Dopen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Mupkuh, Sep 28, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mach86

mach86 Actief lid

Mar 20, 2008
    148
    0
    0
    kunstenares
    prov. Utrecht
    Ik ga mn kind niet laten dopen, wel opdragen aan God. Ik ben zelf ook niet als kind gedoopt. Maar heb op latere leeftijd zelf de keuze gemaakt om me te laten dopen. (onderdompeling) En ik wil mn kind ook zelf die keuze geven.

2. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Omdopen gaat volgens mij wel redelijk gemakkelijk. Een oom en tante van mij zijn omgedoopt tot evangelisten (zeg ik dit goed?). Als volwassenen dus maar ik las hier ergens dat dit ook alleen kan als je volwassen bent.

3. Niet meer actief

als je erover nadenkt slaat het eigenlijk nergens op, maar net als bij rozemarijke is het hier ook echt niet mogelijk..

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

Gewoon Marijke is goed hoor :)

5. Niet meer actief

Oohh shit ja sorry :oops: haha

6. Mupkuh

Mupkuh VIP lid

Oct 10, 2007
    6,442
    0
    0
    Mama
    Brabant
    Ik heb vanmorgen gebeld. En hier is het eigenlijk allemaal heel makkelijk geregeld. We moeten straks de dinsdag voor de viering naar een bijeenkomst en dat was het verder. En dan kun je nog kiezen voor indivueel of in een groepje van max 5. Alleen omdat wij het binnen een maand willen. Moeten we het wel eerder regelen. Word lastig als je niet weet wanneer het geboren word ;)

7. Gezond

Gezond Niet meer actief

Hahahah... waar hebben we het over dan?!
    Mupkuh kan zo heen kindje laten dopen ;)

8. Linnepinn

Linnepinn Bekend lid

Oct 11, 2007
    552
    4
    18
    Als ik dit allemaal zo lees, zal het overal wel anders gaan.

Wij willen ons kindje ook graag laten dopen. Mijn vriend en ik zijn allebei ook gedoopt, maar toch moet 1 van de ouders belijdenis doen, voordat je je kind mag laten dopen.
    Nu ga ik dat ook doen, maar mijn vriend niet. Maar daarom mag ons kindje straks wel gedoopt worden.
    Bij ons hoeven trouwens niet beide ouders gedoopt te zijn, maar 1 ouder moet belijdenis gedaan hebben.

9. Dinky

Dinky Bekend lid

May 28, 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    Ons kindje gaat niet gedoopt worden. Mijn vriend is RK opgevoed (en zelf ook gedoopt/communie enz) maar ik geloof zelf niet. Ik vind ook dat ons kindje later zelf mag kiezen wat ze wil geloven of niet, en dan kan ze altijd nog die keuze maken. Wel heb ik er niks op tegen als ze een katholieke school zou gaan bezoeken. Dat heb ik zelf vroeger ook gedaan en ik vind het extra stuk normen en waarden (want ik vind dat dit binnen het openbaar onderwijs over het algemeen stukken minder is) van belang voor de opvoeding en vorming.

10. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

Jul 22, 2005
    3,329
    0
    0
    Edit moderator: bericht verplaatst naar Baby & Dreumes.

Groetjes, Wendy

11. Jaydienne is ook gedoopt,afgelopen juli. Dit deed ik ook omdat ik kerkganger ben maar ook om haar het een en ander qua geloof mee te geven.....er bestaat iets! De keuze is aan haar later,of zij dit volgt of niet.

12. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    De essentie van de doop is niet dat wij ervoor kiezen. De doop is juist een belofte van God, Hij belooft voor ons te zorgen, dat Hij onze Vader is en het schoonwassen van de zonde. Dus de doop gaat niet van ons uit, maar van God uit. Hij pakt ons bij de hand .

Daarom geloof ik dat ieder kind die belofte van God krijgt, gedoopt of niet. met de doop maken wij de belofte van God zichtbaar. Dat is ook de functie van een sacrement. Het zichtbaarmaken, zo maak je bij het avondmaal het sterven van Jezus zichtbaar.

Bij ons in de kerk doe je dan als je daar aan toe bent belijdenis, en dat is dan het moment waarop je zelf kiest. Ik zie het altijd zelf als volgt: Bij de doop reikt God ons Zijn hand en bij je belijdenis pak je zijn uitgestoken hand vast!

