Kindje P95

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door KatSas, 8 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KatSas

KatSas Bekend lid

Hoi hoi,

Afgelopen dinsdag moest ik naar de gynaecoloog voor een groeiecho en daar bleek mijn kindje extreem groot te zijn. Hij valt onder P95. De gynaecoloog vond het blijkbaar zelfs dermate dat ik onder ziekenhuisbehandeling moet blijven. Verder had hij nergens tijd voor, dus ik ben met heel veel vragen blijven zitten. Gelukkig mag ik vrijdag a.s. nog een keertje naar de vk, zodat die me misschien ook wat kunnen helpen. Maar wat ik me afvraag bijvoorbeeld. Toen ik zwanger was van tim verwachten ze ook een groot kindje maar toen was er verder geen paniek of zo, toen mocht ik ook gewoon bij de vk blijven en gewoon natuurlijk bevallen, waarom is dit dan zo anders?
    En zit ik nu aan een ks vast of niet? Ik wil graag natuurlijk bevallen, maar als het echt een extreem groot kindje wordt, hoe werkt het dan? Laten ze je dan gewoon overtijd lopen of gaan ze dan eerder inleiden zodat je misschien nog natuurlijk kan? Iemand hier ervaring mee?

2. mejon

mejon Bekend lid

12 apr 2006
    750
    0
    0
    secretaresse
    noord-brabant
    ik heb er zelf geen ervaring mee maar wel over gelezen.
    p50 is gemiddeld.
    p95 is dus een groter/zwaarder kindje dan gemiddeld, maar er zijn vrouwen die toch gewoon op de natuurlijke manier bevallen hoor.
    en ze hoeven ook niet eerder ingeleid te worden.
    het is misschien bij iedereen anders maar ik heb gewoon normale verhale gelezen hierover en zou me er niet druk om maken.
    wat ik wel gelezen heb is dat veel kindjes maat 56 meteen pasten.
    tja, als dat alles is....als het maar gezond is toch?
    geniet lekker van je zwangerschap en maak je niet druk.

mejon

3. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    ik zou jezelf niet al te druk maken, schrijf je vragen op en stel ze volgende keer.
    eventueel kan je van te voren aangeven bij de assistente dat je wat meer uitleg wil, of het mogelijk is wat meer tijd te krijgen.

4. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Mijn dochter was ook P95 en haar geboortegewicht was 4095 gram. Flink, maar niet extreem en er worden wel kindjes geboren op de natuurlijke manier die nog groter zijn.
    Bespreek in ieder geval dat je graag thuis wilde bevallen, misschien komt de groei weer in het gareel en hoef je niet naar het ziekenhuis.

Groetjes van Kiki

5. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

30 sep 2007
    1.677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    mijn vriend was zelf ook erg groot ok p95

hij woog 10 pond en was 54 cm

me schoonmoeder is op de natuurlijke manier bevallen

6. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    alysia was ook 4410 gram en ook gewoon natuurlijk bevallen en zelf woog ik 10 pond met de geboorte en 56 cm lang en gewoon via de natuurliijke weg :)

7. Noor28

Noor28 Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.801
    0
    0
    verpleegkundige
    Nieuw Vennep
    Mijn vriendin beviel tweemaal op natuurlijke wijze (ook niet ingeleid) van twee kindjes van om en nabij de 4500 gram.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb nog nooit van P95 gehoord, waar staat dat precies voor?

Eva was 4350 gram, de verloskundige had dat van tevoren niet gezien, dus gewoon thuis bevallen. Zonder problemen overigens, zelfs geen scheur of knip.

9. KatSas

KatSas Bekend lid

hoi!

Bedankt voor alle reacties, daar word ik al weer een stuk rustiger van. Ik hoef op zich niet perse thuis te bevallen, maar wil vooral graag gewoon natuurlijk bevallen, dus geen ks. Zoals ik dat hier nu lees, moet dat dus alsnog gewoon kunnen gaan lukken! Dat is een pak van mijn hart!

Thanks!

10. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Ik ben ook zonder al teveel problemen bevallen van een dochter van 4260 gram. Had uiteindelijk 4 hechtingen omdat ze met haar schouder vast zat en er met redelijk geweld uit is getrokken.
    Ik heb het idee dat vrouwen met een relatief grote baby er met minder hechtingen vanaf komen dan vrouwen met een kleintje. Het zal er vooral mee te maken hebben dat het persen vaak wat langer duurt met een groot kind en daardoor rekt de boel langzaam op zonder meteen te scheuren.

11. Bri

Bri Niet meer actief

P95 is een statistische term (95e percentiel), het betekent dat 95% van de babies een lager geboortegewicht heeft dan deze.

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    P95 betekent dus ook dat je kindje (nu) bij de 5% zwaarste babies hoort....

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit klopt ook, toen ik de verloskundige vroeg dat ik dan wel heel veel geluk heb gehad zonder scheur of knip te zijn bevallen, zei ze dat doordat er lang druk van onderen heeft gestaan, het goed op heeft kunnen rekken. Ik moest ook om de wee een wee wegzuchten. Kon het nog meer oprekken. Eva zat ook vast nadat haar hoofd er was en ze hebben ook flink moeten trekken, maar daar heb ik gelukkig geen last van gehad.

En bedankt voor de uitleg P95!

Deel Deze Pagina