gbs streptokokken

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Nispie, 17 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nispie

Nispie Actief lid

24 mei 2012
    337
    0
    16
    Ik ben bijna 25 weken zwanger.
    In mijn eerste zwangerschap nergens last van gehad en nu in deze zwangerschap 1x blaasontsteking en al 4 keer een vaginale schimmelinfectie gehad die steeds maar niet over lijkt te gaan.
    Wordt een schimmelinfectie ook gelinkt aan een eventuele gbs infectie? En is het zinvol om een uitstrijkje daarvoor te laten maken, of gaat het bij gbs puur om blaasontsteking als symptoom?
    Ik las laatst over gbs en vind dat zo eng dat ik me misschien wel vanalles in m'n hoofd haal... Maar wilde het toch even vragen.
    Alvast bedankt

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Nispie,

goede vraag. Wist je dat 20-25% van de zwangere vrouwen GBS positief is? Dit kan op zich geen kwaad als je er geen belast verleden mee hebt (eerder ziek kindje bij de geboorte bv). Of als je vliezen niet voortijdig breken.
    Een schimmelinfectie kan door meerdere bacteriën/schimmels worden veroorzaakt. Ik heb de meest voorkomende schimmel even uitgepluisd voor je: candida albicans. In de literatuur kan ik niet vinden dat GBS als één van de oorzaken wordt aangewezen. Wordt nergens genoemd. Dus ik zou die relatie even loslaten. Er is een hele site voor de candida albicans (candida.nl); kun je veel nuttige informatie vinden (soms een beetje te basaal, maar vooruit).
    Misschien heb je er iets aan.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina