Doorverwezen ontbijttest (zwschapsdiabetes) zonder aanleiding?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Daro, 21 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Vanwege mijn overgewicht (bmi van 30 bij aanvang zwangerschap, nu 31 geloof ik) ben ik door de vk doorverwezen voor een ontbijttest voor het opsporen van zwangerschapssuiker. Dit ondanks mijn grote vraagtekens, want ik heb helemaal geen klachten die zouden duiden op diabetes en ook zijn ik of het kindje niet enorm veel aangekomen deze zwangerschap.

Tijdens de vorige zwangerschap at en dronk ik alles wat los en vast zat (snoep, koek, friet, cola), toen ben ik 14 kilo aangekomen. Dat is er na de zwangerschap niet afgegaan omdat ik er niks aangedaan heb, ik ben vrolijk doorgegaan met eten omdat ik niet lekker in mn vel zat. Pas een half jaar voor ik weer zwanger raakte ben ik 5 kilo afgevallen.

Omdat ik dus zelf ervaren heb hoe moeilijk de zwangerschapskilo's eraf gaan eet ik deze zwangerschap gezond. Gewoon 3 maaltijden per dag en max twee tussendoortjes en 2 a 3 stuks fruit per dag. Geen overdreven hoeveelheden zoet broodbeleg en weinig snoep/koek/etc.

Ik ben nu in totaal 2 kilo aangekomen in vergelijking met september. Wel eerst afgevallen en later weer bijgekomen. Bij de 20 weken echo waren er geen bijzonderheden aan mn kindje te zien, alle waardes waren gemiddeld. Enkel de bovenbeenlengte was iets langer dan gemiddeld. Mn oudste zoon is geboren met 3450 gram en 51 cm en is nu op 2 jarige leeftijd nog steeds precies gemiddeld qua lengte en gewicht. Verder heb ik dus geen klachten die zouden kunnen wijzen op zwangerschapssuiker.

De vk wil niets van mijn kritische vragen weten, ze had het zelfs over mogelijk op dieet moeten vanwege mijn erge overgewicht :(
    Thuis heb ik de informatie op me in laten werken en de meegekregen verwijsbrief/info doorgelezen, maar eerlijk gezegd zie ik geen reden om die ontbijttest te gaan doen. Er is immers geen enkele aanleiding voor en dus vind ik het verspilde tijd en energie van mij en de lab medewerkers en ik vind het ook een verspilling van geld (eigen risico). Daarbij heb ik BI en ben ik dus sowieso al beperkt in mn doen en laten, ik besteed mn kostbare energie liever aan mn zoontje en aan leuke/noodzakelijke dingen!

Mn bloed is bij 11,5 wk zwangerschap al geprikt en toen waren alle waardes goed, maar ik weet niet zeker of er toen ook voor suiker geprikt is.

Wat denken jullie? Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?

2. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Whahahaha, je 'erge' overgewicht met een BMI van 31? Wat is dat voor verloskundige?

Ja, ik moet waarschijnlijk tijdens deze zwangerschap ook weer een glucosetolerantietest doen, maar ik heb dan ook een BMI van 46.. Vorige zwangerschap ook gedaan, en toen was er niks aan de hand, dochter was 47cm en 2920 gram bij de geboorte (37+1).

Als ze over een BMI van 31 al zit te zeuren, zou ik een andere VK opzoeken eigenlijk... Come on!

3. MamaMel88

MamaMel88 Bekend lid

1 sep 2011
    738
    0
    0
    Brabant
    Hoi, Ik heb een BMI van 40+ en loopt dus in het ziekenhuis. Volgens mij zijn ze erg fel op dat suikergedoe inderdaad. Ik heb deze week een dag curve mogen prikken. Bij mij hebben ze ook rond de 12 weken geprikt en daar zat suiker gewoon standaard bij dus ik denk dat het in jouw geval ook gewoon is. Toen was mijn waarde harstikke goed. Maar omdat ik zn hoog BMI heb moest er toch een dagcurve geprikt worden. Want als er dan iets uitkwam kon ik meteen aan de medicatie. Mijn zwangerschap loopt helemaal perfect en daar zijn ze dan ook redelijk verbaasd over. Ik ben maar gewoon gegaan om van het gezeur af te zijn, en hopelijk is er dus ook niks om me zorgen over te maken. Maar ik loop dan ook wel in het ziekenhuis en dat is dan net iets anders denk. De uitslag weet ik nog niet hoor. Wel hoorde ik laatst van iemand dat die in het begin goede waardes had en halverwege opeens erg hoog. Die moet nu insuline spuiten. Dus blijkbaar kan je goede waarde elk moment veranderen. Succes met overwegen !

4. MamaMel88

MamaMel88 Bekend lid

1 sep 2011
    738
    0
    0
    Brabant
    @saz667: Waren ze bij jou ook steeds zo verbaasd dat je zwangerschap gewoon volgens het boekje verliep?? Steeds als ik op controle kom krijg ik die verbaasde blik en een verbaasd cometaar dat alles zo perfect gaat. Word daar af en toe zo moe van. Denk dan hallo dat is toch juist goed:(.

5. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Nee, geen last van. Heb een hele relaxte gyn, waarvan ik deze zwangerschap gewoon bij de verloskundige onder controle mocht, omdat alles de vorige keer gewoon helemaal goed ging. Had geen kwaaltjes (ja, moe, maar verder niks), met dochter was alles iedere keer goed, bevalling is ook goed gegaan (inleiding wegens gebroken vliezen). Mijn gyn heeft dus ook geen enkele keer opmerkingen gemaakt over mijn gewicht.

Bij de intake bij de vk kreeg ik dus jammergenoeg te horen dat ik weer bij de gyn moet ivm mijn BMI, maar ga volgende week aan de gyn vragen of hij me niet weer naar de vk wil sturen :p

6. MamaMel88

MamaMel88 Bekend lid

1 sep 2011
    738
    0
    0
    Brabant
    Hahah nou hoop het voor je in vind het namelijk met afspraken wel vervelend omdat mijn man dan vrij moet nemen als hij ook een keertje mee wil hihi. Verder heeft mijngyn ook niks over mn gewicht gezegt hoor, maar blijft wel steeds benadrukken dat ik meer kans heb op allerlei kwalen. Ik kreeg zelfs even het gevoel dat hij de dagcruve voorstelde alsof hij daarmee wilde zeggen dan vind ik wel wat. Maar dat zullen de hormonen wel zijn haha.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Volgens mij is de glucosetest standaart bij overgewicht, dus niet speciciaal omdat ze ergens aan denken. Ik heb bij bij de eerste zwschap ook moeten prikken rond de 26 weken en dit keer weer. Ook "mag" ik maar 6 kilo aankomen in de zwangerschap.

8. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Heeft dit niet gewoon te maken met het feit dat je met een BMI boven de 30 (of 100kg bij 36weken) niet meer thuis mag bevallen, of in ieder geval niet op de bovenverdieping ivm de hulpdiensten?

Misschien kort door de bocht, maar bij een thuisbevalling krijgt je VK het geld, bij een ziekenhuisbevalling niet.

Als je nog maar zo weinig aan bent gekomen sinds de aanvang van je zwangerschap, is er toch geen reden om op dieet te gaan??

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.497
    36.454
    113
    Hier waarschijnlijk een suikertest omdat ik 2 grote kindjes heb gekregen (10 pond). Maar beide keren was er met mijn suiker niets aan de hand, daarom twijfel ik ook of ik het wel ga laten doen.

Maar, sowieso is het volgens mij niet verplicht, dus als jij er geen goed gevoel bij hebt is het volgens mij niet iets wat je moet doen.

10. cupcake85

cupcake85 Actief lid

16 jul 2011
    457
    0
    16
    Zuid-Holland
    Ook ik heb een bmi van boven de 30, en ik moet volgende week ook zo'n test laten doen bij 22wk.
    Ik heb verder ook totaal geen symptomen die wijzen op zwangerschapdiabetes, of veel aangekomen. Ik ben in het begin juist 5kg afgevallen, en er zit nu nog maar 3kg bij, dus ik weeg nog steeds 2 kg minder als bij aanvang vd zwangerschap.
    Toch laat ik ook de test uitvoeren, gewoon om alles uit te sluiten.

Het is standaard om dat bij vrouwen met een bmi van boven de 30 te doen volgens mij.
    Het is natuurlijk ook geen garantie dat je bij je 1e zw.schap geen diabetes hebt ontwikkelt, dat dat bij de 2e ook zo zal zijn.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Zelf zou ik 't risico echt nooit durven lopen om de glucosetest niet te doen. Een relatief kleine afweging voor een aandoening die heel veel teweeg kan brengen voor jullie beide gezondheid! Hier trouwens een BMI van ik geloof 37 ofzo en vorige keer een erg groot kind, bijna 9 pond, maar geen diabetes. Wel daardoor dit keer nog strengere controle en wellicht ook eerder inleiden tegen die tijd als 't kind weer zo groot zal zijn.

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Zo denk ik er ook over. Zwangerschapsdiabetes ontwikkelt zich pas vanaf ongeveer de 24e week. Ik dacht ook wat een onzin (hier in Duitsland testen ze je standaard tussen 24 en 27 weken) was niet extreem gegroeid, ten tijde van de test iets van 4 kilo ofzo. Maar ik bleek dus WEL suiker te hebben.

Dus ik zou die test gewoon doen uit voorzorg! Daarom word je ook doorgestuurd.

13. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Okee bedankt voor jullie reacties! Het is me duidelijk, het is dus uit voorzorg en het gebeurt vaker dat vrouwen een suikertest moeten doen ook al lijkt daar geen aanleiding voor. En dan kan het zelfs zo zijn dat er wel suiker gevonden wordt, terwijl er dus geen aanleiding leek.

Bedankt, als ik het zo bekijk is er inderdaad geen reden om het niet te doen. Denk dat ik zo reageerde vanwege andere strubbelingen met mn vk ;)

14. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.280
    2.984
    113
    Op verzoek gesloten.

Deel Deze Pagina