Hoi! Jeetje, ik heb vandaag zo'n baaldag... Het komt een beetje door al het ongevraagde advies, de meningen, de waarschuwingen en het feit je publiek bezit schijnt te zijn als je zwanger bent. Klinkt stom hoor, maar ik had wel verwacht dat mensen voor je opstaan in de bus of trein als je een grote buik hebt (nog niet, trouwens). Maar alle opmerkingen, jeetje! Waar bemoeien mensen zich mee? Ik heb inmiddels het gevoel dat ik geen voet buiten de deur kan zetten zonder commentaar/opmerkingen/vragen! Een kleine greep: "Jeetje! je ziet ook snel/niet; wat je buik groot/klein; sport je wel?/groeit je kindje wel goed?; niet teveel/te weinig eten hoor!" (serieus, ik heb ze inmiddels allemaal gehoord, soms binnen 10 minuten) "He, ik zie dat jij met je benen over elkaar zit, dat mag niet hoor!", "Koop je straks wel platte schoenen?", "Ga je je kindje trouwens met een speen opvoeden?" "KDV??!! Nou ja!!!", "Willen jullie een roze babyfoon want hij is NU in de aanbieding, weet je, ik koop hem gewoon", "Ja maar, ik had al een winterjasje/lakentje/beer/rammelaar/etc. voor haar gekocht!", "we moeten wel snel weer afspreken hoor, ik wil buikspotten", "zeg uhmm.... hebben jullie nog sex?", "vind je het wel leuk dat je een meisje krijgt?", "Ik vind zwanger vrouwen echt niet mooi!", "goh, dus jullie hebben wél een nekplooimeting laten doen" - liefst gevolgd door "bij ons het kindje gewoon welkom".... En het ergste, vreemde mensen die gaan voelen! Bah! Blijf af! Goed, jullie begrijpen het. Wie griept er mee over de ongepaste rotopmerkingen richting zwangere vrouwen? Ik wil er ook even om kunnen lachen Ennuh.. ik heb ook wat leuke bitchy antwoorden, dus wie weet kunnen uitwisselen!
Bij mijn eerst kindje was ik hoog zwanger in de zomer. Ik nam toen een duik in de zee waarop er een onbekend iemand kwaad!!! naar mij toe kwam dat dit heel slecht is voor de baby eb dat hij zich letterlijk dood kan schikken door zo'n actie! Ik heb toen gezegd dat ik denk dat mijn dochter zich hoogstens een hoedje schikt van iemand die zo dom is dat je lichaamstemperatuur tig graden zakt van een duikje in de zee. Maar toch voelde ik me niet altijd even fijn bij die zgenaamd goed bedoelde opmerkingen.
zoooo herkenbaar pfff, wij zijn zwanger via icsi na 5 jaar, en de opmerkingen die je dan krijgt komen geloof ik nog ff harder aan, van de week de buurman goh een ongelukje??? WAT EEN ONGELUKJE GRRRRR
mwah ik vond al die opmerkingen niet zo erg... maar die laatste over die nekplooimetingen en dat het zowieso welkom is daar gaan mijn haren ook elke keer van overeind staan. Mooi als dat bij anderen zo is en ik weet zelf niet hoe ik zou reageren als het mis was maar dit is ons besluit en daar heeft een ander niks mee te maken.
nu nog niet niet... heb vandaag pas positief getest maar bij de eerste zwangerschap kreeg ik ook al die opmerkingen. weet nog dat ik opweg was naar zwangerschapszwemmem. ik aan de ene kant van de weg lekker wandelingetje aanhet maken vrouw in de auto met dochter helemaal aan de andere kant (was nog een trambaan tussen ons in) gilt ze vanuit haar auto DAT IS EEN JONGETJE IN JE BUIK!!!!! en bedankt he
Hier geen opmerkingen maar wel die opstaan-issue bij de bushalte. Ben afgelopen week 2 keer naar de stad geweest om de laatste babyspullen etc te halen en heb potverdikke 2 keer 20 minuten hebben moeten staan wachten omdat mensen elkaar allemaal stom aankijken van 'wie staat erop?' Maar vertik het ook om het te vragen, voel ik me dan wel weer te goed voor.
