pluk: geweldig 7 jaar! spoorwegovergang waarop je een autobaan toe kan voegen bedoel je? ik heb die niet gezien.lijkt me ook een goed idee!
maar goed, als je rooddraadje zegt dan gaat zoontje wel snappen dat het een grapje is en dat mama even geen zin heeft om daarover te praten.
Maar het ligt er ook maar aan of dat al ooit aan een kind verteld is, denk ik?! Mijn dochter vroeg laatst 'zijn je longen eigenlijk blauw?' (vanwege de lucht, denk ik). Eh, nee een beetje roze. 'Oh, mooi!'. Maar als ik had gezegd dat ze groen waren, had ze t ook geloofd. Is net als met sinterklaas. Hele slimme kinderen (of HB) geloven daar toch ook nog in tot op een bepaalde leeftijd..
Mischien moet je het nog even goed lezen wat mijn zoon mij vertelde. En misschien iets in het algemeen over de fantasierijke kleuterbeleveniswereld. Ik heb hem niets 'verkocht', hij vertelt mij zijn beleving over hersenen. Ik laat hem en geniet daarvan. En een 5-jarige die weet hoeveel 12 minus 5 is, vind ík dan weer niet bijzonder. Zo denkt ieder kind anders; heel juiste opmerking van Cygnet2.
Wat een onzin zeg. Een slimmer kleuter verkoop je dit niet.. die bedenkt het zelf of iets vergelijkbaars. Een HB kind heeft een iq hoger dan 130.. that's all.. hoe ze denken, wat ze denken, hoe ze voelen, wat ze voelen.. het zijn unieke wezens en HB is geen ziekte! Gek word ik er van.. dat generaliseer!! Mijn zoon heeft kinderen in zijn klas met aangetoonde IQ van 145 of meer die nog nauwelijks een letter lezen maar die alles weten van het menselijk lichaam en kinderen die klaar zijn met AVI en die het menselijk lichaam geen lor interesseert maar er zitten vooral veel kindjes in de klas die anders leren.. die hun energie uit andere dingen halen. Voor mijn kind zijn dat klokken, bellen en mechanismen. Hij kan mij heel goed uitleggen hoe de hersenen werken, op zijn manier. En dan komt flink overeen met dat rode draadje... en guess what??
Zucht ... IK heb niks gezegd, HIJ vertelt mij dat! En ik laat hem lekker, het hoort bij de leeftijd. Ik ga hem niet 'verbeteren'. Ik laat hem in zijn eigen fantasierijke kleuterbeleveniswereld zitten. Van de week 's ochtends naast mijn bed: 'Mama, ik heb heeeel sterke tanden hè! Ik: 'jazeker schat'. 'Dat komt omdat ik zo goed vlees eet. Geen kip, maar biefstuk'. Hoe hij erbij komt zou mij worst wezen. Iets met klok en klepel en hoe kleuterhersentjes verwerken en verbanden leggen.
Hier is nooit sprake geweest van welk onderzoek naar welke stoornis dan ook... Ik zou het zo fijn vinden dat als we het over autisme hebben, dat we het dan over autisme hebben en als we het over hoge intelligentie hebben dat we het dan daar over hebben. Ja, het komt samen voor maar het is niet hetzelfde. Er zijn ook heel slimme kinderen zonder bijkomende pathologie.. Ik kan geloof ik niet goed uitleggen wat ik bedoel... maar goed, ik baal er gewoon van. Sorry voor de 'opwinding'
zucht hier ook; waar staat je naam in mijn zin? wie heeft gezegd dat jij het aan je kindje gezegd hebt? men gebruikt in dit gesprekje dit simpele voorbeeld omdat het een leuk voorbeeld is. wie het eerst gezegd heeft; of je zoon aan jou, of jij aan je zoon, of pluk aan mij; of darwin himself to the cosmos; dat kan mij ook worst wezen. een beetje minder aub. waarom zeg je zoiets van; dat 5+7=12 niet bijzonder is voor een 5 jarige. alsof je haar terug probeert te pakken of zoiets?? en je snapt niet eens waar het niet om gaat: rekenen van 5+7; maar het gaat om automatiseren van rekenen; zodat het heel gewoon is in het dagelijkse leven. het gaat juist om 'nog 7 jaar moeten wachten'. en nu; ga jij ook iets zoeken om mij terug te pakken? een kwetsende opmerking bedenken? doe aub niet zo geïrriteerd.
ik begrijp je wel. hahaha. maar goed; het gaat echt niet om autisme. de deskundige stelt vragen waarmee ze een beeld krijgt van het kind in het algemeen. maakt hij makkelijk contact; praat hij duidelijk; opstandig? van dat soort vragen weet je... maar vertel verder aub: is je zoon nu getest? is hij HB? hebben ze ook een profiel gemaakt? advies naar school? heb je daar wat aan gehad totnutoe? moest je dat allemaal zelf betalen? ik heb in feite nog geen duidelijk beeld van wat zo een deskundige doet. dat gaat ze verder uitleggen. ze komt wel zoontje in de klas observeren daar begint zij omdat juf vooral advies nodig heeft.
