We zitten al maanden na te denken wat zouden we kiezen. Moeten tot 30 september inschrijven (den haag). Hebben keuze uit bso zonnebloem, bso houtrust, montessori valkenbos/christelijk. We waren bij wat scholen geweest en bso valt meer in smaak al montessori/shichida onderwijs thuis vind ik ook leuke uitgangspunten hebben maar als onderwijs zelf vind ik het op matige niveau presteren. Keuze al lastig laat staan dat onze dochter nu 14 mnd is en heeft signalering hoogbegaafd bij consultatiebureau. Zelf vind ik het niet bijzonder want elk 8e kind heeft potentie hoogbegaafd en het zit in familie ofwel in mijn land zijn er veel hoogbegaafde mensen die dat nooit weten (rusland) omdat daar hoogbegaafdheid wordt niet zo gepresenteerd als hier dus voor mij is totaal normaal wat mijn dochter doet tot ik vergelijk het met kinds haar leeftijd hier. maar vind lastig om daar nu bij 1.5 jaar onderwijs kiezen!! Wil graag horen ervaringen van moeders met hoogbegaafde kinderen of die potentie hadden maar dat toch niet waren hoe ze het hebben opgelost en of ze andere keuze zouden maken als ze dat wisten? Zo voeden we thuis op: ze mag alles doen wat ze wil minst het gevaar meebrengt. Wil ze springen op bank mag dat, valt ze, staat op, leert dat. Moet ook zeggen dat we dat zelf niet gekozen hebben want verbieden brengt hier zwijngekrijs met gezicht in modder al vanaf 8 mnd. We leren haar verstandig met dingen om te gaan. Ze mag alles zelfstandig doen en ik doe veel montessori dingen thuis etc. Ze reageert daar erg goed op. Ze is erg doelgericht en ondernemend en onderzoekend. Ze bedenkt zelf spelletjes, ze leert zelfstandig dingen ze past het zelf op haar mogelijkheden en ze gaat zelf waar ze wil ze kijkt nooit om waar mama is. Ze is ook nergens bang voor en erg communicatief met kinderen. Ze denkt ook in moeilijke verband: bijvoorbeeld om op tafel iets te pakken moet ze op stoel die in andere kamer staat deur dicht- ze pakt dan opstapje uit badkamer, zet dan voor deur, opent deur, meesleept stokke tot tafel, klimt op, pakt wat ze wil, sleept stokke terug. Vind wel knap voor 14 mnd kind. Daarheen tegen begrijp ze van eerste word alles en kent alles bij naam maar zegt niets bijna behalve mama en wat paar klanken. Qua motoriek en denk niveau zit ze op leeftijd van 1.5 jarige en zelf sommige dingen 2jarige. Dat heeft ze altijd gehad van geboorte. Maar zoals ze doet velen zeggen kies dan montessori dan zal ze zelfstandig dingen kunnen doen maar het valt mij vies tegen de niveau van ook dat kosmische: touwtjes, stofjes etc vind ik wat achterhaald. Bij bso zonnebloem hebben ze hoogbegaafdheidsplan vanaf groep 1 en 2 dus vroegere signalering. Weet verder niet of het wat is want is niet erg uitgebreid benoemt in schoolgids. Bij andere bso houtrust hebben ze meer iets van dat groep wordt verdeeld in 3 niveaus en zo formuleren ze opdrachten. Ik wil onderdrukken dan ik niet wil haar per se iets extra meegeven of dat ze daarmee bezig is maar ik wil kijken welke mogelijk beter is stel dat ze toch hoogbegaafdheid ontwikkelt dat ze passend onderwijs krijgt zodat ze zich niet gesloten voelt en op haar gemaak. Waar moet ik opletten en waar hoeft ik niet? Ik zou daar zich niet druk makken als het zou makkelijker zijn op school te veranderen later of later kiezen maar helaas moet toch echt tot 30 september kiezen en we vinden het erg lastig omdat we van elke kanten horen hoe slim en bijzonder ze is voelt het extra druk om goed te kiezen en ik ben zelf ook van het piekeren dat het goede onderbouwde besluit moet zijn etc.
