Overgang flesvoeding - halfvolle melk

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Chantico, 2 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

#1 Chantico, 2 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2009
    Hallo mama's,
    ons dochtertje heeft nu een paar keer halfvolle melk gekregen ipv poedermelk (het cb zei dat we langzaamaan moesten gaan overstappen). Ze lijkt er alleen niet helemaal tegen te kunnen nog.

De eerste keer (een week geleden, een volle fles) leek er aanvankelijk niks aan de hand: gewoon vrolijk, maar wel vier poepbroeken die dag. Pas later legden we de link dat het misschien door de koemelk zou kunnen komen.

Vandaag gaf ik 100cc poedermelk en 60cc halfvolle melk bij de lunch. Drie uur later was ze helemaal uit haar hum, jengelig, huilen, en twee vieze luiers vlak na elkaar. Daarna was het over en was ze weer vrolijk.

Is het normaal dat het even wat aanpassingsproblemen geeft wanneer je overstapt op koemelk, of is ons dochtertje misschien overgevoelig? Tijdens de borstvoeding en later met gewone voeding nooit enige indicatie gehad dat ze koemelkallergie/intolerantie had, dus ik ga er niet van uit dat ze dat nu opeens wel ontwikkelt. Of kan dat wel? Ik vind het een beetje eng, wil haar darmen niet van slag maken. De poedermelk die we gebruiken (Biobim lac) is niet hypo-allergeen, dus dat is toch ook gewoon koemelkeiwit?

Er heerst ook buikgriep op de opvang, dus het is niet uitgesloten dat haar poepbroeken vandaag daar mee te maken hadden. Maar omdat het zo vlak na de fles was en duidelijk leek op te luchten, denk ik niet dat dat het is.

Hoe ging de overstap van flesvoeding naar koemelk bij jullie kindjes? Hebben jullie tips voor me?

2. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Hier is de overgang eigenlijk heel goed gegaan... mijn zoontje weigert opvolgmelk (sinds bijna 3 maanden nu) en hij is bijna 9 maanden...

Hij drinkt gewone melk veel beter.. heb dus niet echt tips voor je... misschien kan je als je nog 2 flessen geeft bijv. 1 fles gewone en 1 fles poeder geven o.i.d.?

Mag ik vragen waarom je halfvolle melk geeft i.p.v. volle melk? Volle producten zijn voor de kleintjes beter i.v.m. de goede vetten etc. die erin zitten..

3. Setteke

Setteke Niet meer actief

Ik ben in 1 keer overgestapt van 1 fles poedermelk naar 1 fles halfvolle melk. Geen enkel probleem! Maar nou maakt het Silke allemaal niks uit, ze eet nu volledig met de pot mee, ook ui enzo en ze heeft nooit ergens last van. Dus ik kan je eigenlijk niet verder helpen!

4. ToetieL8

ToetieL8 Niet meer actief

Bart vind gewone melk niet zo lekker, daarom krijgt hij karnemelk. Had zelf ook het idee dat hij een beetje buikpijn kreeg van gewone melk. Met karnemelk heeft hij daar geen last van.

Bart dronk zijn fles met opvolgmelk niet meer leeg, op een gegeven moment dronk hij nog maar 50cc op een dag. Toen ben ik hem gewone melk, later karnemelk gaan geven om aan zijn zuivel te komen. Dus het ging eigenlijk vanzelf, hoefde niet af te bouwen.

5. Marleen2109

Marleen2109 Niet meer actief

Chantico, ik zou eventjes stoppen met die halfvolle melk en het later nog een keer proberen. Als ze er dan weer zo heftig op reageert dan weet je wel genoeg. Nu is het niet helemaal duidelijk of het door de melk komt of door buikgriep, dat is zeer besmettelijk dus dat lopen ze zo op.

Thomas dronk vanaf 7 mnd al geen poedermelk meer en toen ben ik kant en klare dreumesmelk gaan geven en veel later pas overgestapt op halfvolle melk.

6. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    idd even wachten en dan weer opnieuw proberen en als ze dan weer reageert weer even een paar maandjes wachten.
    Ik geef peuterpgroeimelk in de poedervorm.(smorgens met pap erin hij wil geen brood)
    (dit ook omdat mn zoontje kma heeft en nu tegen alles kan behalve gewone melk) en verder een bekertje karnemelk daar kan hij wel tegen

7. Vogeltje

Vogeltje Fanatiek lid

4 jan 2007
    1.263
    0
    0
    Noord-brabant
    Ben bij Toby ook in een keer overgestapt omdat hij geen opvolgmelk meer wilde, maar net als Silke eet ook Toby volledig met de pot mee zelfs gekruide Indonesische gerechten.

