Overdag ook in bed?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Julias, 27 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Julias

Julias Fanatiek lid

20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Wij leggen onze dochter van 4 maanden overdag nooit op bed. De eerste maand heeft ze beneden in de reiswieg in de woonkamer geslapen of heerlijk in mijn armen en nu ligt zo ipv in de reiswieg in de box. In de nacht ligt ze nu sinds een maand op haar eigen kamertje en dat gaat goed. Slaapt meestal gewoon door. Maar overdag wil ik haar ook gewoon in mijn buurt hebben en haar in de gaten houden. Ze heeft geen last van omgevingsgeluiden, dus zien we voor nu geen reden om haar boven te leggen.

We hebben vanaf het begin haar geprobeerd weg te leggen als ze in onze armen in slaap viel, maar dan werd ze vaak wakker en kon de slaap daarna niet meer vatten. Dus hebben we besloten om haar gewoon te laten slapen waar ze ligt en dat werkt gewoon goed voor ons. Dus hebben we dit ook aangegeven op het kdv te handhaven.

Nu gaat ze dus sinds een paar weken naar het kdv en daar willen ze nu toch wel graag dat ze in bed gaat slapen en we thuis haar overdag ook op bed gaan leggen omdat ze daar anders zo huilt als ze haar op bed willen leggen. Ik vind het lastig om er tegenin te gaan, omdat ik daar bij de bso werk en het dus ook mijn collega's zijn. Maar ze hebben het nu 3x gezegd dat ze haar op bed willen hebben en hoe langer de tijd eroverheen gaat hoe meer ik me er tegen ga verzetten van binnen.

Nu kan ik haar daar ter plekke voeden en dat is heel prettig, maar we zijn nu toch aan het kijken voor een gastouder in de buurt omdat het gewoon niet goed voelt dat ze haar laten huilen en perse op bed willen hebben en van ons verlangen dat we onze aanpak thuis gaan veranderen zonder dat wij daar behoefte aan hebben. Ze gaat nu maar 2 middagen, maar op den duur worden dat 4 dagdelen en dat wordt me echt te veel als mijn dochtertje dan ontevreden is.

Ik moet het natuurlijk bespreken dat het ons tegenstaat, maar behalve dat, zij willen dit van haar en van ons en wat vinden of doen jullie? Zijn er meer ouders waarvan hun baby niet overdag op bed wordt gebracht?

2. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik werk op n kdv maar wat n onzin, persee naar bed! Gewoon kinderwagen op de groep of een hang wieg kan toch ook? Ik zou het ( hoe moeilijk ook) aangeven!! Lijkt me moeilijk bij collega's maar t is jou kindje

3. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ze gaan jou vertellen hoe je het thuis moet doen? Moet niet gekker worden.

4. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Gewoon doen wat voor jullie werkt! Vind het raar dat jullie de situatie thuis moeten aanpassen vanwege hun methode ipv andersom.
    Mijn kinderen slapen wel gewoon in bed overdag, maar dat werkt voor ons. Er zijn vast genoeg kindjes die overdag in de box, kinderwagen slapen. Je kunt het ter sprake brengen en vragen waarom ze haar niet gewoon laten slapen waar ze wil en als ze blijven volhouden dat ze in bed moet slapen moet je je of aanpassen of iets anders zoeken. Het klinkt helaas alsof ze niet echt flexibel zijn hierin.

5. Koon

Koon Niet meer actief

Ligt ook aan de richtlijnen natuurlijk. Onze gastouder moet kinderen overleggen die in de kinderwagen in slaap gevallen zijn. Vanuit die organisatie mogen kinderen alleen in een goedgekeurd(!) bedje slapen.

Ik vind het trouwens wel knap ze nog goed slaapt met zoveel geluid om zich heen haha. Mijn dochter zou dat echt niet kunnen.

6. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Het enige wat moet is volgen wat je kind nodig heeft. Als zij heerlijk slaapt in de box is er geen noodzaak haar te verplaatsen naar haar slaapkamer. Die noodzaak is er pas als slapen in de box niet (meer) goed gaat of veilig is.

