doortoetsen?hoe werkt dat hoe lang duurt het?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 21 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Belize: volgt jouw zoon regulier onderwijs?
    Zou het niet beter voor hem zijn om met meerdere groepen samen in 1 klas te zitten, zoals het jenaplan-systeem?
    Het lijkt mij voor een kleuter die net op school zit en zijn draai nog moet vinden, erg disruptive om steeds te wisselen van klas.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In het begin van groep 3 gaat het grootste deel van de tijd inderdaad op aan taal en aanvankelijk lezen. Ze hebben nog geen vakken als geschiedenis enzo.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Dat is dus exact het probleem :)

Die maan-zon serie is gemaakt voor vlotte 6-jarigen.
    Jouw zoontje kan nu al meer dan sommige vlotte 6-jarigen.
    Alleen wil jij dat nog niet helemaal beseffen :)

En op andere vlakken heeft hij misschien wel wat meer werk te verzetten.
    Maar in groep 3 wordt voornamelijk lees- en schrijfonderwijs gegeven.

Ik vraag net aan dochterlief wat ze doet behalve lezen, schrijven en rekenen.
    Het antwoord: toetsen maken, tekenen, knutselen, buiten spelen, dramalessen en eh.. Dat was het wel zo'n beetje..

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja inderdaad. hij moet zijn eigen dingen krijgen. ook als hij op gr3 zit. pfff.
    daarbij komt ook dat hij snel leert als je hem iets op een zeer compacte manier uitlegt. ik ga een voorbeeld geven. een paar dagen geleden taal-oefennen.nl; gr 5, zinnen. een oefening waarbij een zin staat met 6-7 woorden. opdracht is wijs de voorzetsels aan. hij leest de opdracht vraagt aan mij wat een voorzetsel is. ik zeg: het woordje waarin je in een zin vertelt hoe iets gebeurt of gedaan is (tja..ik ben geen juf he?) hij vraagt of ik in de eerste zin welk woord voorzetsel is. ik wijs het aan -voor- hij vraagt bij de 2de zin welke is het nu mama? het is -om-... hij zegt ok nu ik. en hij maakt 21 opdrachten allemaal correct met voorzetsels van naar, tegen, om, in, weg etc etc. allemaal correct.
    hij leest de zinnen zelf dus. niet allemaal hardop. elke vraag kost hem slechts een paar seconden.
    daarna plakken wij hartjes stickers op een doos om het te versieren. 2 dagen niks over voorzetsels. ik vraag 2 dagen later ineens of hij weet welke woorden voorzetsels zijn. hij weigert antwoord te geven. -ik kan dat niet zeggen mama-(geweldig antwoord want die staan niet vast zonder een zin)
    even later schrijft hij een zin op een papier. mooie correcte zin(ik wil naar een ander land gaan) ik vraag welke van die woorden voorzetsel is in zijn zin= hij zegt "naar is de voorzetsel"

papa vraagt welke lidwoorden zijn: hij zegt "een" (de oefening hiervan, 1 keertje, gedaan net als voorzetsels, maar dat was een half jaar geleden; 1 keertje...) en voor de gek stel ik de vraag welk woord werk woord is? = Gaan! tjonge tjonge... want dat had ik 1 jaar geleden 1 keertje uitgelegd op dezelfde manier met 20 oefeningen. echt zo lang geleden.

ik weet nu dus dat hij in een zin lidwoorden, voorzetsels en werkwoorden aan kan wijzen. maar hij heeft dus in totaal 20mn besteed aan dit onderwerp. en gedurende 1 jaar. 3 keer oefeningen gemaakt van steeds 7-8 mn in totaal.

ik denk daarom dat zijn nivoo niet echt relevant is. want die kun je op tillen met een goed uitleg. of verlagen door hem in een groep kinderen te laten werken.

5. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vóór de herfstvakantie moeten ze kunnen lezen en dat is behoorlijk stressvol voor sommige kinderen. Laat staan voor een 4-jarige die nog helemaal moet moet wennen aan het schoolritme, zijn klas, de juf(fen) etc.

6. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik denk ook dat montessori of jenaplan veel beter is dan zo'n klassikaal systeem voor je zoontje.

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hij heeft me gisteren echt zo nadrukkelijk gezegd toen ik hem op haalde dat ik hem echt niet naar een andere school moet sturen. ik hou van mijn school(L L school met naam enzo) ik wil hier blijven.

ik vroeg waarom hij zoiets zegt? denk je dat ik dat wilde of zo?
    zijn antwoord: ja dat heb ik gehoord jou zeggen 1 geleden jaar, dat ik misschien naar een andere school moest gaan.maar ik wil niet naar een andere school.

we praten niet hoor over zoiets toen hij 3 was wel soms misschien. hij luisterde dus mee...

ik heb hem wel ingeschreven bij ander school met gr3-4 samen en 4-6-7 samen en 8 alleen. maar die school is echt vol. ze gaan hun best doen om hem te kunnen plaatsen.

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

ik besef dat wel, ik weet dat ook van juf ook dat hij al heel goed kan lezen. dat hij gr3 met eigen spullen moest beginnen.
    ik dacht toen dat hij misschien sinterklas enzo bij de kleuters doet en pas als gr3 al kan lezen mee doet?

knutselen vind hij echt top!drama etc, zingen gym etc echt geweldig!

9. Saskia78

Behalve dan dat deze 4-jarige dus allang beter kan lezen dan de meeste 6-jarigen aan het einde van het schooljaar.

