Dopen - keuze Peter en Meter

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door JMBM, 19 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JMBM

JMBM Actief lid

8 aug 2012
    163
    0
    16
    Hallo allemaal!

Ik weet niet of dit in de juiste groep staat, maar leek me de beste ;)

Wij verwachten begin januari ons eerste kindje. Wij willen ons kindje voor de Katholieke kerk laten dopen. Bij het dopen hoort ook het kiezen van een Peter en Meter. Wij vinden dit nog al lastig.

Wij zijn allebei de oudsten thuis en onze broers en zus zijn nog vrij jong. Daarom twijfelen we ook om 1 van hen te kiezen, dat zou misschien beter zijn bij een tweede kindje. Ik heb zelf mijn beide oma's als Peter en Meter aangezien mijn ouders met hetzelfde zaten. Maar voor mijn gevoel zou dit niet helemaal kloppen aangezien ze al de oma's zijn. Dan komen we bij onze eigen ooms en tantes, die van mij zijn nog vrij jong maar die van mijn man wat ouder. We denken eraan om een tante te vragen maar die is al 60 en woont ver bij ons weg. We twijfelen dus erg.

Een heel verhaal maar heeft iemand tips of ervaringen? :(

Alvast bedankt!

2. natasha86

natasha86 Fanatiek lid

31 mei 2012
    1.848
    0
    0
    waarom niet broer/zus
    Hoe jong zijn ze dan wel??
    Ik was 15 toen ik voor de eerste keer meter werd, wat geweldig vond ik dat!
    Phebe is nu ondertussen al 10 jaar, en ik vond het echt leuk om dingen samen te doen ...
    kunnen ze samen op stap gaan enzo,
    als je nu iemand van 60 neemt, tegen dat je kindje 10 jaar, is de meter 70. kunnen ze niet zoveel samen doen he. bedoel dan uitstapjes naar zee ...pretparke enzo.
    Maar das mijn mening he

3. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Wij hebben er voor gekozen om vrienden van ons te vragen die ongeveer dezelfde opvattingen mbt het geloof hebben en die ook in de zelfde kerk vieringen bijwonen. Diet zijn vrienden die onze kinderen ook in een zlefde geloofstraditie zeken mee zullen geven, wat wij prettig vinden. Wij hebben ook nagedacht over onze broers/zussen die bij ons wel ongeveer dezelfde leeftijd hebben, maar gewoon veel minder bezig zijn met geloof en de betekenis die het voor ons nog heeft. Derhalve zijn onze vrienden van onze beide kinderen de peter en meter.

4. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Mijn zusjes zijn ook wat jonger. (waren 18 en 20 toen ik 't vroeg). Zoals al gezegd is; ze kunnen nog wat met E. doen. ik zou geen andere persoon weten die zo veel van E. houden enz als hun. een hele goede keuze! tegenwoordig is het toch niet meer zo dat als er iets met de ouders gebeurd 't kindje na de peter en meter gaan?

5. JMBM

JMBM Actief lid

8 aug 2012
    163
    0
    16
    Bedankt voor jullie reacties!

Een jonge Peter of Meter zou idd wel kunnen. Mijn zusje is nu 16, wij vragen ons af of ze op dit moment wel helemaal klaar is hiervoor. Bij de broers (19,21 en 22 jaar) vragen wij ons af of ze er wel achter zouden staan aangezien de meesten niks met het geloof hebben. Nou is dat voor ons niet het belangrijkste maar ze moeten het wel serieus nemen. Toen ik laatst even aan het polsen was, was een broer van mijn man duidelijk dat hij er niks mee had. Als je hem dan vraagt doet hij het vast wel, maar is dat dan de juiste keuze....lastig

Meer reacties zijn natuurlijk welkom!

6. JMBM

JMBM Actief lid

8 aug 2012
    163
    0
    16
    Dat klopt hoor, tegenwoordig is de functie van een peter/meter anders dan voorheen,

7. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    Ik vind het ook lastig. Ik had mijn broer gevraagd ,maar hij is zo verandert (in negatieve zin) dat ik hem eigenlijk niet meer als peetoom wil. Mijn dochter is nog niet gedoopt. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet doen. Durf hem eigenlijk niet te zeggen dat ik het niet meer zo zie zitten. Mijn dochter doet over 2/3 jaar de communie maar wil haar wel ondertussen eens gaan laten dopen.
    Hetzelfde geldt voor de peettante van onze zoon. Mijn vriend heeft zijn nicht gevraagd, maar ik ben het daar helemaal niet mee eens. Het is echt geen goed voorbeeld. Ze belt ook nooit en komt nooit langs. Het is een beetje een aso type. Onze zoon is dus ook nog niet gedoopt en weet niet hoe we dit nu moeten oplossen.

8. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Hier bij ons zit er een soort rangorde in (een beetje traditie).
    Van het eerste de moeder van de moeder en de vader van de vader, bij het tweede de moeder van de vader en de vade rvan de moeder. Tenzij de oma bvb overleden is, dan is het haar oudste dochter enz...
    Vanaf het derde de zussen en broers van oud naar jong.

9. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Is het verplicht om een peter en meter te hebben? Anders doe je het toch zonder.