Hier sliep hij in eerste instantie ook altijd in de box overdag, omdat hij niet alleen wilde slapen. Maar met 3 drukke jonge katten die in hun speelse bui wel eens door de box denderen vond ik dat niet veilig dus inmiddels slaapt hij wel overdag in zijn bedje.

7. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    dat ze je vertellen hoe je het thuis moet doen is hun plaats niet.
    dat maken jullie zelf uit.
    maar ik kan wel begrijpen dat ze liever hebben dat ze op het kdv op een vast plekje slaapt.
    mi kan je niet verwachten dat ze met je kind op de arm blijven lopen omdat ze daar in slaap gevallen is of in de box laten liggen.
    er zijn ook andere kinderen waar ze zich mee bezig moeten houden en die in de box moeten.
    thuis kan ze prima blijven liggen waar ze in slaap gevallen in maar in een omgeving waar ook andere kinderen zijn is dat niet erg praktisch

8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Hier slaapt ze ook vaak in de woonkamer. Op het kdv is het geen punt dat ze in de wagenbak gaat slapen. Ze doet vaak tukkies dus dan moeten ze heel vaak heen en weer lopen en de kans is groot dat ze de rest wakker maakt. Ik zou het nogmaals bespreken, het komt vanzelf dat ze vaste slaapjes doet en dan kan ze toch mee met de groep.

9. Julias

Julias Fanatiek lid

20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Wat een fijne reacties allemaal! We zijn voor na de BV periode wel vast aan het oriënteren naar een gastouder hier in de buurt voor als ze niet mee willen gaan met ons qua laten huilen. Ik vind het opzich prima dat als ze moe is, ze haar op bed leggen, maar als ze dan wakker wordt gaat ze echt niet zomaar meer slapen en juist huilen. Dat wil ik gewoon niet hebben! We hebben nu thuis toen ze voor een kwartiertje in de auto in de maxi cosi in slaap was gevallen en ik haar overpakte naar de box weer wakker werd en ging huilen even bij me gepakt, gevoed en in haar bedje boven gelegd. Ze ging even babbelen en toen begon ze wat te mopperen. Na 5 min boven een beetje gaan rommelen en toen ik op het punt stond om op haar kamertje te gaan rommelen was ze stil. Ze ligt nu al 2 uur te slapen en begint een beetje wakker te worden. Dus het gaat wel, maar als ze maar moe is en niet gaat huilen. Dan is ze gewoon niet moe genoeg en dat ga ik ze ook vertellen. Ik wil gewoon niet dat ze gaat huilen voor een langere tijd, dan moeten ze haar maar gewoon weer uit bed halen. Hoop dat ze daarin meegaan!

10. Julias

Julias Fanatiek lid

20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Gisteren op het kdv aangegeven dat we niet willen dat ze haar laten huilen, dan gewoon uit bed halen, omdat het meer als een uur kan duren voor ze slaapt als ze wakker wordt bij verplaatsen, ook zonder dat ze huilen moet. Hier zijn ze mee akkoord gegaan. Vervolgens stelden ze aan het einde van de dag voor dat ze een band willen creëren met mijn dochtertje door haar te voeden en ik dus een bv meer geef daar. Ik vind dit wederom een vreemd voorstel. Mijn dochtertje komt voor 4 tot 7 uurtjes per dag, dus meestal is het maar 1 voeding die ik geef. Dus ik heb voorgesteld dat ze haar fruithapjes geven. Om mijn voeding uit handen te geven zie ik niet zo zitten aangezien zij niet de beste drinker is en kolven ook niet zo makkelijk gaat altijd. En belachelijk als ik de kans heb om haar ter plekke te voeden om dit niet te doen en in de plaats daar van te moeten kolven waar ik veel langer over doe.

Met dit soort momenten neig ik er echt naar haar elders te plaatsen.

11. Romantic

Romantic Bekend lid

29 nov 2015
    874
    91
    28
    Je komt behoorlijk negatief over.. Wat is er mis mee dat ze aangeven een vertrouwensband op te willen bouwen met haar? Je geeft aan dat je het vervelend vind als ze lang huilt daar, en het lijkt erop dat ze mee proberen te denken hoe jou dochter daar meer vertrouwd kan raken..

12. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik denk dat het voornamelijk lastig is dat je nu privé en werk door elkaar gehusseld hebt. Echt geen wenselijke situatie en het creëert onduidelijkheid voor zowel jou, je collega's en de kleine.

Ik zou zo snel mogelijk op zoek gaan naar een gastouder. Dan heb je het duidelijk gescheiden.

13. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    hier sliep de oudste thuis in aan de borst, bij papa in de draagdoek, bij oma1 in de wandelwagen en bij oma2 in haar armen/op schoot.

jongste slaapt thuis in draagdoek, aan borst of in bed waarbij we een hand op haar hebben. op kdv leggen ze haar op haar buik in bed en bij oma valt ze op haar rug in de wandelwagen in slaap.

kindjes zijn zo flexibel ;) wat je thuis doet maakt dus niet zoveel uit. Oh ja, hier laat het kdv echt niet huilen hoor! ze zoeken echt mee naar oplossingen

14. shoshana

shoshana Niet meer actief

Bij mij op het kdv zijn ze altijd heel blij als ik langs kom om te voeden. Gek dat ze willen dat je het afkolft.

15. Julias

Julias Fanatiek lid

20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Klopt dat ik op het moment negatief ben. Ik krijg door hun het gevoel dat ze ons daar niet willen hebben. Dat maakt dat ik snel het negatieve overal in zie. Het is fijn dat ze een band op willen bouwen, maar ze respecteren ons en onze manieren totaal niet. Ik heb vanaf het begin al het gevoel dat ze tegen het voeden zijn en dit is voor mij weer een bevestiging. Dat maakt dat ik er meer moeite mee krijg haar achter te laten, dus dat werkt allemaal niet mee. Ik hoop dat het huil puntje iig afgesloten is en ze dit niet meer zo laten gebeuren. Ik ben nog steeds op zoek naar een gastouder. En dub nog steeds door. Aan de ene kant is het zo fijn dat ik heel dichtbij haar ben, maar aan de andere kant geven ze me geen goed gevoel. En als ze naar een gastouder gaat, kan ik haar sowieso niet voeden en moet ik kolven of kv geven omdat kolven niet zo goed gaat. Wellicht kan ik haar op de korte dagen naar een gastouder brengen en de lange dag wel op het kdv. Ik vind het lastig en het liefst stop ik gewoon met werken en blijf ik weer fijn thuis met haar. Blijkbaar valt het werken me dan toch zwaarder dan ik dacht dat het deed.

16. Romantic

Romantic Bekend lid

29 nov 2015
    874
    91
    28
    Ik kan mij ergens wel voorstellen dat ze wellicht meer rust op de groep willen houden. Je neemt weer opnieuw afscheid van je kindje, dat kan onrust geven. Maar ook andere kindjes zien ineens een mama binnen komen tussendoor en kunnen daardoor onrustig worden..

Ik vind dat er ook best gekeken mag worden naar hoe dit voor leidsters is. Natuurlijk probeert een kinderdagverblijf rekening te houden met wensen van ouders, maar ze hebben meerdere kindjes, die je continu in de gaten moet houden en verzorgen. Geef ze eens een beetje meer credits. Het is kei-hard werken op een KDV. Ik zie het op die waar mijn dochter op zit. Die meiden lachen altijd, altijd geduldig en rustig met de kinderen. Maar ze hebben wel globale dagindelingen waar alle kindjes in meegaan (als dit haalbaar is) het moet wel werkbaar voor hen zijn :)

17. whuz

whuz Bekend lid

20 okt 2015
    995
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap dat het voor jullie allemaal heel vervelend aanvoelt en ik ga iets zeggen wat misschien ook niet aardig is. Opvoeden is loslaten. Als jij wilt werken, zul je je kindje ergens moeten brengen en erop vertrouwen dat ze goed voor je kindje zorgen met de mogelijkheden die zij hebben. Deze mensen zijn ervoor opgeleid. Ik wilde in het begin het liefst ook tot in detail alles opschrijven en bepalen wat ze op het kinderdagverblijf met haar zouden doen. Bed- en slaaprituelen, hoe ze een flesje moesten geven enz.

