Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van de luvion deluxe-80 doppler. Prima en eenvoudig apparaat (echt een uitkomst voor de aanstaande mama's en papa's) Maar is het schadelijk of niet? Op internet zijn de meningen verdeeld. Ik luister zo'n 2/3 minuten per dag.
Volgens mijn gynaecoloog is het niet schadelijk, maar de straling van even met de dopler naar het hartje luisteren is vergelijkbaar met een echo van 30 minuten. 'Er gaat een enome hoeveelheid energie door een kindje heen' volgens mijn arts. Ik denk niet dat het kwaad kan, maar sinds zijn uitspraak luister ik veel minder met mijn Angelsound. Ook voel ik me een beetje schuldig als ik het rechter kindje weg voel draaien. Misschien is het luisteren wel heel irritant voor ze. Ik heb bij mijn dochter ook de eerste maanden elke dag even geluisterd en eerlijk is eerlijk, ik heb toen nooit getwijfeld of het schadelijk en/of vervelend voor haar was. Ik ga er echt van uit dat deze apparaten goed getest worden en echt geen bedrijf op zijn geweten wil hebben dat kinderen door hun toedoen schade oplopen.
Ik heb die ook gehad, fijn ding! Maar.... 2-3 minuten is eigenlijk net te lang. Zo'n doppler geeft golven af die door het vruchtwater gaan. Dat merkt je kindje en is voor je kindje vergelijkbaar met een langsdenderende vrachtwagen. Dus irritant. Inmiddels is onderzocht dat het niet schadelijk is. Maar als je te lang doorgaat, zou je kindje geïrriteerd of gestresst kunnen raken. Ik luisterde MAXIMAAL 2 minuten.
Ik heb een angelsound, ding gebruikte ik in het begin best wel vaak maar dan idd echt niet langer dan een minuut. Hartje zoeken - gevonden- even luisteren - weg dat ding. Nu is het veeeeel leuker om de baby te voelen bewegen dus vanaf dat moment zul je zien dat je sowieso minder behoefte hebt aan je doppler.