Doorverwijzing na combinatietest

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by AudreyD, Mar 14, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. AudreyD

AudreyD Bekend lid

Dec 27, 2015
    546
    0
    0
    NULL
    NULL
    De onzekerheid, ik wil even van me afschrijven hoor.....
    Afgelopen zaterdag (13 weken zwangerschap) hebben wij een combinatietest gehad, obv de combinatietest hebben wij een verhoogd risico op het syndroom van down (1:90). De nekplooi was namelijk 4.2 mm. Hier zijn we natuurlijk erg van geschrokken.

Vandaag zou er een afspraak gemaakt worden voor de niptest. Het ziekenhuis wil deze week eerst een uitgebreid echoscopisch onderzoek, en daarna willen ze naar alle waarschijnlijkheid een vruchtwaterpunctie doen.
    Want: alleen de nekplooi is verdikt (bloeduitslagen waren goed).
    Ik snap er niks meer van... Waarom geen nipt? Is dit omdat een verdikte nekplooi ook de kans betekent op eventuele andere afwijkingen?
    En een vruchtwaterpunctie zou toch pas in een later stadium van de zwangerschap kunnen worden uitgevoerd (vanaf 15 weken)? Dan zouden we allang in een nipttraject kunnen zitten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil namelijk goed voorbereid zijn op het gesprek die van de week plaats zal vinden.

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    De NIPT screent op 3 trisomieen en inderdaad kan de vwp veel meer laten zien. Ik vermoed dat dat de reden is.

Veel sterkte!

3. Taart1611

Taart1611 Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,084
    0
    36
    Gadverdarrie wat een rot nieuws Audrey!

De nekplooi kan ook wijzen op andere afwijkingen, dus misschien is dat de reden. Daarnaast:
    Als je een NIPT laat prikken en deze blijkt afwijkende uitslagen te hebben, dan moet deze uitslag alsnog bevestigd worden door een vruchtwaterpunctie of een vlokkentest.
    Dus stel je voor dat je nu de NIPT laat prikken, heb je op z'n vroegst op 2 weken de uitslag. Als er een afwijkende uitslag is, moet je alsnog een vwp laten doen en dan, als ze de sneltest doen, wacht je weer 3 dagen op de uitslag. Bij de sneltest krijg je ook alleen de 3 trisomieen. De uitgebreide vruchtwaterpunctie duurt ook weer langer.

Snap je me nog?

Wanneer ze dus in jouw geval niet denken aan een trisomie, maar aan een andere afwijking, kunnen ze voor de snelheid beter direct een punctie doen. Dan kunnen ze meer afwijkingen in de chromosomen opsporen en ben je misschien zelfs eerder dan met een NIPT.

Enig nadeel is dat er bij een vwp een miniscuul risico bestaat.

Hele moeilijke tijd meisje.... Ik heb er zelf voor gestaan in oktober en ik weet hoe moeilijk het is.
    Ik blijf je volgen! Hou je haaks! x

4. AudreyD

AudreyD Bekend lid

Dec 27, 2015
    546
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanks Hilly

Thanks Taart! Wat was er bij jou aan de hand?

En klopt het dat de vwp pas vanaf 15 weken kan?

5. Taart1611

Taart1611 Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,084
    0
    36
    wij hebben in eerste instantie een nipt op eigen intitiatief laten uitvoeren.
    Deze bleek trisomie21 aan te geven. Toen ik daarna hele uitgebreide echo's kreeg, bleek er meer aan de hand te zijn.
    ik heb toen nog een vlokkentest uit laten voeren.

Een vlokkentest kan vanaf 10 weken, een vruchtwaterpunctie inderdaad vanaf 15 weken geloof ik.

6. Taart1611

Taart1611 Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,084
    0
    36
    Bij ons kindje was de nekplooi overigens 7,8mm......

7. AudreyD

AudreyD Bekend lid

Dec 27, 2015
    546
    0
    0
    NULL
    NULL
    WoW, wat heftig zeg. Het lijkt me zo zwaar allemaal, ik vind dit al zwaar... De onwetendheid. Maar met een vlokkentest kunnen ze geen andere afwijkingen opsporen, toch?!

8. AudreyD

AudreyD Bekend lid

Dec 27, 2015
    546
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben erg benieuwd naar de uitgebreide echo, naar wat we wel/niet zouden moeten zien....

9. Taart1611

Taart1611 Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,084
    0
    36
    Jawel!

10. Taart1611

Taart1611 Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,084
    0
    36
    Wanneer is de echo?

11. AudreyD

AudreyD Bekend lid

Dec 27, 2015
    546
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmmm oke, naar mijn weten geeft de vlokkentest geen info over bijv een eventuele hartafwijking...?

