Hallo beste vaders en moeders, ik ben Johan van Gastel, een student Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. Ik ben nu bezig met mijn bachelor eind project, een soort afstudeerproject wat de eerste 3 jaar van je studie afsluit. Hiervoor moet ik in opdracht van een bedrijf een product voor baby's ontwikkelen en heb daarin gekozen om iets te maken voor baby's (tot 1 jaar) die last hebben van reflux. Ik heb al literatuuronderzoek gedaan en heb ook al gezocht naar bestaande producten, maar ik wilde ook nog wat vragen stellen aan ouders, om te kijken wat die van reflux weten, wat ze van het idee vinden, etc. Ik zou het dus heel fijn vinden als jullie een paar vragen voor mij willen beantwoorden! Als je kindje geen reflux heeft kan je dus een aantal vragen overslaan, dat is niet erg. Dit zijn de vragen: Hoeveel kinderen heeft u? Hoe oud zijn deze kinderen? Heeft een van deze kinderen last (gehad) van reflux? Zo nee, heeft u wel eens van reflux gehoord? Zo ja, is dit na verloop van tijd vanzelf over gegaan? Op welke leeftijd dan? Wat voor dingen heeft u gedaan om het kindje te helpen toen deze last had van reflux? Had u al eerder gehoord dat het kan helpen om het kind schuin omhoog te leggen (30 graden)? Zou u reflux liever proberen te bestrijden met deze houding, of met medicijnen? Zou u een bedje/matras/ander product dat deze houding voor het kind kan realiseren aanschaffen ook al is het niet 100% zeker dat het zal helpen? Wat voor eigenschappen vindt u belangrijk in zo een product? Eventueel zijn de vragen ook te vinden in een word document op: http://cid-9f304e4af90979eb.skydrive.li ... 7C_web.doc Als je de vragen wilt beantwoorden kan je dat gewoon in dit forum doen, of eventueel de antwoorden invullen in het word document hierboven en dan mailen naar mij: j.j.vangastel@student.tudelft.nl Alvast heel erg bedankt! En wie weet komt het product over een jaartje ofzo op de markt!
Dit zijn de vragen: Hoeveel kinderen heeft u? 1 Hoe oud zijn deze kinderen? 1 jaar en 2 maanden Heeft een van deze kinderen last (gehad) van reflux? ja Zo nee, heeft u wel eens van reflux gehoord? Zo ja, is dit na verloop van tijd vanzelf over gegaan? wel minder geworden, maar is nog steeds niet over. Op welke leeftijd dan? - Wat voor dingen heeft u gedaan om het kindje te helpen toen deze last had van reflux? Na voeding omhoog houden, bedje met hoofdeinde iets omhoog en ik doe nutriton (johannesbroodpitmeel) door haar voeding. Alleen het laatste had echt duidelijk effect. Had u al eerder gehoord dat het kan helpen om het kind schuin omhoog te leggen (30 graden)? ja Zou u reflux liever proberen te bestrijden met deze houding, of met medicijnen? Tuurlijk. Zou u een bedje/matras/ander product dat deze houding voor het kind kan realiseren aanschaffen ook al is het niet 100% zeker dat het zal helpen? Zou het in overweging nemen, afhankelijk van de prijs.Wat voor eigenschappen vindt u belangrijk in zo een product? Mocht het echt goed helpen, zou ik zoiets handig vinden om bijv. een tijdje bij de thuiszorg ofzo te kunnen lenen. Verder moet het goed schoon te maken zijn en makkelijk te drogen, juist omdat ze natuurlijk constant spugen.
