Onze dochter van 6 vindt al haar hele leven oudere kinderen en volwassenen heel interessant. Haar belevingswereld past niet bij haar leeftijd. Op het schoolplein trekt ze dan ook naar oudere kinderen toe, ondanks waarschuwingen van de juffen en ons dat dat niet de bedoeling is. Vandaag vertelde ze me dat 1 jongen van 12 verliefd op haar is en dat ze nu verkering heeft met een andere jongen van 10. Eigenlijk ben ik daar best van geschrokken. En verder dan dat verkering niet bedoeld is voor meisjes van 6 ben ik eigenlijk niet gekomen... Denk ook dat hoe meer aandacht ik er aan besteed, hoe serieuzer zij het gaat nemen Hoe zouden jullie dit oplossen?
Ik zou een gesprek aanvragen met de juf of meester. Ik vind dit best wel zorgelijk. Voor haar is het gewoon verkering...maar een jongen van 10 of 12 ziet verkering al heel anders ( en kan verder gaan dan een meisje van 6 aan toe is) Ik zou er echt op school over gaan praten.
Ik zou het in 't oog houden en haar af en toe vragen hoe zij het ziet. Voor 't zelfde geld ziet zij die jongen nu gewoon als haar beste maatje (voor 't moment). Over 2 jaar ofzo is ie toch van die school af waarschijnlijk en gaat ie naar de middelbare. Ik zou de juf pas waarschuwen als je echt nog meer controle wil hebben of als je echt vermoedt dat er "verkeerde zaken" gebeuren.
Geloof niet dat het haar echt gaat om die ene jongen, want toen ik zei dat ze te jong was voor verkering, zou ze het meteen uit gaan maken. Ja ze is zes he? Maar die interesse blijft natuurlijk en dat is ook de reden dat ze op het schoolplein er op letten. Tieners hebben natuurlijk heel andere gesprekken en interesses Ze ziet ze alleen op school, want ze mag nog niet alleen naar buiten van mij..
Maar wat is verkering voor haar? Wat doe je dan als je verkering hebt? Hier op school is het dus bv al regel dat kusjes geven niet mag. En verder zou ik zelf willen weten wie die jongen is om uit te vissen of het écht zo is en hoe hij dan je dochter ziet. (schattig zo'n klein meisje he, net m'n kleine zusje of anders?)
ik zou aan haar vragen stellen, in vorm van een gezellig gesprek hoe dat gaat en wat een verkering voor haar betekent. verbieden maakt het voor jou onmogelijk dat jij op de hoogte blijft. kijk mijn zoon heeft ook een vriendin. die is 1,5 jaar ouder. zij zeggen dat zij gaan trouwen en zoontje spaart geld om een huis te kopen wals ze groot zijn. ik weet wel dat het onschuldig is omdat ik het meisje ken en ze hier komt spelen. zoontje wil al niet meer vertellen wat zij met elkaar praten, sommige dingen zegt hij wel maar over sommige zaken zegt hij dat het een geheim is. het is natuurlijk niet de bedoeling dat je dochter met 10 jarigen op deze manier om gaat. ik denk dat de juf dit in de gaten moet houden. vraag een gesprek en vraag wat zij zouden kunnen doen en wat de juiste aanpak is.
Als ze maar geen dingen gaat toelaten van een puberende experimenterende jongen waar ze zelf geen weet van heeft. Vind dit best zorgelijk!
Mijn dochter laat zeker niks toe hoor. Daar ben ik niet bang voor. Bovendien wordt er bij haar op school erg goed op ze gelet... En buiten school is ze gewoon bij mij of bij familie/vrienden. Als je haar ziet denk je niet, die is pas 6 en als ze gaat praten al helemaal niet. Al die mensen die altijd zeggen : goh, leuk he dat je dochter zo slim is en zo goed kan leren en zo voor is... Maar dan krijg je dus ook te maken met dit soort problemen
Knap hoor, hoe je erin staat. Ik zou met m'n handen in het haar zitten, maarja dat ding van mij is net een jaar dus waar heb ik t over
Ik zou dit verschil op die leeftijd ook te groot vinden en zou zeker aangeven op school dat je je zorgen maakt hierover. tussen kleuters onderling vind ik het wel schattig. Mijn dochter is 5,5 en een jongetje uit de klas van net 4 is verliefd op haar zegt hij En ze kwam thuis: " ieeee mama hij wil mij kusjes geven maar dan ren ik hard weg hoor"
Hier ook een vlotterikje maar die zit vooral in de fase dag jongens heel stom zijn. K denk dat ik mijn reactie ook af zou laten hangen van het idee om wat voor jongen het gaat. Standaard kan mijn dochter het namelijk goed vinden met kinderen die 2-3 jaar ouder zijn. Een 10-jarige met jong gedrag... Zou dus binnen haar voorkeur kunnen vallen. Ik zou wel van de hoed en de rand willen weten en eensopnschool vragen hoe zij daar in staan... Onze school speelt onderbouw en bovenbouw elk op een eigen plein dus is de kans relatief klein dat ze bij een 10-jarige terecht komt. Het gaat uiteindelijk om het totaal plaatje denk ik
Lijkt me lastig. Mijn (nu bijna 9 jarige) heeft toen ze 5,5 was bijna 7 maanden verkering gehad met een jongetje van 4,5. Samen handje in handje lopen op het schoolplein, naast elkaar zitten in de klas. en dat was het. Ik denk dat je moet waken om te zeggen dat verkering niet hoort als je 6 jaar bent. Want dat hoort er toch echt bij hoor. Het leeftijdsverschil is wel groot, zeker omdat de jongen ouder is. Maar ja, hij kan ook heel kinderlijk zijn (mijn zoon van 10 speelt het liefst met kindjes van 8 jaar). Wel even op school je zorgen uitspreken. Een extra paar ogen kan nooit kwaad.
