salapio, dat is inderdaad erg goed. ik weet niet wat ze gaan doen op onze school. wat de expert zei dat zij genoeg slimme en/of hb kinderen hebben en dat het tijd is dat ze eens zouden moeten bedenken wat voor een beleid zij gaan vormen voor deze kinderen. volgens de expert doen ze al jaren wat. en dat het steeds geen duidelijke beleid hebben. de school geeft dat toe als ik dat vraag. maarrrrr bij kennismakingsgesprek zeiden ze dat niet. nu ineens pas. niet zo eerlijk. ik denk dat zij altijd denken dat de ouders hun kinderen erg HB of slim achten dat terwijl het kind gewoon is en te doen is. tja. je bent dan als ouder ook voorzichtig, heel erg bang om niet als een opschepper te gezien worden. daar gaat dus van alles mis.
Groep 2/3 lijkt me ideaal voor sommige kinderen. Het mooist zou zijn als een school verschillende combinatieklassen heeft. Dus 1/2 klassen, voor de kinderen die gewoon echt nog moeten/willen kleuteren, 2/3 klassen voor de kleuters die toe zijn aan wat meer groep 3 stof en voor groep 3 leerlingen die nog wat speelser zijn, enz. Combi groep 2/3 had me voor onze dochter ook geweldig geleken...maar ja, hier is alles strikt gescheiden (groep 1/2 wel combi, maar daarna niets meer).
gr3 volgend jaar heeft meer dan 35 leerlingen en meer dan helft kan nog niet lezeb/schrijven. die moeten het allemaal leren.
En dat is logisch, want dat leer je meestal ook pas in groep 3. Maar 35 kinderen? Maken ze dan geen twee klassen? Of anders twee leerkrachten op de groep ofzo? In groep 1/2 zitten hier wel tegen de 30 kinderen, ik vind dat met een goede leerkracht geen levensgroot probleem. In groep 3 is wat minder kinderen wel prettig, maar dat is hier geloof ik ook zo. Groep 3 zit volgens mij tussen de 20-25 kinderen hier.
Hmm hier 2 klassen met 34 leerlingen in groep 3. En een combi 3/4 met in totaal 22 leerlingen. Wij zijn erg blij dat dochterlief in de combiklas zit dus. Kleiner, rustiger en bovendien kon het merendeel al enigzins lezen of schrijven. Ze lopen inmiddels iets meer dan 1 kern voor op de andere groep3 klassen ondanks dat juf d'r aandacht moet verdelen.
Tja, maar combinatieklassen zijn niet op iedere school mogelijk en ook niet voor ieder kind goed. Ik ben nu aan het rondkijken naar een nieuwe school ivm verhuizing en ik zie dat vooral grotere scholen meer mogelijkheden hebben/bieden voor verdieping en verbreding of een plusklas. Logisch, lijkt me. Op een kleine school zijn er over t algemeen te weinig kinderen die het nodig hebben en dus te weinig geld om zoiets te organiseren. Ze moeten ook maar roeien met de riemen die ze hebben. Differentiatie (zoals maan, zon, raket) is wel redelijk standaard, maar pas vanaf gr3. Ik hoop dat dat tzt voor mijn dochter sowieso voldoende is, dat lijkt me het makkelijkst. Maar voor de zekerheid kiezen we wel voor een grote school, met (dus) meer mogelijkheden. (Al zal een grote school ook wel zo zijn nadelen hebben) Ik vind dat vooruit lopen op de stof ook niet zo geweldig, maar gelukkig doet mijn dochter niet zo veel in dr werkboekjes, maar meer dr eigen ding.
Mja het is toch een beetje zoeken naar de glazen bol.. Sommige Dingen zijn heel slecht in te schatten. Ik dacht altijd dat een pure groep 3 klas ideaal zou zijn. Maar als ik dan kijk naar mijn kind... Ben ik heel blij dat ze nu in die combiklas zit. Combiklassen komen weinig voor op onze school on de lagere klassen gewoon omdat ze meer dan genoeg leerlingen hebben voor volle klassen.
