vanaf begin borstvoeding en flesvoeding combineren?

Discussion in 'Voeding' started by Jalea, Dec 4, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    wie heeft er ervaring met vanaf het begin borstvoeding met flesvoeding combineren?
    ik wil graag borstvoeding gaan geven maar ben aan het overwegen om het vanaf het begin te combineren met flesvoeding, als dit mogelijk is. Dit omdat ik chronisch ziek ben, en er kans is op een flinke terugval qua gezondheid als ik langdurig zeer slecht slaap en onderbroken nachten heb. Uiteraard begrijp ik dat ik hoe dan ook lastige maanden tegemoet ga, maar als het enigzins mogelijk is dat ik regelmatig een nacht flink door kan slapen en papa de voeding kan verzorgen, dan zou dat het al een stuk makkelijker maken.

wie heeft er ervaring, hoe hebben jullie het gedaan, gebruikten jullie dan ook een fles voor de flesvoeding, of een pipetje zoals je soms hoort, of...? ik weet er nog heel weinig vanaf dus alle info is welkom :)

2. Gul

Gul Actief lid

Sep 27, 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Mijn zoontje is licht geboren, in het begin hebben we daarom met een spuit en pink voeding proberen te geven. Dit om te voorkomen dat hij tepel speen verwarring te voorkomen.
    Na 3 dagen werd hij opgenomen in het ziekenhuis.
    Toen heeft hij op een gegeven moment door omstandigheden eerst 5 min borstvoeding gehad, daarna afgekolfde melk en daarna gewoon melk (had nog niet genoeg afgekolfde melk). Dat ging hem goed af. Maar dit hoeft niet perse goed te gaan bij iedere baby.
    Houd in ieder geval rekening met de volgende dingen.
    1. Je borsten houden rekening met de vraag. Dus je kunt niet 5 nachten geven en 2 nachten rusten. Je geeft of altijd 's nachts of je bouwt dit af.
    2. Ze zeggen dat Avent flessen dichst bij borstvoeding zit, dus risico op minder tepel/borst verwarring.
    3. Ik had ooit gelezen dat je naast de bv beter hypoallergeen voeding kunt gebruiken.
    4. Hoe onregelmatiger je bv geeft, hoe minder melk je meestal produceert.
    5. Je hebt in A'dam in ieder geval informatie bijeenkomsten over borstvoeding algemeen. Je kunt overwegen om naar een zo'n bijeenkomst te gaan. Kun je ook je vragen over hoe doe je melk bewaren ed stellen.
    En zij hebben meer ervaring waarschijnlijk.

3. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    Bedankt voor je reactie :)
    ik kan me voorstellen dat je inderdaad niet 5 nachten voeding kunt geven en dan opeens 2 nachten niet.
    maar hoe zit dat met het kindje zelf, maakt het voor het kindje ook uit of er een vast patroon is in wanneer borstvoeding en wanneer flesvoeding? ik bedoel, stel dat we besluiten om snachts hoe dan ook voeding uit een fles te geven, moet dat dan ook altijd snachts afgekolfde borstvoeding zijn of altijd flesvoeding, of maakt dat voor het kindje niet uit en kan het ook de ene nacht afgekolfde borstvoeding is en een andere nacht kunstmatige voeding?

4. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Ik heb het niet vanaf het begin gedaan, maar vanaf dat Finn 2,5 maand was.

Toen ben ik overdag i.p.v. BV flesvoeding gaan geven. Net andersom als jij wilt gaan doen, dus.

Dat gaat gelukkig heel erg goed tot nu toe, maar het gebeurd geloof ik vrij vaak dat dat niet het geval is, omdat de BV dan terug gaat lopen doordat er minder vraag naar is.

5. Miszmii

Miszmii Actief lid

Aug 18, 2006
    321
    0
    0
    Hattem
    Ik heb hier geen ervaring ofzo mee, maar misschien is afkolven een idee voor jou? Dat je het 's middags afkolft als je een keer tijd hebt en dat je man het dan gewoon 's nachts de fles gan geven?

6. Gul

Gul Actief lid

Sep 27, 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Mijn zoon had daar geen moeite mee. Op een gegeven moment had ik niet genoeg afgekolfde BV meer voor de kinderopvang of dat mijn man afgekolfde melk vergat mee te nemen (zoontje was dan dus wel over de 4 a 5 mnd) en dan dronk ie op de kinderopvang die dag geen BV. Trouwens hij ging di,wo,do naar de kinderopvang en wo en do kreeg hij gewoon mee wat ik di en wo had afgekolft. Dus iedere keer verschillende hoeveelheid. Wat ze dan deden was (vooral de laatste voeding). Als er nog 30 over was (van mijn BV) en hij moest 90 hebben 60 ml bijmaken van nestle en met die 30 mengen (hoe ze het precies doen snap ik nog steeds niet hoor.)
    Hij heeft dus van het begin af aan geen moeite mee gehad, met verschillende spenen/BV/kant en klare voeding of wat dan ook. Maar ik denk dat dit niet voor alle babies geldt en dat je gewoon moet ervaren hoe die van jou zal reageren. Ik hoop voor jou dat het een makkelijke baby zal zijn op dit gebied.
    Trouwens ze zeggen dat somige babies afgekolfde melk niet van mama accepteren (uit een fles). Maar naar wat ik begrijp is dat ook niet de bedoeling.

7. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    we zijn er nog niet helemaal uit wat we gaan doen, of ik zoveel mogelijk wil gaan kolven waar mogelijk, of niet en dan dus kunstvoeding... vind het een lastige kwestie.
    in eerste instantie was ik overtuigd dat ik volledig borstvoeding wilde geven, totdat mijn lijf me eraan herinnerde wat er met me gebeurt als ik zeer slecht slaap. nu ik zwanger ben, en helemaal de laatste 3 weken, heb ik veel last van slapeloosheid (vandaar dat ik op dit rare tijdstip het forum aan het bijlezen ben in de hoop dat ik hierna weer kan slapen :)). hierdoor val ik terug in een oud patroon van slaap/waakstoornissen die te maken hebben met mn chronische ziekte, waardoor ik na verloop van een week zeer slecht slapen van pure uitputting geestelijk heel raar word snachts, ga ik hele rare dingen zien en voelen omdat mn lijf dan helemaal op is. Zodra de ochtend dan aanbreekt is er niets meer aan de hand maar totdat ik fatsoenlijk bijgeslapen ben en weer door kan slapen (minimaal 6 uur aaneengesloten) en dat een paar dagen vol kan houden, gaat die rare 'state of mind' snachts pas weer weg.
    nu ik weer ervaar hoe vreselijk dat is snachts om me zo te voelen ben ik dus erg gaan twijfelen of ik niet snachts kunstvoeding wil geven, zodat als het echt niet meer gaat, mn man snachts voeding kan geven.
    over evt. overdag extra te kolven zodat we dat snachts kunnen geven heb ik nog niet echt een beeld, ik kan me nog niet echt voorstellen hoe zwaar dat voor je als moeder is? ik bedoel overdag moet je al vaak voeden, en dan ook nog extra kolven, ik heb er nog niet echt een beeld van?
    mocht het zo zijn wat jij noemde als voorbeeld, dat wij toevallig net een kindje hebben dat geen borstvoeding uit een fles accepteert, dan is de keus snel gemaakt natuurlijk ;)

Share This Page