doortoetsen?hoe werkt dat hoe lang duurt het?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 21 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113

    Klopt omdat Kylians verwerkingsproces langzaam is (waarschijnlijk door de autisme waardoor hij alles als puzzelstukjes binnen krijgt, dit eerst in elkaar moet puzzelen en dan pas verder kan met de opdracht) heeft hij tijdens de iq test veel vragen niet goed begrepen. Psychologe legde uit dat ze de vragen niet op een andere manier mocht stellen en als dit wel mocht de uitslag waarschijnlijk een stuk hoger zou zijn geweest.
     
  2. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Faalangst (of meer het allemaal in een keer goed willen doen en boos worden als dit niet lukt) speelt hier ook vaak.
    Grootste struikelblok hier is dat wanneer het -mis/fout- gaat meneer boos weg loopt en weigert verder te gaan.

    Het verschil zien we nu erg goed met zijn zus, die het niets uit maakt als haar eerste antwoord niet goed is en het gewoon nog een keertje probeert. Hier nemen ze in groep 1 geen cito toetsen meer af en krijgen ze alleen aan het einde van het jaar een rapport. Daarbij optellende dat ze een (naar mijn mening) juf hadden die zich er makkelijk af maakte (klacht van meerdere ouders trouwens) heb ik totaal geen idee hoe Kinley ervoor staat. Het enige wat we van de juf horen is dat ze graag de baas is (zelfs over juf), ze stof erg snel opneemt en eigen maakt en dat ze een vrolijk lief meisje is.
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik krijg steeds de indruk dat de ouder/ouders aanwezig zijn in d kamer bij de test? klopt dat? of hebben jullie het van de onderzoeker gehoord hoe het ging? in zijn eentje lijkt me een beetje eng eerlijk gezegd omdat onze expert best een indruk wekkende, iets oudere, behoorlijk grote vrouw is. als ik met haar praat zeg ik steeds U terwijl ik met 'jij' begin en het ook netjes gevraagd hebt of het mocht. pfff.
     
  4. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Ik mocht er niet bij blijven hoor. Maar wel later een uitgebreid gesprek gehad en in het verslag staat ook een beschrijving hoe ze zich gedroeg tijdens de test.

    Qua advies stond er amper iets in bij ons. Maar dat ligt er misschien aan welke onderzoeksvraag je stelt? Ik had alleen de vraag gesteld of ze hb was omdat ik naar hb onderwijs over wilde stappen.
     
  5. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    De eerste keer dat Kylian er naar toe ging mocht ik gewoon mee naar binnen, na 5 minuten vroeg de psychologe zelf of het goed was dat ik in de wachtkamer ging zitten en dat hun leuke spelletjes gingen doen. Dat vond Kylian goed. De 3 daarop volgende sessies ( 1x per week) heb ik hem binnen gebracht en kon ik gewoon weer gaan.

    Hier was er 2 uur uitgetrokken per sessie.
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dacht ik al dat het niet mocht. pfff. arme jongen.
     
  7. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Neem aan dat een beetje goede onderzoeker ook wel snapt dat het niet gaat werken wanneer een kind bang is (als de ouder er niet bij is) en dat daardoor je geen goede representatieve testresultaten krijgt.

    Hier ook nadien een uitgebreid verslag (ze kwam hiervoor bij ons thuis) waarin ze alles uitlegde en haar eindconclusie (geen hb maar asperger met een dis harmonieus iq beeld)
     
  8. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    onze vragen zijn eigenlijk meer met zijn leerstijl te maken dan zijn iq score. omdat hij naar gewone school gaat hoeven wij niet te weten of hij HB is of niet. zijn persoonlijkheid, is dat sterk genoeg om door te gaan naar gr3. wat voor behoeftes hij heeft op school...ik weet dat allemaal nog niet helder. zo onduidelijk verhaal nog.
     
  9. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Maar dát haal je denk ik niet uit zo'n test of doortesten..? Dat is het sociaal/emotionele stukje.
    Dat is echt iets dat de juf en jullie zelf moeten zien/beslissen. Vaak de lastigste keuze, lijkt mij. Zeker als je er zelf anders over denkt dan de juf.