Ja de opmerking "sow je staat ook al op springen hè" uhm ja in oktober hoop ik,,,,,, Zou ik niet doen hoor kindje op je kamer! Dan heb je helemaal geen privéleven meer,,,,,,,,,,,,, zucht, kind is mn privéleven en waar moet ze anders? Op de gang ofzo? Zal wat worden straks, denk dat de oudste wel heel jaloers wordt. Tsja das normaal, overleven we ook wel weer. Doe t rustig aan hè. En dat wel 10 keer per dag op t werk, alsof ik invalide ben
Tja, die opmerkingen idd.. En vooral grapjes die mensen zelf heeeel grappig vinden.. 'Heb je de buik vol? HAHAHAHAHAHA!!!' ... 'Kom je die zak chips die je verstopt hebt onder je shirt straks wel weer terugbrengen? HAHAHAHA!'.... Maar daar doe ik maar een beetje luchtig over. Weet nog bij mijn eerste, ik was net 13 weken zwanger en wij kozen niet voor een nekplooimeting. Nou, moest je m'n tante horen.. 'Dat moet je wel doen! Je wilt toch geen mongool? Dan heb je geen leven meer, blablabla' Zit je dan vol hormonen, wat een achterlijke troela zeg. Heb ook gezegd dat ik kwaad werd van haar manier van praten, dat ze niet wist waar ze het over had en en als ze zelf in zo'n situatie zou komen ik haar wel weer wou horen met haar harde oordelen. Ben echt uit mijn slof geschoten, stom mens. Kan er nu nog kwaad om worden.
Ik heb gelukkig nog geen echt vervelende opmerkingen gekregen, maar als ik jullie verhaal schrik ik wel een beetje! Jeetje zeg waar bemoeien die mensen zich mee! Alsof die buik algemeen bezit is...Ik snap heel goed dat je daar kwaad om wordt!
Ja, van die nekplooimeting, ik vind dat ieders eigen keus, wij hebben het wel gedaan en een vriendin van mij niet (zij is 2 dagen verder), ze zei ook dat het altijd welkom is dus dat het haar niet uit maakt. Nou bij mij is het (mits niet ernstig) ook van harte welkom dan hoor maar ik ben er wel graag op voorbereid. Gelukkig is tot nu toe alles goed. Ook dat we graag wilden weten wat het geslacht is en daar ook geen geheim van maken wordt door veel mensen niet begrepen. "Dat is juist 1 van de weinige dingen die nog een verrassing kan zijn". Nou het is toch ook nog een verrassing wanneer de bevalling precies zal zijn. En volgens mij gebeuren er iedere dag wel wonders en verrassingen waar je je niet op had voorbereid. Ik heb ook een hekel aan mensen die tegen je buik gaan praten in het openbaar, ja hallo, hij praat nog niet terug hoor en ik ben hierboven. Ik heb dit keer ook best een pittige zwangerschap (veel last van bi en loop al vanaf week 6 in het ziekenhuis vanwege complicaties, verder komt er iedere keer wel een kwaaltje bij) en als je er open over praat dan zeggen mensen erg vaak: "ja, je moet er iets voor overhebben." of "Je krijgt ze niet voor niets" of "Hoort er allemaal bij". Daarom zeg ik nu vaak tegen mensen die ik toch niet zo heel goed ken, alles gaat prima ben ik meteen van dat gezeur af.
Bij mij zitten ze ook aan me buik ja!:S Bah! Bleef daar vanaf. Ga toch ook niet aan iemand anders zn buik zitten??
* Neem jij nog maar wat, jij moet tenslotte eten voor twee... * Zo, heb je gisteren wat teveel gegeten?? * (bij elk ieniemienie slootje) kan iemand haar even een hand geven? Ze is zwanger!! En zo zijn er vast meer dingen.. Tis allemaal vast goed bedoeld, maar ik ben niet gehandicapt of zo. Ben gewoon zwanger en als ik hulp nodig heb, dan zeg ik het wel. En eten voor twee.. Oh wordt daar zo moe van.. Zucht..