Heb je de scholen ook al bezocht, dat wil soms een heel ander licht werpen op de verhalen uit de schoolgids/op de website. Zelf zou ik dat doen. Wij hebben ook een dochter die vermoedelijk hoogbegaafd is, maar hebben niet de behoefte gehad dit verder te onderzoeken. Ze zit op een gewone openbare school met vrij veel allochtone kinderen (school is een prima afspiegeling van de wijk wat dat betreft) en wij vonden dat belangrijk. Niet het belangrijkste, maar wel belangrijk dat ze in de wijk hier naar school gaat, vriendjes uit de buurt heeft etc. Natuurlijk hebben we ook gekeken naar de school, hun handelen bij kinderen die meer uitdaging nodig hebben of juist extra aandacht en ook daar heeft de school hele mooie voorzieningen voor. Zo is er extra hulp voor kinderen die het nodig hebben, maar ook heel veel verdieping in plusklassen, alles willen weten klassen en loopt er ook een project voor kinderen die het echt heel veel beter doen gecombineerd met andere scholen uit de omgeving. Samen met kleine klassen en het interactieve en digitale leren was dit voor ons gewoon de school. Overigens herken ik ook wel heel veel van de dingen je noemt over jullie dochtertje, maar dat deden ze hier alledrie eigenlijk wel. Is vlot, maar al spreken over vermoedelijk hoogbegaafdheid vind ik wel wat voorbarig door een consultatiebureau bij een kindje van nog geen 14 maanden. Hier is dat bijvoorbeeld ook nooit in de mond genomen, alleen woorden als ontwikkelingsvoorsprong of ze gaan lekker vlot
Ja bezocht en daar en daar pluspunten en minpunten. Alle klassen zijn 30+ kids helaas, de ene school zit in tuindn meer en erg klein worden maar 30 kinderen aangenomen de andere is groot met 4-5 kleuterklassen.. Zitten in wijk maar zonnebloem bijvoorbeeld dan net in onze "inkomen" niveau dan rijke houtrust wat ik daar nadeel vind lopen kinderen met armani etc op. Over hoogbegaafdheid ik zeg ook niet dat ze dat heeft, consultatiebureau zei dat ook niet ze zeiden dat het potentie heeft meer niet. Kan je ook met vlot vergelijken denk ik ik denk dat ze het zeggen ook ivm keuze basisschool. Ik ging verder daar ook niet diep op in want tja voor mij is hoogbegaafd zijn niet echt iets bijzonders of zo is combinatie van factoren waarbij maar 20% is aangeboren talent. Maar indd wat jij zegt is nog te vroeg over nadenken is maar dat het "lot" van school hier hangt sterk bovenop waardoor ikzelf niets wil missen. Wat je zegt over buurt vind ik ook belangrijk dat het buurt weerspiegelt en alle sport en naschoolse activiteiten in buurt zijn. @abri Heb je montessori overwogen toen of nu? Stel dat je dochter toch hoogbegaafd blijkt zal je dan bij deze school blijven? Ik vind het allemaal tegen sprekende dingen want sommige zeggen is pas met 6-7 jaar herkenbaar, sommige bij 2-3 en op sommige scholen signalering pas vanaf groep 4 maar in een van scholen hier dus al met 1e kleuter klas.
Knap dat ze dat nu al kunnen zien. Ik zou zeggen vroeg tijdig laten testen bij een Orthopedagoog voor je een stempel plakt. Hier een bovengemiddeld kind en die zit op een normale school. En in een plusklas
Ik ken de scholen niet verder.. Maar ik zou in jou geval kijken naar een school die ruimte geeft aan individuele leerlijnen. Dus ieder kind zijn eigen weg, of dat nou iets voor of onder het gemiddelde is. En ook handvatten waarmee ze kinderen bij kunnen sturen die heel erg afwijken. Hier bij ons was de montessori hier het beste in. Maar misschien zijn de andere scholen daarin beter bij jullie. De beste verhalen hoor je wel van andere ouders, en minder van (optimistische) directeuren
1.5 jaar?? Dusssss. Ik zou gewoon even lekker afwachten hoe ze zich ontwikkeld en over 2 jaar maar weer eens zien. Er zijn genoeg brede scholen die zich prima kunnen verdiepen in een kind die 'anders' is. En zelf vind je het niet bijzonder want elk 8e kind heeft potentie hoogbegaafd te zijn.... Huh wattes?
Wahahahahah hoogbegaafdheid komt niet bij 12,5% voor (1:8) maar bij 2-3%.... dus Aszz... aan de bak vanavond!!! Met 1,5 een school kiezen voor je kind is in elk geval koffiedik kijken en dus kies je twee opties waar je je ZELF het beste bij voelt. En bij ruim 1 jaar (want ze is ruim 1 en niet 1,5) moet je gewoon de naar jouw idee beste school kiezen want in potentie hoogbegaafd? Daar kan je nu echt nog helemaal niets mee.
