kindje 10 weken, diverse vragen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Peugeot, 9 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peugeot

Peugeot Lid

2 apr 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Heidi,

allereerst wil ik je zeggen dat ik je rubriek op dit forum enorm waardeer. Dit is mijn eerste eigen vraag op het forum, maar ik heb al enorm veel geleerd van het meelezen met andermans vragen. Het heeft me ook erg gestimuleerd om bij ons tweede kindje volledig voor de borstvoeding te gaan. De eerst heb ik ook bv gegeven, maar toen vond ik het niet zo belangrijk en was ik er erg makkelijk mee.

Maar goed, mijn situatie:

ons kindje is nu 10 weken oud en zijn schema is ongeveer als volgt:

- 07.00 uur borst
    - 11.00 uur borst
    - 14.00 uur borst
    - 17.00 uur borst
    - 19.00 uur borst + +/- 100 cc gekolfde melk uit een flesje
    - 22.00 uur kolven
    - +/- 03.00 borst (kan tussen 01.00 uur en 05.00 uur zijn)

Je ziet dat hij geen late avondvoeding krijgt. Dat heb ik de eerste weken wel geprobeerd maar hij was moeilijk wakker te krijgen en nam weinig of geen melk. Meer gedoe dan opbrengst dus. Ik heb besloten af te wachten tot hij uit zichzelf kwam.

Nu de vragen:

- vannacht en eergister heeft hij de nachtvoeding overgeslagen (en ik zet geen wekker omdat ik gewend ben dat hij me wakker maakt als hij me nodig heeft) en kwam 's morgens rond 6 uur. Omdat hij ook geen late avondvoeding krijgt lijkt me de nacht erg lang. Aan de andere kant, hij doet het er goed op. Vind jij het een probleem? Voor hem of voor mijn productie?

- hij spuugt de laatste 2 weken vrij veel. Ik hoor altijd 'een mondje teruggeven', maar de onze geeft af en toe flinke klotsen terug. Is dat erg? Hij is er zelf prima tevreden mee.

- klopt het dat je als borstvoedende moeder dag en nacht je bh aan 'moet' houden met pads er in? Of worden je borsten na verloop van tijd zindelijk?

- hoe lang is het 'normaal' voor een kindje om te dirnken? Ik houd me nog aan het advies van de kraamverzorgster die zei maximaal 20 minuten en dan mag je altijd een tweede borst aanbieden. Het gevolg is dat ik beide borsten 20 minuten geef, hij laat bijna nooit uit zichzelf los. Wellicht dat het advies voor een kindje van 10 weken anders is dan na de kraamweek?

Bij voorbaat heel hartelijk dank voor je antwoorden en advies!

Groeten,

Sandra

2. Peugeot

Peugeot Lid

2 apr 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

ik heb nog een extra vraagje: hoeveel zou de kolfopbrengst 'moeten' zijn? Ik kolf een klein kwartier met een enkelzijdige Aventhandkolf en heb dan maar 100 cc of iets meer. Daar heb ik genoeg aan als bijvoeding voor de volgende dag maar het lijkt me niet zo veel. Zou mijn zoontje niet meer drinken dan die 100 cc per voeding?

3. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Sandra,

Bedankt voor je compliment, altijd leuk om te horen!

Allereerst: je schema ziet er heel goed uit. Dat je kindje geen late voeding wil is niet erg, hij doet het er goed op en zal het zelf wel aangeven. Wanneer je kindje goed groeit, vrolijk en alert is en plast is het prima.

Spugen is niet erg zolang je kindje er geen last van heeft. Houd de aanbiedingen voor waspoeder goed in de gaten zou ik zeggen ;)

Je beha hoef je niet aan te houden, het is eerder zo dat je juist het 'lekken' in stand houdt door een beha met pads in te houden. De pads worden nat, en lekker warm en een beetje vochtig creëren ze een soort van 'kolvende' werking. Advies: uit doen en een week een groot handdoek in bed leggen voor het geval dat. Op het moment dat je borsten enthousiast beginnen met toeschieten geef je met een spuugdoekje een beetje tegendruk: het lekken zal dan stoppen.
    (leuke term: zindelijk :-D)

2 x 20 min. is prima. Binnenkort zul je merken dat het anders gaat worden. Zo na 4 maanden leren kindjes effectiever hun voeding binnen halen. Maar wie weet, is jouw kindje een gezelligheidsdrinker ;) Wanneer je kindje heel lang aan het teuten is, kun je hem eerder activeren: praten, aai over de bol. Dit moet wel aanzetten tot actief slikken, anders hup naar de andere kant!

Het kolven: klinkt goed hoor. Probeer evt. om beide borsten iedere 5 min. of zo af te wisselen, misschien heb je dan net iets meer. 100 cc is prima zolang je kindje tevreden er mee is. Waarschijnlijk drinkt hij meer bij jou uit je borst. Mogelijk komt hij dan ook eerder en haalt hij in. Prima dus.

Veel succes en geniet er van. Als er weer vragen zijn hoor ik het graag!

Deel Deze Pagina