sommige vragen komen dus vaker voor die gesteld worden aan zwangere dames lees ik Hier mijn rijtje wat ik elke keer moest aanhoren van familie en vrienden maar idd vooral VREEMDEN!!! Familie: - eet maar lekker door, jij eet voor 2 ( hoef niet te ontploffen) - niet in kleermakers zit zitten, je knelt de baby! ( ik zit toch lekker zo?!) - niet je benen over elkaar ( alsof ik hele dag zo zit, tijdens zwangerschap verander je steeds van zithouding waant lang hou je 1 houding toch niet vol) - wel veel rusten hoor ( was met 26wk gestopt vanwege BI, hele dagen thuis hoeveel rust moet ik nemen?) - ben je wel klaar voor een baby, grote verantwoordelijkheid hoor( nee je meent t, uuhmm kan ik t ff terugdraaien wil niet meer!!! ppfff) - had je niet even kunnen wachten met de baby, je vriend is zelf nog een kind! ( hij was 21jr toen ie vader werd, ben je dan nog een kind??) Vreemden: -vragen of ze mogen voelen en vervolgens voordatje antrw hebt gegeven zitten ze al aan je buik verdomme, hekel had ik daaraan zeg!!! - je aankijken , na staren alsof je een kermisattractie bent - hoelang moet je nog - wat word t? ( gaat jou toch niets aan, alsof ik je ooit nog tegenkom) - tijdens t zwemmen zeggen mag je wel in bubbelbad? (terwijl ze zelf liggen te bubbelen) - op t strand: zo jij durft in je bikini - heb je veel klachten - ow wat ben je mooi zwanger - ow wat heb je een grote buik zeg voor zo een klein lichaampje Er was zelfs een vrouw achter mij bij de Ah in de rij bij de kassa die zei: wanneer ben je uitgerekend? ik d8 hmmm, zegt ze vervolgens: jij krijgt vast een keizersnee, je bent zo slank en klein zala er vast niet doorheen komen..WTF!!!!??? Ik d8 huh, een vreemde die dat gwn even zegt, bah bah bah. Wilde soms gewoon niet eens over straat lopen door alle kwijlend starende mensen alsof ze nooooit een zwangere hebben gezien, aan je buik willen zitten zonder dat ze je kennen en alsof de baby schopt ofzo, wat word t vragen alsof je ze ooit nog tegenkomt en dan nog vragen waar en hoe je wilt bevallen. PPFFF sommigen houden je op straat gwn aan om al die dingen te vragen, nou op een gegeven moment deed ik gwn alsof ik ze niet hoorde tegen me praten en liep door of keek niet om. En ben vast een hoop vergeten, t is ook zoveel
Opmerkingen over zwemmen in zee terwijl het hier echt heet is (griekenland) krijg ik ook...boze gezichten terwijl m'n Vk en gyn het JUIST zo aanraden!!!Een keer heel boos gereageerd en nu kijk ik niet meer op of om en ga lekker zwemmen en denk: f*** op!! haha!M'n schoonmoeder roept ook al dat ik moet oppassen voor de trappen terwijl ik in NL ben opgegroeid in een huis met trappen maar goed, da's angst van haar uit... Over het algemeen zijn de opmerkingen niet rot en staat men hier in de metro echt onmiddellijk op (nu zeker met 34 weken) maar soms ziet men van achter niet dat ik zwanger ben!! (schijnt zo ik kan het niet zien haha!) dus krijg ik een stortvloed aan verontschuldigingen zodra ze het zien.dan voel ik me weer ongemakkelijk. In de bus laatst (ik was met m'n man) was een oudere vrouw die me bijna op een stoel sleurde en luidruchtig riep: zitten! je bent zwanger, opstaan voor deze zwangere vrouw! voorzichtig niet duwen ze is zwanger!! hahaha! ik voelde me behoorlijk oopgelaten maar het was lief bedoeld... vandaag een rottige ervaring. Ik was naar een dansvoorstelling waar mijn man de muziek voor maakt. Ik stond aan het begin van de deur (het was een gratis voorstelling en heeeeeel druk en heet) toen een meisje van de voorstelling (ik ken haar) kwam om me alvast binnen te laten. Toen riep een man: "ja hoor es! dan ben ik ook zwanger!!mag ik dan ook zomaar naar binnen???"waarop zij kwaad werd en zei: "Ze is wel bijna 8 maanden zwanger hoor dus mag ze eerst naar binnen!"ik zat inmiddels maar wilde een beetje aan de buitenkant zitten zodat ik weg kon als ik het qua hitte niet meer uithield (en ik moet ook zo vaak naar de wc...). Toen kwam diezelfde man en zei: Ö jij weer? Ik wil daar zitten" dat was dus aan de ANDERE kant van de rij zodat hij langs mij moest (hij kon ook omlopen maar nee dat vertikte hij) en ik moest opstaan terwijl er nauwelijks ruimte was. Toen haalde hij het in z'n hoofd om te zeggen: "ja maar hoe gaan we dat doen? ik kan er niet langs!" hij begon op m'n tenen te staan en me te duwen ( gelukkig niet hard in m'n buik...) toen ik zei: "ja, hallo! Ik kan m'n buik niet inhouden hoor en u kunt ook omlopen! U staat op m'n tenen en dit pik ik niet!" Ik was KWAAD!! wat een hufter, sorry voor het woord!! En dit was gewoon expres, dat kan niet anders...want zijn vrienden gingen gewoon een rij hoger zitten. Dit is een uitzondering gelukkig en eerste keer dat ik het zo negatief heb meegemaakt hier. Meestal word je nog voorgelaten in de supermarkt en staat men echt voor je op...misschien omdat het G'land is...??
