Hallo, ik heb een vraag en hoopte dat je me zou kunnen helpen hiermee. Mijn dochtertje Nikky is nu bijna 6 weken. Ze is met een keizersnee geboren, 3 weken en 2 dagen te vroeg, omdat ik zwangerschapsvergifitiging had. De eerste 3 dagen mocht ik nog geen borstvoeding geven, omdat ik medicijnen kreeg via een infuus voor mijn bloeddruk. Daarna via tabletten, dus toen mocht ik starten. Wel heb ik de eerste drie dagen gekolfd, overdag elke 3 uur, alleen 's nachts tussen 22.00 en 7.00 uur niet. Nikky heeft de eerste dagen flesvoeding gehad en soms wat extra via sondevoeding. Het heeft al met al 2 weken geduurd voordat het aanleggen aan de borst een beetje ging, en ze hem goed pakte. Ze was vooral de tweede week ook vaak erg driftig, omdat ze dan gewoon echt honger had en er niet snel genoeg wat uitkwam. Als het aanleggen niet ging, dan gaf ik afgekolfde melk in een flesje en ging ik daarna nog kolven. De afgelopen 3 weken ging het voeden eigenlijk heel goed, ongeveer elke 3 uur de borst, en ze groeit enorm goed. Soms kwam ze een keertje na 2 uur, soms pas na 4 uur, maar over het algemeen zat er goed regelmaat in. 's Nachts krijgt ze 1 keer afgekolfde melk uit een flesje van mijn vriend, omdat ik dan even door kan slapen. Dit ivm mijn herstel na de zwangerschapsvergiftiging en keizersnee. De volgende voeding doe ik dan weer, en 's ochtends kolf ik ook altijd af. De afgelopen weken waren mijn borsten 's ochtends dan ook echt enorm gespannen, dat afkolven was echt heel erg nodig ook, en er kwam meer dan voldoende uit om de volgende nachtvoeding weer mee te doen. Maar nu merk ik dat Nikky steeds langer aan de borst drinkt, dat het haar steeds meer moeite kost, en dat ze ook steeds sneller komt. Eerst echt altijd na 3 uurtjes (dus bv. om 6 uur voeden, om 7 uur weer naar bed en dan om 9 uur weer voeden) en nu soms al na 1 1/2 tot 2 uur (bv. om 6 uur voeden, om 7 uur weer naar bed en dan om half 8 alweer honger...). We proberen dan van alles, of ze misschien krampjes heeft, vieze luier, etc. etc., maar honger is toch echt honger... Ook 's nachts, na de fles, was ze eerst altijd goed voldaan, en nu drinkt ze inmiddels soms wel 100 of 110 cc (ze woog vorige week 3430 gram, bij haar geboorte 2440 gram) en dan nog heeft ze niet genoeg... Ook merk ik dat het afkolven moeizamer gaat, er komt steeds minder uit, met moeite komt er genoeg uit voor de nachtvoeding. Afgelopen dagen heb ik geprobeerd om veel na te kolven, om misschien weer wat op gang te brengen, dat helpt wel goed. Overdag geef ik nu soms ook wel gewoon BV uit de fles, omdat ik het niet meer volhield om elke keer een uur met haar aan de borst te zitten, maar wel graag wil dat ze mijn voeding binnen krijgt. Ook zou het voor de rust en ontspanning voor mezelf wel erg lekker zijn om soms even wat flesvoeding erbij te geven, zodat er niet zo'n druk op het kolven ligt. Hoe meer druk, hoe minder ik kolf namelijk... Kan ik dat doen? Bv. de helft BV en de helft FV in een flesje? En welke flesvoeding kan ik dan het beste gebruiken? In het ziekenhuis kreeg ze die eerste week hypo-allergene voeding, maar is dit noodzakelijk? Ik hoop dat je me een beetje op weg kunt helpen... Alvast bedankt! Groetjes, Danielle
Nou een heel verhaal. Maar om je vraag te beantwoorden borstvoeding kan gecombineerd worden met flesvoeding. Welk merk je neemt maakt op zich niet uit. Alles is goed, maar er zit een prijskaartje aan. Hypo-aalergeen gebruik je als er allergieen etc in de familie voorkomt. Zo verklein je de kans bij je dochter. Maar als ik je verhaal zo lees lijken het de regeldagen. je dochter wil dan veel, lang en vaak bij je drinken. Meestal duurt dit een dag of twee. Door de regeldagen stemt de borstvoeding zich weer af aan je dochter. Het beste is om je hier aan toe te geven hoe vermoeiend dit ook is. Laat de boel de boel en ga lekker met je dochter in bed liggen / bank etc. Zo kan je alle aandacht aan je dochter geven en aanleggen wanneer zij wil. Voor vragen /tips over de borstvoeding kan je terecht bij onze lactatiekundige. Succes Ilja
Dankjewel voor je snelle antwoord! Het lijkt mij erg sterk dat dit nog regeldagen zijn, aangezien het al een week zo gaat... Nu ik meer rust heb door ook af toe gewoon te kolven en de fles te geven, gaat het al een stuk beter. De kunstvoeding wil ik gewoon graag in huis hebben voor de rust... Zodat ik niet een gejaagd gevoel heb tijdens het kolven, want dat doet mijn productie niet ten goede. Mijn vriend en ik hebben allebei geen allergieen, mijn ouders ook niet, en zijn ouders ook niet. Een broer van mijn vriend is allergisch voor katten, das eigenlijk het enige... Raad je dan hypo-allergene voeding aan? Oh, en sinds de geboorte van Nikky zetten we 's nachts de wekker, om haar te voeden, dit omdat ze zo klein was bij de geboorte en iedere 3 uur voeding moet hebben. Nu krijgt ze overdag iedere 3, soms 3 1/2, soms 4 uur voeding. Moeten we nu 's nachts nog de wekker zetten, ook ivm het warme weer, of hoeft dat niet? We zijn al een paar keer door de wekker heen geslapen, en dan hadden we haar om 11 uur de laatste voeding gegeven en kwam ze rond 5 uur uit zichzelf. Groetjes, Danielle Groetjes, Danielle
Stress doet bv inderdaad geen goed, maar dat is altijd makkelijk gezegt. Je lichaam is zich ook nog aan het herstellen en ik kan me voorstellen dat je zo nu en dan even rust nodig hebt. Regeldagen duren inderdaad geen week, maar zitten wel rond de 6 weken. Wat betreft de voeding..je zou rustig de normale voeding kunnen gebruiken. Ilja