10. Triskele

Triskele Niet meer actief

Degene die je wilt dat je kind leert over het geloof en deze normen en waarden zal meegeven en wie je je kinderen wil nalaten als je zelf iets zou overkomen die kies je, dat is heel de functie van een peter en meter, het is niet zomaar een titeltje het heeft ook werkelijk een functie dus is best iets om serieus te nemen, ik bedoel als je doopt neem ik aan dat je hier ook waarde aan hecht (alhoewel steeds meer mensen dopen zonder werkelijk te weten waar het om gaat en verder niets met hun geloof doen)

11. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Ik werd de eerste keer meter op mijn 16de.
    De tweede keer op mijn 20e.
    Ik heb meter en peter uitgekozen naar het feit welke waarden ik mijn kind wil meegeven. Zo hebben we iemand in de vriendenkring, een hele lieve dame, maar zelf geen kinderen hebben en bewust niet gaan werken (ook niks lichamelijk aan de hand). Ik wil mijn kind meegeven dat alles niet in de schoot gelegd wordt en dat men er voor moet werken. Dus die vriendin hebben we niet gekozen als meter, ookal is ze een super vrouw die voor onze dochter alles zou doen!

12. Triskele

Triskele Niet meer actief

nee dat moet je ernaast nog regelen (wettelijk gezien dan) maar het is wel bedoeld vroeger vanuit die functie.

13. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Hier in Griekenland worden praktisch alle kinderen gedoopt.meestal dopen degenen die het echtpaar getrouwd hebben ook het kind, of de kinderen van deze mensen.wij hebben een peetmoeder vanuit die traditie, zij is van onze leeftijd en een goede vriendin die allebei ons getrouwd hebben. Zij zijn jong en hebben een leuk contact met ons zoontje.maar omdat het plan is naar Nederland te gaan, zullen zij hun doopkinderen nit vaak zien.dat is jammer...

Mijn moeder was nog vrij jong en peetmoeder van het kind van een van haar oudere zussen.

14. JMBM

JMBM Actief lid

8 aug 2012
    163
    0
    16
    Leuk al die reacties!

Ik vind het idd ook dat je mensen moet kiezen waarbij je een goed gevoel hebt. En ook een idee dat het kind er terecht kan en dat het en voorbeeld is.
    Gister had ik nog met iemand een meningsverschil erover. Hij zei dat een petekind voor hem niks meer betekende als een ander kind. En hij bedoelde hier ook geld mee. Volgens mij gaat hiet niet om materiaal of geld maar om gevoel, toch?

15. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Bij ons ging het vooral om gevoel.ook dat hij straks kan zien dat deze twee "moeders" hard werken in een moeilijk land.dat je er komt met positieve kijk op het leven en moeite doen. Verder verwennen ze hem natuurlijk ook, maar dat mag haha!

Ik hoop dat ons zoontje later ook als het nodig is terecht kan bij hen maar als het aan deze twee meiden ligt, wel!

16. Tamireya

Tamireya Actief lid

25 mei 2012
    492
    0
    0
    Wij hebben twee keer "verkeerde" keuzes gemaakt.

Bij onze eerste zoon twee meters waarvan alleen nog maar met een hiervan contact bestaat helaas.

Bij onze tweede zoon drie meters gehad waarvan wij alleen nog met een contact hebben en dat is mijn moeder.

Wij hadden wel, toen wij deze beslissingen genomen hadden, een goed gevoel hierover maar helaas blijkbaar toch niet goed.

Nu verwachten wij in december ons derde kindje en ook hem wil ik graag laten dopen alleen hebben wij niemand die wij als peter of meter kunnen vragen wat het wel heel lastig maakt.
    Hoop dat we straks toch de mogelijkheid hebben om hem dopen te laten.

17. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Verplaatst naar Zwangerschap.

18. happysunshine

19 jul 2012
    69
    0
    0
    Je kinderen laat je na aan een voogd en niet aan een peter en/of meter. Dat was misschien vroeger zo, maar nu moet je een voogd in het testament laten vastleggen. Als je dat niet doet zal de rechter in overleg een voogd aanwijzen (ookal heb je er mondeling met familie/vrienden over gesproken). Ik heb bij een notariskantoor gewerkt, vandaar dat ik dit weet ;)
    Maar ik vind ook dat als je je kind laat dopen, dat je dan wel moet weten wat het inhoudt en dat de peter en meter dat ook weten ;)

19. happysunshine

19 jul 2012
    69
    0
    0
    Ik was zelf ook al jong peettante namelijk met 14 jaar en vond dit destijds al heel bijzonder! Heb dit ook altijd serieus genomen. Als diegene weet wat het inhoudt en daarvoor openstaat, dan maakt leeftijd niet uit vind ik. Maar zoiets moet je met je eigen gevoel beslissen. Zelf lijkt het me ook lastig dat je dan ook mensen 'overslaat' en dat zij zich dan misschien gepasseerd voelen? Maar dat is waarschijnlijk ook mijn eigen gevoel...

20. schaakkoningin

17 jan 2012
    67
    0
    0
    Hi! Wij laten ons kindje ook dopen voor de katholieke kerk. We hebben mijn zusje en haar man gevraagd, maar die zijn wel al twintigers. Wat ook leuk kan zijn: goede vrienden die je bijvoorbeeld via de kerk ofzo kent? Succes!

Deel Deze Pagina