hoi meiden. wij willen ons dochtertje graag laten dopen straks. Nu willen we graag dat mijn moeder en zijn vader peter en meter zijn. we hebben mijn moeder een paar dagen geleden gevraagt en die is dolblij mijn schoonvader vroegen we vanavond en die wil niet. hij vertelde dat hij niet wil omdat hij vind dat een peter en meter van onze leeftijd moeten zijn. aangezien het vroeger zo was dat als er iets met de ouders gebeurde de peter en meter de zorg van de kleine op zich namen. wij hadden deze reactie niet verwacht en vinden het erg jammer dat hij niet wil. nu vroeg ik me af hoe jullie er over denken. is het inderdaad zo dat een peter en meter van dezelfde leeftijd moeten zijn als de ouders van het kindje? is het heel erg raar om een opa en oma te vragen?
Ik persoonlijk zou het ook niet doen. Vind dat opa's en oma's een andere 'taak' hebben. Daarom hebben wij er voor gekozen een broer van mijn man en een zusje van mij als peter en meter te vragen. Het kan/mag zeker, maar snap je sv wel. Al vind ik het niet zozeer om de leeftijd gaan. Maar opa's en oma's, peters en meters vind ik toch wel iets speciaals en daarom hebben wij ze ook apart van elkaar.
tsja als hij het niet wil... je kan het moeilijk dwingen en ik vind het eigenlijk wel heel erg eerlijk dat hij het zo zegt. Ik laat mn kind helemaal niet dopen dus ik heb gelukkig ook die zorgen niet
ja, ik dacht ook altijd dat onderdeel van het peter en meter zijn was dat ze in geval van overlijden van beide ouders de taak op zich nemen het kind - volgens katholieke normen en waarden! - op te voeden. Dus vind het persoonlijk al een beetje vreemd dat je twee mensen vraagt die niet samen een stel zijn. Dus ik snap 's mans vader ook wel.
Ik ben het wel met je schoonvader eens. Een peter en meter hebben een andere functie dan je opa's en oma's. Wij vragen geen oma's om die rol te vervullen, vanuit de traditie nemen de peetouders de rol van ouder over als er iets met de ouders gebeurd.. Ik vind dat je dat niet mag verwachten van een opa of oma omdat te doen. Wij hebben de broer van mijn vriend gevraagd om die rol te vervullen. We vragen geen meter, daar hebben we geen geschikte kandidaten voor.
tegenwoordig hebben een peter en meter een symbolische functie, maar vroeger was het niet zo. Dat zal er misschien nog wel bij hem in zitten. Ik zou persoonlijk onze ouders niet vragen, ook omdat ik vind dat zij als opa en oma al een speciale band hebben. Maar als jullie dat anders vinden, is dat toch prima? Kan me dat ook wel heel goed voorstellen.
We laten onze kindjes niet dopen, dus we hebben ook geen peter en meter. Maar als er iets met ons gebeurd zou ik het juist wel fijn vinden als ze bij m'n ouders terecht komen. Juist omdat ze daar al een band mee hebben en omdat zij onze kinderen op zouden voeden zoals wij dat gewild zouden hebben. Snap dat je teleur gesteld bent.
Persoonlijk zou ik ook niet kiezen voor een opa en oma als peter en meter en ben zelfs een beetje ouderwets omdat ik vind dat dit eigenlijk ooms en tantes moeten zijn (mits die er zijn, natuurlijk!). Echter is het dopen van vroeger niet te vergelijken met nu, er gebeurt hetzelfde maar de peter en meter hebben zeker niet meer standaard de taak om voor de baby te zorgen als de ouders daar niet toe in staat zijn. Dit moet vastgelegd worden in een testament en kan dus prima geheel anders zijn dan de peter en meter. Denk er nog eens goed over, het is natuurlijk geheel jullie keuze en als jij toch graag je moeder hebt, moet je dat gewoon doen!
Hier ben ik het helemaal mee eens....Justin's peter en meter zijn oom en tante, maar wil niet direct zeggen dat zij de voogd worden als wij niet meer voor hem kunnen zorgen.
ik heb niet zo goede band met mijn zus en mijn vriend is enig kind. ook hebben we niet echt erg goede vrienden ofso die we kunnen vragen. meer kennissen. dus we vragen ons nu heel erg af wie we dan zouden moeten vragen.
Owja...dat maakt de keuze al wat moeilijker..op zich dan wel begrijpelijk als je je moeder en sv hebt gevraagd.... Veel succes iig bij je keuze!!
Dat maakt het natuurlijk ingewikkelder en dan vind ik je keuze voor opa en oma niet eens zo vreemd, als je perse wilt dopen natuurlijk Wij zijn ook beide katholiek maar laten de kleine niet dopen. We zien er beide de meerwaarde niet van in... Maar dat is ieder voor zich!
ben gewoon nieuwsgierig... wat is volgens jullie (aan TS, maar ook de vraag aan anderen) de (symbolische) waarde van een peter en meter? Net zoiets als een getuige bij een bruiloft ofzo?
Ik zou het ook niet doen, hier heb ik mijn broer en zijn vrouw gevraagd, stel dat ons wat overkomt over 8/10 jaar, dan denk ik dat mijn broer beter kan zorgen voor ons zoontje dan mijn ouders ivm leeftijd, ik denk dat ze dat niet meer aan zou kunnen dan.
Onze dochter is ook niet gedoopt, maar ik wel. Ik heb ook een peter en meter, maar als mijn ouders vroeg waren weggevallen, dan had ik een voogd. Peter en meter meer voor het leuke, want het is niet meer zo als vroeger. En bij de notaris een voogd vast laten stellen, hebben wij bij onze dochter ook gedaan.
Ik zou persoonlijk ook niet voor ouders gaan. Die hebben als opa en oma een hele andere taak........als je het zo mag noemen. Mijn vriend heeft een meeter en die is van de leeftijd van zijn moeder nu. Megan heeft er echt een oma extra bij Als ik de keuze zou moeten maken zou ik kijken in mijn vrienden kring of bij mijn broer en zus.
Onze dochter is in Servië gedoopt en daar heeft de getuige een hele andere functie amelijk het geven van de naam (wat bij ons symbolisch is gebeurt ). Daar wordt niet gesproken over een peter en een meter. Maar als ons meisje in NL was gedoopt en wij geen geschikte mensen in onze omgeving zouden hebben naast de opa en oma, ook voor hun kiezen. Kun je niet alleen een meter nemen, dus je moeder? Het is belangrijk dat jullie je goed voelen bij de keuze. Ik vind het nogal wat, iemand aanwijzen om voor onze kinderen te zorgen mocht ons wat overkomen. Niemand lijkt goed genoeg voor mij... Terwijl wij naast de opa en oma heus wel geschikte mensen in onze omgeving hebben.
Persoonlijk zou ik ook niet de ouders/schoonouders vragen, maar dat is misschien wat makkelijk gezegt wat wij hoeven die keuze niet te maken omdat onze kindjes niet gedoopt worden. Zelf zijn we allebei wel gedoopt en communie gedaan, maar ja we hebben allebei niks met t geloof of met de kerk. En als ze het strax zelf willen kan het altijd nog. Maar zoals ik zei dit is mijn persoonlijke mening, wil niemand voor t hoofd stoten.