cygnet: bijvoorbeeld bij een iq test zijn er meerdere delen en de harmonie van de intelligentie wordt soms in kaart gebracht. je hebt ook non verbale test waarmee je de verhouding tussen verbaal en performal niet kunt zien. dat is vanaf 5 jaar denk ik. tja. ik weet dat meeste HB ers geen afwijkingen en ziektes hebben. en ik baal daar ook van dat men vaak over HB alsof het ziekte is praat.
getest meerbegaafd (harmonieus) = hb geen verdere onderzoeken laten doen advies is Leonardo De enige reden om de test te doen is omdat het een verplichting is voor het onderwijs Wij twijfelen nog om 'm ook daadwerkelijk te laten gaan ivm de vele bijkomende pathologie binnen Leonardo. anders mogelijk versnellen (maar ook geen fijne optie..) alles zelf betalen.. er is tenslotte geen pathologie (slim zijn is geen ziekte volgens de ziektekostenverzekeraar. We gaan dit trouwens wel aanvechten als we kiezen voor Leonardo omdat we het dan hebben over passend onderwijs.. wat nog niet geleverd kan worden door het reguliere stelsel) Hier dus geen bijkomende pathologie en een zeer gezeggelijk kind (hier zit ook gelijk de valkuil: aanpassen). Hij zou zich ook wel redden op het regulier onderwijs met extra aandacht van school en ons. Dat wordt wat anders als een kind >145 scoort en misschien ook nog bijkomende pathologie heeft. School heeft ook letterlijk aangegeven dat er kinderen zijn die mogelijk 'zijn' Leo plek harder nodig hebben...
Nou .. ik denk trouwens dat een meerderheid WEL afwijkingen heeft... een IQ van 140 of hoger is zo afwijkend... vergelijk eens met een IQ van 70... dan is 'slechts' zwakbegaafd zijn toch wel een 'afwijking' de WIPSSII wordt vanaf 2,5 jaar afgenomen. Zoon heeft deze gedaan. Vanaf 6 jaar kun je de WISCC doen maar de vraag is .. wat wil je weten? Waar staat hij cognitief? Dan is doortoetsen op CITO een optie. Wil je weten wat zijn IQ (potentieel) is.. dan WIPPSSI (kost circa 350 euro als je even zoekt) of ben je op zoek naar meer inzicht in bepaalde gedragingen? Dan zou ik een combi IQ en persoonlijkheidsonderzoek laten doen. Een goeie vriendin van mij heeft een zoontje met een gemeten IQ van > 145 (waarschijnlijk dichterbij de 170..). Hij stopte met groeien toen hij 4,5 was... letterlijk en figuurlijk. Toen hij naar de juiste school ging, ging hij weer groeien. Hij is letterlijk zo weinig uitgedaagd dat hij depressief was... heel zielig. Nu gaat het op deze school veeeeeeeeeel beter maar blijft een kind om in de gaten te houden.
hahaha. ik was net van plan; als een grapje fiber desease link geven; mensen die geloven dat onder hun huid draadjes groeien. daar moet ik steeds aan denken sinds dat woord rooddraadje gevallen was. maar nu durf ik het niet meer. in onze stad heb je 1 leo, heel ver weg van ons huis; en begint vanaf gr3. wat ik daar zag: heel veel jongens! heel weinig meisjes. dat vind ik ook niet zo goed. over zoon is er geen vermoedens van afwijkingen etc. gelukkig maar. de juf wil hem dus van gr0 naar gr3 brengen en daarom moeten ze ook naar zijn persoonlijkheid kijken; sociaal emotioneel ontwikkeling denk ik. ik ben benieuwd wat het levert als je het aanvecht. laat me aub horen straks. want wij betalen dus alles. en omdat zoon geen afwijkingen of problemen toont hebben wij absoluut geen kans om geld te declareren. iedereen zegt dat aan ons helaas.
ok iets heel wat anders nu: voor degenen die uitdagingen zoeken: Freudenthal Instituut - RekenWeb spelletjes let op voordat je de dingen opent moet je naast groep etc ook de programma kiezen jawa adoba etc. website is van; met een geheel ongepaste echo van de naam; freudenthal instutuut. heeft dus niks te maken met de heer freud.
nog eentje voor degene die over het verschil willen lezen tussen HB en MB. Verschil meer- en hoogbegaafdheid | Hoogbegaafdheid in het Juiste Perspectief
Ja een soort bult met bomen die je aan weerszijde van het spoor kunt zetten zodat de auto's erover heen kunnen.