Haha, de enige idiote opmerkingen die ik heb gekregen zijn van m'n schoonpa.. Was 13 weken, hadden net een paar dagen daarvoor een goede uitslag gekregen van de combitest: "ja, wat maakt het nou uit of het kind Down heeft? Maakt voor de opvoeding helemaal niks uit!" Hij heeft zelf een broer met Down, en dat was de reden waarom we de test hadden gedaan.. Tja, voor ons maakt het wel iets uit. Uurtje later ofzo, hij zou net weggaan: "Ik moet van m'n vrouw ff aan je buik voelen" WTF?! Hem maar ff duidelijk gemaakt dat m'n baarmoeder toen net boven m'n schaambeen uit kwam, en ik zelf niet eens iets kon voelen.. Z'n vrouw is Amerikaanse, en heeft zelf nooit kinderen gehad.. Als ie 't had geprobeerd had ie een mep gekregen. Verder wel eens opmerkingen dat ik voor 2 moet eten (erg leuk als m'n ma er bij is, die gaat er dan direct tegenin). Of idd dat vrienden eerst naar je buik kijken voor ze naar je gezicht kijken.. Mja, dat zijn kleine dingetjes waar ik me dan nog niet zo aan erger.
Waar ik me aan erger is de opmerking: 'Oh een Tweeling, dan ben je in 1x klaar!' Uhmmz... NEE!! Wens is 3 kinderen, maar dat is niet maarschappelijk geaccepteerd. Zucht.. maak zelf wel uit hoeveel kids ik neem, MIJN KEUS!! (Sorry, blijf er kwaad om worden)
Weten jullie wat het wordt? Ja. O....en? En wat? Nou...wat wordt het dan? Eh...dat houden we voor ons.... O ok....(verbaasd en bevreemd) En 5 minuten later: Je zei hij! Je zei zij! Ja en als je nog 5 minuten blijft zitten zeg ik het, kijken wat je daar van maakt Of nog erger een vriend die naar mijn vriend toe gaat ja Syl heeft zich versproken hoor, ik weet het nu ook. Mijn vriend is heel makkelijk, die lacht en wuift het weg, en die vriend is dan ook nog gepikeerd En vroeger.... VROEGER!... ...mochten we gewoon alle kazen eten hoor ....sliep de baby wel gewoon op een zeiltje ....mochten we best soms een wijntje ....aten we biefstuk en alles en mijn kinderen zijn ook gezond .....was nog niet bekend dat roken slecht is voor de baby ...werkten we door tot aan de bevalling en daarna gewoon weer ....was BI een onbekend iets, evenals alle andere kwaaltjes Op de crematie en condoleance van mijn opa was het ook best vreemd allemaal...kreeg vreemde en bekende mensen die de hele rij af gingen en dan bij mij opeens over mijn buik begonnen te aaien (en je schopt geen stennis op zo'n moment) of dingen zeiden als gelukkig komt er nu goed nieuws aan of ja en wanneer ben je uitgerekend? Ik voelde me er niet prettig bij, natuurlijk is de baby belangrijk, maar op zo'n moment sta je daar vanwege je opa en voor je oma. Verder de bekende dingen, die hier allemaal al staan hahaha, kreeg wel veel commentaar over dat voor twee eten, ik schijn namelijk niet genoeg te eten, waarbij ik zoiets heb van hallo ik heb reserves hoor, ik val heus niet dood neer en de baby ook niet. En waar ik de baby verstopt had want ik was niet erg duidelijk zwanger, ondertussen gelukkig wel dus dan weten ze ook gelijk waar die zit.