hallo, Bij mijn dochertje van 1,5 viel het me de laatste tijd op dat ze af en toe een klein beetje scheel kijkt met 1 oogje...naar de binnenkant dan. Via het CB en de huisarts ..die konden namelijk niet veel zien...heb ik nu een verwijzing voor de orthoptist gekregen. Als ik nu op internet kijk zie ik dat als ze een onderzoek doen eo.a. heel nare oogdruppels krijgt en ze een tijdje ook niet in fel licht kunnen kijken...leek me in ieder geval geen pretje. Heeft iemand hier ervaring mee en ben ik misschien niet te snel doorverwezen? Op zich zou ik wel willen weten of er niks aan de hand is natuurlijk maar omdat ik wel vaker hoor dat sommige een tijdje als kind hebben scheelgekeken twijfel ik of ik nu niet te hard van stapel loop hiermee....
Hier keek Joris toen hij nog een stuk kleiner was soms echt heel scheel. Ik heb toen zelf voor verwijzing gevraagd, gewoon voor de zekerheid. Hier kreeg hij de 1e afspraak bij de oogarts met idd hele nare oogdruppeltjes zodat ze goed in de ogen kunnen kijken... Hij had daarna idd last van fel licht. Wel bleek uit het onderzoek dat er idd een lichte afwijking is. Daarna kwam ik pas terecht bij de orthoptist, die doet idd onderzoekjes, maar hier NIET met druppeltjes! Gewone onderzoekjes, kijken met lampje, hem door 3d brillen laten kijken en kleine oefeningen. Verder niks... 1x per jaar moet ik terug naar de oogarts, en 2 keer per jaar bij de orthoptiste...
Sverre heeft ook zo'n onderzoek gehad bij de orthoptist. Het is echt niet heel naar hoor; die druppels doen geen pijn. Onze orthoptiste was erg lief tegen Sverre. Je kunt het in ieder geval even laten onderzoeken, beter nu dan over een paar jaar als er minder makkelijk iets aan gedaan kan worden. Toch? Sterkte ermee!
Ws. zijn het druppels die de pupil vergroten. Daarom is fel licht aan haar oogjes onprettig (te vergelijken met richting de zon kijken). Gelukkig kan je daar zelf een hoop aan doen (ms. heb je 'geluk' dat het die dag bewolkt is....). Sterkte!