Vanuit deze overtuiging begrijp ik de volwassen doop niet helemaal, vind het ook niet kwaad kunnen , maar voor mijn gevoel begrijp je dan de doop, zoals die in mijn ogen bedoelt is, niet. Je over laten dopen vind ik wel moeilijk, daarmee gooi je je eerste doop weg voor mijn gevoel.

13. Foxter

Foxter Niet meer actief

@evelien, waarom zou je je kind dan laten dopen, als toch iedereen de belofte krijgt?

14. Duma

Duma Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    1,087
    1,069
    113
    Evelien,

De voorwaarde om gedoopt te worden is geloof, wedergeboren zijn!
    Nou, mijn kindje kan nog niet geloven...
    Als je alle verhalen over de doop in de bijbel leest,
    kom je gewoon echt tot de conclusie dat de doop volgt op de bekering.

Ik ben als klein baby'tje gedoopt. Ik heb mijn eigen kind ook als baby gedoopt.
    Maar van dat laatste heb ik spijt. Ik had het eerst goed moeten onderzoeken.
    Nu ben ik echt van mening dat het een dwaling is,
    en zodoende ben ik nu echt gedoopt.

Ontopic:
    Als je je kind laat dopen, bedenk dan eerst goed waarom je het doet.
    En of dat wel bijbels gegrond is!

15. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Wij hebben er voor gekozen om Esmee niet te laten dopen. Hier hebben we best"ruzie"over gehad binnen de familie.. ook de dominee kwam langs. Terwijl ik al in geen jaren meer ingeschreven sta.

Mij is het vroeger opgelegd ik moest naar de kerk en ik moest naar cathegesatie. ( schrijf het vast verkeerd) vreselijk..

Hier zal er ongetwijfeld een kinderbijbel komen. Ze gaat strax naar een christelijke basisschool.. maar verder laat ik de keus bij haar zelf!.

Overigens ben ik christelijk opgevoed en mijn vriend niet.

16. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland

17. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    Ik begrijp hoe jij het ziet, maar ik vind dat er geen voorwaardes zijn om gedoopt te worden, dat is juist het mooie, God doet ons allen die beloften ongeacht of ik daarvoor wedergeboren ben, ook een moeilijke term, maar dat zal wel liggen aan de verschil;ende geloofsrichting waar we uitkomen! Later kan ik dan zelf voor God kiezen!

Ja en als je je fouten belijdt is er indd vergeving, maar dat belooft God je zo gauw je gedoopt wordt , het water is daarvan een symbool!

Ook in de bijbel zijn er wel redenaties voor de kinderdoop te vinden. De kinderdoop is ook ipv de besnijdenis gekomen, en die werd wel bij jongetjes van 7 dagen oud gedaan. Maar goed het gaat wel ver om een theologische discussie over de doop te voeren, dat was ook mijn bedoeling niet. Uiteindelijk geloven we in de zelfde God alleen, vullen we het even wat anders in.

18. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    Omdat je dat wil, omdat je de belofte van God zichtbaar wilt maken en de belofte af teleggen dat je je kind op wil voeden en hem/ haar wilt veertellen van God, voorleven in geloof! Om je afhankelijkheid te zien: God ik kan het niet alleen, heb Uw hulp nodig, en om te danken voor het geschenk wat je van Hem gekregen hebt.

19. Elly1979

Elly1979 Actief lid

Jan 14, 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo!

Ik ben wel gelovig, Rooms-Katholiek gedoopt en gevormd.
    Maar ga nooit naar de kerk.
    Dat hoeft voor mij niet zo...om gelovig te zijn, hoef ik niet in een kerk te zitten.
    Mijn man is totaal niet gelovig, zo heidens als maar kan... :)
    Wij respecteren elkaar en het geloof of het juist niet geloven, is bij ons nooit een issue geweest en zal het ook nooit worden.

Ik ben wel van plan Tamara iets mee te geven over het geloof.
    Maar we laten Tamara niet dopen en ze gaat straks naar een openbare basisschool.

De keuze of het geloof iets voor haar is, ligt later echt bij haar!

Liefs Elly.

20. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Wij laten ons meisje wel dopen, m'n vriend en ik zijn ook allebei gedoopt en hebben onze communie gedaan.

We zijn verder niet echt christelijk ofzo, maar dan heeft ze later wel de keus of ze haar communie wilt doen en dan later voor de kerk wil trouwen enzo...
    (hier mag je niet voor de kerk trouwen als je je communie niet hebt gedaan, weet niet of dat in NL ook zo is?)

Share This Page