Wij hebben het eerst wel overwogen, maar aangezien de school niet op voor ons knappe loop- of fietstijd zat al in de eerste schifting laten vallen. Helemaal omdat oa de school waar ze nu op zit ook heel erg bezig is met individuele scholing waarbij een ieder op zijn niveau materiaal aangeboden krijgt. Vooral dat was voor ons essentieel. Of onze dochter nu goed bleef presteren of juist extra hulp nodig had: als er maar goed naar gekeken wordt. Zo dus ook met de extra verdieping van plusklas, alles willen weten klas etc etc.. Wij hebben dus ook echt niet gekeken naar wanneer ze HB echt gaan signaleren. Gewoon ook omdat wij dat zelf niet belangrijk vinden en het niet gaan laten testen etc. Zolang ze op school maar met haar meedenken en haar aanbieden wat bij haar past (als verrijking/verdieping/of extra ondersteuning). Doen we thuis ook en dat gaat voor nu best heel aardig.
Ik snap alleen niet waroom moet het zo op negatieve manier gereageerd worden. Op de zonnebloem bijv. zitten in elke klas van 1 tot 3 hb kinderen. Ik vind het niet bijzonder. Ook dat hier elk kind dat naar (tech) universiteit gaat ook hb wordt als gemeten ook niet bijzonder. In mijn land zo is het elk 3e zal ik zeggen. Als ik vergelijk ontwikkelingen van mij dochter met kinderen in mijn land is ze niet verder dan hun. In mijn land elk kind loopt bijvoorbeeld tot zijn 1e jaar. Ik spreek hier over intelligente gezinnen met universitaire opleidingen bij elk ouder/opa oma etc. Of het altijd hb wil niet zeggen maar ik kijk dus anders op dat dingen ook omdat ik zelf twee universitaire en hbo opleidingen heb en dat is nooit als bijzonder werd gezien zelf zie ik dat ook niet. al met 15 jaar leerde ik in moskou was hier pas op hbo word geleerd. Is andere opleiding veel strengen en hoger dan hier gemiddeld ik ben zeker geen hb. Maar goed dat doet niet toe. Ik zeg ook niet dat mijn dochter hb is of zal zijn daarom wil ik dus reacties van moeders die dat wel tegen kwamen en hoe hun besluit was toen. En zinloze negatieve opmerkingen om alleen beledigen of zij idee over te zeggen hoef ik niet. Mijn vraag ging specifiek over ervaringen van moeders die daar in aanraking kwamen en wat ze achteraf denken. Ik wil nu goede besluit maken ook omdat ik twijfel tussen bso en montessori word het lastig. En dat jullie toen keuze makkelijk was kan ik voorstellen omdat je in 3 scholen kon inschrijven en dan kiezen nou dan zou ik het ook snel weten. Kan niet mis gaan. Toevalling zit ik in 1e jaar verandering waar dus ik maar 1 school kan kiezen en kan ook niet veranderen. Als je in dorp zit heb je ookniet veel keuze hoef je niet lang denken. Hier zit dus op loopafstand 8 scholen. Misschien ben ik te veel controle of wil het perfect uitkiezen omdat je maar 1 kans krijgt het goed te doen. Ikzelf heb gezeten in combinatie school van vrije/montessori/basis en dat was top. 45 kinderen werden verdeeld in klassen van denkniveau en zo werd het toegepast. Ik hoefde bijvoorbeeld geen wetenschap te leren op niveau wat andere leren omdat ik dat niet snapte maar andere hoefden dan ook niet kunst weten op mijn niveau. Toen we 12 waren werden wel al toen voorbereid op al specifiek gekozen universiteit en als het kunst/dans/theater was hoefde ik andere vakken basis weten. En als het tech uni was dan technische vlakken moesten ze weten erg hoog dan basis etc. Mijn man komt niet uit zo slimme familie zijn werkers hij had ook n lange weg moest afleggen om nu hbo studeren bij 35 jaar. Dus daar alles word snel gezegd dat het te slim is en te vlot etc. @abri Duidelijk bedankt voor je uitleg.
ik geloof dat onze definities van hb nogal verschillen... maar ik blijf er bij.. je moet de school kiezen die voor jou en je partner het prettigst voelen. De onderwijsverschillen zijn erg klein in Nederland dus een school waar je je fijn voelt, is veel belangrijker. En je kindje is net een jaar dus het is zo moeilijk te voorspellen dat je je beter kunt richten op de dingen die je wel weet.. jij weet hoe jullie in elkaar steken en wat je graag wilt kunnen verwachten van een school. Wij vonden het belangrijk dat de school dichtbij was, een goede weerspiegeling is van de maatschappij (woon in een erg wit dorp), kleinschalig en met aandacht voor zowel de mindere goden als voor de slimmere kinderen. Maar bottom line.. wij hebben de school gekozen (keuze uit 4 in een minidorpje) waarbij we het fijnste gevoel hadden.
