Wij lopen nu al een tijdje in het ziekenhuis voor onderzoeken en deze maand hebben ze me gemonitoort. Nou heb ik gisteren me bepalingen telefonische gehad. En ik heb zit googlen maar ik kan er niks over vinden wat dit inhoud zeg maar. Dinsdag hebben we wel een afspraak met de gyn over de uitslagen en hopelijk krijgen we nu eindelijk een plan van aanpak. Mijn waardes zijn progestoren <1 en me oestradiol 1280 Iemand enig idee wat die hoge oestradiol inhoud???
Bij het interpreteren van labuitslagen is het handig als de eenheden erbij staan vermeld en op welke cyclusdag je hebt geprikt (vooral bij hormoonbepalingen), gezien verschillende labaratoria verschillende eenheden kunnen gebruiken. Neem aan dat de estradiol waarde bij jou in pmol/l is bepaald en wellicht vlak voor/rond je ovulatie? Zo ja dan valt deze binnen de norm.
Het is cyclusdag 22 geweest. En qua eenheden heb ik geen idee van dit waren de waardes die ik kreeg na een vermoedelijke eisprong maar mijn progestroron is de hele week al <1. Wat is pmol/l???
Als dat na een eisprong is, is je progesteron volgens mij veel te laag. Ik zou zeggen even wachten niet te veel op internet zoeken (makkelijker gezegd dan gedaan) en dan krijg je wel de nodige uitleg bij de gyn.
Niet heel interessant om heel diep op het scheikundige deel in te gaan, het gaat er immers om of je waarden "goed" zijn of "niet goed" maar pmol/l staat voor picomol per liter en is dus één van de veel eenheden die door laboratoria worden gebruikt om aan te geven hoeveel van een bepaalde stof er in je bloed zit. In België (geloof ik) wordt juist weer vaker gebruik gemaakt van de eenheid pg/ml voor estradiol en de daarbij horende normen zijn dus weer anders en liggen lager. Vandaar dat de eenheden belangrijk kunnen zijn. Ik ken je medische verhaal verder niet dus de beste en juiste interpretatie kan gegeven worden door je behandelend gynaecoloog, de estradiolwaarde geeft aan dat je waarschijnlijk inderdaad in je ovulatieperiode zat (maar kan ook bijv. nog vlak voor eisprong zijn geweest). Je progesteron piekt pas ongeveer een week na je eisprong.
Oke. Dank je wel he voor jullie uitleg. Ik word hier momenteel wijzer van de van het ziekenhuis die houden me erg aan jet lijntje. We gaan aanstaande dinsdag ook ff een goed gesprekje voeren met haar want er klopt helemaal niks van. Vorige week zaterdag bij de gyn krijgen we te horen dat er geen eisprong is maar wel 2 grote eieren en vervolgens krijgen we als uitslag dat hij vrij vocht zag en dat hij gesprongen zal zijn. Terwijl me progestroron veel en veel te laag is