Hey Dames, Ik zit met een grote twijfel wat ik moet kiezen. Mijn arts belde net dat we 8 bevruchtingen hebben. Super goed natuurlijk! Met ons icsi traject Alleen omdat ik veel follikels had heb ik 2 spuitjes decapeptyl gekregen ipv ovitrelle. Nu had de arts een studie onderzoek gelezen dat als je decapeptyl gebruikt ipv ovitrelle dat het slagingspercentage met een verse terugplaatsing maar 17% is. En een cryo terugplaatsing heeft een slagingspercentage van 37% Dus het komt er op neer dat zij liever wilt dat we alles invriezen en voor een cryo terugplaatsing gaan. Maar nu spookt door mijn hoofd, Wat als ze allemaal mislukken en niks de vriezer in kan. Of als ze niet goed ontdooien Dan heb ik natuurlijk mega spijt dat ik niet voor een verse terugplaatsing ben gegaan. Wat zouden jullie in deze situatie doen? Ben erg benieuwd naar jullie meningen
Met 8 embryo’s zou ik wel gaan voor een verse terugplaatsing. Inderdaad wat je zegt: als ze niet goed ontdooien kan je jezelf wel voor je kop slaan. Aan de andere kant schijnt het ontdooien tegenwoordig heel goed te gaan en weinig te mislukken. Althans, dat vertelden ze ons in de kliniek.
Moet je dat besluit vandaag nemen? kun je niet afwachten hoe de embryo’s zich ontwikkelen? 8 bevruchtingen is gemiddeld zo’n 4/5 embryo’s. En hoe hoog is je estradiol? Hoeveel follikels had je precies? Als je vanwege die reden deca hebt gekregen als trigger ipv pregnyl, dan zou ik ook denken dat er een kans is op overstimulatie. Artsen zijn daar op zich wel voorzichtig mee, maar het gebeurt toch vrij regelmatig, dus zou jou evt ook kunnen overkomen omdat artsen het niet altijd aan zien komen. Ik spreek uit ervaring dat je dat wilt voorkomen, zwanger worden is dan juist niet handig, want dat verergert het. Je zou evt nog kunnen vragen wat het % is wat goed ontdooit bij jouw lab. En verder is het een heel lastige afweging, als er meer dan 4/5 zijn zou ik voor invriezen gaan. Zijn het er duidelijk minder, dan toch voor nu een terugplaatsing. Rond dat getal is het lastigste zou ik denken. Volg vooral ook het advies van de arts zou ik zeggen.
Met 8 bevruchtingen zou ik zelf voor een verse terugplaatsing kiezen. Ik ben net zelf pril zwanger van een verse terugplaatsing en ee vriendin van mij is inmiddels ook 16 weken zwanger van een verse terugplaatsing. Hebben ze nog wat verteld over de kwaliteit van de embryo's?
Normaal is vers evenveel of hoger slagingspercentage als een cryo, dat betekend wel dat je verse terugplaatsing echt een hele lage kans van slagen heeft. En heb je risico op overstimulatie dat je geen ovitrelle mocht spuiten? Ik zou het daarom niet doen. Maar zou indd wel even aankijken hoeveel er overblijven komende dagen. Ik heb 4 verse terugplaatsing gehad en zwanger nu van een verse terugplaatsing. En 15 cryos, waarvan 6x zwanger waarvan weer 2 doorgaande zwangerschappen.
Ja ze dachten eerst dat ik erge overstimulatie zou gaan krijgen vandaar de decapeptyl. Alleen met de punctie viel het wel mee en zei de arts wij durven het wel aan voor een verse terugplaatsing. Alleen nu kwamen ze vandaag ineens met dit verhaal.
Beetje dubbele signalen dus. Ik heb toen nog een echo en bloedonderzoek gehad een dag voor de geplande terugplaatsing, op basis daarvan is besloten geen terugplaatsing te doen. Je zou daar op aan kunnen dringen eventueel om de kans op overstimulatie in te schatten (als je zwanger wordt van die verse terugplaatsing). Bij mij is op basis daarvan besloten dat het niet verantwoord was.