zij moeten vind ik ook 2 gr3 klassen maken. maar ze zelf zeggen dat het echt een grote klas wordt en daardoor alleen misschien niet zo goed is voor zoontje. ik heb hem al ingeschreven bij een andere school met 3/4 combi klas. maar de kans dat hij plaats krijgt is miniem. ze moeten wel iets doen denk ik want niet alleen mijn zoon is het probleem voor de school. er zijn kinderen die naar gr3 gaan en nog niet pen goed vast kunnen houden. die hebben ook extras nodig hebben denk ik.
ja natuurlijk. maar dacht voor de juf. ik zou daar helemaal gek van worden. want met zoveel kinderen weet je dat je taak bijna onmogelijk is.en daarnaast heb je te maken met de ouders met wie je moet communiceren. moeilijk beroep. je moet daar echt veel van houden om niet te stoppen. of juist wel stopen als je perfectionist bent.
Er bestaan mensen die dat gewoon kunnen. Er zijn ook mensen die met nog grotere groepen kunnen werken zonder dat ze gek worden. En die wel gek worden als ze bv. de hele dag achter een bureau moeten zitten zonder fact-to-face contact te hebben met iemand. Zo heeft iedereen toch zijn eigen kwaliteiten?
ik kan dus inderdaad helemaal alleen wekenlang werken. het liefst doe ik dat. efficiënt op eigen tempo. ik heb veel respect voor de juffen.
Hier ongeveer 42 groep 3 kinderen. 28 daarvan in de 'zuivere' groep 3 14 in de combi, samen met 14 van groep 5. ongeveer 25 groep 4 kinderen. En dan nog 28 ofzo in de 'zuivere' groep 5.
ik heb met de juf gesproken. zij vindt hem sociaal emotioneel verder dan de gr2 van nu. en motorisch bij gr3 hoort en zijn schrijf motoriek is veel verder. hij is nu haar beste leerling van gr2 terwijl hij maar 3 weken in gr2 zit. hij is kleuterspel tijd voorbij. hij heeft meer plezier in werkjes en leren dan vrije speeltijd zoals bij kleuters hoort. hij is dus klaar om te gaan maar hij moet dan met extras in gr3 zitten. waarschijnlijk moet men hem om de 6 maanden plannen en niet per jaar zoals bij andere kinderen. zij heeft een boel verduidelijkt gelukkig. plassen komt volgens haar gewoon omdat hij zo veel verder is dan wat hij aangeboden krijgt, en in een omgeving zit beneden zijn ontwikkelings nivoo. ze vindt dat wij zoontje sterk onderschatten. omdat wij hem gewend zijn. maar zij kent/heeft heel veel kinderen om te kunnen vergelijken. ze heeft me duidelijke voorbeelden gegeven. zijn werkjes laten zien. jeejtje ik wist niet dat hij werkjes af maakte. hij leest dus zelf de instructies bij die boekjes. (begrijpend lezen!) andere kinderen zijn afhankelijk aan de juf's instructies, uitleg en hebben veel meer tijd nodig om het af te kunnen krijgen. ik denk dat de juf hem beter leerde kennen door hem in gr2 te zetten.
Ik denk dat jullie vooral de vaardigheden van standaardkleuters overschatten Je kent je zoontje tenslotte prima. Maar ik denk bovenal.. Dat de juf gelijk heeft
ja je kunt het ook zo zeggen natuurlijk. maar ze gaf verhelderende voorbeelden. als een ouder kijk je natuurlijk heel anders naar je kindje. maar ze weet dus wat voor vaardigheden je moet hebben om bepaalde dingen op een bepaalde wijze te kunnen.
Volgens mij over of onderschatten jullie helemaal niets, maar wist je dit al lang Hoe dan ook, toch lastig, zo jong al naar groep 3. Het blijft afwachten hoe t allemaal zal gaan, lijkt me!
eigenlijk niet arevinol. voorlopen of slim zijn een ding, maar ongelukkig worden in zijn 2de jaar in kleuterklas een andere. ik dacht lekker spelen enzo. zo werkt het niet dus. op een gegeven moment is je kindje klasrijp. en dat ontging mij wel. had ik niet de gaten. en ik wil dus de expert wel laten kijken en horen wat zij denkt.
Ik denk ook dat je dit zelf wel wist.. Ik zou je niet zo blindstaren op zijn kalenderleeftijd maar kijken naar wat hij nodig heeft. En als ik jou zo hoor zal hij prima in groep 3 passen.