Mijn stiefdochter had op haar zesde ook "dikke verkering" hoor met een klasgenootje, dat dan weer wel. Maar wat wij verstaan onder verkering is heel iets anders dan de "verkering" van een 6-jarige hoor. Al vind ik inderdaad het verschil tussen 6 en 10 wel veel.
ik zou het niks vinden en met de juf gaan praten. Hier zijn ze op school ook besy streng, juf heeft ook gezegd dat je elkaar best lief van vinden maar dat verliefdheid of verkering voor grotere kinderen of volwassenen is.
Hier ook een nu 7 jarige die verkering heeft met een klasgenootje. En zo zijn er nog wel meer in de klas. Verder als samen giebelen en afspreken om te spelen gaat het niet, maar dat hij dit meisje speciaal vind is wel duidelijk. Zodra je haar naam laat vallen wordt hij verlegen en dat heeft hij bij andere meisjes duidelijk niet. Het is niet zo dat verkering niet hoort op die leeftijd. Het gebeurt echt al wel regelmatig. Wel zou ik bij zon leeftijdsverschil eens vragen wat het is verkering en wat ze dan samen doen. Geeft dit zorgen dan zou ik t op school aangeven dat ze t daar in de gaten houden. Overigens is mijn jongste verliefd ( hij is bijna 6) op een meisje uit groep 6, die is ook 10 of zo. Zij vind mijn jongste ook leuk, dus op t schoolplein krijgt hij een knuffel van haar en daarna gaat ze naar haar eigen vriendinnen.
Het klinkt wel verontrustend, zoals je het omschrijft.. Ik zou dat daarom ook met haar bespreken om erachter te komen wat het precies voor haar betekent. En dan evt naar de juf (of misschien sowieso) om het extra in de gaten te houden. Mijn dochter is sinds haar 4e regelmatig 'verliefd' op verschillende jongens (niet ouder). Samen met haar vriendinnetjes op dezelfde jongens en andersom zijn ze naar haar zeggen ook verliefd . Ze geven ook kusjes. Mijn dochter vindt dat leuk, de jongens ergens ook wel, volgens mij. Heb t gezien bij 1 van de ventjes, mijn dochter rende achter m aan om een kusje te geven en hij liet zich pakken. Zei dat ie t niet wilde, maar hij leek het hele spelletje wel erg leuk te vinden. Een van haar vriendinnetjes is ook wel erg geinteresseerd in oudere jongens. Ze heeft een oudere broer en er komen bij hun thuis geregeld jongens van 10-12jr. Haar moeder vindt haar ook echt verliefd naar hun gedragen. Bij mijn dochter vindt ik het niet zo erg, ze doet t volgens mij meer omdat ze ze gewoon leuk vindt (om met ze te spelen, het spelletje, dat ze haar leuk vinden misschien?). Maar ze is eerder écht gek op dr beste vriendin dan op die jongens.
Ik zou het vertellen aan de juf zodat zij het een beetje in de gaten kan houden, maar verder zou ik me er niet druk om maken. Verkering betekent bij 6-jarigen meestal niet meer als giechelen en af en toe een handje vasthouden of briefjes met hartjes tekenen. Waarschijnlijk zietze het jongetje in kwestie niet eens vaak op school alleen in de pauze misschien. En dan kan het ook nog zijn dat het jongetje dit niet ziet als verkering, maar dat hij het gewoon leuk vind dat een klein meisje tegen hem opkijkt en aandacht van hem wil. Met 10 jaar zitten ze in de fase dat ze het geweldig vinden om de oudste, grootste, stoerste etc te zijn, misschien vindt hij het heel stoer dat de jongere kinderen tegen hem opkijken.
de gemiddelde 10 of 12 jarige knul is echt niet bezig met meisjes o een seksuele manier hoor.... de meeste knullen van die leeftijd zijn heel kinds dus ik zou me niet zoveel zorgen maken. En verliefd zijn kan op die leeftijd heel goed maar dat is niet zoals wij verliefdheid beschouwen... zelfs kleuters kunnen verliefd zijn.