Vraagjes!

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Ladylittleangel, Sep 18, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ladylittleangel

Ladylittleangel Bekend lid

Sep 17, 2008
    788
    9
    18
    Midden van het land
    Beste voedingsdeskundige,

Fay krijgt nu 3 flesjes van 180-6 en 1 flesje 120-4 opvolgmelk.
    Daarnaast krijgt ze groente en fruit, had dit schema met het CB gemaakt:

07.30 180/6 (laat meestal 30cc staan)
    10.30 fruithapje
    12.30 180/6 (helemaal leeg)
    Middagdutje
    16.30 eerst groente en daarna nog 120/4 (laat meestal 40cc staan)
    19.00 180/6 (helemaal leeg)

Nu mocht ze ook op een broodkorstje sabbelen en ik heb haar laatst een stukje liga 1e stap gegeven om op te sabbelen..
    Maar zodra er 1 stukje in haar keel komt gaat ze vreselijk kokhalsen en spuugt de vorige fles bijna helemaal uit.
    Ook bij de stukjes die in de 6 mnd potjes van Friso zitten gaat ze zo spugen.
    Is dit een kwestie van wennen? doorzetten? even laten? vind t wel zielig want ze vind brood en liga erg lekker!

Vanaf 7 mnd mag ze s'morgens pap van opvolgmelk met een lepeltje, betekend dit dat dit dus de ochtendfles vervangt en dan met pap erbij geeft?
    Zou dat misschien nu al mogen zodat ze wel 200cc opvolgmelk binnenkrijgt, want met de fles drinkt ze em nooit helemaal leeg, misschien met pap van een lepeltje wel?

Verder vind ze water erg lekker, heb een tuibeker van Nuby met een speen erop, maar ze verslikt zich steeds, kan ik beter gewoon nog even uit een gewoon flesje geven?

Heb je nog andere tips voor mijn schema? vind t lastig wel met al die hapjes en papjes:)

Ik heb wel een sergens gelezen dat als je onder een bepaalde hoeveelheid opvolgmelk komt per dag dat je vitaminedruppels erbij moet geven? kan jij me daar meer over vertellen?

Helaas is mijn CB nogal kort door de bocht en geeft wat dat betreft niet veel info en tips aan een onzeker moeder:)

Een hoop vragen, ik hoop dat je mij kan helpen!

Groetjes!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo,

Je schema ziet er goed uit hoor. Je dochtertje drinkt ongeveer 700 ml opvolgmelk per dag, dat is prima. De vitamine D hoef je ook niet bij te geven. Wanneer je een flesje af laat vallen kun je even met het consultatie bureau overleggen of het nodig is om extra vitamine D bij te geven.
    Stukjes is voor veel kindjes een probleem. Ik zou beginnen met de stukjes in de avondmaaltijd heel klein te houden en rustig aan steeds iets groter te maken, de voeding uit het potje kun je met een vork iets fijner prakken. Brood zou ik pas vanaf 7 maanden geven, je kunt kleine stukjes brood laten weken in melk om te beginnen. Wanneer je kindje zich verslikt in de tuitbeker, kun je tijdelijk teruggaan naar de fles. Misschien dat een beker met een harde tuit wel goed gaat?
    Met de pap van en lepeltje geven mag je nu al beginnen hoor.
    Succes met de bijvoeding.

Groeten Eveline

Share This Page