Dat klopt dat gaan we ook zo kiezen. Ik ga niet kiezen school op basis van aantal hb kinderen daar het is niet mijn prioriteit. Het is dat we zijn meeeens met opvoeding maar met school hebben we andere ideen over. Mijn man wil: schone lucht, geen autos omheen, kleine school, knus. Omdat hij zelf niet beter weet laat hij de rest naar mijn mening. En mijn mening is dat wat hij zegt is ook belangrijk maar ik wil dat kind vrij is en kan doen wat kind wil, maar met begeleiding dat het onopvallend wordt gestuurd). Dan als ik zo denk dan kom ik uit op montessori alleen bij bezoek werden we triest van kindjes van 12 jaar die moesten teksten overschijven etc dat past niet bij onze niveau van 12 jaar. Misschien is toeval maar dat kwam bij mij over meer als dat tja dat thuis kan je ook doen touwtje-houtje leren. Ik denk dat als je kind minder vlot is en achterloopt dan denk je ook niet van ah ik kies gewoon wat en zie ik wel. Je neemt dan ook het mee dat ze daar bijpassende mogelijk onderwijs kunnen bieden. Hier gaat mij niet eens om hb of niet maar om de kind die erg doeltreffend en ondernemend is en dat kan gewoon karakter zijn en dat verandert niet over 3 jaar of 10 jaar net als kind erg passief is en niet ondernemend. Als ik gemiddelde kind zou hebben zou ik mij nergens druk maken maar dat is hier niet zo is op dit moment en wat van geboorte altijd anders was nu wordt steeds meer en meer met kleine dingetjes opgemerkt. Ik wil alle kanten horen hoor maar hoeft niet op negatieve manier gewoon. Mij raakt het niet het is meer frustrerend dat ik vraag iets omdat ik daarmee zit en nadenk maar het wordt op negatieve wijze afgestreept
mijn dochtertje is nu 21 maanden, school kiezen hoeft nog niet omdat ik in een klein dorp woon met maar twee scholen. Zo klein dat groep 1 en 2 samen zijn gevoegd. Welke school ik kies is voor mij wél duidelijk omdat mijn zoontje over een half jaar naar groep 1 mag. Mijn dochtertje heeft op dit moment een ontwikkelingsvoorsprong. Met haar grove motoriek was ze laat, maar ze deed alles pas toen ze het ook écht kon. Dus rollen beide kanten op, tijgeren, staan, lopen, ze deed het allemaal in één keer goed. Perfectionista zullen we maar zeggen. Met haar spraak loopt ze ook nogal voor. Haar kinderarts claimt een ontwikkelingsvoorsprong maar dit hoeft voor de toekomst nog helemaal niks te betekenen. Er zitten meer hb'ers in de familie van haar vader, er zou dus aanleg kunnen zijn maar ik geef er nu nog geen betekenis aan. Ookal kan ze het alfabet al tot en met de letter G opzeggen. Wanneer leeftijdsgenootjes dit ook allemaal gaan leren, kunnen ze op een gegeven moment weer gelijk lopen, wie zal het zeggen? Ik heb dus vooral gekeken naar het soort onderwijs dat wordt gegeven op beide scholen, welke sfeer er hangt (en of er een AED aanwezig is ivm haar hartritmestoornis, toch erg dat je daar op moet letten maar better safe then sorry). Ik heb dus wel gekeken of betreffende school bij mijn beide kinderen past omdat ik ze het liefste op dezelfde school heb. De school waar mijn zoon straks heen gaat en mijn dochter dus over ruim twee jaar ook, heeft plusklasjes en werkt nauw samen met een Leonardoschool (het is een kwadraatschool, de Leonardoschool zit binnen dezelfde stichting). En dat vind ik wel een prettig idee. Mocht er wel sprake zijn van meerbegaafdheid of hb, dan is er iig de expertise in huis om hierin de juiste begeleiding te kunnen bieden.
