Even een opmerking van mijn kant: Dopen is niet het doorgeven van het geloof hoor aan je kind... Dat doe je niet alleen door doop maar voornamelijk door de opvoeding! Als je doopt draag je je kind op aan God, wij geloven dat de naam van je kind dan (figuurlijk) in de hand van God geschreven wordt. Als het kind volwassen is en de keuze maakt voor God dan doe je belijdenis (antwoord op het dopen). Dit is wezenlijk anders dan bijvoorbeeld het kindje opdragen en de volwassen doop. Maar dat maakt op zich niet uit natuurlijk hoe je het doet. Alleen dopen omdat het zo volgens de traditie hoort is een beetje vreemd aangezien je beloofd aan God en de gemeente om je kind christelijk op te voeden. Beetje huichelachtig dat je dan daarna niet meer in de kerk komt en er verder niks mee hebt. Maar goed zo kijk ik er tegen aan. Nou moet ik ook zeggen dat er in ons gemeente ook geen kinderen gedoopt worden waarvan ouders weinig tot niet in de kerk komen. Maar zoals ik al zei niet naar de kerk gaan/geloven en wel dopen klinkt me echt wat krom in de oren (persoonlijk). Waarom wil je je kind buiten de kerk dopen dan? Wat had je dan in gedachten? Op het strand? Je wil dat toch doen in de gemeenschap met andere gelovigen? Er wordt soms inderdaad wel wat romantisch over gedacht, en oorspronkelijk zit er helemaal geen romantische gedachte achter hoor!
Wij willen ons kleintje wel gaan laten dopen. Vooral omdat ik het geloof belangrijk vind. Echter gaan we ook niet elke week naar de kerk, maar ga ik ook liever een kaarsje branden in een kapel en neem dan de rust en de tijd. We zitten op dit moment alleen met een vraag. We zijn niet voor de kerk getrouwt omdat we toen net hier in het dorp woonde en totaal niets met de parochie hadden. Op dit moment ook niet echt omdat we steeds een andere pastoor of deken hebben. Kunnen we ons kleintje dan laten dopen, en kun je dan je eigen pastoor kiezen? Een kennis van ons is Pastoor en we willen hem vragen, echter willen we dan wel weten of het kan. Dopen is voor ons iets als een basis geven waarop het later zijn eigen keuzes verder kan maken. Zo hebben mijn ouders het ook gedaan en dat vind ik een mooie manier. Een RK opvoeding krijgt het vanzelf omdat dat onze waarden en normen zijn. Iedereen heel veel succes met jullie keuzes. Krissa
ik heb het dopen van de dochter van mijn vriendin meegemaakt. toen zei de dominee we wassen de zonden van het kind. toen dacht ik zonden hoe kan zo'n kleine baby nu al zonden hebben? dan kan je beter gedoopt worden als je dood gaat. nee daar ben ik erg van geschrokken dus nee ik laat mijn kind niet dopen. als ze het zelf willen dan kunnen ze het later zelf doen. ik laat die keus aan hun zelf over.
Kan me wel redenen voorstellen dat je het niet in die kerk wilt doen. Waar ik eerst woonde, is onze oude kerk gesloopt en is een hele lelijke moderne voor in de plaats gekomen. Als alternatief zou ik dan liever in een kleine maria kapel laten dopen of naar de kerk waar mijn ouders heen gaan. Omdat ik die nieuwe kerk niets vind. Officieel hoor ik dan wel bij een andere parochie, maar dopen is toch een speciale gebeurtenis. Maar volgens mij kan dat ook gewoon hoor. Zelf beslissen doen kinderen pas met het vormsel. Dus ze zelf laten beslissen of ze gedoopt worden vind ik zelf een beetje raar. Het is niet zo dat ze "eraan vastzitten" na de doop. Ze kunnen dan zelf kiezen of ze een leeftijd hebben dat ze erover na kunnen denken of ze zo verder willen gaan.
Nou je begrijp het helemaal verkeerd, denk ik...Als je in de Bijbel leest bij Rom. 5 : 12 21 geloof ik, staat er een stuk over dat we allemaal afstammelingen van adam zijn etc..En meer over zonden....
nou misschien begrijp ik het dan wel verkeerd. maar ik vertelde dat op het uurtje erna koffie drinken maar niemand kon mij dan ook vertellen waarom hij dat zei en wat er aan klopt dus tot op vandaag weet ik nog niet wat hij daar mee bedoeld! en dat zou ik wel graag willen weten want ik vondt dat heel erg raar op wat voor manier hij dat zei. liefs
Het gaat ook inderdaad niet om de zonden die zo'n kleine uk al gedaan zou hebben, maar om de foute dingen die het kind nog zal gaan doen. Omdat nu eenmaal alle mensen op aarde hun fouten hebben, maatschappelijk maar ook ten opzichte van God. De doop met water is een symbool, dat die fouten moeten worden afgewassen. De doop is ook een teken ,dat God wil vergeven en het kind wil gaan helpen "geloven". Maar je mag het ook weer niet omkeren, dat je alleen kunt gaan geloven als je gedoopt bent b.v. God vindt ieder mens uniek en waardevol, vergeving is er mogelijk voor iedereen en ieder mens kan gaan geloven.
