Ik heb een zez uitkering aangevraagd en heb recht op het maximale bedrag. Daarnaast werk ik nog 10 uur in loondienst en daar krijg ik doorbetaald tijdens mijn verlof. Wordt dit bedrag dan van mijn ZEZ uitkering afgehaald? En mag ik werken als zzp-er tijdens mijn zez uitkering, wordt het verdiende bedrag dan in mindering gebracht of heeft dit geen invloed?
Beste Esthertie, Je krijgt naast jouw ZEZ-uitkering ook een zwangerschapsuitkering via je werkgever. Je wilt weten of deze inkomsten met je ZEZ-uitkering verrekend worden. Als het totaalbedrag van de beide uitkeringen hoger is dan je inkomsten, dan wordt het verschil berekend. Dit verschil wordt inderdaad in mindering gebracht op jouw ZEZ-uitkering. Als je besluit om tijdens je verlof te gaan werken als zzp-er, dan loopt je ZEZ gewoon door. De inkomsten in deze periode trekken we niet af van je zwangerschapsuitkering. Alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team
Hallo Yvonne, Dank voor je antwoord. Jij zegt: "Als het totaalbedrag van de beide uitkeringen hoger is dan je inkomsten, dan wordt het verschil berekend. Dit verschil wordt inderdaad in mindering gebracht op jouw ZEZ-uitkering." Hoger dan welk inkomen? Vergeleken met 2016? Als zzp-er zijn mijn inkomsten per maand wisselend. En wanneer wordt dit in mindering gebracht of weet ik dit?
Hallo Esthertie, Je hebt nog twee aanvullende vragen. Deze beantwoord ik graag: - Je hebt gelijk: er wordt gekeken naar het inkomen van 2016. - Als er een verrekening plaatsvindt, krijg je van te voren bericht van UWV. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team
Hallo Yvonne, Gaat het dan om mijn inkomen van heel 2016 of over een deel daarvan (wordt het terug gerekend naar het aantal weken dat je de uitkering krijgt)?
Hallo Esthertie, Sorry dat het even duurt voor je antwoord krijgt. Ik ben het voor je aan het uitzoeken en kom er zo snel mogelijk op terug. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team
Hallo Esthertie, Om je vraag over de hoogte van je ZEZ goed te beantwoorden, geef ik je een uitgebreid antwoord. Het kan hierbij zijn dat dit de andere antwoorden overlapt. De hoogte van de ZEZ-uitkering hangt af van de winst die je hebt gemaakt of het aantal uren dat je als zelfstandige gewerkt hebt in het jaar vóór het jaar waarin de ZEZ-uitkering wordt uitgekeerd. Als je meer dan 1225 uur gewerkt hebt, dan heb je recht op een ZEZ-uitkering van 100% van het bruto wettelijk minimumloon. Heb je minder dan 1225 uur gewerkt? De hoogte van de ZEZ-uitkering is afhankelijk van de winst die je hebt gemaakt in dat jaar (dit is de winst die je opgeeft aan de Belastingdienst). Wij delen dit bedrag door 261: dit is de winst per dag. De ZEZ-uitkering per dag is hieraan gelijk, tot maximaal het bruto wettelijk minimumloon per dag. Je geeft aan dat je recht hebt op de maximale uitkering van de ZEZ: het bruto wettelijk minimumloon per dag. Daarnaast ontvang je een WAZO uitkering. Deze is gebaseerd op 100% van je dagloon uit je dienstverband. Het totaal van de ZEZ + WAZO per dag is echter nooit hoger dan je inkomen uit werk + de winst vanuit het eigen bedrijf per dag. Voor de winst vanuit het eigen bedrijf per dag baseren we die op de gegevens van het vorige kalenderjaar. Om een lang verhaal kort weer te geven: Heb je een dagwinst gemaakt, boven het bruto wettelijk minimumloon per dag dan zal er geen verlaging zijn. Was je dagwinst lager dan het bruto wettelijk minimumloon per dag dan zal er een verrekening plaatsvinden. De ZEZ wordt op voorschot uitbetaald. De definitieve vaststelling vindt plaats aan de hand van de definitieve jaaropgave. Je krijgt van ons bericht over de definitieve vaststelling. Met vriendelijke groet, Petra UWV Webcare Team