Beste Johan, in antwoord op je vragen: Ik heb 1 zoon van bijna 10 maanden (bijna 8 maanden gecorrigeerd ivm extreme prematuriteit). Of het officieel reflux is wat mijn zoon heeft weet ik niet, onze KinderArts is niet echt van de labels geloof ik. Maar vanaf het begin heeft hij zeer veel gespuugd (mn vlak na de voeding en dan hele golven) en spuugt nu nog regelmatig (mn als hij op zijn buik ligt of plots opgepakt wordt/andere houding, ook lang na de laatst gegeven voeding). Vaste voeding blijft er beter in zitten. De term reflux is mij bekend Het spugen is (nog) niet over, maar wel sterk verbeterd met gebruik van jbpm (nutriton) door de melk. Door vaste voeding of sap doen we geen jbpm. De adviezen die wij kregen tegen het spugen: bedje omhoog, minder voeding (maar daar hing het niet mee samen), kwartiertje laten 'uitbuiken' op schoot (maar dan spuugde hij net zo veel) en afwachten tot het maagklepje wat beter sluit.... Als die houding zou helpen dan zou ik dat natuurlijk liever hebben dan medicijnen. Maar bij ons hielp het niet. Onze KA vindt medicijnen niet nodig, dus wij doen het met jbpm.. Evt aanschaf van een matrasje hangt m.n. af van de prijs (en het verschil in prijs met andere matrasjes) en of het matrasje net zo geschikt is voor kindjes zonder reflux (m.n. omdat niet gegarrandeerd kan worden dat het helpt). In het laatste geval, zou ik een aanschaf overwegen. Hypo-allergeen, standaard maat, goed te reinigen, geschikt voor baby-ruggetje, in combinatie met aero-sleep te gebruiken en moet ook weer in een normale stand terug te brengen zijn. Ik hoop dat je zo voldoende info hebt! Mocht je nog vragen hebben dan kun je me PB'en. Succes!
Waar ik nu aan denk zal niet echt een standaard maat zijn, wel zal het moeten passen in een normaal ledikant. Ook wil ik dat het in een aantal standen te gebruiken is (maar niet recht, dan kan je net zo goed de normale matras in het ledikantje leggen), en dat je het bijvoorbeeld ook kan gebruiken als "soort poef" voor op de bank, of als "soort wipstoel" op de grond. Er zal dus wel speciaal beddegoed nodig zijn, wat wel wordt bijgeleverd. De prijs weet ik niet, maar ik mik denk ik op 150 euro. Voor een grof idee kan je kijken op http://antirefluxbed.nl/ daar hebben ze zoiets. Wat ik wil maken is minder massief, minder "ziekenhuisachtig" en meer "gezellig" Ik heb overigens even opgezocht wat de aerosleep is, maar bij mijn product zou het kindje op de rug moeten slapen. Werder zal het matras geen vocht doorlaten en makkelijk schoon te maken zijn. Kwestie van het beddegoed in de was doen en een doekje over het matras halen.
Mijn antwoorden; Hoeveel kinderen heeft u? 1 Hoe oud zijn deze kinderen? 8 maanden Heeft een van deze kinderen last (gehad) van reflux? ja Zo nee, heeft u wel eens van reflux gehoord? Zo ja, is dit na verloop van tijd vanzelf over gegaan? nog geen sprake van Op welke leeftijd dan? Wat voor dingen heeft u gedaan om het kindje te helpen toen deze last had van reflux? omhoog houden na de voeding, voeding indikken, drinken indikken, hoofdeinde bedje omhoog, rekening houden met bepaalde fruit en groente soorten. Had u al eerder gehoord dat het kan helpen om het kind schuin omhoog te leggen (30 graden)? ja Zou u reflux liever proberen te bestrijden met deze houding, of met medicijnen? met houding Zou u een bedje/matras/ander product dat deze houding voor het kind kan realiseren aanschaffen ook al is het niet 100% zeker dat het zal helpen? misschien Wat voor eigenschappen vindt u belangrijk in zo een product? dat het veilig is
Tsja, maar als het bij mijn kindje dan niet zou werken moet je dan dus ook nog een gewoon matrasje kopen (ook met het oog op evt meerdere kindjes).... Waarom niet ook een rechte stand doen, of is dat niet te maken/haalbaar? Enneh, wat ik me ook afvroeg, als kindjes als ze wat ouder (en dus beweeglijker zijn, zoals die van mij) zo ontzettend schuin liggen zoals in de link, is het dan wel veilig? Mijn zoon 'woelt' het hele bed door en draait uit zichzelf vaak op zijn buikje (en dus soms weer spugen...)