12. AudreyD

AudreyD Bekend lid

Dec 27, 2015
    546
    0
    0
    NULL
    NULL
    :D
    Woensdagochtend
    Ik las wel dat zo'n echo nog uitgebreider is dan een 20weken echo, zelfs met dit termijn. En ook dat het een uur kan duren. Hoe heb jij dit ervaren?

13. Taart1611

Taart1611 Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,084
    0
    36
    Nee, dat doet een echo.

Er wordt gezocht naar chromosoomafwijkingen bij zowel vlokkentest als vruchtwaterpunctie.

Wat betreft de echo: deze hebben ze bij mij gedaan voorafgaand aan de vlokkentest. Ze hebben zeker behoorlijk lang en uitgebreid gekeken, maar zeker geen uur.
    Wellicht is het bij iedereen anders.

Maar waarom bel je de gynaecoloog niet eens op vanmiddag? Om te vragen waarom zij voor deze procedure kiezen ipv de NIPT?
    Misschien dat het je wat duidelijkheid geeft!

Geloof me, ik heb heel erg veel zelf bepaald en gevraagd en dit is altijd goed ontvangen door alle medici. Het is jouw lichaam en jouw kindje he!!!!

14. AudreyD

AudreyD Bekend lid

Dec 27, 2015
    546
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah, bedankt voor de info. Dus op de uitgebreide echo moet er echt nog meer aanleiding zijn om door testen? Of begrijp ik dat nu verkeerd?

Ik had net al gebeld, wat de bedoeling is as woensdag. Maar we krijgen eerst een echo en daarna een gesprek met de gynaecoloog. Dus ik denk dat het beter is dat ik wacht op het gesprek van woensdag. Maar ik vind jouw ervaringen al helpen, om de juiste vragen te stellen en ook met mijn man het e.e.a. Te bespreken.

15. Taart1611

Taart1611 Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,084
    0
    36
    Dat begrijp je verkeerd.;)

Ik denk dat ze die echo gewoon doen om te kijken of ze naast de verdikte nekplooi nog andere bijzonderheden vinden.
    Ze zullen dan wel samen met jou een gang van zaken gaan bespreken vermoed ik.

Spannend hoor meid.... poe..!

16. AudreyD

AudreyD Bekend lid

Dec 27, 2015
    546
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah, oke.
    Vandaar dat ik er dan ook maar vanuit moet gaan dat er een test zal gaan plaatsvinden. Vind het dan wel wazig dat ze het over een vruchtwaterpunctie had en niet over een vlokkentest....

Spannend , zeker. Bij mijn mopje zeiden ze na de combinatietest dat alle uitslagen fantastisch waren en we een zeer lage kans hadden. We lieten de test niet voor niks uitvoeren, het is immers een andere zwangerschap... maar toch, ben echt lichtelijk depressief ofzo. Of gewoon extreem verdrietig, en al die onzekerheid helpt ook niet mee.
    Gelukkig komt mijn mopje zo thuis, zij maakt mij nu even blij.

17. nev

nev Actief lid

Apr 5, 2013
    295
    2
    18
    De reden dat je niet bent doorverwezen voor de nipt is dat de maximale nekplooi voor de nipt die nu in Nederland wordt uitgevoerd (trident studie, kun je via google meer over vinden).
    3,5 mm is. Ik weet niet hoe dat in Belgie is.

Sterkte! Lijkt me erg stressvol om te moeten wachten op een test. Duim voor een goede uitslag!

18. AudreyD

AudreyD Bekend lid

Dec 27, 2015
    546
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de info en het duimen :)

19. Hopelouise

Hopelouise Actief lid

Jan 11, 2016
    273
    0
    0
    Ik ga voor je duimen

Sterkte in deze onzekere tijd!

Liefs

20. caat

caat Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    1,195
    1
    36
    Spannend, hoop op goed nieuws!
    Ik krijg elke 4 weken een GUO. 3 week geleden ook al 1 gehad en duurde 50 min. Je zag echt al enorm veel en jij bent nog stukje verder. Volgende week donderdag heb ik weer een GUO. Ik heb dit keer geen combinatietest gedaan, bij dochter was uitslag 1:24 met nekplooi van 3.8 ik raakte zo in paniek van het moeten doen van een punctie (zoontje doodgeboren met 26 week) dat we tot haar geboorte in de stress zaten. Ze is kerngezond. Mijn bloed is zo afwijkend dat het gewoon sowieso een slechte uitslag gaat geven. Volgende week naar t erasmus voor gesprek met 2 professoren, daar zullen ze me wel een nipt gaan aanbieden, maar denk toch niet dat ik het doe.....
    Suc6!

Share This Page