Doorverwijzing nodig, maar huisarts op vakantie

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Willemijntje19, 22 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Hallo,
    Ruim een week geleden erachter gekomen dat ik zwanger ben, yess! Dit werd de 12e ronde, dus erg blij!

    Maar nu het volgende. Omdat er na de 2e zwangerschap dmv een kijkoperatie een baarmoederafwijking is geconstateerd en daardoor meer kans heb op o.a stuitligging en vroeggeboorte ben ik de gehele vorige zwangerschap onder controle geweest van eerst de gynaecoloog en toen alles verder goed bleek onder controle van 2e lijns verloskundigen in ziekenhuis.
    Nu belde ik weer naar het ziekenhuis voor een eerste afspraak. En uiteraard moet ik nu weer opnieuw een doorverwijzing van mijn huisarts, ivm de zorgverzekering en etc. Snap ik helemaal! Maar nu is mijn huisarts op vakantie tot 5 aug. Voor spoedgevallen kun je natuurlijk naar een andere praktijk, maar een doorverwijzing is geen spoed. Maar als ik pas op 5 aug contact opneem met mijn huisarts, ben ik al bijna 8 weken en eer ik dan een afspraak heb in het ziekenhuis wordt het vast minstens bij 10 weken oid.

    Iemand tips of wat zouden jullie doen in mijn geval?
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Je VK bellen. Die kan ook doorverwijzen. En anders in overleg toch een afspraak proberen te plannen met de afspraak dat je zorgt dat er voor die afspraak daadwerkelijk een doorverwijzing ligt.

    Als dit allebei niet lukt toch de spoed :p.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  3. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie, ja de vk is ook een goed idee idd!
     
  4. Kaatje92

    Kaatje92 Fanatiek lid

    7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Ik ben ook niet doorverwezen door de huisarts. Via vk gaat dat prima! :)
    Gefeliciteerd !
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  5. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Dank je wel!!
     
    Kaatje92 vindt dit leuk.
  6. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    En anders toch de andere praktijk bellen, de doorverwijzing heeft geen spoed, maar de afspraak wel.

    Van harte gefeliciteerd!
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  7. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Dank je wel!!

    Ja idd.. heb je gelijk in. Kan altijd even naar die andere praktijk bellen om te informeren.
     
  8. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Mijn ervaring is trouwens dat je eerste controle bij de verloskundige is, en daarna naar de gynaecoloog.

    Als je binnen een jaar na je laatste zwangerschap weer zwanger raakt, kan je direct naar de gynaecoloog. Indien dit langer is dan een jaar, ga je eerst naar de verloskundige.

    Ik was zeker van een behandeling bij de gynaecoloog met mijn geschiedenis, maar toch moest ik eerst naar de verloskundige.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  9. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je zsm een afspraak moet? Waarom is het in jouw situatie erg om pas bij 10 weken een eerste afspraak in het ziekenhuis te hebben? Wat is er ‘spoed’ aan?
     
  10. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Ah ok, het is hier meer dan een jaar geleden. Ik denk dat ik vanmiddag maar even de verloskundige bel. Ik moet me toch weer bij haar inschrijven ivm de nacontroles in de kraamweek, als hopelijk alles goed mag gaan. Vind het wel lastig, want heb bij haar altijd een beetje het gevoel dat ze vind dat ik “wel gewoon” bij haar onder controle kan. Terwijl er toch een behoorlijke afwijking gevonden is bij mij en ik geen gemakkelijke zwangerschappen en moeilijke bevallingen heb, behalve de laatste, die ging wel redelijk volgens de boekjes. Ik voel me toch een beetje bezwaard of zo om haar om een verwijzing te vragen en enkel voor de nacontroles. Net alsof ik haar niet goed genoeg vind. Maar dat ik mij snel bezwaard voel zit nou eenmaal in mijn aard, mijn man vind dat ik gewoon moet bellen. Gezondheid van kindje gaat uiteraard boven alles.

    Ik lees trouwens je onderschrift. Wat enorm heftig!!!
     
  11. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Ik zeg ook juist dat het geen spoed is. Want dat is het ook zeker niet, ben ik met je eens. En ook wil ik niet “zsm” een afspraak. Maar omdat ik een afwijking heb, een halve baarmoeder om het even simpel te zeggen is het wel belangrijk om tijdig een echo te laten maken bijv rond 9 weken, 10 zou ook nog prima zijn, maar veel later vind ik niet prettig. Deze afwijking brengt ook een verhoogd kans op miskraam met zich mee.
     
  12. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Je vorige verloskundige weet er ook van toch dat je aan afwijking hebt? Dan kan ze er sowieso door middel van een echo na kijken of je kan een pretecho doen. En dan wel van te voren zeggen dat je een afwijking hebt. Maar de kans doordat je vorige zw en bevalling goed is gegaan dat je ook wel grotendeels onder de zorg van verloskundige kan vallen.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  13. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Ja klopt ik, ik zat te denken aan deels onder controle en deels gewoon bij de vk. Dat is ook mogelijk.
     
  14. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Waarom is het dan belangrijk om tijdig een echo te maken? Ik snap het nog steeds niet. Wat gaat die echo voorkomen of juist toevoegen?
     
  15. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Het gaat inderdaad niks voorkomen of toevoegen. Wel kunnen we zien of het op de juiste plek zit en of het een meerling is. Het neemt mij bij ons om bepaalde redenen ook wat stress weg, wat ik hier liever niet allemaal beschrijf ivm herkenbaarheid. We hebben veel meegemaakt op zwangerschapsgebied. Bij de 2e waren we onder controle bij een perinatoloog. Twee voorgaande zwangerschappen een eerste echo gehad bij 9 weken en dat zou ik graag weer willen. Begrijp niet zo goed wat daar mis mee is? Ik vraag toch niet of ik bij 6 weken al een echo mag?
     
    Salentein vindt dit leuk.
  16. Lavita

    Lavita Bekend lid

    23 aug 2016
    909
    953
    93
    En al zou je met 6 weken een echo willen, dan is daar nog niks mis mee. Het is jouw lijf en jouw zwangerschap. Je moet doen waar je je goed bij voelt. Daar hoef je geen verantwoording over af te leggen.
     
    ellessinia, Salentein, JosjeM en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. exciting

    exciting Fanatiek lid

    10 dec 2013
    3.172
    982
    113
    Vrouw
    Friesland
    Dit dus!

    Gefeliciteerd!
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  18. Toeteke

    Toeteke Fanatiek lid

    15 jan 2014
    1.613
    685
    113
    Vrouw
    Ik heb bij mijn 2e zwangerschap geen gyn gezien. Was direct medisch en zat met bijna 5 weken al bij de gyn.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  19. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Dank je wel!!
     
  20. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Dank je wel!!
     

Deel Deze Pagina