Bedank! Ik heb over 2e kind (in buik nog) niet eens nagedacht hihi. Ik zou ook willen dat ze op 1 school kiezen. Ik denk dat uitgangspunten dicht bij onze liggen qua school keuze. Ik moet gewoon knop doorhakken want het blijft in hoofd spoken. Beide scholen zijn goed alleen waar mijn man vind kleinschalig-groen belangrijk vind ik toch lastig dat het in dure wijk staat met kakers hihi @vraag Letten jullie op naschoolse activiteiten of niet? Ikzelf denk nu ze gaan tennis, hockey doen etc plus dans theater kunst van alles dus maar ik vraag mij af in hoeverre is het belaangrijk? Ik geloof montessori heeft dat niet maar ene bso heeft dat wat kost 60 euro per 8 weken en word door oudersraad gedaan. En andere school 30 euro 10 weken 3x per jaar en wordt door Skills gedaan. Ikzelf heb als kind elke dag iets gedaan van 8 tot 8. En dan nog huiswerk vanaf 6 jaar. Vond het super leuk ik deed met 6 jaar muziekschool, dansschool, tennis, kunstschaatsen, kunstschool etc waardoor ik nu kan echt van alleen beetje en kan van alles hobby maken. Mijn man deed niets waardoor hij nu geen hobby heeft hihi weet niet of het verband is maar ik vraag mij dus af of activiteiten belangrijk zijn of niet?
Ja snap in sommige delen van het land moet je je kind op tijd inschrijven en vaak bij Montessori scholen is er een wacht lijst daar zou je naar kunnen kijken. Echt mijn mond valt open van verbazing. Wat betreft je uit leg over je kind en hoog begaafd. Lees nog niks geks hoor of ik heb hoog begaafde kinderen- Maar ja zit hier ook niet om je verhaal af te kraken maar vind het met 14 maanden wel heel erg vroeg bedacht allemaal. Het spijt mij. Kies het onderwijs waar je je goed bij voelt niet omdat het in de toekomst misschien hoogbegaafd is.
Kan me voorstellen dat POTENTIE hoogbegaafdheid (zoals gesteld in de OP) bij 12,5% voorkomt. Oftewel: de kinderen die later hb blijken, vormden op 1 jarige leeftijd niet per se de snelste/slimste 2,5%, maar zaten wel allemaal bij de top 12,5%. Dus als je kind met 1 jaar bij de langzaamste 88% zit is hij zeker niet hb. Hoort hij bij de snelste 12%, heeft hij 20% kans hb te zijn.
Buitenschoolse dingen regel ik zelf. Dan kan ik&kind zelf die keuzes maken en ook het contact met de docenten vind ik belangrijk. Je somt een hoop dingen op, ik zou ook op het kind afgaan om dingen aan te bieden. De ene heeft er ook meer behoefte aan dan een ander. Het is maar wat je gewend bent, en wat je fijn vind. Maar geef een kind de ruimte om zichzelf te ontwikkelen, het hoeft geen kopie van jou te zijn Hier is de montessori openbaar, daardoor mogen ze geen wachtlijst voeren. Dat is nu even een nadeel, want de school groeit erg hard. Steeds meer mensen die er bewust voor kiezen. Die groep 8-ers, waren dat alle kinderen, of een paar. De werkjes die hier aangeboden worden lijken soms saai of weinig stimulerend. Maar een kind met bijv een slecht handschrift kan toch wel baat hebben bij extra schrijfoefeningen, of een kind dat een geschiedenis verhaal makkelijker leert door het over te schrijven. Juist dat ze per kind kijken wat nodig is, vind ik fijn. Misschien had je moeten vragen wat het doel van dat overschrijven was..
Ik zou het breder trekken: hoe gaat de school om met kinderen die 'afwijken van het gemiddelde'? Kijken ze naar het overgrote deel/het gemiddelde of kijken ze naar kinderen als individuen (of allebei )? Wat mijn kind ook is, ik vind het belangrijk dat ze als individu gezien en behandeld wordt. Natuurlijk maakt ze deel uit van de groep, maar ze is ook zelf een persoon. Met dingen waar ze goed in is en dingen waar ze meer moeite mee heeft en ik vind het belangrijk dat dat ook de insteek van de school is. En dan niet 'omdat het moet', maar echt omdat dat de mening en visie is van de mensen die er werken.
Maar weet je je kan er nu nog niets over zeggen mijn zoon Had een verbale achterstand van 1,5 aar toen hij bijna 4 was. Hij mocht 1 jaar proberen op een gewonen basis school en anders zou hij naar een sbo gaan. Nu zijn We 1,5 jaar verder hij heeft zijn achterstand ingelopen en ze hebben heb nu van school uit een intelligentietest laten doen. En die viel boven verwachting hoog uit. Dit was voor school zeker schakelen maat voor ons ook. Want onze zoon met zijn achterstand blijkt bovengemiddeld intelligent te zijn. Die hadden wij niet zien aan komen. Hij liep met 9 maanden los en het ging qua motoriek heel erg snel. Maar pas met 2 jaar kwam de achterstand aan het licht.