De zogeheette doopnamen die ons kindje gaat krijgen die zou ze ook krijgen als ze niet gedoopt zou worden zeg maar. Niet speciaal voor de doop ofzo.
Jelle is niet gedoopt maar heeft wel doopnamen... (bij gebrek aan een beter woord ervoor, noemen we het toch maar zo...) Wij hebben ervoor gekozen om niet te dopen omdat wij beide niet gelovig zijn. We zijn wel allebei gedoopt, communnie en vormsel gedaan, maar we zijn niet praktizerend Rooms-katholiek. Vroeger (toen wij klein waren) werd er niet gevraagd of je je communie wel wilde doen, het hoorde er gewoon bij... We hebben beide niks met het geloof en de kerk en kunnen daarom ook niet vanuit ons hart in de kerk gaan beloven dat we ons kind volgend de rooms-katholieke waarden en normen op gaan voeden. Hoe kan ik mijn kind nou zo'n basis meegeven als ik er zelf niks mee doe? Jelle heeft dus wel doopnamen, maar dat is meer om als hij later toch gedoopt zou willen worden, het dan makkelijker is voor hem. Scheelt een hoop rompslomp omdat hij nu geen naamsverandering aan hoeft te vragen. (wat heel moeilijk is, begreep ik) De reden is dus puur praktisch..
Onze zoon is wel gedoopt, met als reden dat wij zelf gelovig zijn en onze zoon dus een christelijke opvoeding mee willen geven. Ik heb geen idee of dit ook op een andere plek kan, dus niet in een kerk. Ik vind dopen zonder geloof eigenlijk wel vreemd...waarom doop je dan? Voor de cadeaus of 'omdat het zo hoort'? Ons kind heeft zeker wel een keuze later, dan kan hij zijn geloof zelf 'belijden' (als hij volwassen is). De basis geven wij hem mee en wat hij er verder mee doet mag hij zelf weten.
Wij willen ons kindje ook laten dopen. Wij zijn ook in de kerk getrouwd omdat we dat belangrijk vonden, niet omdat we het romantisch vonden. Alleen is mijn man katholiek en ik protestant en we moeten eerst nog samen lid worden ergens... Maar ik vind dopen belangrijk, ik vind het belangrijk om het geloof mee te geven. Later kan de kleine toch zelf kiezen, dat kan hij/zij nu toch nog niet...
Je kind laten dopen als je niet gelooft slaat helemaal nergens op... Dopen is echt iets wat je doet vanuit je geloof. Zonder dat is het niets waard, en vraag ik me ook af of een dominee of pastoor er eigenlijk wel aan meewerkt? Mijn man is katholiek, ik nl hervormd. Wij gaan de kleine niet laten dopen, omdat we allebei niet meer naar de kerk gaan. Wel gaan we ons kind opvoeden met de Christelijke normen en waarden, en een gedegen kennis van de bijbel (vind ik erg belangrijk). Of hij/zij dan later wel of niet naar de kerk wil e.d. is aan hem/haar zelf.
En je vraagt je af of het ook ergens anders kan dan in de kerk/parochie? Als jij gelooft en lid bent van een kerkgenootschap, dan wil je toch juist je kleintje laten dopen in de kerkparochie? Ik ben zelf protestants en gedoopt, maar ben niet kerkelijk gezind en laat dus ook niet dopen. Er zijn ook andere manieren om het geloof door te geven, dat zit em niet in die paar druppeltjes water en wat teksten die de dominee/priester uitspreekt! Heel mooie ceremonie hoor, daar niet van In protestantse kerken wordt het kind door de doop automatisch lid van de kerkelijke gemeente. Ik persoonlijk vind dat geen goede reden om te dopen. Ik zal mijn kind christelijke waarden en normen meegeven, wat hij/zij daar mee doet is zijn/haar eigen zaak.
Hoi, Wij laten ons kindje niet dopen...wij willen het liever laten opdragen aan God. Op deze manier voeden wij ons kindje op met alles over God en alle normen en waarden die daarbij horen...ook zullen wij ons kindje de kerk leren kennen. Toch kan ons kindje later zelf beslissen welk geloof voor hem/haar het fijnste is en waar het zich het beste bij voelt....en dan kan hij/zij zich als volwassene laten dopen tot het geloof waar hij/zij voor altijd met God wil samen zijn...of misschien juist niet! Ik ben zelf rooms-Katholiek gedoopt en mijn man is opgedragen...op deze manier vind ik het voor het kindje het fijnst.....mijn katholieke geloof hoort bij mij...alleen omdat ik gedoopt ben....toch ben ik nu iemand die liever in een vrije evangelische kerk komt... Ik vind dat iedereen zelf moet bepalen waar hij of zij zich prettig bij voelt en wat iemand zijn kindje mee wilt geven....alleen zoals al velen hebben gezegd...als je doopt behoor je wel je kindje alles in opvoeding mee te geven over het geloof en over God...dan vind ik het een eerlijke doop! (sorry is mijn mening!) Succes met de keuzes maken! Liefs Eva
Wij laten waarschijnlijk niet dopen.. Ik ben als ukkie ook gedoopt en heb een aantal jaar geleden zelf gekozen om me weer te laten dopen.. Hoewel de achterliggende gedachte hetzelfde is is de keuze anders.. en daardoor vind ik een andere betekenis.. Voor de Heer ( denk ik dan) maakt het niet uit.. Hij heeft ons allen even lief
Wij laten ook niet dopen, dat moeten onze kinderen echt zelf beslissen. Ik vind ook niet niet dat je geloof meegeeft door te dopen, dat doe je door de opvoeding. Al kan ik me wel voorstellen dat je je kind laat dopen omdat anders geen communie mag doen. Niet dat ik het er mee eens ben Bij ons is kinderdoop ook niet gebruikelijk. Maar ook opdragen. Ben overigens als kind wel gedoopt, maar later er bewust zelf voor gekozen om me te laten dopen, dmv onderdompeling, dat had voor mij persoonlijk veel meer waarde dan die paar druppels op mijn voorhoofd.
