in.. We hebben al vanalles geprobeerd om dit naar achteren te krijgen, maar lukt gewoon niet! Ik probeer zoveel mogelijk rust en regelmaat te bieden. Maar dit lukt soms gewoon niet! Ons schema is nu meestal. 4.00 wakker, krijgt dan een flesje, 7.30 wakker, spelen 9.00 in bad of aankleden 9.30 slapen (meestal in de box) 10.30/11.00 een flesje 11.30 spelen in de box 12.00 samen spelen 12.30 naar bed 14.30 wakker, een flesje, daarna spelen in de box en samen spelen 16.30 naar bed 17.30 wakker, wil dan ook een flesje, wat ze vaak ook krijgt, soms probeer ik het een half uurtje te rekken.. 19.00/19.30 moe en naar bed tussen 22.00 en 23.00 nog een flesje en meteen weer naar bed. Om 4 uur slaapt ze wel weer meteen in na haar flesje. Na haar badje 's morgens, slaapt ze nog een uurtje, omdat ze anders haar flesje niet opdrinkt. Valt dan halverwege in slaap. Ik denk dat ik haar in de ochtend te lang wakker houdt, maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen in de ochtend.. Heeft iemand tips??
Tja... Ik ben er voor mezelf al achter dat ik het lekkerder vond toen ons ventje om vijf uur in de ochtend nog een voeding wilde en dan doorsliep tot 8 uur of half negen . Dus dat doorslapen is maar hoe je het bekijkt. Slaapt ie van 23 uur tot 6 uur, nou da's mooi! Hij slaap door! Maar dan begint de dag dus om 6 uur! Gaaaaaap!!! Ik ben echt geen ochtendmens en zolang ik nog verlof heb, vind ik het toch wel lekker om tot minimaal 8 uur in bed te liggen na een nachtvoeding. Ik wist natuurlijk dat dat met een baby verledentijd zou zijn, maar nog steeds heb ik de stille hoop dat ons mannetje zich ontwikkelt tot een avondmens net als mama en niet tot een ochtendmens als papa Aan de andere kant: dan mag papa straks in het weekend lekker vroeg aan de bak en 6 uur is ook voor hem aan de vroege kant! Haha!
Haha, ik had natuurlijk kunnen verwachten met mijn post dat ik commentaar kreeg op dat rust en regelmaat. Of iig het gebrek eraan hier. Ik zal het even toelichten. Realiteit is dat we er 9! wekenlang als een leeuw voor gevochten hebben om dit erin te krijgen. Idd slapen-voeden-verschonen-spelen en bij de eerste vermoeidheidssignalen naar bed. Klinkt prachtig als het lukt, maar ons kindje wordt hier alleen maar gefrustreerd van. Hij had namelijk niet altijd honger na het wakker worden of poept zn luier vol als hij net naar bed moest. Weg voorspelbaarheid. Ik werd er gek van.. en gefrustreerd, want waarom sliep hij zo slecht. Hij 'moest' volgens de schemas toch veeeeel meer slapen! Dus ook nog prikkels vermijden en niet meer de deur uit, weinig visite, geen tv aan, voeden in een rustige ruimte, en maar 1 speeltje in de box. Hierdoor belandden we in een negatieve spiraal. Want ondanks onze consequentie werkte het voor geen meter. Ook drinken was een strijd. Eerst aan de borst, maar aan de fles later niet anders. Toch leef ik het die negen weken volhouden. Want van huisarts tot kinderarts, consultatiebureau tot de buurvrouw. Iedereen zei dat rust en regelmaat wel moest werken. Op een dag lieten we dit schema los. Wij waren compleet op. En juist dat was de omslag. In plaats van een schema uit een boekje, gingen we kijken naar de behoeftes van ons kindje. Honger? Dan flesje. Klaarwakker na 30 minuten slaap? Hup gezellig kletsen en naar beneden. Na 4 uur nog geen honger? Wel proberen maar anders gewoon de fles aan de kant. Dit ging al veel beter! Ook nemen we hem te pas en te onpas mee naar buiten. Vlak voor de fles (dan nemen we spulletjes mee), vlak na de fles of als hij moe is of juist klaarwakker. Zonder planning. Daarnaast hebben we muziekjes in de box. Kijken we gezellig samen naar Elmo en hij drinkt dan keurig zn flesje leeg. Soms is hij best lang achter elkaar wakker, 2 soms 2,5 uur. Maar zolang hij vrolijk is, niet moe is, vinden we dat heel gezellig. Pas als hij echt moe is, slaapt hij binnen een paar minuten in. Dat is nog eens anders dan de strijd van een paar weken terug. Dan waren we wel eens 1,5 uur bezig. En ook: wil hij bij me zijn. Prima! In de draagdoek komen we een heel eind. Gister nog heerlijk gewandeld met een slapende baby op mijn buik. En dat terwijl hij er net 2 uur slaap op had zitten. Alles wat hier werkt is dus het omgekeerde van het advies. Vandaar. Wat wij hebben geleerd is dat ons kindje niet uit een boekje komt of in schemas te dwingen valt.en nu we dat inzien, komt er vanzelf iets van een regelmaat in. Maarrrrrr, dat was natuurlijk niet mijn vraag Ik las: accepteer het. Dat van die vroege dag hier. Hmm.. Dat kan. Misschien moet ik dit ook maar loslaten en komt het ook vanzélf goed.