    Er zijn tegenwoordig wel vragenlijsten voor die bijgehouden worden door de juf in het systeem. Maar het blijft een subjectieve beoordeling..
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    de juf heeft wel haar deel hier in gedaan. uitkomst=hij is geen kleuter meer maar een schoolkind; inc. lichaamlijke ontwikkeling.
    onze expert is niet alleen een iq tester hoor. ze kan echt alles uitzoeken en onderzoeken. iq test is voor haar slechts een toevoeging. ze doet bij jonge kinderen normaal gesproken geen iq test(misschien ook niet bij zoontje). omdat ze vindt dat de invloed van ouders op de uitkomst iq test heel groot is tot een bepaalde leeftijd(helemaal mee eens!)
    ze krijgt ook regelmatig te maken met HB kinderen die versneld zijn/ die op leo zitten/die op leo versneld zijn maar later problemen ontwikkelen; die het niet meer bij kunnen houden.
    ze helpt ook HB kinderen die dyslexie ontwikkelen/hebben.
    van alles en nog wat. maar niet achterlopen of achterstand of leer handicap. deskundig in de problemen van slimme kinderen dus in huis/school.
     
  11. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Toch blijft dat onderdeel - denk ik - nóg meer subjectief en een momentopname dan de cognitieve score..
     
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maar toch zie je heel duidelijk, een juf zijnde wie er klaar voor is en wie er nog helemaal niet aan toe is vind ik. ik zie dat ook bij vrienden van zoontje. IQ score is ook een moment opname. en je hebt ook EQ testjes, vergis je niet!
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    de juf heeft hem met gr1 er geobserveerd en daarna in de gr2ers die volgend jaar met gr3 gaan beginnen.
     
  14. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Maar je moet daarvoor ook vooral vertrouwen hebben in de juf (óf niet dus! en er tegenin gaan). Ik denk dat die er over t algemeen meer van ziet en inzicht in heeft dan de (HB) expert die er nu voor een paar testjes bij geroepen wordt..(?)

    Ik vond dit iig de allermoeilijkste beslissing. Hier leek de juf er in het begin van het jaar nl heel duidelijk over dat ze volgend jaar naar gr3 zou gaan. Terwijl wij dat niet zagen zitten.
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    de juf vind ik echt super! en expert heeft haar eigen deskundigheid. ik wil meerdere meningen zien. ik vroeg zelfs aan de vrienden van zoontje. echt heel moeilijk hoor. ik begrijp je wel.
    aan de andere kant zie ik dat zoontje gelukkig/zelfverzekerd wordt als hij wat geleerd heeft en het echt nodig heeft;dat begin ik ook in te zien door wat uit te proberen thuis.
    waarom twijfel je over jouw dochter?
    volgend jaar rond feb wordt ze 6.klopt dat? ik weet dat ze van 2009 is netals mijn zoontje. maar weet niet precies welke maand.
     
  16. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Ik twijfel niet meer hoor ;)
    Maar eerst vond de juf wel een klas overslaan en wij niet. Nu allebei niet. Lekker nog een jaar spelen, maar daarom dus wel een nieuwe school die de mogelijkheid heeft van plusklas/materiaal.


    Ik bedoelde alleen, ik begrijp jouw twijfel.
     
  17. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ok! wanneer gaan jullie verhuizen? voor de vakantie al?
     
  18. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Dan zal je misschien meer aan een persoonlijkheidsonderzoek hebben.
     
  19. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hmm hier zag de juf gewoon niks.
    Aldus de Hb-expert kwam dat puur door de manier van praten.
    (En de juf beweert bij hoog en laag dat ze dus niet "kinds" praat tegen d'r kleuters... Maar de juf dit jaar stelt meer eisen en daar komt er spontaan ook een stuk meer uit... Misschien deed de juf dan toch iets niet goed :))

    En ik hoor eigenlijk best regelmatig dat Hb-ers de juf gewoon in de making nemen heel de dag.
    Meisjes nog vaker dan jongens.
     
  20. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Hier werd school heel erg in de onderzoeken betrokken hoor, ook de juf heeft heel wat vragenlijsten in moeten vullen, als ook de ib-er en wij, het was hier echt niet zo dat alleen de momentopnames van de sessies alleen in het onderzoek meegenomen werden.
     

Deel Deze Pagina