Hoeveel kinderen heeft u? 1 Hoe oud zijn deze kinderen? 9 maanden Heeft een van deze kinderen last (gehad) van reflux? ja Zo nee, heeft u wel eens van reflux gehoord? Zo ja, is dit na verloop van tijd vanzelf over gegaan? tja, vanzelf.. na introducering van bijvoeding ging het langzaam beter maar het is nog niet volledig over Op welke leeftijd dan? rond de 7 a 8 maanden Wat voor dingen heeft u gedaan om het kindje te helpen toen deze last had van reflux? medicijnen: zantac, voeding indikken met nutriton, bedje schuin, half uur rechtop na voeding, geen zure fruitsoorten geven Had u al eerder gehoord dat het kan helpen om het kind schuin omhoog te leggen (30 graden)? ja Zou u reflux liever proberen te bestrijden met deze houding, of met medicijnen? we deden dit al maar de klachten werden pas echt beter na geven van zantac (inmiddels mee gestopt) Zou u een bedje/matras/ander product dat deze houding voor het kind kan realiseren aanschaffen ook al is het niet 100% zeker dat het zal helpen? nee, een handdoek onder het matras of de pootjes op boeken werd ook prima en kost niks 8) Wat voor eigenschappen vindt u belangrijk in zo een product? veiligheid, comfort voor kind [/b]
Hoeveel kinderen heeft u? 1 Hoe oud zijn deze kinderen? nvt Heeft een van deze kinderen last (gehad) van reflux? Ja Zo nee, heeft u wel eens van reflux gehoord? nvt Zo ja, is dit na verloop van tijd vanzelf over gegaan? nog niet, we zijn nog onder behandeling Op welke leeftijd dan? nvt Wat voor dingen heeft u gedaan om het kindje te helpen toen deze last had van reflux? bedje schuin, voeding verdikken, medicatie, na het voeden recht op houde Had u al eerder gehoord dat het kan helpen om het kind schuin omhoog te leggen (30 graden)? Ja Zou u reflux liever proberen te bestrijden met deze houding, of met medicijnen? Als dat zou helpen wel ja, maar dat denk ik niet dat het helpt zeker voor de oudere kindjes die bewegen en dus door het bedje heen kruipen zoals mijn kindje wij hebben het bedje al niet meer schuin staan omdat hij dus het hele bed door gaat Zou u een bedje/matras/ander product dat deze houding voor het kind kan realiseren aanschaffen ook al is het niet 100% zeker dat het zal helpen? Nu niet meer Wat voor eigenschappen vindt u belangrijk in zo een product: Veiligheid en werkzaamheid
Hoeveel kinderen heeft u? 2 Hoe oud zijn deze kinderen? dochter 2 en zoontje 8 weken Heeft een van deze kinderen last (gehad) van reflux? ja of het nou reflux is weten ze niet hij spuugt wel veel Zo nee, heeft u wel eens van reflux gehoord? Zo ja, is dit na verloop van tijd vanzelf over gegaan? is wel iets beter met nutriton Op welke leeftijd dan? Wat voor dingen heeft u gedaan om het kindje te helpen toen deze last had van reflux? schuin leggen langer rechtop houden Had u al eerder gehoord dat het kan helpen om het kind schuin omhoog te leggen (30 graden)? ja Zou u reflux liever proberen te bestrijden met deze houding, of met medicijnen? Zou u een bedje/matras/ander product dat deze houding voor het kind kan realiseren aanschaffen ook al is het niet 100% zeker dat het zal helpen? nee Wat voor eigenschappen vindt u belangrijk in zo een product?