Hoihoi, Spannende fase zit je in! Bij mij was er een redelijk groot risico op OHSS vanwege 20 grote follikels bij punctie ivf 2. Er waren toen 18 eicellen. De arts wilde na de punctie eerst aanzien hoe het zou gaan voordat de beslissing voor verse terugplaatsing zou worden genomen. Bij onze kliniek laten ze bij genoeg bevruchtingen (>3) alles doordelen tot dag 5/ blastocyst, ook voor de verse terugplaatsing. Als het er minder zijn dan dag 3 verse. Cryo altijd dag 5. Ik had 12 bevruchtingen dag na punctie. Op de dag van de terugplaatsing (5 dagen na punctie) hebben ze eerst heel goed met de echo gekeken of ik geen tekenen van overstimulatie had en werd dit heel goed uitgevraagd. Toen pas werd besloten dat een verse terugplaatsing door kon gaan, anders was het embryo ingevroren samen met de andere 7 embryo's. Wat @Do1981 zegt, soms kun je ook nog bloedonderzoek vooraf doen. Ik ben van de verse poging zwanger geweest (miskraam), wel met lichte ohss wat geen feest was. De kans verse terugplaatsing en cryo terugplaatsing is in principe even groot tegenwoordig (weet niet precies waarom jouw arts dit heeft gezegd, kan niet jouw situatie beoordelen natuurlijk). Daarnaast hangt het ook af van hoeveel embryo's er ontstaan? Als het er 3 of minder zijn zou ik zeker proberen aan te sturen op verse terugplaatsing als het verantwoord is. Overigens heb ik in totaal uit ivf 1 en 2 10 embryo's die goed zijn ingevroren en tot nu toe alle 6 cryo terugplaatsing goed ontdooid. Daar zou ik niet teveel zorgen over maken. De techniek is enorm verbeterd. Lastig dat je in deze situatie zit! Ik zou goed met je arts de voor en nadelen bespreken en evt dus dag van terugplaatsing of dag ervoor echo/bloedonderzoek vragen.
Ja had net nog contact met de arts en ik zei dat wij toch wel een verse terugplaatsing willen Want stel dat alles mislukt dan kan ik me achteraf wel voor m'n kop aan slaan. En toen zei ze oke is goed, en dat was het Dus geen echo of bloedonderzoek. Als ik zondag wel vette klachten zou hebben dan moest ik wel bellen om het niet door te laten gaan. Dat is het enige
dat is toch wel bijzonder. Je leest het toch veel dat ohss onderschat wordt. En ik zeg niet dat, dat in dit geval gebeurt hoor. Maar ik begrijp de dubbele signalen niet helemaal. enerzijds wel decapepthyl geven ipv andere trigger en dan nu niet even kijken dmv echo of bloedonderzoek. En dat zegt ook niet alles natuurlijk. Maar het hebben van wel of geen klachten is nou niet echt een graadmeter. Want late ohss ontstaat pas als er hcg in je bloed komt en bij bij begonnen de klachten ook pas rond dag 5. maar kan me heel goed in jouw situatie verplaatsen omdat ik toen ook dacht, ‘ kan mij dat schelen als ik ziek wordt, als ik dan maar zwanger ben’ Maar daar ben ik na nog relatief gemiddelde ohss echt van terug gekomen. Er zijn dames die er jaren last van hebben als het agv zwangerschap is. maar misschien hebben ze echo beeld echt verkeerd beoordeeld en is er geen kans op ohss. Dan maakt dit allemaal niet uit
Ja ik denk dat als ik een terugplaatsing krijg dat ze dan eerst nog met een echo gaan kijken. Ik heb namelijk de echo's en punctie in 1 ziekenhuis en het laboratorium zit in een ander ziekenhuis. En hoe hun precies dingen doen, weet ik dan weer niet. Maar morgen middag belt het lab en dan vraag ik er even naar. Overstimulatie onderschat ik niet, heb het van dichtbij bij iemand meegemaakt. En ik ken de gevaren.
