maar waarom zouden bvb bepaalde vrouwen elke week dan een echo krijgen bij de gyn als het medisch is en dan lijkt mij dat nog schadelijker dan soms ff luisteren met de dopler/angel sound
Ik heb ons kleintje voor het eerst gehoord met precies 12 weken. Eerder geprobeerd, maar niet gevonden. Nadien hebben wij elke keer, één keer in de week geluisterd en altijd onmiddelijk gevonden. Nu ik hem/haar voel schoppen luisteren we niet meer, nu zijn we zo gerust en het is ook niet meer zo aangenaam om naar te luisteren, de schopjes en bewegingen zijn soms veel te luid om nog aangenaam te kunnen luisteren
Tja ik weet het ook niet. Misschien dat het in zo'n geval meer risico's met zich meebrengt om niet elke week een echo te doen, dan het evt risico van de echo zelf? Blijft toch altijd een beetje een grijs gebied zulke dingen want volgens mij weet niemand met zekerheid te zeggen of en in hoeverre echo's/dopplers schadelijk zijn...
het was niet aanvallend bedoelt hoor, dat is alleen mijn mening er over. wat iedereen met die mogelijke schadelijke straling doet moet iedereen zelf weten toch? als je de schadelijke straling niet wil dan kan je dit aangeven bij de vk en luistert ze de rest van de zwangerschap met de toeter naar het hartje van de baby, omdat die schadelijke straling niet meer of minder word na 12 weken.. mijn vk vind de angelsound idd ook niks. ten eerste vanwege ongerustheid als mama's opeens een hartje niet kunnen vinden. maar vooral ook in een verder stadium wanneer er opeens minder/geen beweging gevoeld word. sommige vrouwen pakken dan de angelsound als geruststelling, maar een hartslag zegt op zo'n moment niet alles over de conditie van het kindje. als je minder/geen beweging voelt moet je altijd meteen bellen..
Om gelijk een misverstand uit de wereld te helpen..... Het is géén straling dames (bij straling moet je denken aan röntgenfoto's en andere scans, waar je tijdens een zwangerschap ook het liefste geen gebruik van moet maken!!) maar we spreken hier over geluidsgolven, wat echt absoluut niet hetzelfde is!!! Geluidsgolven worden terug gekaatst wat dus zorgt voor geluid (doppler) of voor beeld (echo). Dit is niet schadelijk !! Ik luister zelf 2x per dag met de doppler. Ik heb ook de vraag gesteld bij de verloskundigen hier op het forum en ook deze geven aan dat 1 a 2 x op een dag luisteren geen kwaad kan! Maar antwoord op TS: 5 weken is echt veel te vroeg.... Ik had een hartje bij bijna 12 weken (had de doppler ook pas op 11,5 week aangeschaft) ookal zat mijn baarmoeder met 8 weken al boven mijn schaambot. Dus nog even geduld!!
fijn dat dit ook gelijk uit de wereld is Saard! nu ik het zo terug lees kwam het me ook wel weer bekend voor dat het idd geluidsgolven zijn..
Ik heb hem voornamelijk aangeschaft zodat m'n neefje kan luisteren... En ik zelf natuurlijk ook... Wat ik alleen niet snap is dat je niet te vaak met de doppler moet proberen dat kan gevaarlijk zijn. Maar werken met chemische stoffen en geuren niet niet?? Komt over als je mag geen rauw vlees maar wel roken. Goed ik geloof dat het duidelijk is de doppler pas gebruiken bij 10 weken en eens in de 2 weken luisteren. Thanxx peeps
Werd mij erg afgeraden omdat het hartje zo klein en kwetsbaar is Ik mocht het hartje horen met 12 weken dat was vroeg genoeg Bij de eerste echo zie je het kloppen en dat was al fijn!
hoorde het ook vroeg, Je moet goed zoeken zit heeel laag bij het schaambot. Kan geen kwaad athans in zh werd mij dit verteld. Blijft altijd leuk om er zelf naar te luisteren