Doorverwijzing oogarts

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamalovesJ, 15 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deliana

Deliana Niet meer actief

Hier ook een doorverwijzing na 2 keer een mislukte oogtest bij het CB.
    Bij de oogarts moest mijn zoontje eers naar een aantal plaatjes kijken, toen werd er gedruppeld en moesten we 1/2 uur wachten, toen werden zijn ogen gemeten (handmatig en apparaat), toen nog naar een andere arts om te controleren op cilinder. Al met al een lange zit, dus ik zou wat speelgoed meenemen ;)

Uiteindelijk bleek zoontje links een plusafwijking te hebben (wat heel veel bij kinderen voorkomt (rondom plus 2) en later bij trekt). Hij heeft links +3 en rechts +2, nu heeft hij een bril met links een correctie van 1 en rechts helemaal niets. Nu 4 maanden moeten we terugkomen, hoop is dan dat het bijgetrokken is en de bril niet meer nodig is.

2. Deliana

Deliana Niet meer actief

#22 Deliana, 16 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jan 2016
    Dat heeft toch te maken met een lui oog? De ogen werken niet goed (genoeg) samen en er wordt met 1 oog gekeken. Dmv afplakken wordt het oog nu extra gestimuleerd; de hersenen leren het oog weer te pgebruiken. Een bril heeft ook helemaal geen zin met een lui oog, omdat er dan nog steeds met het "goede" oog gekeken wordt.

3. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Klopt maar in het ziekenhuis kreeg hij weer de plaatjes. Was toen 3 jaar en 10 maanden.

Bleek dat hij normale +afwijking had voor zijn leeftijd (wist ik ook niet), maar wel cilinder afwijking in beide ogen. Daardoor kan het zijn dat hij de rondjes met opening slechter ziet dan de plaatjes. Voor nu doen ze daar niets aan. Over anderhalf jaar terug voor controle.

Tijd tussen druppelen en tweede test was inderdaad half uurtje.

Oogarts kwam inderdaad ook snel nog ff langs, keek 5 secondes met lampje en zag dat het goed was ;)

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.705
    113
    Het ligt ook aan de oorzaak van het luie oog. Een lui oog betekent inderdaad dat de hersenen een reden hebben om een oog te negeren. Hierdoor gaat uiteindelijk de visus in dat oog achteruit. Dat kan zijn bij scheelzien, omdat je dan met twee ogen dubbel ziet, of omdat een oog een sterkere refractie afwijking (plus of min) heeft waardoor het wazige beeld genegeerd wordt. Met een bril hef je deze laatste afwijking op en kan als het zicht nog niet te slecht is mogelijk ook alweer genoeg gestimuleerd worden.

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen een refractie-afwijking, waarbij de lichtbreking in de lens niet klopt met de lengte van het oog (dus het scherpe beeld niet op het netvlies valt) die met een bril volledig te corrigeren is, en visusverlies, waarbij het oog niet meer goed kan zien, het nog zoveel procent zien. Dit kan door allerlei vertroebelende factoren in het oog of problemen met het netvlies of de beeldverwerking in de hersenen.

5. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Wij moesten al na 1 slechte test bij het CB naar het ziekenhuis.
    Onderzoek gehad en er kwam bij een oog een flinke - afwijking uit (+cilinder) en het andere oog een + afwijking.
    Meteen een recept mee gekregen voor een bril.
    Na 3 maanden zijn we ook begonnen met afplakken van het oog met de + afwijking.

6. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Hier ook naar de oogarts en mijn dochter vindt het superleuk :)

Het is wel handig om even een zonnebril mee te nemen. Daarnaast werd mijn dochter heel erg moe door de druppeltjes.

7. MamalovesJ

MamalovesJ Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    Dankjullie wel voor de antwoorden!
    Ik weet nu z'n beetje wat ik kan verwachten en dat het wel even tijd in beslag neemt.. Ik ben erg nieuwsgierig wat er uit komt, ik kreeg vandaag de brief dat we 24 februari kunnen langskomen...

8. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje was iets ouders dan 4 jaar toen hij moest gaan. Hij vond de testen alleen maar leuk en de arts was ook heel erg lief. Het duurde wel lang, ook omdat hij op de helft druppeltjes moest en die even moesten inwerken. Hij was op dat moment een twijfel geval en moest na 6 maanden weer terug voor Nog een controle

Deel Deze Pagina