10. Saskia78

Mja drama is alleen omdat ze op een kunstzinnige school zit denk ik.
    Die doen sowieso extra expressieve vakken.
    Maar voor onze dochter is het heel goed.
    (Anders had ze de kleuterklassen vast NOG erger gevonden)

Maar zou het eens voorstellen...
    Ligt ook beetje aan hoe goed je zoontje stil kan zitten denk ik.
    Deel van dat eerste half jaar is natuurlijk ook leren stil zitten.
    Then again.. Als de hele klas netjes blijft zitten heeft hij het vast sneller onder de knie dan wanneer de hele klas het nog moet leren.
    De kracht van een groep.

Zou dan wel na de kerstvakantie overstappen en Sinterklaas/kerst doen in de klas waar hij al helemaal thuis is.
    En dan na de vakantie starten in de nieuwe klas.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hij kan stil zitten! maar hij ergert zich aan de kinderen die het niet kunnen. 'E praat door de juf heen. dat moet ze afleren als ze in gr3 zit straks.'
    hij kan niet even zitten bij zo een gesloten speelparadijs. gisteren waren we bij verjaardag feest. hij zit op de hoogste klim ding en vrienden durven niet zo hoog te gaan.
    ik ben dan helemaal gestresst want straks is hij zo moe dat hij alleen maar kan huilen en vervelend zijn. pfff. hij komt heel even om water te drinken en verder totaal bezweet natte hoofd rennen klimmen. vrienden zitten dan heel vaak bij ons. hij is steeds weg. ergens boven. terwijl hij ziek was.
    maar in de klas is hij wel keurig. als zijn vriendinnen niks te spelen bedenken zit hij dus nietsen bij vrijespeeltijd. dat vind juf zielig en geeft hem een opdracht, bouwen of puzzelen etc. anders heeft hij geen zin in die dingen(mijn mening: hij heeft die spullen allemaal al gezien)

12. Saskia78

Dat klinkt wel bekend ja.. En ook in groep 3 krijgen wij nog regelmatig verslag van wie er welke fouten maakt (terwijl we dat toch al geleerd hebben?) en wie er straf heeft gekregen of door de juf kletste.

Maar grote voordeel si dat juf nu ook vind dat de kinderen op hun stoele moeten zitten en dat is bij de kleuters natuurlijk veel minder.

Vrije speeltijd was hier overigens nooit helemaal vrij ivm planbord.
    Ook in vrije speeltijd moest er dus een keuze gemaakt worden.
    Alleen bij het buiten spelen niet.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

we zijn toen hij net 3 werd bij zo een M school geweest. hij mocht mee doen bij gr1/2. hij vond het niets. hij pakte een tel ketting begon te zeggen 2x2 is 4; 3x2 is 1 2 3 4 5 6 etc. mond van de gids viel open. omdat hij zelf de bedoeling wist.
    hij vond het geweldig bij 3-4-5 maar na 2 uur was hij het zat. het kwam door lawaai en rommel. ik werd daar ook moe van.
    veel te rommelig en choatisch voor ons. hij wordt er moe van.

ik vond wel een andere school met eigen systeem maar met combi klassen. GEEN PLEK dus helaaas. nog steeds niet. maar misschien maakt hij n kans als hij met 4 jaar op combi 3-4 mag zitten. ze willen ook dat expert hem onderzoekt voor zoiets.

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja vrijespeeltijd gaat ook met keuze met naamsleutels enzo. maar hij geniet meer van gezelschap bij het spelen dan spelgoed zelf.

nee zoontje zelf zit echt goed.houdt van luisteren. zeker wanneer zij werkjes maken. hij is echt zo een lieve jongen die het goed wil doen.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik probeer nu al de verhouding en plasongelukjes door thuis wat meer aan te bieden. (gr5 helaas taal en simpele getallen besef en meer/ minder oefenningen bij rekenen.nl + smart game) en ik zie nu na dus 4 dagen een duidelijke effect. maar zo kan ik toch niet door gaan vind ik.

16. Saskia78

Hmm mja.. Is er niks wat hij kan leren zonder dat hij het straks op school nog een keer krijgt?

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Kylian kan ook precies vertellen wie er wat en wanneer deed in de klas. Het stil zijn ergerde hem ook enorm omdat het nooit helemaal stil is en bij Kylian is stil gewoon stil (dus ook niet je neus snuiten of met je voeten schuiven).

Op het reguliere onderwijs (waar onze dochter naar toe gaat) werken ze met sterren groepjes.

1 ster - hebben veel ondersteuning nodig van de leerkracht (krijgen dingen vaak meerdere keren uitgelegd)
    2 sterren - kinderen die na 1 keer uitleggen zelfstandig aan de slag kunnen
    3 sterren - kunnen zonder uitleg aan de slag

Gelukkig kijken ze goed naar de kinderen zo mocht Kylian met het lezen en begrijpend lezen mee doen met groep 6 omdat zijn avi ook op dat niveau was afgesloten.

Belize ik zou kijken naar dingen die ze op school nog niet krijgen en waar hij wel interesse in heeft. Hier is dat een tijd lang de titanic geweest, daarna het zonnestelsel en op dit moment is de Bosatlas een grote hit (vooral de Nederlandse topografie)

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat doe ik omdat ik nieuwsgierig ben naar zijn nivoo. anders heb ik geen idee. een paar dagjes alleen hoor.
    en ik leer hem ook niks erbij, slecht soms heel kort uitleg.

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    een paar keer per dag 10 mn. thats it. anders snap ik echt niks van wat de juf zegt.

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    als hij iets op school leert dan leert hij het op een andere wijze zag ik. dus kan geen kwaad om hem wat te laten rekenen en te lezen.

Deel Deze Pagina