Maar zoals al eerder is gezegt als je nu niet kunt zeggen of het buikgriep is of iets anders even stoppen met de melk en dan later proberen over een week of twee.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hi,
    Hier ook een kindje (bijna 1) wat meer moet poepen door de gewone melk (volle melk). Tenminste dat denken we. Verder heeft hij er geen last van. We gebruiken nu alles door elkaar: kv, volle melk en gemengd. Hij vindt alles even lekker.
    Sterkte

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij hadden ook geen problemen. Hij dronk het alsof het poedermelk was, en ook geen reactie verder..

Maar misschien is het ook wel de combi, buikgriep en melk.
    Je zou nog kunnen proberen om eens karnemelk te geven, dat is iets minder heftig dat gewone melk. En anders nog even lekker poedermelk geven, en over 4 weekjes weer proberen, als je zeker weet dat die buikgriep over zou moeten zijn.

10. Chantico

#10 Chantico, 5 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2009
    Dank voor alle reacties!

We zijn even gestopt met het gewone-melk experiment. Tenminste: in ‘grote hoeveelheden’ (= een hele fles of een fles 50/50 koemelk/poedermelk). We geven nu alleen wat slokjes uit een bekertje bij de boterham, zodat ze wel de smaak leert waarderen en haar darmen er langzaam aan kunnen wennen misschien. Zo lijkt het beter te gaan.
    We geven ook af en toe wat slokjes karnemelk omdat dat milder is ja. Maar die smaak moet ze nog een beetje leren waarderen. En dat terwijl ze echt de meest rare dingen lekker vindt (zuurkoolsap enzo…). Blijven aanbieden, doen we maar.

Ik was even vergeten dat er ook dreumesmelk / peutergroeimelk bestaat (wat is het verschil daartussen?). Misschien kunnen we dat eens gaan proberen. Of anders poedermelk maar wel koud en uit een beker ipv warm uit de fles. Ik wil toch dat ze langzaamaan die fles als drinkmethode afbouwt en steeds meer uit een beker gaat drinken.

Dat dacht ik dus ook. Maar de cb-arts zei halfvolle melk en omdat ze heel gehaast was ben ik vergeten de vraag te stellen waarom eigenlijk geen volle melk. Ik denk wel dat ik toch volle melk wil geven, want ons moppie is wat gewicht betreft onder het gemiddelde, dus die kan wel wat vet gebruiken.

Setteke, Ise heeft verder ook nooit last van dingen die ze eet. Daarom vind ik het ook zo raar.

Nou ja, even pas op de plaats en het gaat weer goed met haar buikje. Gelukkig nog geen echte buikgriep, dus hopelijk gaat dat aan haar voorbij. Misschien zijn haar darmen wel wat gevoeliger door toch een virusje, zelf zijn mijn vriend en ik ook een beetje wiebelig in de darmen...

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoi,
    Ik heb het toevallig wel gevraagd de laatste keer bij het CB. Toen werd mij gezegd dat halfvolle melk het standaard advies is omdat er toch een toenemend aantal zware kindjes is. Volle melk bevat veel meer goede voedingstoffen en kan dus prima gebruikt worden mits je kindje niet neigt naar 'overgewicht' (al bestaat dat nog niet voor dreumessen).
    Ik heb een groot kind (ruim 11 kilo, bij één jaar) en wij geven in principe volle melkproducten omdat hij absoluut niet te zwaar is en verder geen zoetigheid of vette dingen krijgt.
    Als jouw kindje inderdaad wat aan de lichte kant is, dan zouden volle melkproducten juist aan te raden zijn!

12. Chantico

Ons meiske was met 1 jaar ongeveer 8,5 kilo.
    Ik neig ook naar volle producten, omdat ik dus ook begrepen had dat dat voor kleine kinderen echt beter is.
    Is de vettere volle melk ook zwaarder te verteren?

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zwaarder... tja, dat is een definitiekwestie maar volle producten hebben meer voedingstoffen en dan doe je er dus langer over om iets helemaal te verwerken.
    Volle producten zijn beter maar natuurlijk niet als je een kind met 'overgewicht' hebt, dan is halfvol beter. Mager heeft nooit zin (ja, voor volwassenen die iets eten voor de smaak)
    8,5 kilo met 1 jaar.. wat een liefje! Het dochtertje van een vriendin van me, is ook zo iets.. Heel schattig, met piepkleine voetjes (maat 16/17). Dat is weer wat anders dan het beertje hier met maatje 20!

Deel Deze Pagina