Sunlight, de manier waarop dit wordt verwoord in het doopformulier,( zo wordt het officiele stuk tekst genoemd, dat in de kerk gebruikt wordt) is ook erg verwarrend en aan een modernisering toe, zodat ook mensen, die minder vaak in een kerk komen dit begrijpen. Kerkmensen begrijpen het soms niet eens helaas.
Wij hebben Emme ook laten dopen. We zijn beiden Rk opgevoed. Ik vind het prettig om ons kind een geloof mee te geven. Ik heb niet het gevoel dat ik Emme tot iets verplicht. Ze maakt later zelf de keuze of ze er iets mee doet of niet. Je bepaalt nu toch ook veel andere zaken voor je kind, die ze later wellicht anders doet? Ik weet niet wie het vroeg, maar je kunt je kind laten dopen als je niet voor de kerk bent getrouwd. Pim
ja als je niet grtrouwd bent kan je dat ook doen. dan moet je volgens mij belijdenis doen allebei de ouders! oke dan begrijp ik het ook. nou dna wordt het dopen al een stuk minder erg ja hahaha. bednakt voor de uitleg! liefs
Ik begrijp wat je bedoelt. Daarom is het dus ook mijn reden om niet te dopen! Er wordt van alles uitgestort over dat kleine, lieve onschuldige wezentje! En gedoopt of niet: God zegt: "Laat de kinderen tot mij komen". En zonden wassen? Ieder mens, of je nou lid bent van een kerk of niet, kan op ieder moment om vergeving vragen aan God, als men dat zou willen. En iemand zei dat het hypocriet is om te dopen als je niet kerkelijk bent. Nou, ik heb de grootste hypocrieten achter dikke kerkmuren zien zitten hoor; alsof die je beschermen tegen de "vrees des Heren"! (Ik geloof trouwens niet in God's toorn, maar in God's goedheid).
Hier ben ik het zeker mee eens! En ik heb een beetje research gedaan en schijnt dat jehier echt lid wordt van de parochie als je je laat dopen (het kindje dan in dit geval) en dat weiger ik. Wij zijn gelovig, maar zijn niet van mening dat je naar de kerk moet om te geloven. Ook thuis of op andere plekken kan je bidden tot god, enz.. Ook vind ik niet dat je dus ergens lid van hoort te zijn als je gelovig bent. Ik ga het mijn kind in ieder geval niet aandoen om haar verplicht daaraan mee te laten doen. Het zal haar eigen keuze zijn. We zullen haar bekend maken met de kerk, maar niet in de zin van dat je regelmatig naar de kerk moet. Ook zullen onze normen en waarden van de opvoeding overeenkomen, op een paar wijzigingen na. Wij geloven niet in trouwen voor je intiem bent zeg maar. Wij zijn dan ook niet getrouwd, dit gaan we ook niet doen tijdens de zwangerschap, maar op een moment dat wij er volledig achter staan. Dit zal pas zijn als wij er het feest van kunnen maken wat we graag willen, en dit kost veel geld. In de gemeente waar ik gedoopt ben werdt je niet automatisch lid van de kerk/parochie.. Als dat hier zo was geweest had ik haar alsnog laten dopen. Nu weet ik het niet meer. Als het echt een verplichting is hier om dan lid te worden gaat het niet door.
zo wat een eerlijke reacties hier allemaal. ik ben blij dat ik niet de enige ben die zo over de kerk denkt. ik wil mijn kinderen ook niet laten dopen! ik geef ze wel mee dat er misschien iets is in de hemel. maar ik geloof niet de verhalen hoe ze in de bijbel staan. mensen vatten het anders op dan eigenlijk moet denk ik. maar iedereen die gelooft op zijn eigen manier! en dat moeten ze allemaal zelf weten. mijn kinderen geef ik de kans om op hun eigen manier te geloven zoals ik en mijn man ook doen. wij geloven ook op hele andere manieren en mijn kind mag op zijn/haar eigen manier geloven. liefs
Ik vind geloven op zich (dus daarmee bedoel ik niet specifiek het christendom, katholieke geloof , islam o.i.d) en de kerk toch wel 2 verschillende dingen eigenlijk.. Ik geloof dat er meer is, absoluut, maar ik geloof niet in de Kerk..
En zonden geloof ik al helemaal niet in.. elk mens beslist voor zichzelf wat een goede manier van leven is. Aan wat jij doet, zitten consequenties. Daar leer je van. Zonden vind ik wel zulke onzin..dat is echt door mensen bedacht. Er is geen 1 goede manier om te leven, er zijn meerdere. En ik vind niet dat de ene persoon over de ander kan zeggen dat hij/zij niet goed leeft en zonden heeft. En dat vind ik nou zo vervelend aan een kerk...ze bedenken zelf regeltjes waar de mens zich aan moet houden. Hypocriet vind ik het.
daar heb je helemaal gelijk in. iedereen geloof op zijn eigen manier ik geloof ook dat er meer is tussen hemel en aarde maar wat dat zou ik niet weten.