doortoetsen?hoe werkt dat hoe lang duurt het?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 21 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je hebt gelijk. eerlijk is eerlijk. ik kijk natuurlijk ook goed naar de vrienden van hem als ze hier komen spelen. maar toch gevoelsmatig is het heel vreemd.
    ik moet thuis ook wat aanpassen misschien. in de richting van meer zelfstandigheid,zelfredzaamheid en verantwoordelijkheid. ik weet nog niet wat allemaal nodig is. hij lijkt me nog steeds zo een schattige baby. ik vermoed nu dat dit gevoel blijvend is voor alle moeders ook wanneer de kids 20 worden!

2. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik had dat ook hoor. Eigenlijk wist ik dat ze extreem ver voor liep. Maar toch ging ik steeds twijfelen of ik het wel goed zag, of ik het niet overdreef. Iedere moeder vind zijn kind immers slim en je wil niet gezien worden als een moeder die haar kind overschat.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wat moet je thuis aanpassen dan?
    Hij mag educatieve dingen doen die hij leuk vind.
    (Vreemde talen, laatst leek leren programmeren je nog wel wat voor hem etc) en hij heeft speelgoed waar hij fijn mee kan spelen.

Dat is toch wat elk kind graag wil?

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nou; die dingen mag hij niet veel. heel af en toe mag hij 10mn educatief op internet oefenningen. (soms een paar dagen achter elkaar)
    hij leert van dibo op de smart tv internet engels. maar mag ook niet veel. in weekeinden.
    programmeren heb ik al vergeten man!!

maar ik dacht meer dingen zoals een dagboek geven, hij schrijft aan het eind van de dag brieven etc. hij kan leren lekker een dagboek te houden.
    en meer helpen met huishouden, boodschappen. en zijn eigen brood klaar maken. kleding zelf kiezen. zak geld wilde hij weer hebben. (ik liet hem dat laten vergeten sinds een paar maanden gaf ik het niet meer hihihi)
    meer dus in de richting van zelfstandigheid, eigen dingen eigen verantwoordelijkheden.
    ik ga ook eten meer los laten, meer zelf laten bepalen.
    vaker op stap met mama maar meer als gezelschap ipv uitstapjes voor hem. gewoon als een ouder kind behandelen. wat zo moeilijk is omdat ik nooit een ouder kind heb gehad...

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en leren schaken gewoon door zetten. turks leren in voegen.(deze dacht ik vanaf 5,5 jaar, maar kan dus nu ook)

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik weet nog niet helemaal zeker maar aan dat soort dingen denk ik aan.

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    hoever is de winkel (supermarkt) bij je vandaan.

Eerst liepen we hier samen naar de supermarkt maar dan had hij het geld bij zich en ging hij de winkel in om een ding te halen, dan zelf naar de kassa en zelf betalen.

Daarna gaf hij zelf aan dat hij dit alleen wilde doen , aangezien de supermarkt dichtbij is en hij dit over de stoep kan bereiken mocht dit.

8. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Dit gevoel ken ik zo goed!
    Al denk ik niet dat mijn dochter even ver 'staat' als jouw meisje, of het kindje van TS. Maar ze loopt wel gewoon een stuk voor op de rest van de klas.
    Ze had op de toetertest (soort Cito in België) uitzonderlijk hoog gescoord. De juf van een ander klasje zei dat ze dit soort score maar eens in de zoveel jaar zien. Haar eigen juf wou er niet echt over uitweiden/vergelijkingen maken met de scores van de andere kindjes. ;)

't Is natuurlijk een soort momentopname, maar volgens haar eigen juf 'presteert' ze aan de lopende band zo goed en loopt ze duidelijk voor op de andere kindjes. 'Presteren' bij gebrek aan beter woord. ;)
    Volgend jaar gaat ze naar het 1e leerjaar (groep 3), dus officieel kleuter af. De juf heeft al aangegeven dat ze haar echt goed moeten blijven uitdagen en eventueel extra stof aanbieden als ze hier behoefte aan heeft. Ik ben erg benieuwd! Ze zeurt al maanden wanneer ze naar het 1e leerjaar mag om te leren lezen. Ondertussen kan ze al korte zinnen lezen. :p

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat zou hij geweldig vinden.maar de winkel is verder.

10. Tamio

Tamio Niet meer actief

Maar heb je het gevoel dan dat ze haar nog onderschatten en/ of te weinig uitdagen?

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja dat wilde ik ook vragen. durf ze niet openlijk te kunnen praten met de juf?

12. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Op dit moment niet, ze gaat heel graag naar school dus ik denk dat dat wel snor zit. 't Is meer omdat ze zelf hebben aangegeven dat ze haar volgend jaar meer/moeilijkere leerstof moeten aanbieden omdat ze zich anders waarschijnlijk gaat vervelen.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    gelukkig gaat zoontje ook met plezier, graag naar school. dat vind ik allerbelangrijkste.

14. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik durf wel openlijk te praten met de juf hoor. ;)
    Maar zij 'onderschat' haar meer dan andere leerkrachten, lijkt het. Ze zei verder ook niet veel over haar score/'presteren' in de klas, behalve dat het erg goed is. En verder haalde ze haar schouders een beetje op, want de kleine gaat verder wel graag naar school dus dan is het wel goed. 't Is een tikje een ouderwetse juf ook, om eerlijk te zijn. :)
    Maar ik heb met een paar andere juffen gepraat (die mijn dochter ook in de klas hebben gehad) en die gaven aan dat ze zeker wel meer uitdaging moet hebben in groep 3.

't Is een beetje lastig, ik heb niet echt ervaring met zo'n dingen. Als ze in groep 3 zich verveelt/niet lekker voelt of wat dan ook zal ik zeker het gesprek met de juf aangaan.

Ik verveelde me vroeger ook vaak in de klas, zeker wbt lezen, taal,... maar dan werd er gewoon gezegd 'och ja, ze kan goed leren, makkelijk toch?', en was verder de kous af. Dat laat ik bij de kleine niet gebeuren, want dit heeft m'n verdere schoolcarrière toch wel op een negatieve manier beïnvloedt. ;)

15. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ja dat is ook echt super belangrijk :)

@Tamio; ik las geloof ik in een ander topic dat jouw meisje een hekel heeft aan school? Dat lijkt me echt vreselijk. :(

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter krijgt op het moment ook niet echt uitdaging op niveau. Maar ik vind dat nu ook niet zo erg. Ze heeft t over t algemeen wel naar dr zin en ik snap t vanuit school ook wel. Ze weten dat we binnenkort gaan verhuizen.
    Ze hangt nu nog steeds een beetje in het eerste boekje van gr3 qua werkjes, maar dat is ook veel te simpel, dus daar heeft ze weinig zin in. Ze zegt dat ze wel wat moeilijkers zou willen, ook de leesboekjes die er liggen kent ze nu allemaal wel.
    Ze zei vanavond toen ik er naar vroeg dat ze wel weer van die oefeningen wilde doen met een juf, 'dat ze moeilijke vragen stellen en dat zij dan t antwoord moet raden' ;)
    Haha, nou misschien dat ze dat volgend jaar op de nieuwe school weer gaan doen.

17. Tamio

Tamio Niet meer actief

Laatste weken gaat het weer goed op school :).
    Ze geeft wel aan liever thuis te blijven dan naar school te gaan maar ik heb toch niet echt het idee dat ze met enorme tegenzin gaat. Volgens haar juf is ze ongeveer 80% van de tijd tevreden en gelukkig op school.
    Ze kijkt er ook erg naar uit om naar groep 4 te gaan.

Ik had op haar vorige school wel dat de leerkrachten niet beseften hoe groot haar ontwikkelingsvoorsprong was. Ik had bijvoorbeeld al zo vaak gezegd dat ze goed kon lezen. Pas eind groep 1 zegt de juf tegen mij dat ze verbaasd was dat ze zo vlot een prentenboek kon lezen. Toen dacht ik echt hèhè ;)
    Op deze school is het nu andersom. Ik kwam er van het weekend achter dat ze tot 500 kan hoofdrekenen (en waarschijnlijk nog wel verder) En dat wist de juf natuurlijk al lang :)
    En haar spelling heeft ook ineens een enorme spurt gemaakt kwam ik achter.
    Toen ze in de kleuterklas zat wist ik goed wat ze kon maar nu ze onderwijs op niveau krijgt kan ik het niet meer bijhouden.

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    tamio, geweldig zeg dat het beter met school gaat.
    ze gaan echt met sprongen en tijdens zo een sprong zijn ze extra lastig voor henzelf omdat ze niet echt snappen wat zij allemaal kunnen. ze moeten een tijdje echt verwerken kennelijk.
    heel veel succes!

19. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@tamio: dat klinkt alweer heel anders ja.

Hier zeer trots guppie... Rekenwedstrijd in de klas.
    En gup was derde.
    Ging op tijd en op wie het meeste goed had.
    (Automatiseren dus eigenlijk)
    En d'r beste vriendin die met groep 4 mee mag rekenen was 6e...
    Waar een beetje competitie dus al niet goed voor is :)

Enige is dat blijkbaar de plus-juf exit is... Nu 2e week op rij dat ze mee doen met groep 4 ipv naar de plusklas.

20. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hier maandag een ziekig jongentje van school gehaald (wat nogal wat voeten in de aarde heeft want hij zit nu ruim een half uur rijden van huis en ik heb overdag geen auto dus moest ik `even` een tante regelen'.)

Maar goed juf wist meteen te melden dat ze zo trots op hem was want hij had zijn DMT toetsen gemaakt en in de 3 toetsen die hij had gehad had hij 1 foutje gemaakt :D

Deel Deze Pagina