Jij hebt er het meest aan als je probeert jouw gevoel en jouw manier van met jouw kindje omgaan deels loslaat. Hoe moeilijk dat ook is.

Ik proef namelijk uit jouw reacties een klein beetje dat het probleem misschien meer bij jou ligt dan bij het kdv. Tuurlijk is het raar als zij vragen om je thuis aan hun regels te houden, maar ze doen iedere dag hun best zo goed mogelijk voor de kindjes te zorgen en daarbij kunnen ze niet altijd rekening houden met alle wensen van de ouders.

Ik wil je niet aanvallen, want ik begrijp je gevoel juist heel goed. Ik was in het begin ook een moeder die alles helemaal tot in de puntjes wilde controleren. Je wordt daar vooral een negatieve, gefrustreerde moeder van. Laat de leidsters hun werk doen, geniet ervan dat je zelf ook aan het werk kunt en jezelf op die manier kunt ontwikkelen en leven hebt naast het moederschap en kijk naar hoe je kindje zal groeien door contact met anderen. Dat is namelijk echt zo als ze dingen ook op een andere manier leert. Ze wordt er alleen maar flexibeler van. Ook het borstvoeding geven op het kdv voelt voor mij een beetje als jouw manier om toch controle uit te blijven oefenen.

18. Julias

Julias Fanatiek lid

20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Ik snap sommige reacties, maar andere delen kan ik me niet in vinden. Ik ben juist niet iemand die perse controle wilt houden, maar ben heel relaxed en heb geen schema's. flexibiliteit ten top thuis. Alles gaat op verzoek qua voeding en slapen. Ik wil dat mijn meisje het daar naar haar zin heeft en dus niet huilt en ontevreden is. Ze drinkt slecht uit de fles en ook niet altijd even goed aan de borst. Ze heeft vandaag bij papa 2 uur over 1 bvfles voeding gedaan die verdeeld in 2 flessen aangeboden werd. Ik wil dat ze daar juist goed drinkt en niet zo veel spuugt als bij kv.

En ik weet wat het inhoudt om op een kdv te werken ;) Dat doe ik er zelf straks ook weer bij als ik mijn uren opgebouwd heb. En het vertrouwen dat ik in ze had, hebben zij door de voor mij ongemakkelijke verzoeken dat beschaadt. Dat moet dus voor mijn gevoel weer worden hersteld en ik hoop dat als ze zich houden aan onze wensen betreft huilen dat dat ook met de tijd weer komt. Zo niet, dan zal ik hun van onze verzoeken verlossen ;)

19. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Raar dat ze jou vertellen hoe je het moet aanpakken. Hier op het kdv slapen de kindjes waar ze willen slapen... Box, wipstoel, bedje, kinderwagen, maakt niet uit. Zelf was ik wel een voorstander van in bed slapen maar dat geeft mijn dochter de rust die ze nodig heeft. Box werkte hier niet echt. Maar als moeder voel je het zelf het beste aan

20. whuz

whuz Bekend lid

20 okt 2015
    995
    1
    0
    NULL
    NULL
    @Julias: misschien zag ik het te zwart wit op basis van jouw verhaal/reacties. Ik zie ook alleen wat er hier staat natuurlijk. Ik hoop in ieder geval dat je snel een oplossing vindt die goed voelt, want dat is natuurlijk heel belangrijk.

Ik heb in het begin veel gelezen over wat goed zou zijn voor je kindje. En ik heb regelmatig gelezen dat het voor een kindje goed is om in een rustige omgeving te slapen zoals een eigen slaapkamertje. Ik las zelfs een keer dat het respectloos is richting je kind om het in de woonkamer te laten slapen omdat je zelf ook niet bij iemand in de kamer zou willen slapen. Dat is een klein beetje een overdreven inzicht, maar het heeft ook wel iets.

Soms moet je ook even ergens doorheen. Ons kindje sliep eerst ook beter in de bak van de wagen in de box. We zijn toen langzaam af gaan bouwen. Oefenen met wel op bed in slaap vallen. Dat ging niet vanzelf maar eigenlijk veel makkelijker dan verwacht.

Succes in ieder geval.

Deel Deze Pagina