Hoeveel kinderen heeft u? 1 Hoe oud zijn deze kinderen? 7 MND EN 1 WEEK Heeft een van deze kinderen last (gehad) van reflux? JA Zo nee, heeft u wel eens van reflux gehoord? Zo ja, is dit na verloop van tijd vanzelf over gegaan? GEEN IDEE, HIJ KRIJGT NOG STEEDS MEDICIJNEN HIERVOOR Op welke leeftijd dan? Wat voor dingen heeft u edaan om het kindje te helpen toen deze last had van reflux? NAAR HET CB GEWEEST, NAAR DE HUISARTS, KINDERARTS EN EEN OSTEOPAAT. OOK HEEFT HIJ HIERVOOR 1 WEEK IN HET ZIEKENHUIS GELEGEN Had u al eerder gehoord dat het kan helpen om het kind schuin omhoog te leggen (30 graden)? JA Zou u reflux liever proberen te bestrijden met deze houding, of met medicijnen? IK WEET ZEKER DAT DAT NIET DE OPLOSSING IS, IK HEB HET GEPROBEERD Zou u een bedje/matras/ander product dat deze houding voor het kind kan realiseren aanschaffen ook al is het niet 100% zeker dat het zal helpen? NEE Wat voor eigenschappen vindt u belangrijk in zo een product?
Maar dat is niet veilig. Een kind dat op de buik terecht komt moet nog wel kunnen ademen + je moet opletten dat de onderlaag niet te broeierig wodt. Ik zou even goed rondkijken naar eigenschappen waar een matras voor een baby minimaal aan moet voldoen. Daar zijn genoeg onderzoeken naar geweest. We kunnen nl wel willen dat een baby altijd op de rug slaapt, maar een kind draait nu eenmaal vroeg of laat in de slaap op de buik. Zeker op een matras dat schuin staat kunnen nogal eens gekke dingen gebeuren. Maar nogmaals succes!
Misschien moeten jullie de instructiefilm even bekijken voordat jullie met draaien komen en dergelijk. Dit kindje ligt namelijk in een soort luierbroekje vast aan het matras en kan dus niet draaien. Hier 1 kind, 12 maanden, ook reflux gehad, het medicijn Zantac gegeven tegen maagzuur, losecpillen om de slokdarm te herstellen en goed te houden, johannesbroodpitmeel door voeding, bed schuin zetten (blokken onder het hoofdeind), half uur rechthouden na voeding, andere fles gebruiken waar minder lucht in mee kwam, met het geven van vaster voedsel ging het beter, dat was rond 7 á 8 maanden. Liever zou ik bestrijden met hulpmiddelen, medicijnen zijn niet natuurlijk, dus liever hulpmiddelen, maar als dat niet werkt moet je toch naar de medicijnen grijpen, helaas. Ik weet niet of ik iets nieuws zou aanschaffen, omdat de blokken onder de poten hetzelfde idee geven. Ligt ook aan de prijs. Veiligheid gaat boven alles!
Hoeveel kinderen heeft u? 1 Hoe oud zijn deze kinderen? 2 maanden Heeft een van deze kinderen last (gehad) van reflux? Nee Zo nee, heeft u wel eens van reflux gehoord? Ja Zo ja, is dit na verloop van tijd vanzelf over gegaan? Op welke leeftijd dan? Wat voor dingen heeft u gedaan om het kindje te helpen toen deze last had van reflux? Had u al eerder gehoord dat het kan helpen om het kind schuin omhoog te leggen (30 graden)? Ja Zou u reflux liever proberen te bestrijden met deze houding, of met medicijnen? (indien kindje het gehad zou hebben) in 1ste instantie met houding, als dat niet helpt dan medicatie Zou u een bedje/matras/ander product dat deze houding voor het kind kan realiseren aanschaffen ook al is het niet 100% zeker dat het zal helpen? Ja Wat voor eigenschappen vindt u belangrijk in zo een product? Veiligheid
Ook bij mijn ontwerp zal het kindje met zo een broekje vastliggen in bed. Dit is niet alleen om draaien te voorkomen, maar 30 graden is behoorlijk stijl.. Veel stijler dan blokjes onder de poten, of een handdoek onder het matras.. Als je het kindje er gewoon los in legt ligt het meteen onderin het bed. In ieder geval bedankt alvast voor de reacties, ik hoop dat er nog meer mensen reageren. Hieruit kan ik bepalen wat belangrijk is om mee te nemen in mijn eisenpakket, en wat mijn belangrijkste uitgangspunt moet zijn.
Als ik nu naar mijn zoontje kijk en die zou ik vast leggen ik denk dat ik dan een kindje heb die niet gaat slapen omdat hij graag beweegd en nu liever op zijn zij slaapt.