oh, ik bedoel niet zozeer jij hoor, als dat zo over wat gekomen. Ik ben van mening dat artsen in nl er niet altijd even op bedacht zijn. Als ze namelijk mijn amh hadden gemeten hadden ze geweten dat ik minder gestimuleerd hoefde te worden. Maar dat doen ze hier in nl niet. En ohss kan vaak worden voorkomen door geen verse terugplaatsing te doen als er maar enige twijfel is, maar dat gebeurt dat toch niet. Het wordt als risico geaccepteerd, terwijl dat toch eigenlijk niet nodig zou moeten zijn met de huidige goede cryo technieken. Maar dat is vooral in algemeenheid. Ik heb ook vertrouwen in het beoordelingsvermogen van artsen en kan jouw situatie van een schermpje natuurlijk helemaal niet beoordelen. ik hoop dat je een succesvolle terugplaatsing zult hebben!
Helemaal mee eens dat ze hier in NL achterlopen met alles. Ze zijn ook helemaal uit hun doen als iemand een ander protocol moet volgen. Dan schieten ze bij ons in het ziekenhuis al in de stress, komt zo over, of het zo is is een 2e Ik heb nu 3x een kort protocol gehad met 87,5 of minder eh gonal f en cetrotide. 3x een punctie gehad waar ze 20 follikels hebben aangeprikt, maar de helft was niet rijp. Dus ik durf die verse terugplaatsing wel aan omdat we het al 2x eerder hebben gehad, waarvan 1e gelukt, 2e mislukt. Voor de 1e en 2e punctie veel drama gehad met een lang protocol, dikke vette overstimulatie, 2x moeten afbreken, en 1x groeide er niks die medicatie werkte gewoon niet bij mij. En op aandringen van mij kort protocol aangevraagd met cetrotide. En 3x toe werkte dat wel goed. Maar het blijft een dingetje in NL
Als je het al 2x hebt gehad, dan geeft dat wel vergelijking uit verleden ja. Kan me voorstellen dat, dat de keuze wel makkelijker maakt. heel herkenbaar wat je verder zegt, ook over protocollen, etc. Ik had toen gewoon standaard hoeveelheid gonal f, 150, had bijna 40 folikkels. Gelukkig dus wel 15 dag 5 embryo’s, maar de uiteindelijke kwaliteit een vraagteken. Want pas 10e terugplaatsing gelukt. Ik had soort van 1,5 protocol (mag geen pil gebruiken), achteraf hoorde ik van artsen in Duitsland dat idd kort protocol veel beter is bij hoge voorraad omdat dat op meer natuurlijke wijze de beste eicellen gaan groeien. Goed dat je daar op hebt aangedrongen!
Ja jou verhaal is identiek aan de mijne! Alleen Bij mij durfde ze toen geen puncties te doen want het was veelste heftig. Ik moet ook wel lachen deze keer zei ik meteen we gaan het op deze manier doen, en niks anders. En tada kijk ons resultaat, het beste van de 3 keren. Geeft wel een goed gevoel
Bij mij was het toen allemaal wel beetje op het randje. Wel punctie, omdat alles verder er goed uitzag. Heb ook nooit extreem veel vocht gehad bijvoorbeeld. Wel ohss gehad, maar geen verse tp. 3 weken ziek thuis geweest, toen wel weer aan het werk, maar herstel best lang voordat ik er echt weer was. Kwaliteit embryo’s op eerste gezicht super goed met 15 dag 5 embryo’s. Maar dus pas 10e terugplaatsing raak. hoop op direct een plakker bij je!!
Leer dit nu pas maar afhankelijk van hoe deze ronde gaat, ga ik dit wel meenemen in de bespreking. Blijkbaar was mijn voorraad uitstekend dus vraag me af waarom ze dan voor zo'n standaard lang protocol hebben gekozen.
mijn ziekenhuis doen ze dat ook standaard. Voor veel vrouwen geeft dat ook de beste opbrengst. In het buitenland geloven ze wel meer in tailor made behandeling en Nederland toch meer volgens vast protocol. Of voor jou dan kort/lang beter zou zijn hangt van veel factoren af. Misschien is voor jou lang wel gewoon de beste optie