ik heb begrepen dat het dan niet kan. je moet als je je kind laat dopen om het cristelijk op te voeden en dat wordt wat lastig als je zelf niet christelijk bent. ik ken iemand waarbij de hele doop niet doorging omdat de peettante niet christen was. ze moesten dus afzien vand e doop of een andere peettante zoeken. mij lijkt dat ze over een vader nog wat harder zullen vallen. bijn ons was het zo dat we voor de doop naar bijeenkomsten moesten om onze beweegredenen te motiveren.
Hier staat wat opdragen is beschreven; http://www.bereazutphen.nl/Opdragen.html is dus iets anders dan de volwassendoop.
Aan de ene kant wil ik ons kindje laten dopen om idd het geloof door te geven. In mijn ogen is mijn geloof iets waar ik me toe kan wenden als er iets is waar ik mee zit. Bedoel het in de zin van: toen mijn vader een hart infarct kreeg en geopereerd moest worden ben ik wel dagelijks in het kapel of kerk een kaarsje aan weesten steken en gaan bidden of het allemaal goed mocht komen. Ook met overlijden van mensen e.d heb ik er vaak steun aan. Maar in het dagelijkse leven ben ik er niet bewust mee bezig, ik ga met pasen en kerst niet na de kerk, maar als ik de behoefte heb zoek ik het op. Alleen ik ben niet zo van het na de kerk gaan omdat er in het verleden dingen gebeurt zijn in de kerk die tegen mijn principes in botsen. Daarom zou ik bij wijze van graag een doop in een kapel willen ofzo. Is wat beslotener en wat knusser in mijn ogen dan een grote , koude kerk. Ik zal het er nog eens goed overhebben wat de doop eigenlijk precies inhoud en ook de communie. Wat zou het voor ons doen als we het wel of niet laten dopen. Zie je, toch goed als je eens een discussie opent. Dan denk je er tenminste overna
wij dopen ons kleintje gewoon om een stukje geloof mee te geven... maar als zij volwassen is en het er niet mee eens is mag ze zzich gewoon uit de kerk laten uitschrijven een kiezen voor geen geloof of een ander geloof... waar we geven haar in iedergeval het katholieke geloof mee... als je je kind niet laat dopen, dan maakt dat op zich ook niet uit... dan kan hij/zij zelf kiezen later wat ie wil..
acnaib@ je kan gewoon een gesprek vragen met de pastoor of een pastoraal medewerker en er met hun over praten. bij ons wordt trouwens steeds vaker een zijkamertje voor de doopplechtigheid gebruikt en niet de grote kerk zelf. wellicht vind jij zoiets prettig.
Je kan een babymens geen geloof mee geven, vind ik. Dat is niet iets wat je als volwassene met symbolen en woorden kan uitspreken over een kind: nu geloof jij; hier! Je leert geloven; je hebt het niet, je krijgt het niet. Je wordt gelovig en dat kan pas als je beseft wat geloven is. Een kind, laat staan een baby heeft dat besef nog niet. Zo zie ik het. Ik wil mijn kind zijn/haar eigen keuzes laten maken. En ik ga hem/haar ook "het geloof" meegeven via de opvoeding, maar niet via de doop.
Als je wil dat je kind later geloof, dan zul je haar/hem wel een basis moeten geven. Das is een stuk makkelijker hoor! Me 2 andere kids hebben we opgedragen en gaan we bij ons mannetje ook doen! En jah wij willen ons kind ook hun eigen keuze laten maken, vandaar dat we ons kinderen ook opdragen aan God...Dus niet stempelen met Geloof... Voor ons betekent dat; Het erkennen dat het kind een geschenk van God is en dat we ons kinderen ook zullen opvoeden in de vreze des Heren...
Ik zei al dat het geloof in onze opvoeding aan bod zal komen. Ik wil helemaal niet perse dat mijn kind later gelooft en het maakt mij als dat wel zo zou zijn ook niet uit welk geloof hij/zij aan zal hangen; die keus laat ik aan het kind!
Dat was ik niet die dat vroeg ... Ik heb wel onderzoek gedaan en in sommige gemeentes moet je inderdaad gelijk lid worden van de parochie. Als dat zo is laten wij ook niet dopen, want we zijn zelf niet praktiserend katholiek. Dan doen we het alleen met de opvoeding.